Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
Ja, jag fick en stark känsla av att hon misstänkte att även JM medverkat vid dådet. Hon var t.ex. i förhör inne på att hon sett som en silhuett i hallen plus att hon talade om sina "duttiga" skador, dvs mindre skador som åsamkats henne av någon som använt kniven med mindre kraft. - Hon ville absolut ha reda på hela sanningen här. - Men jag tror att MR bör ha sett (och i så fall berättat) om JM kommit in i rummet, och jag tror inte att hon vågade sig in. Däremot så kan hon ha stått utanför en kortare stund (halv minut, eller så) och gluttat in; lyssnat. - De här mindre skadorna på AM:s armar (tror jag det var) kan MR från sin position: sittande över GM, ha utdelat när han såg att AM började röra på sig. Dels fick han då måtta stick på ett längre avstånd, och dels var han fortfarande koncentrerad på GM; hade också mindre kraft i armen efter att redan ha utdelat många hugg. - Att AM överlevde kan ha berott på att inte bara hon, utan även MR vaknade; i MR:s fall att han väcktes till sans.
Med tanke på JMs kontrollbehov stod hon säkert i hallen där hon kunde se in i sovrummet. Hon såg hur MR satt gränsle över Göran och stack honom upprepande gånger samt utdelade flertal hugg mot Anki. Hon kände sig nöjd. Smög sig tillbaka till bilen.
Då han satt gränsle på Göran hade han ryggtavlan mot dörren och allt fokus på Göran och Anki. Han kunde omöjligt noterat JMs tysta närvaro däremot förklaras JMs tydliga nyvakenhet.
Däremot hade Anki bra utsikt mot hallen men blodet som rann nerför ansiktet gjorde att hon bara hade dimsyn. Inne i sovrummet var det mörkt men eftersom all gårdsbelysning var på borde en siluett av en person i hallen framträtt ganska tydligt pga ljuskontrasterna. Knappast själva ansiktsdragen som befanns i skugga.