2017-07-06, 12:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
[/b]

Det verkar som man faktiskt arbetar efter en modell som utgår från statistik när det gäller försvunna personer.

Från SR 2014:

Dyster statistik. Snabbt insatta insatser viktigt! Många väntar för länge med att anmäla!

När det gäller psykiskt funktionshindrade (vet inte om Patrik ska klassas inom denna grupp) verkar det som att de oftast hittas inom en radie av 7 km från senaste observationsplatsen. Inte så ofta i skogen, utan oftare på vägar, stigar eller inomhus. Här vet jag inte om totala gruppen (levande och avlidna) som avses.

Ca 300 personer per år anmäls försvunna. Ca hundra av dem hittas ganska lätt och snabbt genom mindre insatser som att ringa till vänner och sjukhus.
Ungefär hälften av dem som eftersöks (ca 200) avlider inom första dygnet. Därför väntar man inte längre med större insatser, utan börjar så fort som möjligt.

På sommaren och vid varmt väder förlängs söktiden. Det är läkare som avgör hur länge det är aktuellt att fortsätta att leta.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=5799933

Såg att jag missat att skriva att de 300 som anmäldes försvunna varje år, var anmälda försvunna i Västernorrland!
Citera
2017-07-06, 12:25
Medlem
[quote=Dumhetsmuseet|61146984]Lös grund? De uppgifterna om hans försämrade mående senaste tiden måste naturligtvis komma från anhöriga, klasskamrater, lärare m fl"

Varför måste de naturligtvis det? Patriks mor Carina anger själv andra källor. Hon skriver:

"Hej alla!

Det har nu gått fem veckor sen vår Patrik försvann.
Han har fortfarande inte blivit funnen och det är en mardröm för oss anhöriga.

Det har kommit in många observationer till oss från människor som tror sig ha sett Patrik. Ingen av dessa är bekräftade eftersom vi inte har fått foto som visat att det är Patrik eller någon bild från en övervakningskamera.

Men det finns beskrivelser från personer som har känt igen Patrik på bilderna och där vi känner igen beskrivningen av honom. Tyvärr har dessa observationer ibland kommit in av människor som sett efterlysningen först efteråt.
Detta bekräftar ändå det som vi tror. Alltså, att han är mycket förvirrad, försöker komma hem men vet inte hur. Han behöver ha hjälp.
Jag ska försöka förklara….

Dessa personer berättar om en mycket förvirrad kille som ser mycket trött, ledsen och sliten ut. Kläderna är smutsiga. Han har inte mycket till skäggväxt.
Han går fram och tillbaka som om han letar.
Denna kille har frågat efter vägen och/eller vilket tåg han ska ta. Han har varit väldigt förvirrad och inte riktigt vetat var han skulle. Han har pratat om olika orter. Jag är medveten om att detta kanske låter konstigt, men vi tror ju att Patrik har kommit in i en psykos, försöker ta sig hem men vet inte hur. Ju längre tiden går innan han får komma hem och få hjälp desto mer förvirrad och sliten blir han. Han har dessutom sagt att han inte har några pengar, att mobilen inte är laddad och att hans kort inte fungerar (han vet förmodligen inte hur han ska använda det).
Vi tror att han går väldigt mycket till fots och emellanåt åker tåg utan biljett. Detta tror vi därför att observationerna kommer från olika orter. Två obs från Göteborg på en vecka. Några obs i närheten av Stockholm"

Här framgår det ju helt tydligt att det är personer som i efterhand gjort (tveksamma) observationer som utgör grunden för den bild av Patriks situation som ges. "Dessa personer" säger att han mår dåligt, är förvirrad, vill hem, inte kan ringa etc etc. Denna info kommer enligt mamman själv INTE från lärare, vänner osv.

Jag tycker det måste med i värderingen av informationen att källorna uppges vara personer som alltså inte känner Patrik utan som sett/mött en kille som kanske är han.
Citera
2017-07-06, 12:40
Medlem
Vad var anledningen till att han inte kunde tala mer i telefon med sin mamma? Jag funderar på om det kan ha blivit något tjafs eller att något fel har sagts i samtalet och han ljög om att hans telefon var urladdad eller liknande. Om han därefter tappade gnistan totalt och klev av i Hallsberg.
Citera
2017-07-06, 12:43
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wonderworker
Varför måste de naturligtvis det? Patriks mor Carina anger själv andra källor. Hon skriver:

"Hej alla!

