Har man inte fönstren öppna och stängt blir det snabbt instängd lukt i stugor, speciellt en varm sommardag. Det kan vara ett tecken på att de inte varit där alls. Sådan instängd och unken luft vädras ut ganska snabbt efter ankomst genom att öppna upp. Fukt lukt/mögel lukt är inte densamma som unken och instängd luft.
Besöket på T-grillen (där han köpte något för 80 kr) är inte tidsmärkt. – Vad gjorde han där? Det är varken i riktning mot JM:s bostad eller där man sedan ska ha inhandlat mat och dryck. - Vi vet inte heller med säkerhet vilken dag han anlände till E-tuna: torsdag eller fredag, eller..?
Vad säger AP:s kontoutdrag om det här? - Det säger att AP köper tågbiljett samma dag som han åker. Så gott som alltid är biljettinköpet också förenat med ett mindre inköp på Pressbyrån.
Vidare så ser man att AP i samband med tågresorna till E-tuna ofta besöker T-grillen och Coop Forum. Således inga egentliga förändringar från det han gör 6-7 augusti, frånsett det historiska rekordinköpet av mat mm som helt tömde hans personkonto..
Det mest troliga är att AP åkte till E-tuna under torsdagen och då också anlände till JM:s lägenhet (om inte JM i sista minuten ändrade på detta - vilket telefonkontakterna inte kan sägas tala för; hennes första SMS till AP avsändes 05.01, och AP svarade inte förrän 05.51. Eftersom Pressbyrån i Centralhallen öppnar 05.15 och biljettluckan 05.30 bör AP då inte ha hunnit köpa någon biljett.
Vid den här tiden; 6-7 aug, kan inte JM veta vilka tider och platser som AP:s kontokort kommer att uppvisa. Hon kan bara laborera med ännu icke registrerade kortbetalningar, dvs hon måste lägga sig så nära hans planering som möjligt.
Eftersom allt talar för att AP:s SMS-utväxling med sin syster 13.00 - 13.02 ej kan ha fejkats av JM, bör man med stor säkerhet kunna utgå från att de aktiviteter som AP tiden dessförinnan har haft för sig verkligen är sådana som härrör från honom själv.
Tack för kartorna och beskrivningen, som jag har väntat.......
Har själv försökt, men fått slasken full.
Känner mig liiite skyldig till "felaktiga" hypoteser - men syftet har varit gott. Bara gott. Märker själv hur illa man tänker, någon annan kan ju tänka / agera tvärtom.
Du skriver själv, "dvs hon måste lägga sig så nära hans planering som möjligt. "
Besöket på T-grillen (där han köpte något för 80 kr) är inte tidsmärkt. – Vad gjorde han där? Det är varken i riktning mot JM:s bostad eller där man sedan ska ha inhandlat mat och dryck. - Vi vet inte heller med säkerhet vilken dag han anlände till E-tuna: torsdag eller fredag, eller..?
Vad säger AP:s kontoutdrag om det här? - Det säger att AP köper tågbiljett samma dag som han åker. Så gott som alltid är biljettinköpet också förenat med ett mindre inköp på Pressbyrån.
Vidare så ser man att AP i samband med tågresorna till E-tuna ofta besöker T-grillen och Coop Forum. Således inga egentliga förändringar från det han gör 6-7 augusti, frånsett det historiska rekordinköpet av mat mm som helt tömde hans personkonto..
Det mest troliga är att AP åkte till E-tuna under torsdagen och då också anlände till JM:s lägenhet (om inte JM i sista minuten ändrade på detta - vilket telefonkontakterna inte kan sägas tala för; hennes första SMS till AP avsändes 05.01, och AP svarade inte förrän 05.51. Eftersom Pressbyrån i Centralhallen öppnar 05.15 och biljettluckan 05.30 bör AP då inte ha hunnit köpa någon biljett.
Vid den här tiden; 6-7 aug, kan inte JM veta vilka tider och platser som AP:s kontokort kommer att uppvisa. Hon kan bara laborera med ännu icke registrerade kortbetalningar, dvs hon måste lägga sig så nära hans planering som möjligt.
Eftersom allt talar för att AP:s SMS-utväxling med sin syster 13.00 - 13.02 ej kan ha fejkats av JM, bör man med stor säkerhet kunna utgå från att de aktiviteter som AP tiden dessförinnan har haft för sig verkligen är sådana som härrör från honom själv.
