Citat:
Ursprungligen postat av
vallero
Visst är det så - jag betvivlar inte hans ursprungliga story alls om du trodde det. Men jag tror inte på de här nya bevisen. Att det dröjde såpass långt efter hans erkännande innan han kom på dessa bevis talar starkt emot deras existens. Han har ju sedan erkännandet haft samma story där JM är den drivande. Det var ju inte alls så att han vid läsningen av FUP - om han nu ens gjort det - beslöt sig för att berätta om JM, det hade han redan gjort.
Hur då menar du? Avlyssningen gjordes ju av polisen - missar jag något?
Syftar här på de avlyssnade samtalen på hotellrummet i Nor*e, främst det 160829 mellan MR och hans fästmö i I*an: Z (S*ara i MR:s adressbok och en tjej han ska ha känt i fyra år). – I samtalet säger han:
Citat:
Ursprungligen postat av MR
Jag har gjort sådana saker för henne, att om hon inte hjälper mig kan jag förstöra för henne.
/.../
Den här kvinnan som jag har hjälpt och gjort massa saker för henne, om hon inte hjälper mig nu då kommer jag förstöra för henne ordentligt.
Det har hela tiden skett successiva förändringar i MR:s berättelse - fram till erkännandet; dealen mellan honom och JM har ju från början varit att hålla tyst och han har bara genom förhörsledarna fått veta vad JM sagt (före FUP). De hemliga avlyssningarna mellan MR och hans kompisar talar för att MR:s främsta motivation varit att inte behöva vänta 10 år på ett uppehållstillstånd; att kunna ta hit sin familj och sin fästmö under deras livstid.
JM:s beteende gav honom huvudbry och avlyssningarna visar hans osäkerhet. - Så fort han pratar med någon kompis dryftar han - om än i lite förtäckta ordalag - sin situation. - Även kompisen på Plattan fick höra valda delar och föreslog avlyssning. Det tror jag inte MR ens tänkt på tidigare; han trodde mer än misstrodde JM vid den här tidpunkten, eller han
ville så gärna tro på henne; erbjuder t.o.m. en av sina kompisar att komma och bo hos honom när han öppnat sin strandrestaurang:
Citat:
Ursprungligen postat av MR
Det är bara komma och vi har snart en bostad som du kan bo i med mig. Jag planerar att öppna en näringsverksamhet och arbeta här i Norge.
I sina mer nyktra stunder blir han återigen ambivalent och vet inte riktigt vad han ska tro. - Men mest av allt är han förvirrad:
Citat:
Ursprungligen postat av MR två dagar efter sin inspelning av JM
Igår kväll rökte jag på allt jag hade, hela 4 gram… jag drack alkohol också, en hel flaska whisky... J frågade mig om jag var ledsen för att hon ska åka iväg…
170207 delgavs han FUP:et men hade dessförinnan fått veta en hel del av förhörsledarna, bl.a. betr. avlyssningarna mm. - Han fortsatte att skydda JM och hennes barn ett bra tag. Sedan han själv åkt fast tänkte han sig säkert ingen större vinst med sin badrumsinspelning i No*ge. - Inte förrän i början av maj; strax efter att åtal väckts den 28 april; först då förstår han, bl.a. genom sin advokat, vad "uppmana och förmå" innebär. - Försvararen får höra om inspelningarna MR gjort och MR kan då ha trott att hans kompis med automatik skulle skicka inspelningen och tröjan till polisen.
MR bör ha varit osäker betr. sin försvarsstrategi: Hans främsta motivation till inspelningen av JM synes ha varit en renodlad garanti för att JM inte skulle vända honom ryggen. När så båda syddes in var han motiverad att blåneka - och efter sitt erkännande att skydda JM. Han såg sig inte tjäna något på att också dra med sig henne; sin välgörare, i fallet.