2017-07-07, 10:12
Medlem
EndastJag01s avatar
Skönt att det är över, säger AH

Ja, det tror jag nog hon tycker!
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/johanna-moller-tvingades-ta-medicin/
Citera
2017-07-07, 10:16
Medlem
anothes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Mnja. Lite bättre än så är hon nog på att manipulera. Den enklaste förklaringen till den skandalöst dåliga initiala polishanteringen i samband med Akis död är ju att den lokala polisen åt ur handen på henne, och köpte precis allt hon sa.
Det som är än mer skrämmande är att detta inte är ett enstaka fall där obehöria manipulerar polis mfl. gentemot annan privatperson, snarare ett regelbundet återkommande fenomen.

Man borde i fortsättningen kalla frammanipulerade rättshaverier för Lex Aki
Citera
2017-07-07, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ekonomisk vinning, när det inte kommer barn får man nog inte någon omkostnadsdel. Å andra sidan kommer ofta dessa barn med endast kläderna på kroppen, så det går nog att fuska en hel del med att få extra pengar till vagn, kläduppsättningar, leksaker, etc. speciellt om flera olika kommuner är inblandade, som inte känner till varandra och/eller inte kollar något.

Om placerat barn dör blir det inga pengar för begravning, den lotten faller ALLTID på bioföräldrar. Snarare blir det nog lite smolk i bägaren, jobbiga frågor från placerande kommun och polis. Eller borde bli.......

Sedan behöver man ju absolut inte vara sooocionooom för att få ha fosterbarn, men det underlättar ju om man själv är det/blir det för då kan man ju flyga under radar betydligt mycket lättare.....och t o m placera barn hos sitt egna företag och släkt och vänner.

Oavsett om det finns BEHOV för en placering eller inte

Ang det här med fosterbarnen, jag tolkar nedanstående från FUP som att en flicka dog, sedan.
Alltså inte helt klart om i JMs vård eller ej. Att någon skulle drunknat är polisens fråga, AM har ej hört något om det.

Fhl Nej. Har du hört talas om att Johanna skulle ha haft några fosterbarn? Några
tvillingar? Och att ett utav barnen skulle ha drunknat? Är det något du har hört talas
om?
Mä Nej. Hon har haft många fosterbarn.
Fhl Mm.
Mä När de bodde på Vedbergsgatan så ve-, men jag vet inte om det var tvillingar. Det var
ett par som kom ifrån Stockholm. Det var en pojke och en flicka som kom med
Socialjouren ganska sent på en kväll ifrån Stockholm. Men jag vet inte om de var
tvillingar.
Fhl Är det länge sedan?
Mä Vedbergsgatan. Sedan träffade hon ju Aki och flyttade till Kung Ladulåsgatan. Ja? Du
vet, det här är så rörigt och det är så mycket olika saker så jag kan inte säga. Hur
gammal är man när man tar studenten? 18 år. Amanda tog studenten när de bodde där
på Vedbergsgatan. Hon är född -93. Vad kan det vara för år då?
Fhl Ja, 2011.
Mä 2011.
Fhl 2012.
Mä Mm. Kanske har något kort. Det ska Göran ladda över det (ohörbart) mig. Ja då hade
hon i alla f-, det var där de barnen kom ifrån Stockholm. Och sent på en kväll vet jag.
Men hon hade, de hade ingenting med sig. Inga kläder eller någonting utan de kom
från social i Stockholm.
Fhl Hur gamla var de barnen?
Mä Ja, de var nog ganska små. Kanske fem, typ fem kanske.
Fhl Okej.
Mä Något sådant. Jo, och sedan hade hon ju någon flicka i, när de bodde ute i Hammarby.
Vid (ohörbart) hade hon ju en, ett fosterflicka. Och den dog sedan, det var något jättekonstigt.
Fhl Mm.
Mä Jag hade inga bilder då men.
Fhl Men just att något utav de barnen skulle ha drunknat, det är ingenting som?
Mä Har aldrig hört talas om
Fhl Nej?
Mä jag vet ingenting.
Fhl Nej.
Mä Det.

