2017-07-02, 14:34
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
[/b]

Men om den är en tokig miljö som ger visst tokigt beteende hos JMs dotter - och det är bara miljön som ställt till det. Vad har då kunnat forma JM själv under sin uppväxt??

En till synes fullt normal storasyster? Men inte JM..

Jag sa inte att arv inte existerar. Man ärver sannolikt en del mentala strukturer eller dispositioner lite som man ärver krokiga lilltår och ögonfärg och utstående öron. Eller inte.

Dvs. hela kroppen utvändigt och invändigt är ärvd lite som en ny ikeabyrå som man köper utan att titta på bilden eller kika i lådan först. Det blir nog bra.

Knepig liknelse men du förstår. Allt är ärvt i byggelement. Sen handlar det om var man placerar byrån och vad man lägger i lådorna, om man dammar den och oljar in den och om den står i direkt solljus och om man ställer den kantstötta sidan in mot väggen så att det inte syns att det är fanér eller att den är defekt. Och om man ställer en jättefin byrå precis bredvid.

Men ett barn av två kan naturligtvis ha allt bra ordnat för sig. Och JM:s föräldrar kan ha varit hemska, och särskilt under den tiden hon var mer formbar.

Och (två) barn utvecklas (i tider) lätt i diametral motsättning mot varandra på vissa områden, förstärkt av en ensam förälder som inte hinner riktigt med och som ofrånkomligen kommunicerar sitt synsätt till barnen, och kanske utan att någon annan är där och säger att man kanske inte ska säga så inför minsta flickan eller förstärka vissa tendenser. Äldre syskon ser ofta karaktärsdrag som har med själva senioriteten att göra som något de gjort sig förtjänta av, medan småsyskon tvärt om ofta exv. ursäktar beteende med sin juniortet. Det där kan eskalera eller urarta i hybris och arrogans.

Det finns ingen eller väldigt lite predestinering, men det finns större eller mindre lämplighet i arv och större eller mindre lämplighet i miljö (som är skiktat i många dimensioner). Ibland går det fel eller blir för mycket. Man kämpar. Man undviker tokigheter. Man umgås. Man gör bra saker. Man kan inte överblicka eller styra allt (vilket vore direkt ångesrdrivande) utan håller sig till "allfartsvägarna". Man håller rent i huvet ungefär som man håller efter sin byrå eller sitt kök. Så gott det går.

Have I made myself clear? 🤐😄
(Förlåt ej efterfrågade svar)
Citera
2017-07-02, 14:36
Medlem
anothes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
närmast till hands när två kriminella satt och anklagade varandra har vi Kinna och med den följande rättsskandal som åkte till HD.
du vet inte ens vad du snackar om
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det av mig fetade: Orten Kinna klingar för mig obekant i dessa sammanhang. Det kanske är orten Lindome du tänker på? På det s k Lindomefallet? Det här => https://sv.wikipedia.org/wiki/Lindomefallet

FYI: Det som mest skiljer Lindomefallet från Granlidenfallet, det är ju att i det senare så har ju en av de misstänkta (MR) erkänt gärningen mord resp mordförsök. Har du helt missat det?
Citera
2017-07-02, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Av någon outgrundlig anledning funkar länken jag skickade dig när jag klistrar in den i min webbläsare, men inte när den länkas från Flashback.

Men jag kan citera istället:

Det är dit JM åker för att få sin RPU.

https://goo.gl/images/PX6Xtc
tackar och bockar säger anothe. Sista rättegångsdagen i detta fall var 27/6 och efter det kom roger pistol och company med att en rpu skall göras, senast tre dar efter att ett sådant beslut tas av rätt skall den misstänkte infinna sig på rättspsyk. Skyndsamt gäller.
Citera
2017-07-02, 14:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Rigor mortis kan isåfall ha varit mer eller mindre utvecklad då han dumpades i vattnet. Att han hittades liggande på rygg med armarna i en slags dubbel Hitlerhälsning, måste ha varit en av de saker som gjorde räddningspersonal förbryllade.
?
Live ekuriren:
Citat:
Ordföranden ber om ett förtydligande av hur mannens armar låg när styrkeledaren såg honom i vattnet. Han håller upp båda armarna i böjd vinkel.
– Så var dem, men de kan ha varit något mer utsträckta än så, säger han.