Ett par funderingar/observationer:
– Har vi någon indikation på att dom åkte in i Kungsör, eller är det troligaste att dom tog E20 förbi Kungsör?
– Jag flyttade slutpunkten lite.
AB verkar ju vara den som har kommit längst ur JM,s grepp mycket tack vare det stöd som hon fått från AM som trots det helvete hon har fått gå igenom verkar vara stark nog att finnas till för dem som behöver henne, fy fan för att behöva hantera att ens eget barn har försökt se till att få en dödad, det är imponerande faktiskt.l
Ja, i det här fallet skulle det ju vara önskvärt om det gick att få till någon form av straffrabatt om man hjälper till att lösa fallet men jag tror inte det är möjligt i Sverige.
Dynamiken kan ju ändras på några års sikt. Någon kan ha varit vittne och tystad med hot, som senare bryter sig ur ett destruktivt förhållande och ser en möjlighet att få hotet inlåst på livstid. Man ska inte underskatta kraften i samvetet heller - även förtappade varelser kan komma till insikt om att livet är förgiftat av skuldkänslor. En strimma av hopp....
Detta tjatande om dildos i vapenskåpet, efter ett långt äktenskap så brukar sexlusten avta en del, kanske AM och GM ville piffa upp sexet lite med hjälpmedel inget ovanligt, sen att dildon låstes in är inget anmärkningsbart så inte barn och barnbarn skulle få vetskap om detta.
Vad om dildos i vapenskåpet? :-)
Man hänger inte med i alla svängar i detta komplicerade brottmål.
Pssst.... AP gör kortköp 08-07 på ICA Supermarket Aspl á 81:50 Nån ide´....
Detta viktiga kortköp föll tyvärr bort men är nu infört (det såg du snabbt...). - Tror att han köpte tändstickor åt JM.
Uppdaterat 2
Uppdaterat 2
Onsdag 5 augusti:
15.30 JM köper 2 flaskor mousserande vin på Systemet, Coop Forum: 165,50 kr
16.39 AP SMS:ar sin syster (Charlottendal)
18.18 AP SMS:ar sin syster (Gustavsberg VT)
AP skriver till NL att han har ont i övre delen av magen och att han länge lidit av detta. Dagen innan ska han ha varit på någon form av terapisnack.
20.22 X ringer AP och de talar en kvart med varandra.
Torsdag 6 augusti:
AP handlar något för 42 kr i Pressbyrån på Centralen i Stockholm
AP köper regionalbiljett Stockholm
AP meddelar NL att han fått tid på Vårdcentralen kl. 15.20. Han skriver sedan att man på Närakuten i Nacka misstänker magsår, och senare att det är någon form av tarminfektion. – Av AP:s samtalslistor framgår att AP förutom SMS till JM ej haft några utgående telefonaktiviteter denna dag. Ej heller har han på kontorstid den 5 aug kontaktat några andra än JM resp. sin syster. – Han kan ev. ha bokat tid via webben. Protokollbil. 2017-03-22, Förhör, del 1 (3), s. 72ff Huvudprot., del 2 (8), s., 257 (AP:s patientjournaler)
17.31 JM ringer sin äldsta dotter AB (1.50 min). - AB tror att samtalet handlade om att JM, AP och tvillingarna ska åka ut till sommarstugan (vilket AB ogillade eftersom AP och JM låg under skilsmässa, AP hade drogproblem, var elak mot tvillingarna mm).
JM utväxlar många SMS med JB:s mobil: Huvudprot., del 7 (8), s. 858ff + s. 862ff
19.42 JM Bankomatuttag: 500 kr – Saldo: 24.225 kr (Anm: Innan JM den 25 aug tillgodoförts AP:s innestående lön: 9.901 kr (som vid bouppteckningen skulle ha tagits upp som hans tillgodohavande), hade hon före en skatteåterbäring på 25.607 kr haft ett underskott på sitt konto (-15.442 kr).
