2017-06-02, 22:23
Medlem
När vi diskuterar SD:s siffror måste vi beröra vad som allmänt händer i andra partier. Eftersom nu Batra visar handlingskraft förutser jag att M kommer att repa sig något, dock inte på SD:s bekostnad. Vad gäller L så kommer inte B O att slå ut J B, mittfåran tycker att hon är för tokig och ryckig feminist. Men Allahiansens stora splittring gynnar tyvärr den avskydda Löfvén-regimen och saktar ned kräftgången för diktaturen. Jag bortser från SCB, när jag gör mina bedömningar.

Jag skissar på att SD kan öka med 0,2% per månad men det sker ryckvis, OI kan dessutom spela oss obehagliga spratt. Men om vi drar ut en tänkt linje i 15 månader ligger en möjlighet att notera +3,0 fram till valet. Frågan är dock bara om inte OI kommer att vikta bort den verkliga ökningen, det verkar ju inte som man vill komma rätt. Det saknar betydelse om SD kan påverka politiken.

Det är åsnesparken i skrevet...det är chocken...under valnatten som är det viktiga. Eller kanske hämnden för hur man behandlat Sverige.
2017-06-02, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är åsnesparken i skrevet...det är chocken...under valnatten som är det viktiga. Eller kanske hämnden för hur man behandlat Sverige.
Men vilket väljarstöd krävs för att tårarna ska flöda likt 2010?

https://www.youtube.com/watch?v=g5VjuPsT-84
2017-06-02, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Men vilket väljarstöd krävs för att tårarna ska flöda likt 2010?

https://www.youtube.com/watch?v=g5VjuPsT-84

Jag tror inte att etablissemanget räknar med att SD går över 20%. Därför blir det chock och förstämning om SD når 23%---24%.

Allt är som en surrealistisk cirkus, men denna gång utan Cirkusnegern.
2017-06-02, 22:35
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Lysande Tror över 23% är önsketänkande för SD men sväljer med hull o hår att S har 31% för att SCB (med nästan 50% svarsbortfall) säger så..

Ordet nästan i min sista mening borde jag ha uteslutit. Det är befängt att sossarna skulle få över 30%. Att de har ett gäng trogna röstare, som ibland även ärvt sina partisympatier håller jag dock för troligt. Därför stöds de av många äldre, som borde veta bättre än att rösta på ett parti, som inte gör något för att förbättra deras livssituation.
Det är inte p.g.a. SCBs mätning, som jag tror att SD hamnar omkring 23%. Men som jag skrev, hoppas jag att de får betydligt högre.
2017-06-02, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Ordet nästan i min sista mening borde jag ha uteslutit. Det är befängt att sossarna skulle få över 30%. Att de har ett gäng trogna röstare, som ibland även ärvt sina partisympatier håller jag dock för troligt. Därför stöds de av många äldre, som borde veta bättre än att rösta på ett parti, som inte gör något för att förbättra deras livssituation.
Det är inte p.g.a. SCBs mätning, som jag tror att SD hamnar omkring 23%. Men som jag skrev, hoppas jag att de får betydligt högre.

Man ser runt om i Europa hur motsvarande sossar decimeras till 5-10 % partier. (Tänker på Nederländerna, Frankrike, Polen men säkert finns fler exempel.)
Det enda som egentligen skiljer i Sverige är sossarnas koppling till facket.
Om SD på något sätt skulle kunna bryta detta förbund, kommer med all säkerhet Sveriges sossar gå samma öde tillmötes.

Är det någon som har förslag hur SD skall så split mellan facket och S?
2017-06-02, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Man ser runt om i Europa hur motsvarande sossar decimeras till 5-10 % partier. (Tänker på Nederländerna, Frankrike, Polen men säkert finns fler exempel.)
Om SD på något sätt skulle kunna bryta detta förbund, kommer med all säkerhet Sveriges sossar gå samma öde tillmötes.

Jag har sagt det förr, och säger det igen: Det måste skapas ett fack knutet till SD.
2017-06-02, 23:43
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Tittar du inte lite väl intensivt på nyhetssändningarna samtidigt som du läser opinionsinstituten rakt upp och ned utan kritiskt tänkande? Föreslår att du går tillbaka till t ex SCB:s mätning i maj 2014, ca fyra månader före valet 2014, och tittar närmare på deras mätning. Den visade 8,1% för SD och i valet fick de 12,9%. I den mätningen måste man alltså ta opinionsmätningen gånger 1,59 för att hamna på 12,9%. Går man tillbaka till tidigare mätningar ser det ungefär lika illa ut för SCB (gäller även då de mäter t ex S och MP som de övervärderar stort - framförallt S). Om man applicerar SCB:s felmarginal efter deras tidigare "facit", skulle man alltså behöva ta gårdagens siffra - 18,4% - gånger 1,59 för att få fram ett mer sannolikt "valresultat". 18,4 x 1,59 = 29,26%. Att SD skulle hamna i trakterna kring 23% i valet 2018 är med andra ord väldigt, väldigt osannolikt. Det är på tok för lågt - i synnerhet eftersom det är ca 15 månader kvar till valet och SD alltid ökar i en valrörelse. SCB:s 1,59 kommer alltså att ligga kvar samtidigt som man måste ta en högre SD-siffra. Därför är jag alltmer övertygad om att SD kommer att spräcka 30-procentvallen redan innan den 9 september 2018.

