2017-07-12, 21:06
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Tesla lär få det hett om öronen snart, när de stora drakarna kliver in på arenan, VW kommer snart med en el-Golf som kan gå 60 mil på en laddning till samma pris som en dito diesel.
Volvo kommer att enbart tillverka el/hybrid inom ett par år.
Tesla aktien ner 13% på en vecka.

Ingår Volvo i "de stora drakarna" i din värld? Det f.d svenska företaget Volvo är en flugskit i sammanhanget och ägs av ett kinesiskt företag, Geely 吉利汽車 ”Lyckans automobil”.

Företaget BYD är större på elbilar än Tesla idag. De klarar inte säkerhetskraven i andra länder än Kina. Risken att omkomma i en kollision är 80% men de är ju så många så det gör inget.
https://en.wikipedia.org/wiki/BYD_Auto

Elbilar behöver laddas då och då vid långa resor. Därför har Tesla ett eget nät av laddstationer som drakarna saknar med undantag av Nissan/Renault. De har dessutom solpaneler och lagringsbatterier. Det kommer att ta tid att bygga ikapp.

En drake, GM, anser att "det är inte vår sak att bygga laddstationer, vi bygger bilar". Bolt/Ampera levereras med en hemmaladdare det är allt. Det verkar som om man inte vill att folk ska köpa bilen.
Senast redigerad av PeterNoster 2017-07-12 kl. 21:20.
Citera
2017-07-12, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av almashik
Så länge det finns de med lägre IQ som köper skiten så kommer det att vara "populärt". Vad ska man göra med en eldriven bil när batteriet är utslitet och varifrån har pederasten Elun Musk fått pengar till att starta ett företag som driver på att elen ska bli dyrare och som utnyttjar kärnkraftel?

Enkla frågor.

IPhone och Teslabilar är ju ingenting nytt för det finns de som har hjärna har haft dessa idéer innan.
Vad gör du med din fjärrkontroll när batteriet är utslitet?
Citera
2017-07-12, 22:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyclextier
Vad gör du med din fjärrkontroll när batteriet är utslitet?

almashik och fjärrkontroll? Han kanske har en fjärrkontroll men har inte kommit på det ännu.
Citera
2017-07-13, 21:16
Medlem
Problemet med Tesla är väl att vi inte vet hur dessa bilar kommer fungera om 10-15 år? Hur klarar batterierna omställningen mellan värme/kyla för oss på norra delen av jordklotet i längden? Hur kommer efterfrågan se ut på begagnatmarknaden? Eller kommer inte vanligt folk våga köpa en begagnad elbil då man kanske åker på ett batteribyte som är dyrare än vad bilen är värd? Är det då miljömässigt hållbart att leasa en Tesla i 3 år för att sedan byta till en ny elbil om den gamla går till skrot?

Frågorna är många, men tror inte själv på enbart elbilar i längden som det ser ut idag. Tror mer på utveckling av vätgas.

Samtidigt önskar jag fler alternativ till Tesla. Dels för att jag tycker att Model S som är den modell jag har erfarenhet av lämnar en del att önska kvalitetsmässigt invändigt. Räcker inte med en stor display för att det ska kännas premium. Förstår heller inte deras formspråk idag, Model 3 såg inte alls kul ut och Model X kan vara en av de fulaste bilarna på marknaden i sin prisklass.

Att Tesla dessutom "fokuserar" på gimmicks som Ludicrous mode känns bara löjligt. Fokusera på väsentliga saker istället.
Citera
2017-07-13, 22:38
Medlem
Tja... klimatkostnaden för tillverkningen av de större batterierna beräknas motsvara diesel för 20000-25000 mils färd med en bränslesnål konventionell dieselbil:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbilens-batteri-kan-vara-en-klimatvarsting
http://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pressmeddelanden/pressmeddelande---arkiv/2017-05-29-ny-rapport-belyser-klimatpaverkan-fran-produktionen-av-elbilsbatterier.html

Frågan är hur många mil de fina teslorna kommer att rulla i praktiken. Exklusiva bilar brukar sällan bli långmilare eftersom de är för dyra i service när de blir gamla. Jag antar att man inte hittar bromsskivor på Biltema när den dagen kommer.
Citera
2017-07-14, 01:59
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Tja... klimatkostnaden för tillverkningen av de större batterierna beräknas motsvara diesel för 20000-25000 mils färd med en bränslesnål konventionell dieselbil:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbilens-batteri-kan-vara-en-klimatvarsting
http://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pressmeddelanden/pressmeddelande---arkiv/2017-05-29-ny-rapport-belyser-klimatpaverkan-fran-produktionen-av-elbilsbatterier.html

Frågan är hur många mil de fina teslorna kommer att rulla i praktiken. Exklusiva bilar brukar sällan bli långmilare eftersom de är för dyra i service när de blir gamla. Jag antar att man inte hittar bromsskivor på Biltema när den dagen kommer.

