2017-06-08, 21:55
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikhita
Förstår inte vem Johanna pratar om i det här ljudklippet?
"Jag dödade morfar"

https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/218738
Du har säkert redan fått svar på detta. Jag håller på med konststycket att både läsa ikapp i tråden och dagens rättegång.

JM har konsekvent beskrivit det som att MR benämner hennes pappa med "morfar". T ex när hon i förhör beskrivit att hon förstod att MR hade dödat hennes pappa var det för att MR hade pekat på vattnet under en bro och, enligt JM, sagt "Hejdå Morfar".

(Personligen tror jag att MR förmodligen kallade GM "morfar". MR hade, enligt mig, ett större barnperspektiv än hans då blivande fru inte varit i närheten av...)
Citera
2017-06-08, 21:58
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymanonym1313
Visst kollades det upp om de va ngn bilolycka under mordnatten, som JM sa till AG? Vilket det inte var?
Lol alltså...
Ja, de kom fram till att det var några enstaka incidenter med påkört djur - ingen incident hade orsakat köer eller minskad framkomlighet.

Polisen har tvingats till en stor mängd utredningsåtgärder på grund av alla hennes olika hopfantiserade uppgifter. De måste ju kolla allt hennes trams för rättssäkerhetens skull.

Citat:
42-åringen: Eftersom jag är det enda på det här bygget som har kunskap i psykologi så är det fruktansvärt att spela upp förhöret.
Då får vi se om hon tar med några läroböcker i psykologi på måndag...antagligen så sa hon så bara för effektens skull. Hon menar inte allvar med något hon säger - allt är ett spel och effektsökeri.
Citera
2017-06-08, 21:58
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Psykologiboken haha, undrar vilken bok hon ska läsa högt ur av de tusentals titlar i ämnet som det finns att välja på.

"Psykologi för Dummies" kanske
Citera
2017-06-08, 21:59
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Inte billigt. JBs kompis skulle få 10 000:- för att säga att hon sagt "Hej, hej" på Ica Maxi vid ungefär samma tidpunkt på kvällen den 3/8.

Men hur mycket tid kommer det att läggas på att följa upp den 11:e (?) versionen? Att JM suttit så lång tid och under "psykisk tortyr" beror ju på stora delar pga henne själv, alla villospår hon spritt ut måste kollas. Alla personer hon namngivit har kollats upp, ev. trafikolyckor mellan E-tuna och Katrineholm har undersökts, hallickar har försökt spårats, mm. mm.

Ann-Sofie Sannemalm
Rättegången är slut för i dag men Wenna säger att hon och polisen vill låna 42-åringen för en stund. De vill fråga om signalementet på personen hon mötte på bensinstationen, alltså svärsonens kompis.
idag 16.58
Afghanskt utseende på den personen, måhända? Om man med hjälp av svärsonen får fram någon som det skulle kunna vara så skulle jag gissa att han oturligt nog redan utvisats till Afghanistan och inte går att hitta. Vilket JM säkert vet om och därför drog till med den personen, en afghan som hon visste hade utvisningsbeslut. Dock enbart en spekulation från min sida. Kanske mer troligt att hon bara drog till med något i stundens hetta utan närmare eftertanke.
Citera
2017-06-08, 22:00
Medlem
Svärsonens kompis bor självfallet inte i Sverige längre..
Citera
2017-06-08, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Afghanskt utseende på den personen, måhända? Om man med hjälp av svärsonen får fram någon som det skulle kunna vara så skulle jag gissa att han oturligt nog redan utvisats till Afghanistan och inte går att hitta. Vilket JM säkert vet om och därför drog till med den personen, en afghan som hon visste hade utvisningsbeslut. Dock enbart en spekulation från min sida. Kanske mer troligt att hon bara drog till med något i stundens hetta utan närmare eftertanke.
I stundens hetta? Hon hade skrivit det i ett sedan länge beslagtaget brev, men inget polisen tänkte följa upp förrän åkl kom på den briljanta idén inför domare och nämndemän idag alldeles själv med papperet viftande i högsta hugg. Sjukt pinsamt.
Senast redigerad av stativera 2017-06-08 kl. 22:12.
Citera
2017-06-08, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Bara jag som tänker på Sally när hon pratar ? https://www.youtube.com/watch?v=hcYSQ_TIYvo

