2017-06-07, 17:58
Medlem
lasternassummas avatar
Arbogakvinnan jobbar iskallt för att slippa livstid
"I det hon sen säger urskiljer jag tre linjer hon arbetar efter. Hon säger sig värna om de nära anhöriga som valt att stötta henne och inte vittna emot henne, hon skickar i väg pilar av kärlek mot Mohammad Rajabi, som sitter framför henne, och hon förtalar sina föräldrar.
Hon försöker manipulera andra, som det sagts att hon gjort fram till morden och mordförsöket."

http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/arbogakvinnan-jobbar-iskallt-for-att-slippa-livstid/

"På åklagare Jessica Wennas frågor sa 42-åringen först att det inte var äkta kärlek, utan bara en överenskommelse om att de skulle gifta sig så han skulle få uppehållstillstånd och kunna ta hit sina föräldrar och flickvän.
En halv minut senare tycks hon har glömt vad hon just sagt och säger "en del av mitt hjärta älskar honom, och kommer alltid älska honom, det är en fin kille"."

"Kanske är hennes försvar för iskallt?"

Britta Svensson, som skrivit detta, har även tidigare framstått som klarsynt, IMO. Jag rekommenderar hela artikeln.

Citera
2017-06-07, 18:05
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jösses, det är alltså tingsrätten (domaren + nämndemännen) som kallar Johannas begäran för stötande?

Det känns som utgången i detta fall är rätt klar. De tycker nog precis likadant som de flesta övriga i Sverige när de sitter där och lyssnar på spektaklet. JM kommer nog överklaga till hovrätten sen så någon slutgiltig fast dom har vi kanske inte förens i slutet av året.

Kanske kommer tingsrätten ihåg att en av åtalspunkterna finns där för att JM hotade förhörsledare med att om man inte gick JMs väg så riskerade man sönderslagna knäskålar och att man skulle behöva rullstol.
Kanske faller sådana uttalanden inte i så god jord bland de som arbetar inom rättsväsendet?

Samtidigt så tänker jag ibland på att pappa Göran trodde på JM väldigt länge. Närmare 40 år, trots att hon närmast förödmjukade honom med sina lögner.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-06-07 kl. 18:09. Anledning: Samtidigt...
Citera
2017-06-07, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rundkvist
AGs förhör ska spelas upp i rätten enligt SVT:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/ratten-forhoren-med-mordmisstankta-42-arigens-son-spelas-upp

TR skriver:

”Att under nu angivna omständigheter ge 42-åringen möjlighet att utifrån sitt eget intresse i saken hindra åklagarna från att förebringa vad NN (namn på sonen) har berättat för polisen framstår för tingsrätten – särskilt som åtalet avser mord och försök till mord där hans morföräldrar varit offren – som närmast stötande”.

Stötande var ordet! Att låta AGs sista ord i rätten vara att han fört polisen bakom ljuset, och därefter förvägra honom rätten att ta tillbaka detta hade vart fruktansvärt IMHO.

Är det? Tycker mer att det är stötande att den "nya pakten" i klanen åker runt som skottspolingar och påverkar vittnen när de själva är part i målet.

"Pojkens pappa har inte haft några invändningar mot att förhöret ska spelas upp. Pojken själv har sagt till sin mormor och moster (42-åringens mamma och 42-åringen syster) att det är viktigt för honom att få berätta."

Det är av vikt att veta om pojken utsatts för påtryckningar, vi vill inte ha en Kevinsituation. Hikes har koll på detta, tro mig.
Citera
2017-06-07, 18:38
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Är det? Tycker mer att det är stötande att den "nya pakten" i klanen åker runt som skottspolingar och påverkar vittnen när de själva är part i målet.

"Pojkens pappa har inte haft några invändningar mot att förhöret ska spelas upp. Pojken själv har sagt till sin mormor och moster (42-åringens mamma och 42-åringen syster) att det är viktigt för honom att få berätta."

Det är av vikt att veta om pojken utsatts för påtryckningar, vi vill inte ha en Kevinsituation. Hikes har koll på detta, tro mig.

