2017-07-17, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MysteryRunner
Nu är väl inte jag någon större anhängare av öststat spåret, men det finns en frågeställning som skulle kunna vara intressant att få klarhet i.

Om gärningsmännen är från östeuropa så kan de haft dålig kännedom om hur våra uttagsautomater fungerar. De kan ha trott att det bara går att plocka ut pengar från en Swedbankautomat när man har ett kort från Swedbank. Nu är det inte alls klarlagt att brottsoffren hade sina konton i Swedbank men det skulle ändå vara intressant och få reda på om det finns en Swedbank automat i Mantorp.

Detta kan vara något intressant. Om nu BO hade kort i Swedbank gick dessa kort tidigare endast att bruka denna banks automater. Jag har för mig att den i Borensberg har varit av typen Swedbank men de i Mantorp varit kopplade till Bankomat. Nu är ju dock detta inaktuellt och bankernas kort funkar i samtliga automater. Men som du skriver detta kanske inte GM visste.
Citera
2017-07-17, 01:37
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Detta kan vara något intressant. Om nu BO hade kort i Swedbank gick dessa kort tidigare endast att bruka denna banks automater. Jag har för mig att den i Borensberg har varit av typen Swedbank men de i Mantorp varit kopplade till Bankomat. Nu är ju dock detta inaktuellt och bankernas kort funkar i samtliga automater. Men som du skriver detta kanske inte GM visste.

Det naturliga valet är i så fall att åka till Mjölby,
inte till Borensberg.
Det finns aldrig någon anledning att åka till Borensberg
om man inte bor där eller i närheten.
Senast redigerad av gloriouslife 2017-07-17 kl. 01:39.
Citera
2017-07-17, 01:45
Medlem
gloriouslifes avatar
Är det någon som ver hur länge BO hade bott i huset?
Citera
2017-07-17, 01:46
Medlem
laffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62

På google syns Swedbankautomat vid sökning på bankuttag kring just Borensberg. Kan man ha fått för sig att det går att ta ut ett större belopp om det motsvarar samma bank som på kortet?
Citera
2017-07-17, 01:47
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
inte till Borensberg.
..eller har andra ärenden att göra i trakten.
Citera
2017-07-17, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
..eller har andra ärenden att göra i trakten.
Eller vet att kameran är ut funktion!
Citera
2017-07-17, 01:54
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mint100
Eller vet att kameran är ut funktion!

Exakt!
Citera
2017-07-17, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
inte till Borensberg.

Precis. Lokalkännedomen kring Borensberg kan vara god. Nu behöver de inte vara boende på platsen men kanske på något sätt är eller har varit verksamma där.
Citera
2017-07-17, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laffe
På google syns Swedbankautomat vid sökning på bankuttag kring just Borensberg. Kan man ha fått för sig att det går att ta ut ett större belopp om det motsvarar samma bank som på kortet?

Kanske inte beloppet men på kortet. Det är väl inte så så länge sen det var vattentäta skott mellan Swedbanks automater och Bankomat. Det tar lång tid innan det tränger in i folks medvetande att saker ändras.
Citera
2017-07-17, 02:19
Bannlyst
Många verkar lägga fokus på att dådet nödvändigtvis måste handla om ekonomiska motiv. Kan lika gärna vara någon som utfört det för nöjes skull eller en hämnd för någon oförrätt tidigare i livet. Alla vet att dessa brott inte inbringar några stora summor som är värda att mörda för. Det vet tom polacker och rumäner. Östatarna rånar gärna äldre offer men de brukar inte ha för vana att slakta dem och tejpa dem heller.

Jag tror att det handlar om andra motiv än ekonomiska. Det kan lika gärna vara ett villospår. Ganska smart villospår om man vill rikta fokus mot utlandet.
Citera
2017-07-17, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Sedan när?
Kan du se någon gammal koppling (dvs före köpet) mellan den nye ägaren och någon annan nämnd i detta fall?
Kan H*lmströms (och P-O) härmed avskrivas (på dessa grunder)?
H*lmströms sålde bilen 2015. Den hamnade dock inte i Torsby förrän 2016, efter ett år i Fagersta. Någon annan koppling än intresset för jänkebilar har jag ingen aning om. Avståndet är ju dessutom lite större.
Citera
2017-07-17, 10:34
Medlem
Uyeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laffe

Uttagsautomaten i Borensberg är av den blå uttagsautomat modellen. Som alla swedbanks i sverigen är. Dem äger inga egna längre utan är upphandlade i avtal. (Undantag kan ske lokalt tex Sparbanksyd nere i Skåne)

Angående kameran och den knapphändiga informationen, kan det vara så att kameran fungerade och att dem har bilder på GM men inte vill stressa dem att fly från landet. Svaren Corren får från banken är lustiga och en tillfällighet vore nästan för otroligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in