2017-07-09, 23:26
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag tror inte JMs kunskaper om drunkningsfynd är överväldigande. Jag förstår inte varför de skulle göra sig besväret att dränka honom i annat vatten i så fall.
Man kan ha bedömt det lättare att agera på land och behöver inte alls ha reflekterat över var vattnet kom ifrån (regnvatten, brunnsvatten, sjövatten). - Det kan antas ha varit kväll, AP kanske varken ville bada, fiska eller åka båt - möjligen kan han ha varit på väg att skölja ur sitt glas vid vasken på bryggan; kanske hade ett champagnebål gjorts i ordning; en barnpool vid strandkanten där barnen lekt..?.
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det är väl lika korkat att tro att sjövatten inte skiljer sig åt från kranvatten.
Svårt att säga vilka överväganden man kan ha gjort (men det kan antas att man inte tänkt sig någon kiselalgsberäkning). Sedan kan man möjligen ha trott att kvävning av visst slag skulle kunna förväxlas med drunkning. - Kvävning eller dränkning - men inte drunkning i Hjälmaren om man tar fasta på rättsläkare HD:s resonemang: Med andra ord talar det mesta för mord. - Lägger man sedan till alla indicier som finns i övrigt (och det är en hel del) så är det utan tvekan ett mord som har begåtts. - Sedan om detta mord ska bedömas i termer av ett utökat gärningsmannaskap (som mordet/mordförsöket på GM/AM), eller som TR skriver "i vart fall" såsom anstiftat av JM - det är frågan. - Själv kan jag tänka mig att argumentera för att - även i AP:s fall, och trots att medhjälpare gått under jorden och det inte finns någon glasklar beskrivning av förloppet, JM måste ha medverkat i en sådan omfattning att hon borde kunna dömas för mord.
Citera
2017-07-09, 23:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja. Lite svårare men kanske "säkrast" för de/n som inte är rättsmedicinare själv/a.

Är egna spyor fortfarande en kandidat?
Tycker att det saknas närmare detaljer kring detta.
Citat:
Det är klurigt att komma upp med ett drunkning som JM klarat själv. Men det är klurigt att komma upp med en drunkning öht som inte gett några synliga skador.
Dränkning på bryggan, alt. i båten (stuvningsutrymmet), försiktig istjälpning... hade inte behövt ge några synliga skador.
Citat:
Karma hit och dit, jag håller på att hon gjorde det själv.
Det finns ett flertal indicier som talar för att hon inte var ensam.
Citera
2017-07-09, 23:39
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Kiselalgerna skulle vart där i alla händelser förstås. Ja förutom drunkning i ej biotopiskt vatten. Jag skulle kunna tänka mig att det inte blir kiselalger heller i stillastående eller ansamlat vatten, brunnsvatten (täckt brunn i alla fall), regnvattentunna, kräftlåda m.m. Alltså möjligen även om det varit Hjälmarevatten från början men stått mörkt och / eller stilla och varmt, beroende lite på.

Ja, var det inte så att det stod någonstans att det inte fanns kiselalger på helt grunt vatten, eftersom de "dygnspendlar"?
Det finns säkert flera om och men kring dessa kiselalger.
Citat:
Vilket skulle kunna återaktualisera kräftlådan trots allt, beroende kanske på när och hur den fylldes.
Alla tomma plastkar, plastlådor, tunnor mm kan ha varit mer eller mindre fulla med regnvatten. - Och nog kan man tänka sig att barnen hade en liten uppblåsbar pool eller större badbalja att plaska i.
Citera
2017-07-09, 23:42
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det finns säkert flera om och men kring dessa kiselalger.Alla tomma plastkar, plastlådor, tunnor mm kan ha varit mer eller mindre fulla med regnvatten. - Och nog kan man tänka sig att barnen hade en liten uppblåsbar pool eller större badbalja att plaska i.
När man hör tvillingarna i Norge.. bara det inte var de som dränkte sin pappa....
Citera
2017-07-09, 23:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Tycker att det saknas närmare detaljer kring detta.Dränkning på bryggan, alt. i båten (stuvningsutrymmet), försiktig istjälpning... hade inte behövt ge några synliga skador.Det finns ett flertal indicier som talar för att hon inte var ensam.