20.00 AP meddelar NL via Messenger att han ”äntligen var hemma” från sjukhuset. Han frågar hur NL:s helg ser ut. Protokollbil. 2017-03-22, Förhör, del 1 (3), s. 71ff)
Fredag 7 augusti:
08.29 JM försöker ringa JB (7 sek) – Anm. JB säger i förhör att hon är medveten om samtalet men att hon inte svarat.
08.30 JM ringer AB och samtalar en dryg minut (vill, enl. AB, att AB och hennes äldste son ska komma ut till landet)
09.54 AP svarar ”god morgon” efter att NL på Messenger hälsat ”god morgon”
09.57 JM ringer AB; pratar 26 sek. (AB tror det kan röra sig om att AB ogillade att AP skulle med till landet).
11.08 AP på Systemet i E-tuna (Kungsg. 12, nära tågstationen): 297,40 kr
11.23 JM SMS:ar AP (Skogstorp) AP: E-tuna city
11.39 AP svarar med ett hjärta efter att NL dessförinnan svarat ”inget speciellt” på AP:s fråga vad hon gjorde.
11.54 – 12.06 AP och NL messar varandra och är överens om att de inte har några direkta planer samt att de saknar varandra.
AP berättar att han sovit dåligt och NL frågar om han haft magont.
AP svarar att han har ångest över att han inte hade kommit till henne och att han var ledsen över att hon var ledsen.
12.06 skriver AP och NL att de älskar varandra och NL frågar så småningom AP när de ska träffas nästa gång.
12:23:09 JJ tar ut pengar (F-lunda, E-tuna): 5000 kr
12:24:18 JJ tar ut pengar (F-lunda, E-tuna): 2900 kr
XX:XX AP betalar 80 kr på Tu*avallens grill (F-lunda, E-tuna)
12.52 – 12.53 Två SMS från JM till AB varpå följer ett svars-SMS från AB
12.56 JM ringer AP; 7 sek (Snälltorpet) - AP: E-tuna city
13.00 – 13.02 AP utväxlar 11 SMS med sin syster betr. blomvattning (master: E-tuna City, Brottsta, Valhalla)
13.19 AP skriver sitt sista SMS (besvarar ett kl. 13.16 inkommet SMS (mast: Brottsta)
13.35 JM ringer AP; 21 sek Brottsta)
(Härefter ingen aktivitet på AP:s mobil förrän 20.19 då JM upprepade ggr skickar SMS fram till 21.54)
13.42 Med AP:s betalkort inköps mat, blöjor, kaffe, party-is, 4 ljuslyktor mm på Coop Forum: 1.923,72 kr - och därmed töms i princip AP:s personkonto (36 kr kvar; vid augusti månads slut 0,13 kr).
13.51 JM inköper alkohol på Systemet, Coop Forum: 648,10 kr
[Färden bör ha startats c:a 14.45 (se nedan) och efter Systemet finns en tidslucka på 54 min. - Det tar c:a 5 min till JM:s bostad.]
14.48 AP till NL: ”Nu” (som svar på NL:s tidigare fråga när de ska träffas nästa gång)
14.51 NL till AP: ”Jamen dåså”
14.53 AP till NL: ”Det är väll nästa gång”
15.00 NL till AP: ”Joo”
15.04 JM inkommande SMS (Kungsör) - Här bör man sedan c:a 20 min ha påbörjat färden vilket innebär att den startat c:a 14.45 från E-tuna.*
XX:XX AP betalar 81,50 kr på ICA Supermarket, Västermov., Arboga
15.18 JM ringer AB: 33 sek (Arboga City) - AB tror att man bråkade om resan till landet.
15.21 – 16.30 Ett flertal SMS mellan JM och AB (AB tror att det rör sig om samma ämnen som avhandlats tidigare under dagen). – AB informeras om att JM under samma tid förflyttar sig från E-tuna till sommarstugan. – AB tycker det är konstigt att JM sms:ar när hon kör bil; hon ska annars inte ens ha velat svara i telefonen vid bilkörning.
15.21 JM till AB (Arboga City)
15.22 JM till AB (Arboga City)
15.25 AB till JM (Arboga)
15.26 JM till AB (Arboga)
15.33 JM Inkommande samtal; 5 sek
15.33 AB till JM (Arboga)
15.35 AB till JM (Arboga)
15.38 AG till JM (Arboga)
15.40 AG till JM (Arboga)
16.13 AP till NL: ”******”
16.15 AG ringer JM; 4 sek (Nannberga)
16.23 NL till AP: ”Tja”
16.23 NL till AP: ”*”
16.24 JM till AG (Grythem)
16.26-53 AG till JM; 6 SMS (Stora Mellösa)
