2017-06-14, 15:08
Medlem
Sorcars avatar
Angående skumma bilar.
År det ytterligare en Jetta som plockats in? Och har denna sista Jetta också samröre med hon som tidigare var inne på förhör?
Citera
2017-06-14, 15:43
Medlem
OneTrueSaxons avatar
Kort sammanfattning:

Ett par har hittats mördade på en gård i utkanten av Mantorp. Polis jobbar efter teorin att det rör sig om ett rånmord, och beskriver det som ”ett fasansfullt brott” och det ska ha varit av det brutalare slaget. Paret hittades av en anhörig, fastbundna. Enligt vittnen sågs BO 1 vid liv i lördags.

En bil beslagstog tidigt och kopplades ihop med två narkotikaglada personer, dessa togs in på förhör, men släpptes kort därefter och är inte misstänkta för något brott. En ny bil har beslagtagits i närheten av Mjölby, medborgare har fattat misstanke om bilen då den stått parkerad en längre tid.

Adress: Mantorps Gård 5.

BO 1: T*r L*kander, 70 år
BO 2: An*-Ch*istine L*kander, 62 år.
Citera
2017-06-14, 15:58
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Den som är ute på inbrottsuppdrag stänger väl ändå av mobilen eller lämnar den hemma? Detta är knappast något spontant infall.

Det vet jag ärligt talat inte om de gör. Om planen endast är att göra ett rån eller inbrott så räknar de nog inte med att polisen gör masttömning. I den mån de skyldiga känner till dessa tekniska möjligheter...

Dessutom: Är det så att gärningsmännen är från Östeuropa och på rån-/inbrottsresa i Sverige (ganska sannolikt att det är så) så har de ju kanske ingen annan bas i Sverige annat än i sin bil. Inte säkert att de lämnat telefonen hemma i Litauen eller Polen...eller vad det nu må vara.
Citera
2017-06-14, 16:39
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Den som är ute på inbrottsuppdrag stänger väl ändå av mobilen eller lämnar den hemma? Detta är knappast något spontant infall.

Jag tror inte att tjuvar är så klipska normalt sett.
Man kollar ju också på mönster, dvs slår man normalt inte av en telefon men har då tex slagit av sin telefon ett par timmar kring ett eventuellt brott så är det också en misstanke.
Citera
2017-06-14, 16:39
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det vet jag ärligt talat inte om de gör. Om planen endast är att göra ett rån eller inbrott så räknar de nog inte med att polisen gör masttömning. I den mån de skyldiga känner till dessa tekniska möjligheter...

Dessutom: Är det så att gärningsmännen är från Östeuropa och på rån-/inbrottsresa i Sverige (ganska sannolikt att det är så) så har de ju kanske ingen annan bas i Sverige annat än i sin bil. Inte säkert att de lämnat telefonen hemma i Litauen eller Polen...eller vad det nu må vara.
Det blir ju väldigt knepigt att haffa dom om de inte har vare sig geografisk eller social koppling till offrena. Enda möjligheten som jag ser det är om man kollar bilar som reser ut ur landet med färjor. Men vad ska man i så fall leta efter? Jag tror knappast att polisen står och söker igenom varje bil med öststatare som åker ut ur landet just nu.

Borde dom inte ha blivit så nojiga för att bli haffade att de vill lämna landet? Eller är de mer förslagna och ligger lågt någonstans för tillfället?
Citera
2017-06-14, 16:47
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Det blir ju väldigt knepigt att haffa dom om de inte har vare sig geografisk eller social koppling till offrena. Enda möjligheten som jag ser det är om man kollar bilar som reser ut ur landet med färjor. Men vad ska man i så fall leta efter? Jag tror knappast att polisen står och söker igenom varje bil med öststatare som åker ut ur landet just nu.

Borde dom inte ha blivit så nojiga för att bli haffade att de vill lämna landet? Eller är de mer förslagna och ligger lågt någonstans för tillfället?