Är du på riktigt? Så klankrig ska uppmuntras och svensk lag ska då inte gälla? Jag trodde syftet med lagen var motsatsen. Har du ingen som du kan prata med?
Citera
2017-06-07, 18:39
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
AG misskrediterar JM.
Fick du nån förklaring?
Såg bara en konstig kontring om att Anki tänkte göra JM arvlös, en lögn alltså.
Hon som pratar om gossar?
Misskreditera betyder bland annat svartmåla, ge dåligt rykte, nedvärdera och förtala.
Om sanningen är sådan att den ger någon dåligt rykte så är det sannerligen inte sanningens fel.
Citera
2017-06-07, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Är du på riktigt? Så klankrig ska uppmuntras och svensk lag ska då inte gälla? Jag trodde syftet med lagen var motsatsen. Har du ingen som du kan prata med?

Tja jag pratar med dig
Svensk Lag gäller men till grund för domar skall hela sanningen finnas. Tror du 12-åringen har åkt hem till mormor och moster och knackat på i svår ångest återgett "sanningen"?

Det var andra dörrar som knackades på. Part i målet och vittnespåverkan.
Senast redigerad av stativera 2017-06-07 kl. 18:44.
Citera
2017-06-07, 18:44
Bannlyst
Citat:

Mormor har full koll, sitter med dagligen i rättegång och kramar till och med sina fiender bara det vittnar mot JM. Rena rama bandidoscirkusen där allt blöts i media, t o m en tolvåring dras in som berättar att mormor och moster talar om detta med honom. Han vallas in i någon sorts falsk "familjeträff". Men i verkligheten utnyttjas han och på tal om barn är bandet med "spädbarnen" tvättade?
Citera
2017-06-07, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Mormor har full koll, sitter med dagligen i rättegång och kramar till och med sina fiender bara det vittnar mot JM. Rena rama bandidoscirkusen där allt blöts i media, t o m en tolvåring dras in som berättar att mormor och moster talar om detta med honom. Han vallas in i någon sorts falsk "familjeträff". Men i verkligheten utnyttjas han och på tal om barn är bandet med "spädbarnen" tvättade?

Anki och Ulrika är sjukt förbannade efter den förlorade miljonen och de tycker AG redan har fått del av pengarna. Han är helt ute ur den nu mycket mindre klanen, rent arvsmässigt.
Citera
2017-06-07, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
AG uppgav sanningsenligt till polisen tiderna när JM var borta från lägenheten - det var hans sista uppgifter till polisen.

Väldigt sorgligt att hans vittnesmål mot sin mor nu ska uppföras i rätten. Barnröster har inget i denna mordrättegång att göra. Hoppas han får hjälp att bearbeta eventuella grubblerier för detta i framtiden, stackars barn. Vem kan det egentligen gynna att han vittnar mot sin mor? Han kanske nu uppger att han vill - men sedan i framtiden om han känner annorlunda?

Om något av mina minderåriga barn skulle vilja vittna mot sin andra förälder i en rättegång, hade jag för deras egen skull gjort allt i min makt för att mitt barn skulle slippa bära med sig detta hela livet.
Oavsett om jag hatade deras far eller inte. Alldeles särskilt inte om det, som i detta fall, antagligen är ett helt överflödigt vittnesmål dessutom. Jag hade aldrig tillåtit att mitt minderåriga barn blev en bricka i ett rättegångsdrama som handlar om vuxnas vansinniga handlingar och mord. Aldrig!

Mycket märkligt inlägg. Om sonen skadats så är det helt och hållet orsakat av hans mor som utnyttjat honom som barnvakt när hon själv ger sig i väg för att få hans morfar och mormor mördade. Sedan igen när hon ber honom ljuga för polisen så att hon ska slippa ansvar. Sedan igen när hon kallt avfärdar honom när han mår dåligt efter lögnen.

Han har mått väldigt dåligt efter detta och kände sig tvungen att berätta sanningen.

Nu menar du att han skadas allvarligt när hans berättelse spelas upp i rättegången. Skadan har ju redan skett, orsakad av hans mor morfarsmördaren. Hon har sannerligen inte gjort allt i hennes makt för att hennes barn skulle slippa bära med sig detta hela livet.