Live svt:
Citat:
Brandman 1
"Brandmannen kommer inte ihåg vilket håll kroppen låg med huvudet.
- Jag minns bara hans armar, säger brandmannen och visar hur de låg och flöt i vattnet."

Brandman 2
"- Han låg på rygg med armarna framsträckta.Som jag minns det var ansiktet mot strandlinjen."
FUP.
Citat:
Brandman KB:
" mannen ligger raklång på rygg på botten med fötterna in mot bryggan. Mannens armar tycks flyta lite ovanför kroppen."
" kroppens händer syntes"
Brandman PL:
"minns att kroppen då låg på rygg och att händerna låg nästan uppe vid ytan"

På land ses ingen likstelhet med armar i nån märklig vinkel heller.

Polis ML:
Nämner inget om armar.
" såg drunknad ut och lite blåaktig i huden"
Läkare JG:
Nämner ingenting om armar. Tillfrågas om han ser nåt anmärkningsvärt:
"Nej, inget synbart."
" uppenbart död sen ett antal timmar."
" död i minst 8 timmar."
Citera
2017-07-02, 15:13
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att arrangera ett mord via att lägga nån på sjöbotten är rakt inte lika absurt som din beskrivning.
Som det brukar påtalas när terierna skenar i klass med heliumballonger:
Rätten gör sannolikhetsbedömning.
Nu låg han ju helt nära bryggan och ingen hade begett sig ut med någon båt för att sänka honom på ett större djup. - Detta faktum saknar inte betydelse.

Det faktum att AP drunknat på annat ställe än där han hittades talar för att "annat ställe" bör begrundas. - Befann man sig nere vid bryggan ter det sig ganska långsökt att börja laborera med att fylla hinkar med vatten från annan plats, eller att t.ex. inte fylla en barnpool eller stuvutrymmet i båten med vanligt sjövatten.

Slutsats: AP dränktes på annan plats än nere vid bryggan och transporterades sedan dit för att hjälpligt kamouflera ett drunkningstillbud.

De(n) som arrangerade scenen bör ha varit rädda att visa sig för ev. grannar samt undvikit att föra oväsen. - Grannen som vittjat sina kräftburar hade dock tidigt på morgonen hört ljud från en båt som förflyttats. - Tidpunkten är tolkningsbar: Varför förflyttades inte båten tidigare; AP hade ju varit död 12-24 h enl. rättsläkaren i TR? Det hade ju inte spelat någon roll om båten drivit i väg eller ändrat läge. - En tolkning är att man från början tänkt sig att AP skulle ha druttat i spat i samband med att han skulle åka ut på sjön, men utan att riktigt hinna få ut båten helt från bryggan (kanske bara den ena förtöjningslinan). Sedan efter diskussioner sinsemellan (jag förutsätter att fler än AP/JM befann sig på platsen) kom man på det här med nätläggning och flyttade därför båten strax innan medhjälparna begav sig i väg, och detta kanske också för att rörelserna nere vid bryggan skulle äga rum på mer normal tid än mitt i natten. - Man kan också ha hunnit lägga ut ett nät innan man for. - AP, däremot, fick ligga kvar där han låg.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
För övrigt har inte hans armar beskrivits vara annat än flytande, lätt vinklade på samma sätt som armar flyter på en levande människa i vatten pga densitet.
Det är något oklart; utsagorna kan tolkas som att armarna befann sig i betydligt större vinkel i förhållande till kroppen, men det motsäger inte att han förflyttats i ungefär samma position som han hittades; vid dragning kan armarna ha åkt upp en bit och att således den som drog honom hade hans huvud mot sig och förflyttade sig bakåt i vattnet, ut mot den större bryggdelen, rundade hörnet och släppte honom när han kände den förtöjda båten i ryggen.
Citera
2017-07-02, 15:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vid den tidpunkten trodde JM att såväl F-sams försäkring på 6 milj som If:s på 2 milj gällde. - Sedan fick hon klart för sig att AP trots påminnelse inte fullföljt alla formaliteter för att F-sam skulle kunna göra en riskbedömning och att således denna försäkring annullerats.