Jag tycker man (nästan) måste förutsätta att Polisen har utrett detta ordentligt? Äppellunden/Hammarby o Vedbergsg där bodde hon ju med PG så han måste väl ha frågats ut? Efter allt Polisen vid det här laget vet om JM, är det ens möjligt att man släpper sådana här frågor utan ordentlig utredning? Jag hoppas verkligen inte det!
Citera
2017-07-07, 10:30
Medlem
Bara några allmänna funderingar om detta med att Johanna "sluppit undan" genom ett helt liv utan att något gjorts för att tukta henne.
Man bör komma ihåg att det har hänt väldigt mycket under de senaste 30 åren, för att ta ett tidsperspektiv som passar fallet, när det gäller att förstå, diagnosticera och hantera barn med speciella problem. Samtidigt har det hänt mycket när det gäller barnuppfostran i allmänhet. När vi nu tittar på henne med dagens kunskaper om t.ex. bokstavsdiagnoser och vad som förväntas eller tillåts av normalt funtade barn (jag bryr mig inte om ordvalet just nu) glömmer man lätt att familjens förutsättningar att hantera Johanna som stökig tioåring var ganska annorlunda då än de skulle vara idag. Då var det inte så lätt att få stöd och förståelse utifrån, särskilt som detta var en period då man fått för sig att det var sunt och riktigt med barnens utlevelser i alla möjliga situationer.
I all korthet blir det lite off-T, men bara för att inte lasta familjen för hårt ...
Citera
2017-07-07, 10:42
Medlem
Donnabella6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Precis.
När hon mötte på överlägset motstånd i rätten blev hon totalt avslöjad som den manipulativa, korkade lögnare hon är. Förutom de fasansfulla gärningar hon var anklagad för så framstod hon också som rent löjeväckande. Var nog första gången i hennes liv som hon blivit så totalt avslöjad för vad hon var.
Därför utbrast hon om Wenna att "hon var den elakaste person hon träffat".
Synd, tycker jag, att hon inte träffat fler lika "elaka" personer i sitt liv.
När hon väl gjorde det så var det för sent då hon redan fått sätta sina mordplaner i verket.
Men, å andra sidan hade nog inte hennes mördarinstinkter slutat där om hon inte åkt fast.
MR får väl tacka polisen för att han fortfarande är i livet för det var nog han som stod på tur i JM:s mordlista.
Precis så.
Och att ha ihjäl sin Far (och nästan sin Mor).Då är man rutten down too the core...men att dessutom skylla det på sina barn.
Då är man det Johanna är:en sorglig ,patetisk ursäkt till människa.En AVART!
Citera
2017-07-07, 10:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ang det här med fosterbarnen, jag tolkar nedanstående från FUP som att en flicka dog, sedan.
Alltså inte helt klart om i JMs vård eller ej. Att någon skulle drunknat är polisens fråga, AM har ej hört något om det.

Fhl Nej. Har du hört talas om att Johanna skulle ha haft några fosterbarn? Några
tvillingar? Och att ett utav barnen skulle ha drunknat? Är det något du har hört talas
om?
Mä Nej. Hon har haft många fosterbarn.
Fhl Mm.
Mä När de bodde på Vedbergsgatan så ve-, men jag vet inte om det var tvillingar. Det var
ett par som kom ifrån Stockholm. Det var en pojke och en flicka som kom med
Socialjouren ganska sent på en kväll ifrån Stockholm. Men jag vet inte om de var
tvillingar.
Fhl Är det länge sedan?
Mä Vedbergsgatan. Sedan träffade hon ju Aki och flyttade till Kung Ladulåsgatan. Ja? Du
vet, det här är så rörigt och det är så mycket olika saker så jag kan inte säga. Hur
gammal är man när man tar studenten? 18 år. Amanda tog studenten när de bodde där
på Vedbergsgatan. Hon är född -93. Vad kan det vara för år då?
Fhl Ja, 2011.
Mä 2011.
Fhl 2012.
Mä Mm. Kanske har något kort. Det ska Göran ladda över det (ohörbart) mig. Ja då hade
hon i alla f-, det var där de barnen kom ifrån Stockholm. Och sent på en kväll vet jag.
Men hon hade, de hade ingenting med sig. Inga kläder eller någonting utan de kom
från social i Stockholm.
Fhl Hur gamla var de barnen?
Mä Ja, de var nog ganska små. Kanske fem, typ fem kanske.
Fhl Okej.
Mä Något sådant. Jo, och sedan hade hon ju någon flicka i, när de bodde ute i Hammarby.
Vid (ohörbart) hade hon ju en, ett fosterflicka. Och den dog sedan, det var något jättekonstigt.
Fhl Mm.
Fhl Men just att något utav de barnen skulle ha drunknat, det är ingenting som?
Mä Har aldrig hört talas om
Fhl Nej?
Mä jag vet ingenting.
Fhl Nej.
Mä Det.