Och de var nu igen...?
Citera
2017-07-09, 23:49
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Och de var nu igen...?
JJ, DB, JB ... typ.... JAAAAAA, JM givetvis....
Citera
2017-07-09, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
När man hör tvillingarna i Norge.. bara det inte var de som dränkte sin pappa....
Tanken har slagit mig också: (FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03
Citera
2017-07-09, 23:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Och de var nu igen...?
1. MR:s relaterade samtal med JJ, 2. MR:s relaterande av vad DB sagt, 3. Avsaknaden av sms/samtal JB/JM morddagen, 4. Sms-utväxling JM - JB/JJ betr. utestående fordringar; JB:s påpekande att DB (som fyllt 18 innan AP avled) i alla fall kunde köra bil, 5. Inköpet av mat och dryck, 6. JM:s parkering av sin bil bakom hönshuset (trots att hon sagt sig ha haft bilen som skafferi och champagneförvaring), 7. Inga synliga spår av att några barn lekt inne i huset, 8. JJ:s "utlåning" av ett större belopp till JM (pengar han sagt sig ha sparat ihop och förvarat hemma hos JM) mm.
Citera
2017-07-10, 00:03
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Tycker att det saknas närmare detaljer kring detta.Dränkning på bryggan, alt. i båten (stuvningsutrymmet), försiktig istjälpning... hade inte behövt ge några synliga skador.Det finns ett flertal indicier som talar för att hon inte var ensam.

Det är, precis som du säger, väldigt svårt att tänka sig att den 85 kg tunge muskulöse vältränade Aki skulle kvävts eller dränkts någon annanstans och sedan placerats vid bryggan - utan minsta avvärjningsskador, släpmärken, blånader, droger eller liknande.
HUR skulle det gått till?? Jag kan inte se det framför mig.

Om det nu inte fanns något badkar och ingen barnpool enligt Anki, återstår ju bara kräftlådan och brunnen. Brunnen borde gett mycket märken på hans kropp och kräftlådan brukar man ju oftast fylla med vatten från sjön. Ja då blir det kudden eller plastpåsen kvar - men då måste man hålla i denne kraftige karl hårt - det ger märken.

Så hur fasiken har hon/de gått tillväga? För mördad, det är han.

Samtidigt bör man, precis som LGWP skrev i sin krönika idag, verkligen fundera över om JM kan dömas för detta. Ponera att överfallet på föräldrarna inte skett - och inte heller allt det andra, stämplingar, sex-filmer, misshandel, försäkringsbedrägerier, kremeringstjat och skillsmässodiskusioner.

På enbart Akis döda kropp i vattnet kan man faktiskt inte döma JM för mord - som hon rent fysiskt skulle haft mycket svårt att iscensätta - eller anstiftan när inga andra gärningsmän bevisligen var där.

Skulle JM varit en normal småbarnsmamma vars make plötsligt hittas drunknad är det svårt att se att bara för få kiselalger som sannolikt indikerar drunkning i annat vatten - ingen har sagt att det är helt uteslutet - skulle få henne inburad på livstid. Det är inte heller förenat med absolut mord att försöka få ut livsförsäkringen inte ens om den är falsk.

JM hade inte blivit dömd i TR utan allt det andra runt omkring.
Därför kommer hon troligen tyvärr frias i HR för Akis död.
Men till glädje för resten av mänskligheten åker hon in för GMs mord.
Senast redigerad av Solglittret 2017-07-10 kl. 00:25.
Citera
2017-07-10, 00:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
1. MR:s relaterade samtal med JJ, 2. MR:s relaterande av vad DB sagt, 3. Avsaknaden av sms/samtal JB/JM morddagen, 4. Sms-utväxling JM - JB/JJ betr. utestående fordringar; JB:s påpekande att DB (som fyllt 18 innan AP avled) i alla fall kunde köra bil, 5. Inköpet av mat och dryck, 6. JM:s parkering av sin bil bakom hönshuset (trots att hon sagt sig ha haft bilen som skafferi och champagneförvaring), 7. Inga synliga spår av att några barn lekt inne i huset, 8. JJ:s "utlåning" av ett större belopp till JM (pengar han sagt sig ha sparat ihop och förvarat hemma hos JM) mm.