Logiken (är lika) borttappad.
Citera
2017-06-08, 22:14
Medlem
Grandiosos avatar
"Det var inte ------ som mördade min pappa. Det var drogerna som skördade ytterligare
ett offer. Har du kollat knivingångarna och jämfört med kniven? "

https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/218761

Det skulle rinna ut i sanden förhållandet med herr Rajabi och samtidigt skulle det ingås
giftermål med honom.
Hon bedyrar att hon älskar sin mamma. Som hon sagt följande om tidigare:
"Jag hoppas att hon dör, jag hoppas att hon tar livet av sig."
Det är ganska frekvent med självmotsägelser.

Till Norge skulle hon för att etablera företag i samma lukrativa bransch som hon inte för länge
sedan tvingades abrupt lämna hemma i gamla Svedala. Så hon blev ganska arg på kuppen.
Vem som sedan skulle fronta utåt som VD för den tilltänkta härligheten var det kanske
inte så noga vem det blev. JM har visat att sånt är inte så viktigt att hålla reda på, bara någon
är det. Huvudsaken är att kulorna ramlar in fort och många. 57 000 inbringar varje
söt liten pojke (med eller utan skägg) med flyktingstatus har vi fått lära oss.
Grabbarna från Kabul och Teheran ger plenty of money och har man tur och
sexuell attraktionskraft nog så kan det bli lite skoj i sänghalmen också som nån bonus
på det hela. Jajamensan.
Johanna vet. En del andra svenska kvinnor i den bransch man kan vandra över lik för att få
vara delaktig i vet också. Senast var det väl någon "incident" i självaste fucking Åmål som
fått viss uppmärksamhet.

Nåväl, det där med företagsetablering i Norge tillsammans med mannen som mördade
hennes pappa på hennes order ska man nog inte ta alltför allvarligt på.
De var nog nåt annat vederbörande hade i tankarna när Trondheim förärades ett besök om
än inte ett långvarigt sådant direkt. Farbror Blå var nämligen oförsynt nog att komma och
störa mitt i allt. Just som man lade fram det så fint och övertygande om "det svåra livet"
och så mycket bättre det vore att komma ifrån alltihop medelst en välfylld spruta i armen.
Innehållet var det inga problem med att anskaffa, lovade en 42-årig kvinna, van vid att
få som hon ville och här kan det bestämt misstänkas att ett farligt vittne ville hon bli kvitt
för evigt.
Och två små barn förskonades alls icke från att behöva lyssna till allt det här.
Ur ett "barnperspektiv" kanske inte så lämpligt.

Det blev inte att slå sig ner i grannlandet Norge, men det är väl inte så illa borta i Frövi heller
där Hinsan ligger...

Ann-Sofie Sannemalm:

Åklagaren: Har du haft några hälsoproblem de senaste åren?
- Nej.

Ja, men stroken då? Glömdes den bort alldeles?
Nä, visst, ja, den passerade ju bara förbi som hastigast, räknas ju inte då förstås...

https://www.svt.se/nyheter/live/rattegang-i-arbogafallet
Senast redigerad av Grandioso 2017-06-08 kl. 22:46.
Citera
2017-06-08, 22:20
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, knappast att någon ser JM som ett offer, men många undrar säkert vad som orsakat hennes galenskap; alla hennes mordplaner och tankar på att grovt misshandla de som sätter sig upp mot henne; går henne emot. T.o.m. förhörsledarna ska akta sig så att de inte får knäskålarna söndersparkade. Hämndlystnad, upplevda oförrätter i parti och minut, stort självhävdelsebehov, mano + depressiv, kleptoman, mytoman... Det är ju snart en hel psykologibok - och JM har redan utnämnt sig till Expert nr 1 på "det här bygget". Hon är förmodligen också expert när det gäller trauman och psykoser - men verkar inte besitta förmågan att se sig själv utifrån. - Vågar man utesluta att det kan finnas något mycket traumatiskt i bakgrunden? - Mycket har hon ju redan pratat om, så det verkar inte direkt vara något som ligger särskilt djupt inkapslat; snarare verkar hon känslomässigt avskärmad; stympad.

Psykopat med ADHD
Även om JM är en psykopat med ADHD så känns det ändå som om det inte räcker som förklaring.

