Citat:
Jag vet inte hur viktigt det är vad som var föräldrarnas bevekelsegrund när dom sa nej till att sälja Granliden till JM, men jag ser ytterligare ett par möjligheter till tolkning.
– Göran och Anki trodde inte på JMs förmåga och vilja att genomföra affären. Tänk på DBs kommentar till JMs flyttplaner till Strömstad och Norge. Inget att ta på allvar. JM hade alltid sådana planer...
– Göran och Anki ville genomföra affären snabbt utan komplikationer för att kunna ge sig iväg med husbilen.
Kanske ska man tillägga att föräldrarna uppfattade det som att JM inte kunde ta hand om Granliden. Hon lämnade alltid stället så att nästa som kom dit fick städa efter henne. (*)
Något däremellan var hur jag tolkade det. Ungefär som uppsägningen av lägenheten. Jag uppfattade inte uppsägningen som en riktad bestraffning. Jag uppfattade det inte heller som att föräldrarna trodde att dom skulle kunna förändra JMs livsstil. Dom hade insett att dom blivit lurade att bidra till en livsstil som dom inte sympatiserade med. Som ägare av lägenheten fick dom klagomål av olika slag. Dom ville inte bidra till detta längre, dom ville inte ha med det att göra. Dom gav ändå JM sex månader att skaffa en annan bostad. Dom gjorde det utgående från uppgivenhet och sorg. Ilskan som uttryckts av Anki var över att JM tog hand om andra barn utan att bry sig om sina egna. Anki uttryckte explicit oro för, om jag minns rätt, DB, JB och tvillingarna.
Jag ville bara flika in hur jag tolkade föräldrarnas handlande.
(*) Jag höll på att lägga till att JM matade får som inte fanns, men det är kanske off topic här...
–
– Göran och Anki trodde inte på JMs förmåga och vilja att genomföra affären. Tänk på DBs kommentar till JMs flyttplaner till Strömstad och Norge. Inget att ta på allvar. JM hade alltid sådana planer...
– Göran och Anki ville genomföra affären snabbt utan komplikationer för att kunna ge sig iväg med husbilen.
Kanske ska man tillägga att föräldrarna uppfattade det som att JM inte kunde ta hand om Granliden. Hon lämnade alltid stället så att nästa som kom dit fick städa efter henne. (*)
Något däremellan var hur jag tolkade det. Ungefär som uppsägningen av lägenheten. Jag uppfattade inte uppsägningen som en riktad bestraffning. Jag uppfattade det inte heller som att föräldrarna trodde att dom skulle kunna förändra JMs livsstil. Dom hade insett att dom blivit lurade att bidra till en livsstil som dom inte sympatiserade med. Som ägare av lägenheten fick dom klagomål av olika slag. Dom ville inte bidra till detta längre, dom ville inte ha med det att göra. Dom gav ändå JM sex månader att skaffa en annan bostad. Dom gjorde det utgående från uppgivenhet och sorg. Ilskan som uttryckts av Anki var över att JM tog hand om andra barn utan att bry sig om sina egna. Anki uttryckte explicit oro för, om jag minns rätt, DB, JB och tvillingarna.
Jag ville bara flika in hur jag tolkade föräldrarnas handlande.
(*) Jag höll på att lägga till att JM matade får som inte fanns, men det är kanske off topic här...
–
Jo du kan mycket väl ha rätt i föräldrarnas bevekelsegrunder. Dessa är säkert fullt rimliga för paret Möller och även kanske i ett utomstående betraktande.
Men det stora frågan är ju hur JM uppfattade det. I hennes störda hjärna blev nog resultat av att föräldrarna satte ner foten att hon straffades. Säkert också utan orsak i hennes ögon.
Då hämnades JM - och kunde samtidigt få ut arvet som skulle låtit henne behålla lägenhet, köpa ut systern från Granliden och inte riskera att förlora detta i ett nytt testamente.
Att försöka förstå motiv till mord innebär ju per automatik att man även analyserar offrens mått och steg. Det betyder dock inte att dessa på något sätt är klandervärda eller otillåtna.
Men vi måste ju kunna fundera i banor om att JM råkat ut för något, i vuxenlivet eller i barndomen, som fått henne till den hon är. Om det orsakats av övergrepp, brist på moderskärlek, känsla av att vara mindre omtyckt än systern, en stenhård moder, alkoholiserad far, syskonavundsjuka eller allmän rotlöshet måste man ju kunna fundera över utan att det är förbjudet att antyda minsta negativt om föräldrarhemmet.
Varför är det en så enormt het potatis att försöka analysera motiv och bakomliggande orsaker?
Om MR hade stuckit kniven i JM - hade vi inte fått diskutera vad som kan ha orsakat det mordet heller? Vad offret JM hade gjort innan hon blev offer?
Senast redigerad av Solglittret 2017-06-11 kl. 10:15.
Senast redigerad av Solglittret 2017-06-11 kl. 10:15.