2017-06-06, 16:21
  #1
Medlem
Jag har ett bolån hos SBAB på 2,5 miljoner. Räntan är 1,5% och löptiden är 30år, jag tog det 2013 så det löper ut 2043.

Om jag säljer och löser in lånet i förtid, hur mycket kostar det mig då?

Jag är nämligen orolig för att jag inte kommer ha råd att flytta! Jag räknar med att få ca 4 miljoner om jag säljer men 250k försvinner väl i skatt. Jag betalar ca 37.500 om året i ränta på lånet så om banken vill ha det x30 för att jag löser i förtid så är det 1,1 miljon till! Och så 2,5 miljoner för att betala tillbaka själva lånet.

Jag får alltså 4 miljoner för lägenheten.
- 250k i skatt.
- 1,1 miljon för att lösa lånet.
- 2,5 miljoner för att betala tillbaka lånet.

Kvar till mig: 150k
Citera
2017-06-06, 16:26
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Jag har ett bolån hos SBAB på 2,5 miljoner. Räntan är 1,5% och löptiden är 30år, jag tog det 2013 så det löper ut 2043.

Om jag säljer och löser in lånet i förtid, hur mycket kostar det mig då?

Jag är nämligen orolig för att jag inte kommer ha råd att flytta! Jag räknar med att få ca 4 miljoner om jag säljer men 250k försvinner väl i skatt. Jag betalar ca 37.500 om året i ränta på lånet så om banken vill ha det x30 för att jag löser i förtid så är det 1,1 miljon till! Och så 2,5 miljoner för att betala tillbaka själva lånet.

Jag får alltså 4 miljoner för lägenheten.
- 250k i skatt.
- 1,1 miljon för att lösa lånet.
- 2,5 miljoner för att betala tillbaka lånet.

Kvar till mig: 150k

Hur har du lyckats med konststycket att binda ett lån till 1,5% ränta i 30 år?
Detta låter osannolikt i mina öron.
Citera
2017-06-06, 16:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Jag har ett bolån hos SBAB på 2,5 miljoner. Räntan är 1,5% och löptiden är 30år, jag tog det 2013 så det löper ut 2043.

Om jag säljer och löser in lånet i förtid, hur mycket kostar det mig då?

Jag är nämligen orolig för att jag inte kommer ha råd att flytta! Jag räknar med att få ca 4 miljoner om jag säljer men 250k försvinner väl i skatt. Jag betalar ca 37.500 om året i ränta på lånet så om banken vill ha det x30 för att jag löser i förtid så är det 1,1 miljon till! Och så 2,5 miljoner för att betala tillbaka själva lånet.

Jag får alltså 4 miljoner för lägenheten.
- 250k i skatt.
- 1,1 miljon för att lösa lånet.
- 2,5 miljoner för att betala tillbaka lånet.

Kvar till mig: 150k

Har du verkligen bundit i 30 år?
Det är inte så att du lagt upp en avbetalningsplan ner till 50% eller dylikt på 30 år?
Citera
2017-06-06, 16:34
  #4
Medlem
Lånet har en löptid på 30 år men räntan är bara bunden på ett år. Är det bara ett års ränta jag behöver betala då? Inte 30år?
Citera
2017-06-06, 16:34
  #5
Medlem
Kaustis avatar
Löptiden är kontraktstiden, och alltså inte samma sak som att binda lånet i 30 år.

Men att du kan ta lån på 2,5 miljoner och inte ha koll på vad du faktiskt skrivit på är inte alls skrämmande....
Citera
2017-06-06, 16:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Löptiden är kontraktstiden, och alltså inte samma sak som att binda lånet i 30 år.

Men att du kan ta lån på 2,5 miljoner och inte ha koll på vad du faktiskt skrivit på är inte alls skrämmande....

Ingen är räddare än jag själv
Citera
2017-06-06, 16:37
  #7
Medlem
Säker på att du har bundet lån?

Bunda lån får man nämligen betala straffavgift om man löser i förtid. Rörliga lån och flesta konsumentlån kan man amortera eller lösa utan att det kostar extra.

Ville en bank eller någon låna ut på 30 år för 1.5% skulle jag låna så mycket jag kunde bära och springa skrattande hela vägen till banken. Det är en galet bra deal.
Citera
2017-06-06, 16:56
  #8
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Att löptiden är 30 år betyder inte att räntan kommer vara 1,5% under 30 år. Du har garanterat inte bundit räntan för 30 år framåt på 1,5%. Du har rörlig ränta som just nu ligger på 1,5%.

Jag vet ingen bank som låter en binda på 30 år och om de gjorde det skulle det vara en mycket högre räntesats. 10 års bindningstid kostar över 3% i nuläget och ju längre bindningstid desto högre ränta.

Den kostnad du funderar på är den sk ränteskillnadsersättningen som banken tar ut om du under räntebindningstiden löser ett lån där du bundit räntan . Den räknas ut enligt en bestämd formel.

Om du hade bundit på 1,5% i 30 år (vilket du inte har gjort!) så skulle det faktiskt inte kosta dig något extra. 1,5% är så lågt att det skulle anses vara bättre för banken att få 2,5 mille nu än 2,5 mille om 30 år mot denna patetiska ränta.

Pröva själv att sätta in i denna kalkylator: http://www.konsumenternas.se/lana/olika-lan/om-bolan/ranteskillnadsersattning
Citera
2017-06-06, 17:00
  #9
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Lånet har en löptid på 30 år men räntan är bara bunden på ett år. Är det bara ett års ränta jag behöver betala då? Inte 30år?

Inte ens ett års ränta utan ett års ränteskillnadsersättning. Om du hade bundit till 6/6 2018 men löste lånet just idag så skulle det kosta dig ca 22 000 kr.
Citera
2017-06-06, 18:09
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Lånet har en löptid på 30 år men räntan är bara bunden på ett år. Är det bara ett års ränta jag behöver betala då? Inte 30år?
Ja 1 års ränta måste du då betala
Citera
2017-06-06, 18:19
  #11
Medlem
Det börjar klarna! Stort tack för att ni rätat ut frågetecknen, oroliga skribenter kan trösta sig med att jag snart är lånefri (förhoppningsvis).
Citera
2017-06-06, 18:33
  #12
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Det börjar klarna! Stort tack för att ni rätat ut frågetecknen, oroliga skribenter kan trösta sig med att jag snart är lånefri (förhoppningsvis).

Och bostadslös?
Kan du, så vänta tills perioden löpt ut, så slipper du avgiften.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in