2017-06-30, 14:17
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Eller försöker komma upp på bryggan och inte klarar det för att man varit full. Och drattar omkull i vattnet igen.

Jo men varför ligger man då kvar utan luft? Reflexmässigt reser man sig upp igen och kippar efter andan, den kroppsliga driften är väldigt stark. Det var bara meterdjup, han bottnade utan vidare.

Skulle han tagit sig vadande från båten i vassen fram till bryggan, försökt ta sig upp, ramlat i baklänges - men sedan låtit sig bli liggande kvar där och drunkna? Han var full men inte riktigt så redlöst full. Kommer han inte upp vid bryggan kunde han tagit sig till strandkanten.
Citera
2017-06-30, 14:57
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Då glömmer att MR högg i raseri. Det gör man inte på uppdrag. Det kommer inifrån - en inre motivation.

Du glömmer att det var JM som hade tjatat på honom i flera veckor att han skulle mörda hennes föräldrar. För att peppa honom hade hon också sagt att hennes älskade pappa som alltid stöttade henne var pedofil och att han utsatt henne för påhittade sexuella övergrepp.
Du glömmer också att det var JM som hade en ganska lång och eskalerande konflikt med sina föräldrar.
Du glömmer att det var JM som föräldrarna sade upp från lägenheten.
Du glömmer att det var JM som skulle göra en stor förtjänst när hon fick arvet från Göran och Anki.
Du glömmer att det var JM som körde MR till Granliden för att han skulle mörda hennes föräldrar.
Du glömmer att det var JM som tagit med en kniv som föräldrarna skulle mördas med.
MR var rejält påverkad av flera olika droger.

Visst ser det ut som om MR var rasande, men han hade ju inget direkt skäl att vara rasande på Göran och Anki. Jag tror snarare han var rasande på JM och bara ville få slut på hennes hjärntvätt.

Självklart har MR sin del i skulden för vad som hände. Men, det var JM som planerade, som hade motiv och som såg till att MR försökte mörda hennes föräldrar. Hade hon inte haft MR hade hon hittat någon annan, men MR hade aldrig på eget initiativ kommit på idén att mörda JMs föräldrar.

På något sätt kommer de olika roller som JM och MR hade i mord och mordförsök att speglas i de straff som utdöms.

Citera
2017-06-30, 15:05
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Eller försöker komma upp på bryggan och inte klarar det för att man varit full. Och drattar omkull i vattnet igen.

Aki var inte full. Han hade 1,36‰ vid obduktion, vilket sannolikt var förhöjt av post mortem jäsning, dvs. lägre då han dog.

Man drunknar inte på en meters djup, intill en brygga, med 1,36‰. Över 2‰ inträder gångsvårigheter.

Du glömmer också att det är fastställt att Aki inte drunknade i Hjälmaren. Hade han gjort det så hade det funnits mycket högre halter av och många fler typer av kiselalger i hans organ.

Citera
2017-06-30, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om det är så att det väntas in DNA-svar på avskrapet under Akis naglar och det samtidigt finns ännu inte avskrivna misstänkta för mord på Aki, så borde vissa personer ha lite ont i magen idag.
Kanske de som "inte hade några kommentarer"under rättegången?
Kan det ena vittnes tårar egentligen varit skuldtårar för det han gjort och kanske kommer åtalas för?

Ja! Här tror jag du har ett poäng!! Tänka tänka....

JJ är inte rädd, han är arg. Arg för att hans leverne ska visas och han ska bli tagen av polisen för det, antagligen olika narkotikabrott. Han vill inte bli involverad i någon utredning. Jag kan tänka mig att han på något sätt varit involverad efter APs bortgång (Kom ihåg att han sa att AP drunknade från båten ute på vattnet, för mig låter det som någon har förklarat och detaljerna förvreds /missförstods).

DB är pissrädd. Han är också, det ser vi fortfarande under rättegången, en son som gör som mamma säger. Han är under hennes kontroll, helt och fullt. Har JM tutat i honom att AP är en kvinnomisshandlare och narkoman, så är jag övertygad om att DB trott på detta och gör allt för att skydda sin mamma. Att han nu får se att allt var lögn, och han har blivit indragen i detta helt utan grund måste kännas förödande.
Jag tror också att chansen för att DB skulle bry sig så mycket att man tar livet av en annan människa för JM, sin egen mamma, är på en helt annan nivå än känslorna JJ har gentemot JM.