Det har kommit in många observationer till oss från människor som tror sig ha sett Patrik. Ingen av dessa är bekräftade eftersom vi inte har fått foto som visat att det är Patrik eller någon bild från en övervakningskamera.

Men det finns beskrivelser från personer som har känt igen Patrik på bilderna och där vi känner igen beskrivningen av honom. Tyvärr har dessa observationer ibland kommit in av människor som sett efterlysningen först efteråt.
Detta bekräftar ändå det som vi tror. Alltså, att han är mycket förvirrad, försöker komma hem men vet inte hur. Han behöver ha hjälp.

Dessa personer berättar om en mycket förvirrad kille som ser mycket trött, ledsen och sliten ut. Kläderna är smutsiga. Han har inte mycket till skäggväxt.
Denna kille har frågat efter vägen och/eller vilket tåg han ska ta. Han har varit väldigt förvirrad och inte riktigt vetat var han skulle. Han har pratat om olika orter. Jag är medveten om att detta kanske låter konstigt, men vi tror ju att Patrik har kommit in i en psykos, försöker ta sig hem men vet inte hur. Ju längre tiden går innan han får komma hem och få hjälp desto mer förvirrad och sliten blir han. Han har dessutom sagt att han inte har några pengar, att mobilen inte är laddad och att hans kort inte fungerar (han vet förmodligen inte hur han ska använda det).
Vi tror att han går väldigt mycket till fots och emellanåt åker tåg utan biljett. Detta tror vi därför att observationerna kommer från olika orter. Två obs från Göteborg på en vecka. Några obs i närheten av Stockholm"

Här framgår det ju helt tydligt att det är personer som i efterhand gjort (tveksamma) observationer som utgör grunden för den bild av Patriks situation som ges. "Dessa personer" säger att han mår dåligt, är förvirrad, vill hem, inte kan ringa etc etc. Denna info kommer enligt mamman själv INTE från lärare, vänner osv.

Jag tycker det måste med i värderingen av informationen att källorna uppges vara personer som alltså inte känner Patrik utan som sett/mött en kille som kanske är han.

Läs gärna lite mer i tråden.

Hans mående och trolig förvirring var känt när han försvann.
Senast redigerad av Dumhetsmuseet 2017-07-06 kl. 12:45.
Citera
2017-07-06, 13:07
Medlem
notknapparens avatar
[quote=Wonderworker|61149432]
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Lös grund? De uppgifterna om hans försämrade mående senaste tiden måste naturligtvis komma från anhöriga, klasskamrater, lärare m fl"

"Hej alla!

Mamman använder sig av den tidigare informationen om att Patrik inte mådde bra, för att visa att överensstämmer med de observationer som gjorts. För henne blir detta ett "bevis" på att det är Patrik. Dessa slutsatser som mamman drar här, har inget med polisens bedömningar att göra. Tvärtom, har man ju sagt att inga säkra observationer har gjorts av Patrik sedan han lämnade Hallsbergs station.

Här kan du se ett tidigare inlägg mamman gjort, där hon visar att föräldrarna har talat med vänner och lärare till Patrik och även expertis. Jag har även läst i pressen några gånger att polisens expertis har dragit den slutsatsen att Patrik kan ha fått en förvirring och psykos utlöst av depressionen.

Ingenstans står det att han har fått en sådan diagnos, men jag tror inte att polisen skulle gå ut med sådan information, utan att ha lite på fötterna. Jag kan tänka mig att det har varit beteende eller saker som Patrik sagt, som verkat peka åt det hållet. Då behöver det vara iakttagelser som är utöver det normala.

Citat:
Efter försvinnandet pratade vi med Patriks lärare och kompisar. Då förstod vi att han gått in i en trolig psykos och blivit förvirrad. Vi har även pratat med expertis om detta.
https://www.flashback.org/sp61035851
Citera
2017-07-06, 13:30
Medlem
Om han verkligen ville hem och var i knipa borde han ju kunna ringa eller be om hjälp numret hem bör han ju kunna Han hittas nog tyvärr runt Hallsberg förr eller senare
Citera
2017-07-06, 15:07
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Jag förstår att föräldrarna inte fixar att ta till sig det mest troliga ödet som Patrik mött, dvs döden genom självmord. Däremot tycker jag att det är konstigt att haka upp sig på en teori och helt utesluta allt annat. Varför kan han inte blivit kidnappad ist, eller råkat ut för en olycka osv.

