2017-07-16, 17:29
Medlem
sebastian_s avatar
I Sverige är det alltid ett enormt sug inför sommaren. Det är stort fokus på juli då allt ska ske och den första måndagen i augusti är det hela över. Oftast är det riktligt med folk på stränderna och sommarkänsla från 20 juni till 5 augusti, på ett ungefär.

I Sverige uppskattar vi även våren väldigt mycket. Påsken är en populär högtid som sker någon gång mellan slutet av mars till slutet av april med två helgdagar inbakade. Efter det har vi helgdag 1 maj, kristihimmelsfärd och numera även nationaldagen den 6 juni. Sammanlagt alltså 5 helgdagar under 2 månader, men det är klart att man vill utnyttja det fina vädret.

Vad vi däremot inte uppskattar är augusti och hösten. Vi har en period av nästan 5 månader utan en enda helgdag. Från den första måndagen i augusti till 24 december ska det jobbas,jobbas och lidas.
Detta trots att augusti är varmare än juni, september är varmare än maj och oktober är varmare än april.

Varför negligerar vi augusti och september så?

Hade det inte varit psykiskt lättare att klara av mörkret under vinterhalvåret om vi spridit ut ledigheten även under augusti och september. Hade inte sommaren känns betydligt längre om vi även haft ett par helgdagar och långhelger i augusti och september?

Enligt mig hade det varit mer optimalt med följande förslag.

4 veckors semester ( likt de flesta andra länder) och istället haft en långhelg med ledig torsdag och fredag tredje helgen i augusti, samt andra helgen i september. Det skulle kunna liknas vid två påsk fast med betydligt bättre väder. Den sista helgdagen kunde varit fredagen när grundskolorna har höstlov. Det här är även mer passande med svenskens nya föredragna resesätt, weekendresor. 3 veckor i en husvagn har bytts mot en billig flygresa till barcelona istället.
Senast redigerad av sebastian_ 2017-07-16 kl. 17:33.
Citera
2017-07-16, 17:32
Medlem
nimbras avatar
Jag tar alltid ut två veckor i slutet av september och drar till Tyskland
för att balja öl.
Citera
2017-07-16, 17:34
Medlem
godhetsapostelns avatar
Ja, varför uppskattar svensken ljusa sommarnätter. Varför tar ingen semester vecka 47 då den svenska landbygden är som vackrast?

#rymdfis
Citera
2017-07-16, 17:41
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jag brukade ha 15 Augusti - 15 September.
Den tid jag tycker allt är som vackrast i Sverige.

Då har de flesta sommarevent stängt.
Sedan fick jag barn, och då var det viktigare att vara ledig när dom också var lediga.
Citera
2017-07-16, 17:47
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jag brukade ha 15 Augusti - 15 September.
Den tid jag tycker allt är som vackrast i Sverige.

Då har de flesta sommarevent stängt.
Sedan fick jag barn, och då var det viktigare att vara ledig när dom också var lediga.
Skillnaden mentalt mellan säg 1 augusti och 15 augusti är så stor att man tror att det har gått 2 månader och inte 2 veckor, trots att vädret är det samma.
Citera
2017-07-16, 17:50
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Ja, varför uppskattar svensken ljusa sommarnätter. Varför tar ingen semester vecka 47 då den svenska landbygden är som vackrast?

#rymdfis
November är en sak, augusti och september en helt annan. Kan man ha påsk i slutet av mars kan man ha en långhelg i september.
Senast redigerad av sebastian_ 2017-07-16 kl. 18:50.
Citera
2017-07-16, 18:12
Medlem
studioxswes avatar
Tycker nog det är olika, jag tar alltid semester sent för att få njuta av några veckor i Augusti med sol då alla andra har börjat slava igen.

Dock så hänger det ju lite på när andra tar semester. I år blev det en hel del dagar lediga (med kläm) både under April, Maj och Juni och sen semester. Inte helt optimalt.

Men man behöver ju inte ta ut sina klämdagar som semester utan kan spara dessa, passa på att göra något kul både i september, oktober och november?
Citera
2017-07-16, 18:23
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Tycker nog det är olika, jag tar alltid semester sent för att få njuta av några veckor i Augusti med sol då alla andra har börjat slava igen.

Dock så hänger det ju lite på när andra tar semester. I år blev det en hel del dagar lediga (med kläm) både under April, Maj och Juni och sen semester. Inte helt optimalt.

Men man behöver ju inte ta ut sina klämdagar som semester utan kan spara dessa, passa på att göra något kul både i september, oktober och november?

Det är tyvärr det som är så svårt. Om man då exempelvis vill åka till sommarstugan med kompisarna måste alla kompisar ta ledigt då och fixa det med sina jobb osv. Vill man dessutom ha lite puls på stället , tex en weekend till visby får man hoppas att ett par tusen andra personer väljer att ta ledigt just den veckan också. Har man familj är det helt omöjligt,man kan inte ta sina barn och åka iväg en onsdagkväll när skolorna har börjat. Därför måste ledigheten ske från statligt håll.
Senast redigerad av sebastian_ 2017-07-16 kl. 18:26.
Citera
2017-07-16, 18:31
Medlem
Jag utnyttjar enbart höst, vinter och vår. Tack och lov är det här helvetet vi kallar sommar snart över och vi kan återgå till normala temperaturer. I egenskap av frilansare kan jag ju komma och gå som jag vill så någon "semester" som alla andra tycks vara så beroende av är inte aktuellt för egen del.

Favoriten är dock oktober!
Citera
2017-07-16, 18:49
Medlem
happilappis avatar
Känns väl lite tradigt att känna att man jobbar "hela" sommaren när den väl kommer i juni. 2 månaders jobb till liksom innan ledighet och då börjar det redan bli mörkt på nätterna..
Citera
2017-07-16, 19:03
Medlem
loosecanons avatar
Tar alltid min semester i augusti. Går på tre- fyra veckors semester när alla andra kommer tillbaka från sin. Perfekt! Har inga barn. Resorna blir billigare när skolorna startat. Mindre folk på stränderna hemma, då de flesta har börjat jobba. Lugnare tempo på jobbet dessutom när man jobbar hela juli och alla andra är lediga. Brukar ta några dagars ledigt i maj, köra någon weekendresa, för att orka jobba till augusti då min semester börjar. Sedan i oktober- november likadant, drar någon weekendresa till lite varmare breddgrader för att förlänga sommaren. Kört så i över tio år. Funkar utmärkt.
Citera
2017-07-16, 19:08
Medlem
Har alltid semester vecka 33 och 34, varma härliga veckor. Kräftskiva. En vecka med att åka skidor på vintern, märkte att den gav mer än solsemester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in