Sen tror jag JM har förberett allt. Drogat ner AP med något som inte syns på testerna som hittills tagits.
1. Hon har testat sig fram med detta tidigare
2. Det var det första hon sa som dödsorsak till vissa; troligen en OD...
3. Hennes kommentar till IF ang obduktionen.

Jag tror AP satt i en stol nere vid bryggan, påverkad av vad det nu var JM testat sig fram till är den bästa drogen, kvävdes av DB med en ___(?) ica påse? Kudde? Sätt in valfri turkos sak.....
Sen fick DB dumpa honom i vattnet för att hjälpa mamma att städa upp brottsplatsen. JJ fick komma och hämta DB? Eller tog emot honom hemma efter DB varit på Granliden?

Jag tror inte någon presenning är involverad.

Har man översikt över allas telefoner när AP dog? Eller är det bara JM och AP?

Reagerade även på att AP var förbi och köpte korv på väg ut till Granliden, när det fanns såååå mycket - och fin - mat de skulle "mysa" med. Var det meningen att AP skulle äta den maten?
Citera
2017-06-30, 15:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chebba

JJ är inte rädd, han är arg. Arg för att hans leverne ska visas och han ska bli tagen av polisen för det, antagligen olika narkotikabrott. Han vill inte bli involverad i någon utredning. Jag kan tänka mig att han på något sätt varit involverad efter APs bortgång (Kom ihåg att han sa att AP drunknade från båten ute på vattnet, för mig låter det som någon har förklarat och detaljerna förvreds /missförstods).

DB är pissrädd. Han är också, det ser vi fortfarande under rättegången, en son som gör som mamma säger. Han är under hennes kontroll, helt och fullt. Har JM tutat i honom att AP är en kvinnomisshandlare och narkoman, så är jag övertygad om att DB trott på detta och gör allt för att skydda sin mamma. Att han nu får se att allt var lögn, och han har blivit indragen i detta helt utan grund måste kännas förödande.
Jag tror också att chansen för att DB skulle bry sig så mycket att man tar livet av en annan människa för JM, sin egen mamma, är på en helt annan nivå än känslorna JJ har gentemot JM.

Sen tror jag JM har förberett allt. Drogat ner AP med något som inte syns på testerna som hittills tagits.

Jag tror AP satt i en stol nere vid bryggan, påverkad av vad det nu var JM testat sig fram till är den bästa drogen, kvävdes av DB med en ___(?) ica påse? Kudde? Sätt in valfri turkos sak.....
Sen fick DB dumpa honom i vattnet för att hjälpa mamma att städa upp brottsplatsen. JJ fick komma och hämta DB? Eller tog emot honom hemma efter DB varit på Granliden?

Reagerade även på att AP var förbi och köpte korv på väg ut till Granliden, när det fanns såååå mycket - och fin - mat de skulle "mysa" med. Var det meningen att AP skulle äta den maten?

Ja jag tror också att någon av de personer du pekar ut deltog vid Akis mord - JJ och DB ev även JB. De dränkte eller kvävde honom någonstans och tippade i honom efteråt.

Det skulle kunna förklara hur Aki kunde dö trots att officiellt bara JM och tvillingarna var vid stugan.
Det skulle förklara vart allt mat tog vägen - den åkte nog hem tillsammans med alla andra i bilen. Det skulle förklara varför det enl.polisen inte fanns någon bil alls därute när Aki dog.(jag tror det har uppgetts så, men kan minnas fel)
Det skulle kunna förklara DBs enorma förtvivlan och gråtande i rätten - han gråter inte bara för JM nu utan för vad mer kan komma
Det skulle förklara JJ Facebook "mitt livs värsta misstag" och att han har "svårt att glömma" vad som hänt.
Citera
2017-06-30, 15:50
Medlem
Citat:
Johanna Möller har anlänt till miljardbygget Helix.
Här får hon eget rum med fönster och tv.
Arbogakvinnan får också skicka brev – trots att hennes mamma och syster har gjort klart att de inte vill höra något från henne.
Men där går gränsen: Hovrätten avslår Johanna Möllers överklagan om att helt slippa restriktionerna.