Ja, han har mått dåligt och det har personer från hans skola kunnat bekräfta, men att bli helt fixerad av det minst troliga alternativet är helkonstigt. En person som mår mycket dåligt och är förvirrad blir säkerligen oftare utsatt för både brott och olyckor också. En annan teori som föräldrarna också verkar ha avfärdat är att han tagit sig till en bekant, kanske i Hallsberg eller i närheten. Kanske någon som han litar på trots sin förvirring. Eftersom Patrik är vuxen kan han ju ha vänner som föräldrarna inte känner till. Någon som han lärt känna online kanske?

Sedan tycker jag att man ska titta lite närmre på hans liv i Falun. Eftersom han väljer att lämna skolan så nära inpå sommaruppehållet kan betyda många saker. Absolut kan man bli utbränd och deprimerad, men det kanske har inträffat något specifikt som förklarar varför han ger upp just då och vill hem. Det kan vara allt ifrån mobbning till olycklig förälskelse eller sexuella övergrepp. Hans psykiska förändring den sista tiden i skolan kan också ha med droger att göra. Kanske använde han sig av t.ex amfetamin för att orka plugga hårdare, eller lugnande piller för att lätta på prestationsångesten. Sånt kan ju slå fel.

Att föräldrarna avfärdar ev. drogproblem är en dum och fåfäng idé. Hur kan de veta vad han gör och inte gör i Falun. Det är inte ovanligt att personer som mår psykiskt dåligt försöker självmedicinera. Det gör honom inte till en sämre människa som vi ska strunta i. Om han har tagit droger på skolan så lär ju säkert någon/några av hans vänner göra det med, och det kommer ju de inte gå ut och avslöja.

Vill man hitta honom får man faktiskt försöka tänka lite bredare och inte bara på vad man själv föredrar att tro på.
Citera
2017-07-06, 16:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyduschad.tjej
Jag förstår att föräldrarna inte fixar att ta till sig det mest troliga ödet som Patrik mött, dvs döden genom självmord. Däremot tycker jag att det är konstigt att haka upp sig på en teori och helt utesluta allt annat. Varför kan han inte blivit kidnappad ist, eller råkat ut för en olycka osv.

Ja, han har mått dåligt och det har personer från hans skola kunnat bekräfta, men att bli helt fixerad av det minst troliga alternativet är helkonstigt. En person som mår mycket dåligt och är förvirrad blir säkerligen oftare utsatt för både brott och olyckor också. En annan teori som föräldrarna också verkar ha avfärdat är att han tagit sig till en bekant, kanske i Hallsberg eller i närheten. Kanske någon som han litar på trots sin förvirring. Eftersom Patrik är vuxen kan han ju ha vänner som föräldrarna inte känner till. Någon som han lärt känna online kanske?

Sedan tycker jag att man ska titta lite närmre på hans liv i Falun. Eftersom han väljer att lämna skolan så nära inpå sommaruppehållet kan betyda många saker. Absolut kan man bli utbränd och deprimerad, men det kanske har inträffat något specifikt som förklarar varför han ger upp just då och vill hem. Det kan vara allt ifrån mobbning till olycklig förälskelse eller sexuella övergrepp. Hans psykiska förändring den sista tiden i skolan kan också ha med droger att göra. Kanske använde han sig av t.ex amfetamin för att orka plugga hårdare, eller lugnande piller för att lätta på prestationsångesten. Sånt kan ju slå fel.

Att föräldrarna avfärdar ev. drogproblem är en dum och fåfäng idé. Hur kan de veta vad han gör och inte gör i Falun. Det är inte ovanligt att personer som mår psykiskt dåligt försöker självmedicinera. Det gör honom inte till en sämre människa som vi ska strunta i. Om han har tagit droger på skolan så lär ju säkert någon/några av hans vänner göra det med, och det kommer ju de inte gå ut och avslöja.

Vill man hitta honom får man faktiskt försöka tänka lite bredare och inte bara på vad man själv föredrar att tro på.

Det ÄR svårt att sätta sig in i andra människors situation.

