Citat:
Ursprungligen postat av
nyduschad.tjej
Jag förstår att föräldrarna inte fixar att ta till sig det mest troliga ödet som Patrik mött, dvs döden genom självmord. Däremot tycker jag att det är konstigt att haka upp sig på en teori och helt utesluta allt annat. Varför kan han inte blivit kidnappad ist, eller råkat ut för en olycka osv.
Ja, han har mått dåligt och det har personer från hans skola kunnat bekräfta, men att bli helt fixerad av det minst troliga alternativet är helkonstigt. En person som mår mycket dåligt och är förvirrad blir säkerligen oftare utsatt för både brott och olyckor också. En annan teori som föräldrarna också verkar ha avfärdat är att han tagit sig till en bekant, kanske i Hallsberg eller i närheten. Kanske någon som han litar på trots sin förvirring. Eftersom Patrik är vuxen kan han ju ha vänner som föräldrarna inte känner till. Någon som han lärt känna online kanske?
Sedan tycker jag att man ska titta lite närmre på hans liv i Falun. Eftersom han väljer att lämna skolan så nära inpå sommaruppehållet kan betyda många saker. Absolut kan man bli utbränd och deprimerad, men det kanske har inträffat något specifikt som förklarar varför han ger upp just då och vill hem. Det kan vara allt ifrån mobbning till olycklig förälskelse eller sexuella övergrepp. Hans psykiska förändring den sista tiden i skolan kan också ha med droger att göra. Kanske använde han sig av t.ex amfetamin för att orka plugga hårdare, eller lugnande piller för att lätta på prestationsångesten. Sånt kan ju slå fel.
Att föräldrarna avfärdar ev. drogproblem är en dum och fåfäng idé. Hur kan de veta vad han gör och inte gör i Falun. Det är inte ovanligt att personer som mår psykiskt dåligt försöker självmedicinera. Det gör honom inte till en sämre människa som vi ska strunta i. Om han har tagit droger på skolan så lär ju säkert någon/några av hans vänner göra det med, och det kommer ju de inte gå ut och avslöja.
Vill man hitta honom får man faktiskt försöka tänka lite bredare och inte bara på vad man själv föredrar att tro på.
Det ÄR svårt att sätta sig in i andra människors situation.
Jag tror att denna låsning föräldrarna har att Patrik irrar runt och inte hittar hem, beror dels på det du säger, att de vill tro att Patrik är vid liv till varje pris.
Men jag tror också att de fastnar i denna tro
för att Hitta Patrik gruppen när deras tro. De påverkar varandra att tro att detta är sant. Det blir som en slags sekt. De lever i symbios med varandra. Nu menar jag inget illa mot föräldrarna. Tror bara att när man är i en utsatt situation, kan man tänka och agera annorlunda än man annars skulle göra.
Till skillnad från vad du tror, utesluter jag nästan till hundra procent att han skulle vara hos någon kompis. Det är ju inte så att Patrik är utsatt för något hot, något som han till den milda grad måste fly från, så att en kompis skulle vara beredd att ta de konsekvenser som det skulle innebära att gömma honom. Skulle dessutom faktiskt tro att det är straffbart, med tanke på att polisen( och Missing Peolple) har lagt en del jobb på att utreda och söka efter Patrik.
Drog- problem kanske man inte direkt berättar för föräldrar, men jag antar att polisen kollat med hans kompisar och klasskamrater? Men absolut, föräldrar vet verkligen inte allt (och bör inte veta heller) om sina barn.
Och håller med dig också om att risken att utsättas för brott eller olycka är alltid större om man på något sätt inte är "som man ska". Man kan jämföra med att risken att det händer något dåligt när man är full.
Tycker också att föräldrarna låst på det absolut minst troliga scenariot. På samma plats som att han skulle vara hos en kompis.