Jag tycker man (nästan) måste förutsätta att Polisen har utrett detta ordentligt? Äppellunden/Hammarby o Vedbergsg där bodde hon ju med PG så han måste väl ha frågats ut? Efter allt Polisen vid det här laget vet om JM, är det ens möjligt att man släpper sådana här frågor utan ordentlig utredning? Jag hoppas verkligen inte det!

Hoppas inte det.
Citera
2017-07-07, 10:49
Medlem
Donnabella6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Mnja. Lite bättre än så är hon nog på att manipulera. Den enklaste förklaringen till den skandalöst dåliga initiala polishanteringen i samband med Akis död är ju att den lokala polisen åt ur handen på henne, och köpte precis allt hon sa.
Allt är ju jämnförbart.
Jag vid håller att hon är dålig på att manipulera.
Men vilka stoplskott till poliser det måste varit.
Citera
2017-07-07, 10:52
Medlem
Pandalina4s avatar
Fhl Mm.
Fhl Men just att något utav de barnen skul

Jag tycker man (nästan) måste förutsätta att Polisen har utrett detta ordentligt? Äppellunden/Hammarby o Vedbergsg där bodde hon ju med PG så han måste väl ha frågats ut? Efter allt Polisen vid det här laget vet om JM, är det ens möjligt att man släpper sådana här frågor utan ordentlig utredning? Jag hoppas verkligen inte det![/quote]

Tycker som dig att inte det framgår huruvida det var under JMs vård ett barn dog eller vid senare tillfälle hos någon annan. Förefaller snarare vara sen, dvs inte hos JM.
Citera
2017-07-07, 11:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Bara några allmänna funderingar om detta med att Johanna "sluppit undan" genom ett helt liv utan att något gjorts för att tukta henne.
Man bör komma ihåg att det har hänt väldigt mycket under de senaste 30 åren, för att ta ett tidsperspektiv som passar fallet, när det gäller att förstå, diagnosticera och hantera barn med speciella problem. Samtidigt har det hänt mycket när det gäller barnuppfostran i allmänhet. När vi nu tittar på henne med dagens kunskaper om t.ex. bokstavsdiagnoser och vad som förväntas eller tillåts av normalt funtade barn (jag bryr mig inte om ordvalet just nu) glömmer man lätt att familjens förutsättningar att hantera Johanna som stökig tioåring var ganska annorlunda då än de skulle vara idag. Då var det inte så lätt att få stöd och förståelse utifrån, särskilt som detta var en period då man fått för sig att det var sunt och riktigt med barnens utlevelser i alla möjliga situationer.
I all korthet blir det lite off-T, men bara för att inte lasta familjen för hårt ...

Hur man än vänder saker så finns det alltid människor som präglas fel eller inte präglas alls. Så det går kanske inte hänvisa till "tiderna" heller, om det inte är något extremt ruttet samhällsprojekt. Det är så många faktorer inblandade.

Vår tid kommer få sina slängar av sleven, även om tex många skolor gör väldigt mycket. Det är som det är.

Ändå kan man misstänka att JM:s familjemiljö kan ha varit olyckligt ogynnsam för hennes typ av problem och hennes utveckling. Och man kunde hoppats att familj, släkt, vänner och materiella förutsättningar hade kunnat rycka in och rätta till de problem som troligen fanns.

Svårt att döma, ssk utan några belägg, men i intresse av att lufta frågan. Många erfar ogynnsamma uppväxter på likande sätt eller värre, få eller egentligen nästan inga begår den här typen av brott.

Man kan nog inte lasta familjen men man kan understryka att fostran i vissa åldrar är viktigare än allt annat som finns på hela jorden, och att prioriteringarna bör läggas därefter. Man är ändå den som får ta alla smällarna sen.

