Har man sökt med kriminalsöks/likhund och draggat i de vattendrag som finns i närheten.? tycker man hör så lite om vad som gjorts i detta fallet. Minns Victor som försvann i Linköping, vilket sökpådrag det var då. Kan polisen faktiskt veta att att han är vid liv men inte vill hittas?
I sp fall skulle polisen säga till de anhöriga att Patrik lever, men vill bli lämnad i fred. Jag skulle snarare tro att de vet att han är död.
alltså jag fattar inte det här med telefonen att pengarna tog slut, och att föräldrarna då kunde ringa till kvinnan för att få kontakt med sonen.
Mig veterligen är det inga problem att ringa TILL ett kontantskortnummer bara för att det är slut på pengar.
Föräldrarna har sagt att polisen använt spårhundar i samband med att Patrik försvann. Då utgår jag från att de försökt spåra utifrån var väskorna befann sig. Uppenbarligen har hundarna inte fått upp något spår alls. Nu är jag inte alls kunnig om att spåra med hund men är det inte lite konstigt? Visst, många har rört sig i området men spåren måste ju ha varit relativt färska.
C:a 33 personer var på MPS skallgång i Hallsberg idag enligt en gruppmedlem. Det har tydligen varit över 13000 medlemmar i gruppen, nu är de omkring 11500 personer. Det är ganska få som faktiskt gör något för att han skall hittas... Hoppas att fler kommer till FIKK-söket imorgon!
En ganska intressant kommentar i gruppen:
Citat:
På instagram ligger en del naturbilder taggade #Hallsberg och några är tagna 22-23 maj, har någon varit i kontakt med någon av fotograferna där?
Många fotografer tar 20-100 bilder men lägger kanske bara upp en eller två. Så med tur har de sett något eller kanske tom fångat något på bild
Adminas svar...
Citat:
Om någon har tid att kolla upp det så vore det toppen! Tyvärr inget vi hinner med i admingruppen men någon/några andra har tid? //Admin
Gruppen har 13 administratörer...
Tycker det låter som ett av det vettigaste tipsen i nuläget. Patrik skulle faktiskt ha kunnat fastnat på någon privatpersons foton någonstans i Hallsberg. Det skulle i så fall kunna ge en idé om åt vilket håll han varit på väg och om han haft väskorna med sig på eventuella foton. Folk fotar ju jämt och ständigt. Var det något särskilt på gång i Hallsberg när han försvann? Hur var vädret?
Polisens ointresse i detta fall kanske har med att göra att Patrik är myndig och att det inte finns några bevis på att han blivit utsatt för brott. Om polisen tror att han håller sig undan frivilligt lär de ju inte leta efter honom. Detta kan de ha meddelat föräldrarna men föräldrarna tror något helt annat och fortsätter därför att uppmana människor att leta efter honom. Är inte det ganska rimligt ändå?
Finns det möjlighet att kolla surfhistorik på en mobil med kontantkort utan att man har telefonen i sin hand?
Jag tänkte mer på om ingenting faktiskt har hänt P. Att han i stället har sökt efter något ångestdämpande typ tabletter eller hash..
Jag vet att det låter långsökt men mår man riktigt dåligt så finns ju möjligheten att man gör nästan vad som helst för att få må lite bättre!
Kanske har han under resans gång fått kontakt med någon missbrukare i Hallsberg som har det han efterfrågat.
Han dumpar allt förutom mobilen som han bara byter Simkort i.
Kanske en avlägsen vän/bekant?
Där får han då logi, något att äta och något som dämpar hans ångest och kan hålla sig borta från omvärlden ett tag.
Han kanske ljög och sa att pengarna på sitt kort var slut och att han inte kunde höra av sig för tanken var att skifta kort?
Och om det är vad som har hänt, vad vill du att vi ska dra för slutsats av det tycker du?
Meningen med att ljuga om mobilen syftade till att han anonymt och i lugn och ro skulle kunna beställa en tiodagarsresa till Thailand, för att därefter lika ljusskyggt ta sig till Argentina och där leva resten av sitt liv.
Ska vi leta efter P i Argentina, är det den slutsatsen vi ska dra?