Hmm, okej. Någon ny för mig. 3:an klurig!
Hade DB också tagit körkort?
Man kanske skulle kunna lägga till att de är tysta under rättegången.

Nånting är ju skumt, det känns ju så.

Jag har ju min favorit, JJ:s och JB:s barns namn, men den får väl snarare räknas till saker som paret och barnet får tampas med så länge mordet inte är fullt uppklarat.
Citera
2017-07-10, 00:21
Medlem
Spitilinkkons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, precis. Hon tog upp studier igen vid 25 års ålder men socionomexamen tog hon inte förrän år 2007.

Det har iofs inte så mycket med tropical att göra,men det borde vara 2009. Då skrev hon sitt examensarbete tillsammans med Ed*na Hrk*c (*=i). Vanligen får man inte sin examen och yrkesexamen före examensarbetet är godkänt.
http://www.diva-portal.se/smash/record.jsf?dswid=9576&pid=diva2%3A217479&c=1&searc hType=SIMPLE&language=sv&query=Johanna+blomsterlun d+&af=%5B%5D&aq=%5B%5B%7B"categoryId"%3A"11734"%7D %5D%5D&aq2=%5B%5B%5D%5D&aqe=%5B%5D&noOfRows=50&sor tOrder=author_sort_asc&onlyFullText=false&sf=all#s thash.gTGHCfSZ.AKmcjTgh.dpbs
DIVA kan dock ha blivit uppdaterat efter att uppsatsen skrevs. Och alla examensarbeten från högskolor i Sverige finns inte med. Personligen kan jag tycka att 22 sidor för två personer också är ett väldigt kort arbete om 15hp...

Någon som har uppgifter om när examensarbetet verkligen skrevs?
Har för mig att jag läste nånstans att JM började sin utbildning (3,5 år) 2003, så 2007 kan vara rimligt. Å andra sidan är sonen AG född vid den troliga skolstarten, så ett studieuppehåll eller senarelagd start är inte orimligt.
Citera
2017-07-10, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spitilinkkon
Det har iofs inte så mycket med tropical att göra,men det borde vara 2009. Då skrev hon sitt examensarbete tillsammans med Ed*na Hrk*c (*=i). Vanligen får man inte sin examen och yrkesexamen före examensarbetet är godkänt.
http://www.diva-portal.se/smash/record.jsf?dswid=9576&pid=diva2%3A217479&c=1&searc hType=SIMPLE&language=sv&query=Johanna+blomsterlun d+&af=%5B%5D&aq=%5B%5B%7B"categoryId"%3A"11734"%7D %5D%5D&aq2=%5B%5B%5D%5D&aqe=%5B%5D&noOfRows=50&sor tOrder=author_sort_asc&onlyFullText=false&sf=all#s thash.gTGHCfSZ.AKmcjTgh.dpbs
DIVA kan dock ha blivit uppdaterat efter att uppsatsen skrevs. Och alla examensarbeten från högskolor i Sverige finns inte med. Personligen kan jag tycka att 22 sidor för två personer också är ett väldigt kort arbete om 15hp...

Någon som har uppgifter om när examensarbetet verkligen skrevs?
Har för mig att jag läste nånstans att JM började sin utbildning (3,5 år) 2003, så 2007 kan vara rimligt. Å andra sidan är sonen AG född vid den troliga skolstarten, så ett studieuppehåll eller senarelagd start är inte orimligt.
Det var tunnt, det brukliga brukar väl vara 40-60 sidor för 15 HP uppsats
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in