Från intervjun:
Citat:
"Vad har ni fått för reaktioner, när ni har varit ute och övat inför detta?"
"Det vi har sett, är att när det kommer en stor grupp med kvinnor som tar plats, på ett starkt sätt och visar en styrka så är det nästan lite provocerande. Att folk reagerar och tittar det är inte så himla vanligt, det behövs en motvikt till alla stora horder av män som intar staden på olika sätt."
Jovisst, för det folk tänker när det kommer en grupp tjejer som leker häst är ju att det är en "stor grupp kvinnor som visar styrka på ett starkt sätt".
Herregud, om man vill ha fler statyer föreställande betydelsefulla svenska kvinnor från historien (de finns ju trots allt), så bör man väl skicka in ett vettigt förslag till de som bestämmer - istället för att fjanta runt?
"Vi tycker att X, Y och Z är personer som borde stå staty i vår stad på grund av följande anledningar: ... "
Men det verkar inte vara detta som nyvänstern vill - utan istället vill man göra det hela till en politisk fråga om förtryck, patriarkat, hat och liknande. Buhu-hu, vi tycker att kvinnor inte får tillräckligt med plats...
Citat:
– Ja, det finns många förebilder, Trisha Brown och hennes performances i New York... Måste offentlig konst ens vara en staty? Varför inte ha levande performances varje lördag?
Att ha "levande performance" en gång i veckan är kostsamt, kortlivat, väldigt beroende av vädret och riskerar att bli ett politiskt slagträ - samtidigt som få är intresserade (och så vidare). En staty står i flera livstider, året om, och är tillgänglig för alla.
Undrar om dessa människor någon gång vaknar upp, och inser att hela deras "kulturella" existens är helt beroende av finansiering genom skattepengar?
---
Men eftersom detta, enligt skaparna, är en så viktig och betydelsefull fråga, så antar jag att dansarna som deltog är människor från alla delar av Sveriges politiska mångfald?
Jag vill inte hänga ut några av dansarna, så jag nöjde mig med en övergripande koll.
Av de 25 deltagarna som enligt
http://dansenshus.se/event/city-horses/ deltog i den
feministiska dansgaloppen så tillhör 19 den moderna nyvänstern. (Vad de 5 övriga sympatiserar med är helt okänt).
Fråga:
Är det främst människor inom nyvänstern som söker sig till dessa "kulturutbildningar" - eller är det dessa "kulturutbildningar" som leder till att eleverna hamnar inom nyvänstern?
Gnägg på er.