En annan "valindikator" som visat sig vara förvånansvärt träffsäker är när opinionsinstituten frågar vilket parti man vill se i regering. Strax före valet 2014 svarade 13% att de vill se SD i en regering. Valresultatet för SD blev 12,9%. När man nu - 15 månader före nästa års val - ställde samma fråga, blev svaret att 27% ville se SD i nästa regering... Att därför tro att SD i dag skulle ha låga 23% är helt enkelt inte trovärdigt.

Måste uppriktigt sagt säga att jag inte förstår pratet om "att en del nog är för optimistiska när det gäller utfallet för SD i valet 2018"? Har nu hört detta så många gånger... Vi har ju en mängd facit från tidigare valresultat, en mängd siffror och parametrar att använda oss av. Varför strunta i dessa? Att bara blint ta till sig varje mätning från SCB, Sifo, Ipsos, Novus, Demskop o s v och acceptera dem som odiskutabla sanningar visar att man inte tittar tillräckligt djupt, har upphört tänka kritiskt och att man inte ser igenom det som presenteras.

Jag ska sticka ut hakan ordentligt här och nu med risk att få rejält på käften: Är helt övertygad om att SD inte får en enda tiondel under 30% i valet 2018. Spara gärna denna kommentar. Får jag fel i mitt antagande om SD:s valresultat 2018, är ni fria att mosa mig i framtida kommentarer

Jag vet att SCB är ett uselt opinionsinstitut och jag litar inte det minsta på deras siffror och det är illa ställt även för de övriga i "branschen".
Mina 23 % grundar sig mera på mitt låga förtroende för att gemene man verkligen förstår hur allvarligt läget är för vårt land. De torde möta bevisen för nedrustningen i samhället varje dag och insett att både alliansen och de rödgröna inte velat stoppa det utan använt extra glidvalla för att öka hastigheten i utförsbacken.
Jag röstade på SD i valet 2010 och många av mina arbetskamrater inom den finansiella sektorn gjorde likadant eller följde efter 2014. Vi var innan dess inbitna Moderater, men insåg att Reinfeldt styrde vårt land i helt fel riktning.
Jag hoppas att din profetia slår in och att fler svenskar och framförallt svenskor inser allvaret och sadlar om.
2017-06-03, 00:42
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan

Det är väl framförallt inom kommunal, som sossarna fortfarande är starka. Deras anslutna borde bl.a. ta till sig SDs förslag inom sjukvården. Alltför många verkar dock tyvärr svårt vänsteransatta och jag vet inte vad som skulle kunna få dem att inse hur verkligheten ser ut. De betraktar troligen världen genom röda, rosa eller gröna linser.
Det skulle vara intressant att få veta hur de uppfattar opinionsmätningarna, som denna tråd ju handlar om.
2017-06-03, 08:25
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:

Såg någonstans att ungefär 4% av socialdemokraternas väljarunderlag dör bort varje år.minns inte riktigt hur man räknat,men det verkar ganska rimligt faktiskt.
Men nu är det faktiskt så att många pensionerade sossar har fått nog,och går dom inte aktivt över till SD så blir det soffan istället..
Väger vi samman så är SDs absoluta golv rejält över 25%. SD kan nog idag ligga tom över 35%,för de nya anhängarna är inte alls lika hardcore som tidigare grupper ,och genom medias stigmatisering så blir man än tystare om sina partisympatier.
Dreven som nu pågår syftar inte till att ta tillbaks väljare från SD,det tåget vet man har gått,utan det gäller att skrämma kvar de får som ännu finns i sjuklöverfållorna.
2017-06-03, 08:43
Medlem
Citat:
Det är väl framförallt inom kommunal, som sossarna fortfarande är starka. Deras anslutna borde bl.a. ta till sig SDs förslag inom sjukvården. Alltför många verkar dock tyvärr svårt vänsteransatta och jag vet inte vad som skulle kunna få dem att inse hur verkligheten ser ut. De betraktar troligen världen genom röda, rosa eller gröna linser.
Det skulle vara intressant att få veta hur de uppfattar opinionsmätningarna, som denna tråd ju handlar om.

Tycker SD borde skapa en speciell arbetsgrupp, med avsikt att motarbeta sossarnas koppling till facket.

För om man kan bryta detta samband kommer S säkert direkt att halveras, och SD vinna många av avhopparna!
2017-06-03, 12:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag tror som du ErkSwede att nytillkomna SD-väljare mycket väl är ännu mer försiktiga med att skylta SD. Stigmat är inte lika stort idag som 2010 eller 2006 för den delen, men personerna som sa SD 2006 och 2010 är av en annan karaktär än de som kommer till SD 2017. Det är med andra ord fler än en variabel som spelar in huruvida personer vågar säga SD öppet.

Jag tror man bör betänka att många av de nya SD-sympatisörerna som kommer nu tidigare har varit högljudda motståndare mot SD. Att bara då öppet medge att man bytt sida är nog tufft för de flesta.
2017-06-03, 14:27
Moderator
Tinuviels avatar
Jimmie Åkessons utspel om att de inte längre kräver förhandling med M för att stödja AKB som statsminister diskuteras i den här tråden:
(FB) SD kommer rösta emot Kinberg Batra som statsminister utan politiskt inflytande

// mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in