2017-05-28, 10:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det finns ju tror jag 8 eller 9 versioner av hur det gick till när A*i gick till en bättre värld alla förmedlade av JM, det är där det riktigt brister hos den impulsstyrde JM, ingen konsekvent berättelse som hon håller hela tiden, nya versioner beroende på med vem hon pratar med för tillfället, hon har ingen som helst förmåga att planera och hålla en konsekvent linje, allt styrs av vad hon för stunden känner.
En annan sak.
Vore intressant att höra advokaten förklara dessa väskor.

Välstädat på Granliden
JM säger att de ska vara där över hela helgen - familjärt myspys, lappa ihop förhållandet.
I med kräftburar vid ankomst fredag, sen syna dem på lördag.

Polis ME:
" väskorna stod kvar på bordet."
" Väskorna såg ouppackade ut."
" Marie fick uppfattningen att kvinnan helst ville att poliserna skulle åka därifrån så att hon kunde åka iväg också."

Läkare JG:
" hustrun pratade med en gång om att hon skulle sättas sig i bilen och åka hem."

JM ringer 112. Efter en stund hittar räddningstjänsten Aki. Poliserna som anlänt är med henne vid huset och lämnar sen dödsbesked.

AB:
" Fhl: (..) packar ni tillsammans det hon ska ha med sig hem eller har hon ingenting med sig hem?
AB: Nej, vi packade iordning i bilen, hon hade redan packat iordning Akis väska med kläder och grejer sen så packade "

Hade hon packat väskan innan hon ringer 112?
Citera
2017-05-28, 10:53
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
En annan sak.
Vore intressant att höra advokaten förklara dessa väskor.

Välstädat på Granliden
JM säger att de ska vara där över hela helgen - familjärt myspys, lappa ihop förhållandet.
I med kräftburar vid ankomst fredag, sen syna dem på lördag.

Polis ME:
" väskorna stod kvar på bordet."
" Väskorna såg ouppackade ut."
" Marie fick uppfattningen att kvinnan helst ville att poliserna skulle åka därifrån så att hon kunde åka iväg också."

Läkare JG:
" hustrun pratade med en gång om att hon skulle sättas sig i bilen och åka hem."

JM ringer 112. Efter en stund hittar räddningstjänsten Aki. Poliserna som anlänt är med henne vid huset och lämnar sen dödsbesked.

AB:
" Fhl: (..) packar ni tillsammans det hon ska ha med sig hem eller har hon ingenting med sig hem?
AB: Nej, vi packade iordning i bilen, hon hade redan packat iordning Akis väska med kläder och grejer sen så packade "

Bra frågor och som sagt det vore ju intressant att höra hur Hikes förklarar det här, eller rättare sagt JM förklarar sig via Hikes.

Det troliga är ju att inget var uppackat, det behövdes ju inte JM var bara där för sin nya paradroll, "den sörjande änkan".
Citera
2017-05-28, 10:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Bra frågor och som sagt det vore ju intressant att höra hur Hikes förklarar det här, eller rättare sagt JM förklarar sig via Hikes.

Det troliga är ju att inget var uppackat, det behövdes ju inte JM var bara där för sin nya paradroll, "den sörjande änkan".
JM kommer svamla om att Aki var så ivrig så han kastade in bagarna och likt ett kosläpp skuttade han ner till sjön av glädje att få vara där med sin fru...

Är det däremot så att JM uttalat detta till AB så har det dignitet, typ:
" Jag har redan packat Akis väskor, du kan bära in dem i bilen. Jag ska bara springa upp och hämta mina hygienartiklar."
Citera
2017-05-28, 11:14
Medlem
Reimers avatar
Citat:
JM kommer svamla om att Aki var så ivrig så han kastade in bagarna och likt ett kosläpp skuttade han ner till sjön av glädje att få vara där med sin fru...

Är det däremot så att JM uttalat detta till AB så har det dignitet, typ:
" Jag har redan packat Akis väskor, du kan bära in dem i bilen. Jag ska bara springa upp och hämta mina hygienartiklar."

Yes, allt hänger på sammanhanget och som sagt, vad JM klämmer ur sig vet vi till 100% är lögn eller om man nu ska vara snäll "alternativa fakta", kommer det från någon annan så finns det lite tyngd i uttalandet.