Citat:
Arbogakvinnan kommer att spendera de närmaste två eller tre veckorna på Helix. Där ska ett rättspsykiatriskt team utreda om hon begick gärningarna under påverkan av en allvarlig psykisk störning. Frågan är om hon kan straffas med fängelse eller behöver psykvård.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/har-far-johanna-moller-rum-med-tv-och-fonster/
Citera
2017-06-30, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chebba

Kan de haft två bilar? JM och tvillingarna sen JB JJ och AP .Därav resan till Granliden och tvillingarna, det skulle ju firas!!Funderar också på att man kunde tömma AP:s konto han kan inte ha ha gjort det, han skulle ju tillbaka till STHLM. efter helgen! Tror att man åt upp den goda maten på G.liden inga problem att diska städa undan de hade ju tid, att AP blev drogad:ja därav yrkandet att han skulle kremeras.Undrar vad rättsläkaren sa bakom lykta dörrar?Så småningom säckar han ihop någonstans för att senare dumpas i sjön. Det där med luren på bordet tillhör regin! Vem som helst kunde blivit hungrig och köpt korv.
Citera
2017-06-30, 15:55
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
/.../
JM ställer själv den viktiga frågan i ett av sina brev till polisen: Om ngn gjort sig besväret att ta med Ak* i båten, varför bara åka ut 2 meter från bryggan?

Jag tar med din fråga till några andra som ställts av JM:

1. Om ngn gjort sig besväret att ta med Ak* i båten, varför bara åka ut 2 meter från bryggan?

2. Vem väljer den mest uppseendeväckande bilen på hela firman, när man ska ut på en mordturné?

3. Vem väljer en stor köttkniv när man ska mörda?

På alla frågorna är det självklara - någon jubelidiot, absolut inte den högutbildade, smarta JM.
Citera
2017-06-30, 16:14
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/har-far-johanna-moller-rum-med-tv-och-fonster/

Går inte bra för Johanna nu, Hikes överklagan togs det ingen notis om förutom det där med att få skicka brev, men det är ju lika bra att hon vänjer sig, så här kommer hennes liv att se ut de närmaste tjugo åren, någon annan sätter upp spelreglerna och hon har bara att gilla läget.

Snabba på med undersökningen nu, friskförklara fanskapet så att straffet kan utdömas och verkställas.

Citat:
Men där går gränsen: Hovrätten avslår Johanna Möllers överklagan om att helt slippa restriktionerna.

Senast redigerad av Reimer 2017-06-30 kl. 16:19.
Citera
2017-06-30, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Aki var inte full. Han hade 1,36‰ vid obduktion, vilket sannolikt var förhöjt av post mortem jäsning, dvs. lägre då han dog.

Man drunknar inte på en meters djup, intill en brygga, med 1,36‰. Över 2‰ inträder gångsvårigheter.

Du glömmer också att det är fastställt att Aki inte drunknade i Hjälmaren. Hade han gjort det så hade det funnits mycket högre halter av och många fler typer av kiselalger i hans organ.

Inget är fastställt. Vi får se hur rätten ser på det här med algerna. Ser flera svagheter i den hypotesen. En sak som inte nämndes av vittnena är hur alghalten varierar verikalt över dygnet. Algerna söker sig mot ytan på dagen och sjunker nedåt under kväll och natt. Om han blev dränkt från bryggan (eller möjligen en båt) där någon höll hans huvud under vattnet kan halten alger i vattnet han fick i sig ha varit låg.
Citera
2017-06-30, 17:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja jag tror också att någon av de personer du pekar ut deltog vid Akis mord - JJ och DB ev även JB. De dränkte eller kvävde honom någonstans och tippade i honom efteråt.

Det skulle kunna förklara hur Aki kunde dö trots att officiellt bara JM och tvillingarna var vid stugan.
Det skulle förklara vart allt mat tog vägen - den åkte nog hem tillsammans med alla andra i bilen. Det skulle förklara varför det enl.polisen inte fanns någon bil alls därute när Aki dog.(jag tror det har uppgetts så, men kan minnas fel)
Det skulle kunna förklara DBs enorma förtvivlan och gråtande i rätten - han gråter inte bara för JM nu utan för vad mer kan komma
Det skulle förklara JJ Facebook "mitt livs värsta misstag" och att han har "svårt att glömma" vad som hänt.