Om detta varit ett vårdnadsärende hade grabben hörts och fått möjlighet att säga vilken förälder han helst ville bo med.

Hur tror du han skulle må om sanningen inte fick komma fram av omtanke om honom?

Han är ett brottsoffer som brutalt utnyttjats för att möjliggöra och dölja ett mord. Hans vittnesmål måste få höras. Allt annat är extremt stötande och riskerar skada honom för livet.
Citera
2017-06-07, 18:55
Medlem
Citat:
Tja jag pratar med dig
Svensk Lag gäller men till grund för domar skall hela sanningen finnas. Tror du 12-åringen har åkt hem till mormor och moster och knackat på i svår ångest återgett "sanningen"?

Det var andra dörrar som knackades på. Part i målet och vittnespåverkan.

Visst. Han har påverkats att ändra sitt vittnesmål. Och JM har inte medgett att hon faktiskt var borta den kvällen. Definitivt inte 10 gånger, inte ens 9.
Citera
2017-06-07, 19:03
Bannlyst
Citat:
Anki och Ulrika är sjukt förbannade efter den förlorade miljonen och de tycker AG redan har fått del av pengarna. Han är helt ute ur den nu mycket mindre klanen, rent arvsmässigt.
Pappan ute efter ensamvårdnad, mormor och moste ute efter JM och till detta skall en 12-åring användas en pojk som dessutom inte är tillräkligt stor för att tala själv med försvaret. Endast åk har tillgång till barnet och det syns i förhören där A redan valt läger. Vem han "gillar bäst" av syskon och syskonpartners. JJ blir anklagad att sålt droger till aki som ligger och pissar ner sig och sluddrar, jösses han är ett barn och både det ena och det andra oförklariga kommer ur han. Han känns pressad att säga det som figurerat redan i press och för detta får han beröm..
Citera
2017-06-07, 19:08
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Mycket märkligt inlägg. Om sonen skadats så är det helt och hållet orsakat av hans mor som utnyttjat honom som barnvakt när hon själv ger sig i väg för att få hans morfar och mormor mördade. Sedan igen när hon ber honom ljuga för polisen så att hon ska slippa ansvar. Sedan igen när hon kallt avfärdar honom när han mår dåligt efter lögnen.

Han har mått väldigt dåligt efter detta och kände sig tvungen att berätta sanningen.

Nu menar du att han skadas allvarligt när hans berättelse spelas upp i rättegången. Skadan har ju redan skett, orsakad av hans mor morfarsmördaren. Hon har sannerligen inte gjort allt i hennes makt för att hennes barn skulle slippa bära med sig detta hela livet.

Om detta varit ett vårdnadsärende hade grabben hörts och fått möjlighet att säga vilken förälder han helst ville bo med.

Hur tror du han skulle må om sanningen inte fick komma fram av omtanke om honom?

Han är ett brottsoffer som brutalt utnyttjats för att möjliggöra och dölja ett mord. Hans vittnesmål måste få höras. Allt annat är extremt stötande och riskerar skada honom för livet.

"Stjäl nycklarna åt mig…"
Dessutom instruerade JM den stackars AG att skaffa fram nycklarna till sommarstugan som hon kanske skulle behöva när föräldrarna skulle mördas, genom att han skulle gå hem till morföräldrarna och ta nycklarna. Ska en person som är i stånd att lägga en sådan börda på sitt barns axlar ha något att säga till om när det gäller att välja vad som är bra eller inte för ett barn?

"Möller tillfrågades vidare om uppgiften som Alexander i förhör berättat om att han skulle gå hem till mormor och morfar och där ta nyckelknippan. Möller sade då att det inte stämmer men hon ändrade sig sedan och sa att det kan ha varit så att hon berättat att Alexander skulle ta en nyckel, men att det då skulle vara den nyckel som var till deras bostad på Grankvistvägen. Hon tyckte det inte var mer än rätt att hon hade nyckel till deras lägenhet när de hade en nyckel till hennes. På fråga om varför hon inte frågade om nyckel så svarade hon att hon visste att hon inte skulle få någon nyckel."

Huvudprotokoll_2017-02-06.pdf, sid 325 enligt paginering.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-06-07 kl. 19:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in