Hur fan kan man vara så djävla korkad att man inte håller sig till en linje?

Kan inte vara lätt att vara så impulsstyrd som JM är, allt blir fel och ju fler impulser så ökar felen.
Citera
2017-05-28, 12:59
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Hade Akis väska alls öppnats, eller packade JM den innan hon ringde sos-alarm?
Ja, visst ser det underligt ut.
Om den nu någonsin öppnats efter att den kom till Granliden...

Från förhör med polisen Maria som kom tidigt till platsen efter sos-samtalet:
"Marie säger att hon tyckte stugan verkade städad. Det fanns inga tecken på något våld eller oreda i huset säger hon. Hon reagerade dock på att det kändes som att det luktade instängt i stugan då hon gick in. Hon tyckte att det nästan kändes som att man just packat upp eftersom väskoma stod kvar på bordet i köket. Väskoma såg ouppackade ut säger Marie.
På frågan om vad det var för väskor så säger hon att det var sportbagar med kläder i.
I köket fanns det även några matkassar där Marie såg att det låg en påse med mögligt bröd i."

Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf, sid 96 enligt paginering.

JM ser båten och ringer sos-alarm. I samtalet säger hon att båten är borta...
Här är en annan liknande, också anmärkningsvärd detalj:
"När hon vaknade på morgonen hade inte Aki kommit in. Hon gjorde sig iordning och gick sedan ut till bryggan för att se om han var där. Hon såg att båten låg och drev i vassen till höger några meter ifrån bryggan. Johanna blev orolig och ringde 112."

Huvudprotokoll__del_1__8_.pdf, sid 2 enligt paginering.

OK, då vet vi att det var upptäckten av båten som fick JM att ringa sos-alarm.
Eller, vet vi det?

Från sos-samtalet:
"JM: Och båten är borta.
...
JM: Ja, men nu tror jag att jag ser båten.
sos: Okej? Var ser du båten någonstans?
JM: Den ligger här (talar andlöst, som att hon rör sig fort, och med återhållen gråt).
sos: Ligger den på land så att säga, eller..?
JM: Ja, den har drivit iland."

Protokollbilaga__fo_rso_k_grovt_bedra_geri__IF-utr___del_2__3_.pdf, sid 221 enligt paginering.

Kan JM på ett par minuter glömt bort att det var upptäckten av båten som fick henne att ringa sos-alarm?
Eller är det så att hon hela tiden improviserar och säger det som känns rätt för ögonblicket, utan hänsyn till om det är sant och utan hänsyn till vad det hon säger får för konsekvenser?

Citera
2017-05-28, 13:31
Medlem
BosseBetongs avatar

Dessutom, JM var inte direkt ordningsam, enligt AM samt foton från JMs lägenhet. Om de nu käkat och borstat kvällen innan, så borde JM inte hunnit städa efter kvällens matorgie, hon säger dessutom att hon gick och lade sig med barnen tidigt?

Det känns mer normalt att man tar tag i städandet när samtliga vaknat och gått upp?

//BB
Citera
2017-05-28, 13:46
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Asplunds ICA Supermarket
Kortköp 150807 IGA SUPERMARKET ASPL, 81,50

Det var väl det inköpet som det inte fanns kvitto för?
Butiken ligger nära Brattberget, inte mer än ca 100 meter från vägen till Granliden.

Tilla_ggsprotokoll_I_2017-04-13__del_2__3_.pdf, sid 241 enligt paginering.
Har inte lyckats plöja mig fram till vilken vara (varor) som inköptes där på ICA; precis före framkomsten till sommarstugan: "Dryck", "Skafferi", "Kiosk".., eller vad det nu kan ha stått på kvittot . - Fhl nämner i ett av förhören med JM att JB (som var gravid) kan ha druckit cider. - Den enda motsvarigheten till cider är en flaska "päronsoda" som ingick i det stora matinköpet och som kan ha varit avsedd för barnen eftersom det är en kolsyrad läskedryck. - Möjligen kan det ha varit cider som inköptes på ICA - men högst tveksamt eftersom köpesumman motsvarar 3-4 l. - Då tror jag mer på en tiopack, alt. två sexpack öl.
Citera
2017-05-28, 14:01
Medlem
develis avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong

Dessutom, JM var inte direkt ordningsam, enligt AM samt foton från JMs lägenhet. Om de nu käkat och borstat kvällen innan, så borde JM inte hunnit städa efter kvällens matorgie, hon säger dessutom att hon gick och lade sig med barnen tidigt?