Dagens Teslabatterier, 90 kWh, degenererar 5 -7% på 23 år. Man kommer alltså "bara" 32 mil istället för 35 på en laddning. De nya som finns i Model 3 degenererar hälften så mycket.
Motor och drivlina till Tesla har uppgraderats och beräknas hålla 1 miljon miles.
På en fossilbil finns 2000 rörliga delar. På en elbil finns 18. Vilken behöver mest service?
Reservdelar:
https://www.delar24.se/tesla-reservdelar/model+s+2012-

Angående bromsdelar så kommer de att ha mycket längre livslängd på elbilar eftersom man bromsar med motorn. Bromsenergin används för att ladda batteriet. Vid stadskörning återvinns så mycket som 30% av elen på detta sätt.

Länkarna om en svensk utredning är "fake news". Forskaren har blivit missuppfattade enligt hen själv.

@Ormsaltaren: Vårt kyliga klimat är en fördel för Li-Ion batterierna jämfört med riktigt varmt klimat. Teslas batterier är temperaturkontrollerade med vattenkylning. Batteriet trivs bäst vid 30C. Det är lättare att värma upp batteriet än att kyla det. Vid laddning tas elen för uppvärmningen från laddaren inte från batteriet. Värmer då även kupén. Vid urladdning blir batteriet också varmt och den värmen och värmen från drivlinan värmer batteriet vid färd. Kupévärmen tas då från batteriet och drivlinans överskottsvärme.
Senast redigerad av PeterNoster 2017-07-14 kl. 02:37.
Citera
2017-07-14, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Dagens Teslabatterier, 90 kWh, degenererar 5 -7% på 23 år. Man kommer alltså "bara" 32 mil istället för 35 på en laddning. De nya som finns i Model 3 degenererar hälften så mycket.
Motor och drivlina till Tesla har uppgraderats och beräknas hålla 1 miljon miles.
Jösses... Tror du på Hjultomten också? Varför gäller i så fall inte garantin 23 år och 1 miljon miles?

Citat:
På en fossilbil finns 2000 rörliga delar. På en elbil finns 18. Vilken behöver mest service?
De flesta rörliga delar på en bil behöver aldrig bytas ut. Bilar som rullar året runt på svenska vägar brukar brukar rosta sönder innan motorn är utsliten. Tillverkarna var snabba med att lova 12 års rostskyddsgaranti, men på grund av alla undantag gäller garantin ytterst sällan.

På en elbil slipper du byta avgassystem när det rostar sönder, men du har kvar de vanligaste slitagedelarna som däck, bromsar, styrleder, strålkastare, fjädrar, dämpare, servostyrning etc. Elektriska komponenter som startmotor och generator är utsatta för korrosion på en vanlig bil och du kan förvänta dig samma åldrande på en elbils komponenter när den kör på svenska vintersaltade vägar.

Citat:
Reservdelar:
https://www.delar24.se/tesla-reservdelar/model+s+2012-
Jag sökte på ett par slumpvis valda modeller och hittar inga reservdelar som inte är generiska, typ bromsbelägg, torkarblad och hjulmuttrar. Var hittar jag bromsskivor, fjäderben eller p-ändar?

Citat:
Angående bromsdelar så kommer de att ha mycket längre livslängd på elbilar eftersom man bromsar med motorn. Bromsenergin används för att ladda batteriet. Vid stadskörning återvinns så mycket som 30% av elen på detta sätt.
Suck! Hade du någonsin själv bytt bromsar på en bil så skulle du aldrig skriva något så dumt. Bromsskivor på svenska bilar med normal körsträcka rostar sönder långt innan de slits ut. Dilemmat är att skivorna rostar snabbare ju mindre de används, så det elektriska bromssystemet kommer att förkorta livstiden på skivorna och istället för att förlänga den.