Polisen kunde ibland tänka i liknande banor, och göra saker ordentligt från första stund.
Citera
2017-07-07, 12:15
Medlem
Honan6s avatar
Johanna har uppträtt minst sagt kyligt eller snarare iskallt när hennes närstående har dött. När Aki dog så gick hon till jobbet som vanligt på måndagen utan att säga ett ord till arbetskamraterna. På tisdagen kontaktade hon If för att fiska ut livförsäkringen. Konstigt beteende i andras ögon.

När pappan mördas (misshandlas enl.Johannas ord) och mamma nästan mördas så går hon på stadsfestival och skrattar runt. Sen skojar hon och skrattar med sonen Alex att hon nog går gå på morfars begravning i fängelsekläder. Sonen tyckte inte det var ett roligt skämt.

Riktiga Johanna kan nog bara knyta an till och älska en enda person - HON är den ende! Nu har hon uppmärksamhet av psykologer, men det räcker inte - Johanna vill synas i media, annars blir hon mer deprimerad p g a att hon tappar greppet om egna barnen och alla andra som hon manipulerat och sugit energier från.
Citera
2017-07-07, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Johanna har uppträtt minst sagt kyligt eller snarare iskallt när hennes närstående har dött. När Aki dog så gick hon till jobbet som vanligt på måndagen utan att säga ett ord till arbetskamraterna. På tisdagen kontaktade hon If för att fiska ut livförsäkringen. Konstigt beteende i andras ögon.

När pappan mördas (misshandlas enl.Johannas ord) och mamma nästan mördas så går hon på stadsfestival och skrattar runt. Sen skojar hon och skrattar med sonen Alex att hon nog går gå på morfars begravning i fängelsekläder. Sonen tyckte inte det var ett roligt skämt.

Riktiga Johanna kan nog bara knyta an till och älska en enda person - HON är den ende! Nu har hon uppmärksamhet av psykologer, men det räcker inte - Johanna vill synas i media, annars blir hon mer deprimerad p g a att hon tappar greppet om egna barnen och alla andra som hon manipulerat och sugit energier från.
Japp!
En olycka händer så lätt och stackars Anki hade otur! Så'nt är livet: en del kilar vidare, andra går vidare ... nu tar jag nya tag
Härlig livsinställning!
Citera
2017-07-07, 12:36
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Polisen kunde ibland tänka i liknande banor, och göra saker ordentligt från första stund.

Jo polisen verkar ha lagt det mesta i malpåse och haft annat att syssla med när det gäller det mesta kring JM fram till överfallet på föräldrarna.

Frågan är bara varför?
Om man läser i den andra tråden om sexövergrepp på flyktingboende, verkar ju flera postare refererat till JMs uppseendeväckande beteende, postat långt för Akis död.
Anhöriga och ex-män uppger att det alltid varit ett faktum att JM ljög hit och dit. Det mesta som återberättas av vittnen i förhören om saker JM sagt eller varit inblandad i, innehåller en brasklapp om att det kanske inte är sant - för JM brukar ljuga.
"Hon är bra på att läsa om och säga det du vill höra". "Hon ljuger om allt ex.vilken veckodag det är." "Hon hittar på". "Hon luras hela tiden".

Det här är uttalanden från JMs omgivning, inte bara släkten utan faktiskt också ex-partners, någon tatuerare, ingifta män etc. Tydligen känt sedan åratal, kanske decennier.

Hur i h-lsike kunde hon fortsätta, jobba på Socialkontoret med utredningar, starta upp bolag med barnplaceringar av ensamkommande, ännu något bolag i food-truck branschen osv? "Alla" visste att hon var totalt opålitlig - men alla lät henne hållas. Försåg henne med jobb, bostäder, bilar etc., hon omsatte miljoner.

Ingen utredde Akis död, ingen kontrollerade hur flyktinggrabbarna mådde, vem som misshandlat två av dem, hur JMs egna tvillingar hade det, om hon hade massor av suspekta mediciner hemma, om hon lånat ut en bil till körkortslöse DB - vilket är straffbart, hennes "stroke" eller hur det skulle bli om hon flyttade - hur skulle barnen bo? Skolor? Dagis? ? INGEN verkar ha reagerat!

"Alla" visste men ingen gjorde något - inte ens polisen eller kommunen som tittade bort.
Hon borde haft varningsflagg lång innan folk började dö!
Hur kunde hon få hållas?
Vart har samhällets skyddsnät för JMs omgivning tagit vägen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in