Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Ok. Men jag tänkte på sannolikheten att det är JM som handlar utan Akis deltagande.
Att döma av kvittot är det otroligt att Aki handlar ensam. Troligare då att de gör det tillsammans eller att han är på bolaget parallellt (eller partiellt, dvs att han går från Coop dit i förväg). Finns en liten indikation där att JM trots allt handlar på hans kort med hans goda minne, dvs som kompensation för utgifterna för tvillingarna och ev tex barnen som måste vara själva i Eskilstuna över helgen.
Men han kanske inte trodde att hon skulle rensa kontot. (Eller han upplevde att skadan skulle bli begränsad om hon så gjorde?) Om hon nu visste exakt hur mycket där fanns.
AP verkar ha haft full koll på sitt konto och vetat när han måste göra en överföring. Inte under hela sin kontotid har han överskridit sitt saldo. - Efter att matinköpen gjorts återstod 36 kr som inte skulle dras förrän den 13 aug. Han gjorde också ett inköp på vägen ut till G-liden som drogs 10 aug. - Inköpet på Systemet gjordes av JM.
Att döma av masterna skulle AP teoretiskt ha kunnat avlida efter kl. 13:19 då han skriver sitt sista sms, men då befinner han sig nära köpcentret där inköpen senare ska göras. Även JM mastas under "Brottsta": 13.35 ringer hon AP: ett kortare samtal 21 sek.
13.42 betalar AP maten, partylyktorna, blöjorna mm (3 fulla bärkassar)
13.51 betalar JM System-inköpen (flera tunga System-påsar)
Det ligger nära till hands tro att JM ringde AP och sade att om han tog maten så tog hon Systemet; det är endast 7 min mellan inköpen. Samtidigt går inte att utesluta att de följts åt; butikerna är belägna intill varandra. Att döma av det som inhandlades i matväg var det JM som handlade och AP som sedan betalade. Det var en del basvaror och hon visste vad barnen behövde mm.
Hur som helst:
15.04 JM inkommande SMS (Kungsör) - Mastningen tyder på att färden från t.ex. JM:s bostad bör ha startat för c:a 20 min sedan. Detta innebär att i vart fall JM varit hemma (eller någon annanstans) en sväng: c:a 45 min.
Om det är JM som i stället för AP avsänt fb-meddelanden till NL så känner hon till AP:s sätt att skriva inkl. även hans specifika stavfel och andra karaktäristika (som man bl.a. kan se i hans fb-meddelanden till sitt ex) - vilket inte är uteslutet men kanske långsökt. Hon spelar i så fall också den finska Spotify-låten. - Men mer talar för att hon tände på alla stubiner när hon fattade vad AP höll på med (och AP försökte så gott han kunde hemlighålla sitt messande; därav hans täta inloggande och något konstifika konversation). Dagen dessförinnan hade han varit lika hemlighetsfull gentemot NL; inte velat prata ur skägget. - Allt tyder på att han spelade dubbelt - vilket även NL:s redogörelse för deras tidigare kontakter ger belägg för, t.ex. då hon velat träffa honom men han försökt mörka att han befann sig på G-gatan.