Citat:
Länkarna om en svensk utredning är "fake news". Forskaren har blivit missuppfattade enligt hen själv.
Åtminstone en av författarna (de är tre stycken) upprepar samma slutsats i flera medier. Vad har du för källor på att det är en konspiration?
Senast redigerad av WbZV 2017-07-14 kl. 06:27.
Citera
2017-07-14, 10:37
Medlem
franges avatar
Citat:
Jösses... Tror du på Hjultomten också? Varför gäller i så fall inte garantin 23 år och 1 miljon miles?

Man märker ganska tydligt att de Teslafrälsta påminner en hel del om frireligiösa - deras gud är ofelbar och bäst på allt, det finns inga som helst nackdelar och allt annat är bara skräp och påhitt. Deras gud skall revolutionära hela jorden, minsann!

Citera
2017-07-14, 13:22
Medlem
Efter att ha läst tråden verkar Tesla vara det nya Iphone, dess anhängare försvarar Tesla till den milda grad utan belägg samtidigt som de inte kan lyssna på kritik.

Är för övrigt intresserad vad som kommer hända när elektroniken i en Tesla börjar krångla, blir det att byta ut alla 18 rörliga delar då och vad skulle det kosta
Citera
2017-07-14, 15:23
Medlem
FarangDingDongs avatar
Som jag skrivit i andra trådar köpte jag min första elbil en Model S för ett tag sedan efter stor tvekan. Men tillslut tog nyfikenheten över, jag var tvungen att testa så jag kan jämföra med de otaliga bilar av alla tänkbara sorter jag ägt i ett lååångt billiv. Nedless to say är jag extremt bilintresserad.

I början tyckte jag den var kul och en helt okey bil. Som många påpekar är den rätt smäckig men inte värre än vilken GM eller Ford produkt som helst vilka jag antar Tesla benchmarkar sig emot det är ju en amerikanare för den amerikanska marknaden först och främst. Dock har de en låååång väg kvar till premiumbilar från Tyskland och Japan. Men de kanske inte ens vill dit? USA är en stor marknad plus att el är ju Teslas usp så då har ju kunderna överseende med resten.

Hursomhelst efter flitigt användande har jag kommit fram till att Tessan är en typisk "torgkasse" som man sa förr dvs en bil för frugan att åka till ICA och handla lite med. Den passar bäst på korta sträckor i stadsmiljö. Därtill är den rätt trist att köra om man är kräsen vad gäller körglädje som jag är. Den berömda accelerationen är något av ett "one hit wonder" och mattas rätt snabbt.

Nu skulle man ju kunna tro att jag lämpat över den på frugan men hon föredrar sin SUV som hon tycker känns säkrare. Min tonårsdotter älskar den däremot. Sönerna förhåller sig dock kallsinniga. Barnbarnen från tidigare äktenskap tycker dock att den är "supercool".

Med denna något ovetenskapliga "testgrupp" kan man nog säga att Tessan är en utpräglad "ungdomsbil" det skulle ju i så fall tala för att den har framtiden för sig! Hos mig blir den dock nog inte gammal. Utrymmet behövs till något annat nytt och spännande oklart vad ännu.
Citera
2017-07-14, 16:32
Medlem
Citat:
På en elbil slipper du byta avgassystem när det rostar sönder, men du har kvar de vanligaste slitagedelarna som däck, bromsar, styrleder, strålkastare, fjädrar, dämpare, servostyrning etc. Elektriska komponenter som startmotor och generator är utsatta för korrosion på en vanlig bil och du kan förvänta dig samma åldrande på en elbils komponenter när den kör på svenska vintersaltade vägar.?

Startmotor är väl dock ett klockrent exempel på en komponent mindre som kan krångla på en elbil. Jag tycker nog att man stått och krånglat med en hel del förbränningsmotor-relaterat skit genom åren innan biluslingarna rostat sönder för gott... Turbo, tändstift, fördelare, tändspolar, startmotorer, soppapumpar osv osv osv. Men jag kör iofs oftast tjugo år gammalt skit också.

Citat:
Jag sökte på ett par slumpvis valda modeller och hittar inga reservdelar som inte är generiska, typ bromsbelägg, torkarblad och hjulmuttrar. Var hittar jag bromsskivor, fjäderben eller p-ändar?