Att spekulera vidare är vanskligt, men vi har ju den friheten här utan några andra risker är några "verbala käftsmällar"…

När JM är inne på övergrepp är det så inkonsekvent och osammanhängande, så det är svårt att fästa sig för mycket vid det. Man måste väga in att det är JM som påstår och att syster och mor verkar övertygade om att JMs anklagelser är grundlösa. Kanske ska man väga in att proportionerna mellan vad JM upplevt och vad som faktiskt hänt kanske går utanför vanliga skalor?

Diagnoser
Innan vi plockar fram diagnosmanualen eller låser oss för mycket om vad som är arv och vad som orsakats av miljöfaktorer så har vi en diagnos. AM nämnde den i förhör i tingsrätten.

"Hikes: Ja, jag började fråga om hur det var när den 42-åriga kvinnan var barn, men hon ska ha dragit sig i sitt hår?
AM:- Ja, det var en sjukdom hon har. Det började redan på fritids."

Trikotillomani
Det bör vara trikotillomani. Det har varit uppe tidigare i tråden.

"Trikotillomani (av tricho, 'hår' och tillo, 'rycka'), förkortas till TT eller Trich, och är ett slags impulskontrollstörning som innebär att en person rycker ut enstaka eller flera hårstrån från huvudet, ögonbrynen, ögonfransarna, pubis eller andra områden.

Impulskontroll- och kompulsiva störningar (tvångssyndrom) kan ses som ett spektrum. I den ena änden av spektrum finns tillstånd med huvudsakligen kompulsiva drag. Dessa patienter söker för olika tvångssyndrom, anorexi, hypokondri och liknande störningar. I den andra änden av spektrum finns en hög av mer tvångs-impulsiva störningar, inkluderande borderline eller impulsiva personlighetsstörningar, sexuella kompulsioner och spelmani. I mitten av spektrum finns Tourettes syndrom, trikotillomani, hetsätning, tvångsmässigt köpande och kleptomani."

Jag fetmarkerade några tänkbara störningar på det bredare spektrat.

Citera
2017-06-08, 22:22
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Det är en sanning med modifikation i detta fallet. Då det bara finns livstid eller rättspsyk som alternativ. Livstid brukar slutligen landa kring 20 år. Man får så gott som aldrig sitta 40 år på psyket. Man kommer ut när man anses vara frisk. Kan bli om 1 år eller 25. Ofast närmare det senare dock med tanke på brottens natur.

Någon har faktiskt suttit på psyket sedan tidigt 1970-tal....någon mördande pedofil.....jag kommer inte ihåg namnet nu, men det var i media under det sista året...
Citera
2017-06-08, 22:25
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Så försvarsstrategin visar sig var fortsatt blånekande med stöd av ett påstått alibi som ej kan styrkas, ifrågasättande av MRs uppsåt och kapacitet, påstådd svårighet att separera från MR trots hans dåd samt bortförklaring av besvärande handlingar efter mordet med hänvisning till långvarig (5 månader) chock och gränspsykos.

Det får mig att tro att hon läst in sig på kriterierna för borderline och försöker manipulera rätten att uppfatta henne som en allmänt förvirrad och otillräknelig person snarare än som en iskall, beräknande psykopat. De vaga referenserna till forskning antyder väl att det kommer mer i samma riktning.

Skulle vara intressant att höra en kunnig psykolog eller psykiater resonera om detta.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Borderline_personlighetsst%C3%B6rning#Diagnostik
Om det är borderlinediagnos hon ska försöka få vid RPU, hur tror du då på hennes chanser att lyckas? Eller lider hon kanske av borderline? Jag är tveksam. Hon verkar ju trots allt fungerat hyfsat fram till de senaste två åren. Jag håller fast vid min teori att hon genom en grandios självbild och ett pengabegär utan dess like såg sig kunna fixa allt genom att mörda källorna till de stora pengarna.
Citera
2017-06-08, 22:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Det är inte jag. Jag tror att hon tycker om sig själv alldeles för mycket för att ta livet av sig.

Kanske. Men det kan slå tillbaka också. Och fundera på hennes oxytocin-behov. Om hon inte befinner sig i de autistiska registren -- vilket jag betvivlar -- så är hon sannolikt oxytocin-junkie.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in