Det känns mer normalt att man tar tag i städandet när samtliga vaknat och gått upp?
//BB
Hon var uppe m tuppen o har flera timmar i anspråk, Aki smsar hon utan att bry sig om han svarar. Hon ringer inte, går inte ner till sjön. Maken full o ska fiska, svarar inte på drygt 12 tim. Jahapp.
Ner till sjön när ungarna sover för en sista touch o betrakta verket. Ett samtal med dottern för att ge sken av normalitet o lugnet på Granliden.
"Städar" sen dvs återställer till ursprungligt skick, låter mögelbrödspåsen ligga - det ska se ut som när de kom, drunkning är hemlig...

Vill därifrån fort som satan, ingen ska ringas dit. Polisen uppmanar 10-15 ggr. o överbetonar vikten av sällskap o inte köra bil. Att hungriga tvillingar matas med plättar måtte ha stört henne rejält...
Akis väskor redo på bordet, knappast normalt. Packade innan larmsamtal? Ja, det vore intressant om hon påstår detta....
Senast redigerad av develi 2017-05-28 kl. 14:08.
Citera
2017-05-28, 14:12
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Har inte lyckats plöja mig fram till vilken vara (varor) som inköptes där på ICA; precis före framkomsten till sommarstugan: "Dryck", "Skafferi", "Kiosk".., eller vad det nu kan ha stått på kvittot . - Fhl nämner i ett av förhören med JM att JB (som var gravid) kan ha druckit cider. - Den enda motsvarigheten till cider är en flaska "päronsoda" som ingick i det stora matinköpet och som kan ha varit avsedd för barnen eftersom det är en kolsyrad läskedryck. - Möjligen kan det ha varit cider som inköptes på ICA - men högst tveksamt eftersom köpesumman motsvarar 3-4 l. - Då tror jag mer på en tiopack, alt. två sexpack öl.

- 81:50, var det något mer ?
- Ehh, har ni amfetamin ?
- Tyvärr

- Jag blir galen, asså.... min man har druckit färdigblandad grogg, hela vägen från E-tuna. Åååå, som tvillingarna har tjatat, om att få smaka.
Lite amfetamin brukar lugna ner dom,... ja, jag tror faktiskt jag behöver lite själv....

Från signaturen Arxx / flashback

"En ensamstående mamma jag känner till som har sitt barn under neuropsykiatrisk utredning (i kö), har sen skolstarten medicinerat sitt barn med amfetamin. Ett gram håller i 21 dar (jag vet för det är jag som säljer/förmedlar till henne), och hon ger det vid lunch när barnet kommer hem på bambarasten. En testsked jordgubbssylt med inlöst 1/21 gram. Sen är barnet lugnt fram till sängdags. Men förmiddagen är ett helvete varje dag. Ni som ger era barn doser av ritalin och concerta, om man jämför en 1/21 gram mot eran dagsdos till era barn, är det likvärdigt? Jag bara undrar, så jag vet. Hur farligt tror ni detta är? Barnet går i lågstadiet/mellanstadiet. "
Citera
2017-05-28, 14:21
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Blott ett ögonblick i sänder.....

https://sv.wikipedia.org/wiki/Blott_en_dag

https://www.youtube.com/watch?v=zu1YKUgzvAU

Din litterära ådra tar oss alla i olika riktningar.
Kanske menar du att JMs äventyrligheter är av bibliska proportioner?

Det påminner om ett inlägg nyligen som antydde att motvilja mot att ta ut livförsäkring på och sedan mörda make eller att mörda föräldrar för att få ut arv var sällsynt, utom möjligen i missionskyrkan...

Om hon nu är skyldig till fyra mord och ett mordförsök så undrar man varför det inte har kommit fram något om de två fosterbarnen som dog under mystiska omständigheter.

– Ett fosterbarn dör (ca 200x) "jättekonstigt" enl. AM.
– 2011? Ett fosterbarn drunknar.

Två olycksfall med dödlig utgång är osannolikt. Om det har hänt barn under JMs vårdnad så ligger det ju nära till hands att tro att hon hade ett finger med i vad som hände...