Ha ha ha. Ursäkta att jag skrattar. Det är åt JM. Glömde f-sam.

Hon är så J-a förtappad och dum så man tror inte det är sant. Snacka om att prioritera fel i förberedelse och riskbedömningen i det bet:et. Försäkringsbolagen har hela avdelningar som kalkylerar på sånt där och skaderegleraravdelningar som följer upp och utreder. Ingen kommer märka någonting! Hon tror att försäkringsbolagen är vadslagningsfirmor. Stackars Aki, vem kan skydda sig mot sånt? Hon lägger ett bet på 8 miljoner på hans huvud, tror hon, och slår sen ihjäl honom. Och ej osannolikt har hon lockat andra att ta del av potten. Hur länge ska JJ:s beundran för detta geni bestå? Hade hon involverat någon utomstående i större belopp här så hade hon nog legat i Hjälmaren själv vid det här laget...

Vi ber till högre makter att en anledning till att det gick så illa beror på att hon inte resonerat med någon mer byråkratiskt noggrann hitman innan. Eller någon alls för den delen.

Man förstår ju varför ingen vill träda fram och erkänna. Det är för pinsamt.

Kan hon ändå ha lyckats dupera någon att delta i denna styggelse? Nån som inte dräpt henne i sin tur?
Citera
2017-07-02, 15:20
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Rigor mortis kan isåfall ha varit mer eller mindre utvecklad då han dumpades i vattnet. Att han hittades liggande på rygg med armarna i en slags dubbel Hitlerhälsning, måste ha varit en av de saker som gjorde räddningspersonal förbryllade.
Ja, de gjorde nog vad de kunde för att få ned armarna. - Det behövs inte så stor kraft; det är ju ingen bronsstaty man dragit upp; dessutom fattade man tag om just hans armar för att få upp honom.
Citera
2017-07-02, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Nej, och Imovane syns inte på UP.

Vadå nej?
Citera
2017-07-02, 15:23
Medlem
Jag förstår inte heller hur mamman kan vara så tjenis med RM. Han har ju mördat hennes man och skadat henne för livet. Om någon hade mördat min fru och skadat mig så hade jag hatat den personen oavsett hur ångerfull eller påverkad personen var av en anstiftare.
Citera
2017-07-02, 15:25
Medlem
Lonnrots avatar
Edit

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Helix är den byggnad där JM gör sin RPU.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Helix_(byggnad)

Helix är också "something twisted", så JM är på rätt plats.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-07-02 kl. 16:01. Anledning: Stavfel
Citera
2017-07-02, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Tänk om AM använde WC-duck i toaletten? Då hade AP kunnat få det där turkosa mellan tänderna...

Innehåller wc duck alkohol?

http://www.whatsinsidescjohnson.com/se/sv/brands/duck/duck-wc-active-fresh-rose-hållare
Citera
2017-07-02, 15:28
Medlem
Vintersol21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det "turkosa" hade varit intressant att se: "Mellan framtänderna" har nämnts. - Det låter väldigt konstigt. - Om tandköttet missfärgats, t.ex. genom någon kemisk reaktion, bör man ha kunnat se eller analysera fram detta. Fenomenet kan också komma inifrån, vara ett resultat av lokal syrebrist, någon slags allergisk reaktion (mot antibiotika, t.ex) - eller bero på tidigare tillfört preparat från JM:s giftsortiment. - Färgen turkos kan också associeras med t.ex. blåmögel och sådant kan även finnas i toalettstolar eller i andra fuktiga utrymmen.

Han kanske bara hade käkat såna här:
http://godispanatet.se/mobile/product.html/blaoga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in