Ja, intressant fråga faktiskt. Är verkligen Teslas prylar unikt tillverkade för, och bara passar på, just Tesla? Eller är det så enkelt att det är samma som på, tja, typ exempelvis Ford Mondeo eller nå´t?
M a o, ord tillverkar Tesla verkligen bilarna helt från grunden eller köper de in existerande standardkomponenter och sätter ihop som man sedan kan köpa själv och byta slitdelarna?

Citat:
Suck! Hade du någonsin själv bytt bromsar på en bil så skulle du aldrig skriva något så dumt. Bromsskivor på svenska bilar med normal körsträcka rostar sönder långt innan de slits ut. Dilemmat är att skivorna rostar snabbare ju mindre de används, så det elektriska bromssystemet kommer att förkorta livstiden på skivorna och istället för att förlänga den.

Men man bromsar väl inte ENBART med motorn? Det är väl ihopkopplat med ett konventionellt bromssystem där man kan "motionera" bromsskivorna genom att tvärbromsa lite då och då och slipa bort rosten?
Citera
2017-07-14, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Startmotor är väl dock ett klockrent exempel på en komponent mindre som kan krångla på en elbil. Jag tycker nog att man stått och krånglat med en hel del förbränningsmotor-relaterat skit genom åren innan biluslingarna rostat sönder för gott... Turbo, tändstift, fördelare, tändspolar, startmotorer, soppapumpar osv osv osv. Men jag kör iofs oftast tjugo år gammalt skit också.
Det är helt riktigt att en förbränningsmotor inte är helt underhållsfri. Men hur mycket som faktiskt går sönder beror väldigt mycket på vilket bilmärke man väljer. En del tillverkare prioriterar pris och andra kvalitet.

Jag tvivlar inte på att Tesla gör sitt bästa för att bygga bra bilar. Stora delar av karossen, bromsok, upphängning med mera är gjorda i aluminium för att inte rosta. Och de har förmodligen råd att välja bra material till det pris bilarna säljs för. Problemet är bara att det är oprövad teknik och man vet inte förrän efteråt vad som fungerar och inte fungerar efter tio år. Det är knappast någon slump att Tesla (till skillnad från andra tillverkare) inte lämnar någon korrosionsgaranti trots det påkostade materialet. Med lite otur så spricker en länkarm av utmattning till följd av några oförutsedda vibrationer och länkarmar av aluminium är inget som Biltema har på lager.

En annan fråga är hur elektroniken klarar sig. En vanlig generator eller startmotor är ofta en dåligt tätad eller helt öppen konstruktion som gör att lindningen förr eller senare ärgar sönder. Även Teslan har elmotorer och pumpar för kylningen som kan gå samma öde tillmötes om det läcker in några vattendroppar eller bildas kondens. Det vet man inte förrän det gått några år. Generation två kommer att vara bättre än generation ett osv.

Citat:
Ja, intressant fråga faktiskt. Är verkligen Teslas prylar unikt tillverkade för, och bara passar på, just Tesla? Eller är det så enkelt att det är samma som på, tja, typ exempelvis Ford Mondeo eller nå´t?
M a o, ord tillverkar Tesla verkligen bilarna helt från grunden eller köper de in existerande standardkomponenter och sätter ihop som man sedan kan köpa själv och byta slitdelarna?
En Ford Mondeo har bromsok gjorda av bondjärn och Tesla har av lättmetall. I det ena fallet vet du att de rostar men kan köpa nya för 800:- på Biltema. Men inte heller Teslans bromsok av lättmetall kommer att hålla för evigt. En vacker dag drar märkesverkstaden sönder gängorna till luftningsnippeln och kommer sedan envisas med att byta ut ok, belägg och skivor på båda sidor istället för att göra nya gängor i de gamla. Allt enligt tillverkarens anvisningar. För kunden så ryker en månadslön före skatt och Teslas aktie går upp en bråkdels cent.

Citat:
Men man bromsar väl inte ENBART med motorn? Det är väl ihopkopplat med ett konventionellt bromssystem där man kan "motionera" bromsskivorna genom att tvärbromsa lite då och då och slipa bort rosten?
I teorin kan man det, men de flesta elbilsägare kommer att gubbköra för att spara batteri istället för att gasa och bromsa bara för att bromsarna mår bättre då. Vad kostar nya bromsar jämfört med ett nytt batteri?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in