Citera
2017-05-28, 14:28
Medlem
develis avatar
Mordutveckling
Antagligen skulle han ha strukit med på Egyptenresan men det sket sig. Skulle tippa att hon räknat ut att det är sisådär i detta land med både levande och döda i ett efterförlopp.
Han har sen blivit oanträffbar i flera dygn, har märken på armarna. Fortsatt tecken på drogad således.

AB får frågan om hennes pojkvän kan leja nån att mörda Aki. De är i hennes hus på Kungsladugådsgatan (huset såldes 16 februari 2015 står det i tidslinjen).
" Efter en tid" kommer hon och frågar om hon och AB kan slå ihjäl honom med baseballträ inomhus på Granliden och det skulle se ut som en indrivning av knarkskuld. De skulle vara inomhus så att det inte skulle höras, hon är medveten om lyhördheten.

För att två kvinnor öht skulle kunna slå ihjäl honom lär han vara drogad och det passar samtidigt ypperligt in på en knarkuppgörelse.
Kanske är det inför denna mordvariant hon tränat på att droga honom, men inser att det verkar bli besvärligt. Hon överger sin knarkplan för att istället arrangera drunkning istället.
Granliden är i fokus för mord...
Citera
2017-05-28, 14:33
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong

//BB
Vilka premisser gällde för JM:s besök?
1. AP var i princip portförbjuden.
2. JM ville inte låtsas om att hon besökt sommarstugan - i synnerhet inte för grannarna.
3. JM:s bil hade parkerats utom synhåll för grannarna, eller för någon som råkat ha vägarna förbi.
4. Detta leder till att de personer som vistades på stället skulle vara mer eller mindre osynliga, vilket torde innebära att grillplatsen utanför huset var utesluten; bryggan likaså.
5. Man höll huvudsakligen till inomhus i husets vardagsrum (där tomma ölburkar också setts stå på bordet).
6. En granne som varit uppe tidigt och vittjat kräftburar hade hört klunkande ljud, som från en roddbåt.
7. Samma granne hade inte hört ett enda ljud på em då hon åkt från platsen (hon kan ha åkt innan JM&Co hunnit fram).
8. JM är både oorganiserad och bekväm av sig och gillar följaktligen inte att städa; det överlåter hon åt andra, men nu var det i princip bara AB som skulle kunna hjälpa henne - och hon avskydde AP (efter allt vad JM berättat för henne), och detta visste JM.
9. En enklare måltid där huvudvikten låg på alkoholhaltiga drycker och målsättningen var att fylla AP låg mer i linje med JM:s intentioner; en lättare måltid (eller snarare tilltugg) vars rester snabbt kunde rakas ned i en skräppåse och kanske skickas med de "gäster" som närvarade.
10. AP - som kan antas ha blivit lovad att hämta sina barn ute vid sommarstugan kan ha räknat med att få skjuts tillbaka till E-tuna. Han kan också ha tvingats skrinlägga dessa planer i takt med att "gästerna" blivit alltmer påverkade och han förstått att en övernattning var nödvändig. - Inte förrän under lördagen räknade han med att vara tillbaka i E-tuna - men det fick väl gå. - Varför då inte passa på att dricka lite till när det ändå bjöds, och kontanterna han blivit lovad av JM (efter att hon vid kassan upptäckt att hon i vanlig ordning glömt sitt kontokort) hade han ju redan fått tillbaka; de låg säkert och tryggt i hans plånbok. - Men snart började han känna sig lite yr efter dagens omtumlande upplevelser: Han skulle kanske behöva hämta lite uppfriskande sjöluft? - Någon fyller för X:e gången på hans glas och han skriver till NL kl. 20.41:
Citat:
Ursprungligen postat av AP
***Varför älskar jag dig så mycket ,,,,
21.19 drar han i gång en smäktande finsk låt på sin Spotify: Han är i en annan värld. - Plötsligt känner han att någon varligt men bestämt tar honom under armen:
Citat:
Ursprungligen postat av X
Kom nu AP; det är dags att röra på sig ett tag.
21.52 JM är nu så exalterad att hon avsänder 8 SMS till AP, men först när hon med säkerhet vet att han och X nått fram till bryggan; detta ser hon som upptakten till sitt alibi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in