Jag har ett bolån hos SBAB på 2,5 miljoner. Räntan är 1,5% och löptiden är 30år, jag tog det 2013 så det löper ut 2043.
Om jag säljer och löser in lånet i förtid, hur mycket kostar det mig då?
Jag är nämligen orolig för att jag inte kommer ha råd att flytta! Jag räknar med att få ca 4 miljoner om jag säljer men 250k försvinner väl i skatt. Jag betalar ca 37.500 om året i ränta på lånet så om banken vill ha det x30 för att jag löser i förtid så är det 1,1 miljon till! Och så 2,5 miljoner för att betala tillbaka själva lånet.
Jag får alltså 4 miljoner för lägenheten.
- 250k i skatt.
- 1,1 miljon för att lösa lånet.
- 2,5 miljoner för att betala tillbaka lånet.
Kvar till mig: 150k