2017-07-12, 20:20
Medlem
Mod får gärna flytta om den hamnat på fel ställe..

Hej, jag behöver hjälp.

Jag har för ca 10 månader sedan köpt en bostadsrätt för över 1,5 miljon kronor. I hyran till föreningen ingår vatten, värme och en parkeringsplats.

Nu är det som så att min bil läcker lite olja löpande, tror det är servoolja,och det har blivit en rund fläck som är ca 1m i diameter på MIN parkering där ingen annan än jag ska stå.

Nu säger styrelsens ordförande att jag blir tvungen att skära bort minst 2x2 meter i asfalten och asfaltera om, och dessa kostnader ska jag själv stå för.

Om inte så kan jag eller föreningen bli anmälda för miljöbrott. Jag har helsyntetisk olja i bilen om det är förmildrande😂

Frågan lyder: stämmer det att jag måste byta ut eller betala för att byta ut asfalten på min parkering OMGÅENDE eller räcker det att jag gör det när jag säljer och flyttar om x antar månader/år?

Tacksam för hjälp
Citera
2017-07-12, 20:28
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linovic94

Hej, jag behöver hjälp.

Jag har för ca 10 månader sedan köpt en bostadsrätt för över 1,5 miljon kronor. I hyran till föreningen ingår vatten, värme och en parkeringsplats.

Nu är det som så att min bil läcker lite olja löpande, tror det är servoolja,och det har blivit en rund fläck som är ca 1m i diameter på MIN parkering där ingen annan än jag ska stå.

Nu säger styrelsens ordförande att jag blir tvungen att skära bort minst 2x2 meter i asfalten och asfaltera om, och dessa kostnader ska jag själv stå för.

Om inte så kan jag eller föreningen bli anmälda för miljöbrott. Jag har helsyntetisk olja i bilen om det är förmildrande😂

Frågan lyder: stämmer det att jag måste byta ut eller betala för att byta ut asfalten på min parkering OMGÅENDE eller räcker det att jag gör det när jag säljer och flyttar om x antar månader/år?

Tacksam för hjälp

Enda råd jag kan ge, anlita jurist/er, studera ingående hur länge en process kan ta så du kan skjuta på problemet så länge som möjligt.(innan du blir tvungen att sanera/byta ut asfalten)....
Eller varför inte helt enkelt laga bilskrället!
Citera
2017-07-12, 20:28
Medlem
Citat:

Hej, jag behöver hjälp.

Tacksam för hjälp

Vilken idiot.

Samhället är ju sjukt så man vet aldrig men asfalt är ju oljebaserat så det vore ju märkligt om man blev åtalad för miljöbrott för att ha spillt olja på olja.
Citera
2017-07-12, 20:34
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Vilken idiot.

Samhället är ju sjukt så man vet aldrig men asfalt är ju oljebaserat så det vore ju märkligt om man blev åtalad för miljöbrott för att ha spillt olja på olja.

Nu rör det sig inte om ren olja, utan om smutsig olja som använts till smörjning i en bil. Det är inte själva oljan som är problemet här.
Citera
2017-07-12, 20:48
Medlem
Bara gör det och sköt din bil i fortsättningen. Du är rökt i en tvist.
Citera
2017-07-12, 21:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Vilken idiot.

Är ju skillnad på olja som är bundet i asfalt och olja som runnit från en bil. Vilken tror du lättast spolas ner i t ex dagvattnet eller ut i naturen?
Citera
2017-07-12, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är ju skillnad på olja som är bundet i asfalt och olja som runnit från en bil. Vilken tror du lättast spolas ner i t ex dagvattnet eller ut i naturen?

Förstår att du aldrig sett regn på "ny" asfalt.

Frågan är väl hur mycket bilen läcker? Skulle tro att de flesta parkeringar har oljeläckagefläckar.

Förr fick man ombesiktning på bilen för oljeläckage. Inte nu längre.

Måste vara stora mängder TS bil läcker.
Citera
2017-07-12, 21:26
Medlem
.... och förresten, det är förmodligen BETYDLIGT allvarligare att tvätta sin bil på asfalten och det är fullt lagligt i många kommuner. Konstigt nog.
Citera
2017-07-12, 21:37
Medlem
Citat:

Hej, jag behöver hjälp.

Tacksam för hjälp

Fråga styrelsens ordförande vad hem tror att asfalt (bitumen) är gjord av.
Citera
2017-07-12, 21:39
Medlem
Det är inte din plats utan föreningens och sen upplåter de den till dig. Studera gärna 7e kap 9e paragrafen i Bostadsrättslagen.
Citera
2017-07-12, 21:43
Medlem
Crashs avatar
Måste ju finnas någon firma som kan sanera, borde ju bli billigare än att asfaltera om
Citera
2017-07-12, 21:53
Medlem
Föreningen har underhållsansvaret för p-platsen. Du ska inte betala en krona. Be styrelsen fara åt
helvete och använda sig av sin fastighetsförsäkring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in