Ja, jag håller med. Kan ju i och för sig tänkas finnas DNA som finns hos annan polismyndighet.
Citera
2017-06-14, 17:00
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:

Ja, det är inget guldläge precis. Inga fiender, inget motiv, inga vittnesiakttagelser. Om det var utlänningar på stöldturné lämnade de nog landet illa kvickt.
Citera
2017-06-14, 17:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Har polisen sagt något mer om ev samband med rånet i Växjö? Att de verkar ha riktat in sig på bilen gör ju att det låter som några som är på flykt:
Citat:
Under natten till onsdagen, strax efter klockan 02, överfölls och rånades dock ett äldre par på en gård utanför Växjö, ungefär 20 mil rakt söder om Mantorp. Där ska två män ha brutit sig in i fastigheten och under hot tvingat till sig parets bilnycklar. De försvann sedan från platsen i parets silverfärgade bil. Även där söker nu polisen vittnen.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/polisen-dubbelmordet-ett-fasansfullt-brott/
Senast redigerad av Draifos 2017-06-14 kl. 17:40.
Citera
2017-06-14, 17:42
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Citat:
Enligt Aftonbladets uppgifter arbetar polisen efter teorin att det kan röra sig om rånmord, något som flera omständigheter på den misstänkta brottsplatsen ska tyda på.

Bland annat ska värdeföremål saknas och särskilda omständigheter kring kropparna när de hittades ska också peka i den riktningen, enligt Aftonbladets uppgifter.

Vad menar man med detta?
Menar man ev. att GM plockat ut tandguld från BO eller,,,,,?
Vill inte skapa en trådsanning men man börjar undra.

Omständigheter kring kropparna är inte detsamma som omständigheter på kropparna. Troligtvis menas det att det var väldigt stökigt runt om kropparna som om att rånarna vält runt saker för att få tag på värdeföremål. Så tolkar jag uppgifterna.
Citera
2017-06-14, 17:46
Medlem
Browngreeneyess avatar
Kan man försöka göra en gärningsmanna profil. Själv tror jag att det rör sig om minst två personer...varav en borde vara äldre 40+...jag går på intuitionen...sällan unga är så brutala dom vill mest åt bytet här är det någon äldre med som säkerligen har erfarenhet sedan tidigare eller liknande dåd....någon som vet att ev. vittnen ska tystas...Troligtvis skett under påverkan av alkohol eller droger...

Troligtvis har gärningsmännen tagit det på "hemvägen"...om man ska uppehålla sig i landet är....det inte smart att starta med eTT rånmord...vilka östststare har genomfört arbeten I sverige....I anslutning till tidpunkten? Om det nu inte är så att en liga härjar.
Citera
2017-06-14, 17:48
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Har polisen sagt något mer om ev samband med rånet i Växjö? Att de verkar ha riktat in sig på bilen gör ju att det låter som några som är på flykt:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/polisen-dubbelmordet-ett-fasansfullt-brott/
Ja, man får ju de misstankarna direkt. Låter ju exakt som några som är desperata efter att behöva ta sig någonstans.

Tyvärr verkar det dock inte finnas någon koppling utifrån vad polisen säger i denna artikel :
Citat:
– Så vitt vi kan bedöma i den utredning som hittills har bedrivits så finns det inget som tyder på att det är en del av en brottsserie. Det här är ett fruktansvärt brott som har drabbat det här paret, och det finns ingenting som tyder på att det är någon annan som står på tur, säger Thomas Agnevik, presstaleman vid polisen i Östergötland.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/polisen-det-ar-ingen-brottsserie

Helt sjukt vad många hänsynslösa brott som begås.
Citera
2017-06-14, 17:48
Medlem
Beatriceaurores avatar
Om rånet inte gav särskilt mycket finns kanske dessa vidriga personer kvar i trakten. Men fick de med sig ett kassaskåp som de kanske inte kan öppna förrän senare har de nog försvunnit fortare än kvickt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in