Jag tror att denna låsning föräldrarna har att Patrik irrar runt och inte hittar hem, beror dels på det du säger, att de vill tro att Patrik är vid liv till varje pris.

Men jag tror också att de fastnar i denna tro för att Hitta Patrik gruppen när deras tro. De påverkar varandra att tro att detta är sant. Det blir som en slags sekt. De lever i symbios med varandra. Nu menar jag inget illa mot föräldrarna. Tror bara att när man är i en utsatt situation, kan man tänka och agera annorlunda än man annars skulle göra.

Till skillnad från vad du tror, utesluter jag nästan till hundra procent att han skulle vara hos någon kompis. Det är ju inte så att Patrik är utsatt för något hot, något som han till den milda grad måste fly från, så att en kompis skulle vara beredd att ta de konsekvenser som det skulle innebära att gömma honom. Skulle dessutom faktiskt tro att det är straffbart, med tanke på att polisen( och Missing Peolple) har lagt en del jobb på att utreda och söka efter Patrik.

Drog- problem kanske man inte direkt berättar för föräldrar, men jag antar att polisen kollat med hans kompisar och klasskamrater? Men absolut, föräldrar vet verkligen inte allt (och bör inte veta heller) om sina barn.

Och håller med dig också om att risken att utsättas för brott eller olycka är alltid större om man på något sätt inte är "som man ska". Man kan jämföra med att risken att det händer något dåligt när man är full.

Tycker också att föräldrarna låst på det absolut minst troliga scenariot. På samma plats som att han skulle vara hos en kompis.
Citera
2017-07-06, 16:11
Medlem
Liberty75s avatar
Håller med dig "nyduschad.tjej". Har reagerat på hur folk i gruppen som spekulerat om andra alternativ har blivit tystade. Det minst tänkbara i mina ögon - att han åker från stad till stad och försöker hitta hem - är det enda "tillåtna". Inget annat får spekuleras om.

Jag undrar också över hans depression (eller nedstämdhet) och om den bara berodde på att han var slutkörd. Föräldrar vet definitivt inte ens hälften av vad deras vuxna barn sysslar med. Helt naturligt och sunt.
Citera
2017-07-06, 20:27
Medlem
Skulle han irra runt planlöst i Sverige för att hitta hem är han ju så illa däran att han behöver vård på inrättning. Eftersom han enligt föräldrarna inte haft psykiska besvär tidigare låter detta väldigt orimligt, såvida han inte fått i sig lite väl mycket droger...

Jag har varit både deprimerad, gått in i väggen och fått utmattningssyndrom - hade detta fortsatt i flera år utan något stöd hade jag kanske velat ta livet av mig, men inte efter bara några veckor... Då ligger mer bakom, som någon nämnde tidigare. Jag är inte så insatt i självmord, men om man nu bestämt sig för att genomföra detta så vill man väl ändå göra det på ett tryggt ställe, där man vet att man får hållas ifred utan att bli avbruten? Eller om man vill ha drama kring det, antagligen för att få någons uppmärksamhet, mitt i smeten?

Jag tror nåt är skumt med det här, antingen vet inte föräldrarna allt om sin son eller så döljer de något.
Citera
2017-07-06, 20:45
Moderator
OYs avatar
Kopplade P:s mobil upp sig mot en mast i Hallsberg före eller efter samtalet med mamman via en lånad mobiltelefon?

Är det enbart ett antagande att P lånade en mobiltelefon efter det att hans egen mobil stängdes ner?
Citera
2017-07-06, 21:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kopplade P:s mobil upp sig mot en mast i Hallsberg före eller efter samtalet med mamman via en lånad mobiltelefon?

Är det enbart ett antagande att P lånade en mobiltelefon efter det att hans egen mobil stängdes ner?

Att han lånade en mobil av en kvinna ska vara bekräftat. Orkar inte leta efter källa nu.
Mastuppkopplingen:'
Citat:
Det var i samband som Patrik plötsligt hoppade av tåget i Hallsberg som polisen har lyckats spåra aktivitet från hans telefon.

– Den har startats igång eller stängts av. Något har hänt. Det är den sista aktiviteten vi har, förklarar Eldblom.
https://www.flashback.org/sp60841526

Vad är du ute efter? Att han ska ha kontaktat någon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in