Hur gamla var DB och JB vid mordtillfället? Man har ju lite svårt att ta till sig att hela lyckliga familjen deltar i ett gemensamt mord. Om så vore så ska ju häxan sättas dit för det uttryckligen och gå till hävderna för det. Till varje pris.

Vad är statistiken på sådana familjemord i riket, någon? Jag kommer inte på något enskilt fall, men jag är knappast så bevandrad. Jag säger som GW: "Man föds inte sån", och då antar han nog inte att barnen tagit del i mordet.

Bortsett från JM:s baktaleri och "dopningar" har jag svårt att tro att AP skulle kunna framkalla tillräckligt med motvilja hos barnen för att det skulle verka rimligt att delta i mördandet av honom. Möjligen på den vägen då att han hotade att sätta dit dem alla för deras (sagda) missbruk. Jag antar då också att narkomaner kanske är lättare att motivera om man vet hur.

Däremot kan jag tydligare acceptera om de är likgiltiga till hans öde i efterhand och inte ser så stor anledning att efterforska något annat än vad JM säger til dem.

Samtidigt är det säkert inte så lätt för JM att leja någon för saken med upprättat ömsesidigt förtroende, om inte JJ hämtat över någon släkting (sic, DNA?) eller bekant enkom för den saken. (Herrn som brann inne i december samma år var väl ingen kandidat till lönnmördare heller.) Den släktföreningslycka som bröllopsbilden ger uttryck för kan ju förvisso bygga på litet givande och tagande, så omöjligt är det ju inte. (Osökt tänker man på dubbelmordet i Linköping som ett beställningsjobb där någon med (i det fallet) rimlig DNA-profil flygs in för ett "jobb" som ska se ut som ett slumpartat vansinnesdåd och sedan försvinner efter att ha lämnat synbart slarviga spår efter sig.) (Osökt tänker man också på JM:s besvikelse över MR:s oförmåga att hitta till Granliden när han hittat till E-tuna från Teheran -- klingar inte det lite av att förre lönnmördaren minsann hittade hela vägen?; och hör man inte någonstans också "karma"-pratet som ett inlägg om att många fler än Vad AP räknar med kan ha synpunkter på att han bryter upp och dessutom hotar familjens bestånd? "Därför syns inget på blodprov"?)

(Återigen osökt, vad hände egentligen med fåren?)

Jag spånar förstås, men har JM fått hjälp utifrån så måste det nog ha gått genom mycket specifika kanaler, med människor som också kan vara på plats när AP väl dyker upp. Och det måste, ssk i detta specifika fall, handla om folk som är tillräckligt skärpta för att inte begå några som helst misstag. Minsta lilla, och hela tillvaron för ett stort antal människor slås sönder.

Jag tror ändå på att JM har gjort det själv. För det talar även att AP dog där och på det sätt, som den suput och knarkare, som hon ville framställa honom som. Ynkligt och tragiskt -- som hon i sin arrogans ville projicera det på honom. Hon har en knockoutdryck och hon har en brygga. Inga "knarkuppgörelser", inga "fall från byggställningar", steroid-kollaps eller ngt annat av alla hennes scenarier som vibrerar av hat och förakt och förklenande som hennes sjuka huvud kokat över med. (Hon är så jävla vidrig att hon försöker få sig själv att framstå som tadelfri och aktningsvärd genom att slå ihjäl andra på ett sätt som ska förminska dem; hur rutten är man inte då? Möjligen och förhopppningsvis kan det vara en väg för kunna se hur hon tänkt och sätta åt henne för det hon gjort.)
Citera
2017-06-30, 17:24
Medlem
Läste idag en artikel i VLT av H Slagbrand där han skrev att de här sista breven (till mamman och äldsta dottern) var droppen som fick bägaren att rinna över för rättens ledamöter. Han var ju på plats så måste alltså synts på dem hur upprörande de tyckte det var. Hon slog in den sista spiken i kistan alldeles själv!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in