16.29 AP till NL: ”Ja typ hej och alltså puss ***”
16.32 NL till AP: ”Ha en trevlig helg *”
17.08 X till JM; 42 sek
17.08 JM Inkommande samtal; 42 sek (Stora Mellösa)
17.26 AP till NL: ”Va ? Tack men jag vill ändå ga kontakt med dig ,,,, ***”##
17.50 AB skickar SMS till JM (AB tror att det handlade om resan till landet).
18.11 AP till NL: ”Jag Älskar dig N**ja *”
18.19 JM till AB (Grythem)
18.26 AB till JM (Stora Mellösa)
18.27 JM till AB (Stora Mellösa)
18.30 AB till JM (Stora Mellösa)
18.32 NL till AP: ”***”
Tidslucka: 1 h 6 min
19.38 NL till AP: ”*”
20.14 AP till NL: ”Jag älskar dig för mitt fulla *”
20.18 JM ringer X; 3 sek (Grythem)
20.19 – 20.21 JM SMS:ar AP: 3 SMS (mast: Grythem)
20.32 NL till AP: ”***”
20.41 AP till NL: ”***Varför älskar jag dig så mycket ,,,,”##
20.55 – 20.56 JM SMS:ar AP; 5 SMS (mast: Grythem + 3 x Östermällsa/Stora Mellösa + Grythem)
20.59 JM SMS:ar AB – AB svarar inte på detta SMS
21.05 NL till AP: ”Jag vet inte.” – Inget svar
21.19 AP spelar finsk låt på Spotify
Tidslucka: 33 min
21.52 – 21.55 JM SMS:ar AP; 8 SMS (mast: Grythem)
Tidslucka: 42 min
22.34 Inkommande SMS till AP (ev. från samma person som ringde 5 aug kl. 20.22 och med vilken han då pratade en kvart).
22.36 NL till AP: ”sov gott” – Ser att meddelandet levererats: Inget svar.
Se i övrigt betr. Messenger AP/NL: Tilläggsprot. I, 2017-04-13, del 1 (3), s. 92ff
AP:s telefon följer JM:s telefon ut till sommarstugan och synes koppla upp på samma el. närliggande master under samma tid. Uppkopplingarna är bl a:
AP: 11.23: Eskilstuna City TR, 12.56 Mälardalens Högskola, E-tuna, 13.35 Brottsta, 6 h 44 min ingen synlig aktivitet 20.19 Grythem
JM: 11.23: Skogstorp, 12.19 Mälarsjukhuset (utgående samtal 32 sek), 12.52 Snälltorpet (utg. SMS), 12.53 Snälltorpet (utg. samtal 2.43 min, 13.35 Brottsta, 15.04 Kungsör, 15.19 Arboga City, 15.24 Arboga, 15.40 Nannberga, 16.24 Grythem, 16.26 Stora Mellösa Tilläggsprot. II, 2017-04-18, del 2 (2), s. 152ff (JM) resp. s. 166ff (AP)
Lördag 8 augusti:
07.05 – 1 SMS från JM till AP (mast: Östermällsa/Stora Mellösa - Bäää...)
07.46 – 2 SMS från JM till AP (mast: Biskopsvrak)
08.20 – 08.21 2 SMS från JM till AP (mast: Biskopsvrak)
08.29 Samtal från JM till JB; 7 sek (mast: Grythem)
08.30 Samtal från JM till AB; 70 sek (mast: Grythem) - JM vill att AB och hennes man ska komma ut till sommarstugan. – Eftersom AB såg på TV svarade hon att JM fick ringa senare.
08:54:46 SOS Alarm; 727 sek (mast: Östermällsa/Stora Mellösa)
09:06:47 Larmsamtalet avslutas
09.47 Räddningstjänsten/polisen ringer AB från JM:s telefon; 83 sek, och vill att hon i egenskap av anhörig kommer och stöttar sin mor (mast: Grythem)
##17.26 resp. 20.41 indikerar att samma person skriver.
* Att (i normaltrafik) köra bilen ut till sommarstugan från JM:s bostad till G-liden tar c:a 50 min. Om man startat från området Coop Forum c:a 14.45 (se ovan) hade man varit framme runt 15.35. Detta stämmer inte med uppkopplingarna 16.15 resp. 16.24; man bör ha gjort en paus på vägen (efter Kungsör). - JM:s samtal resp. utgående SMS stämmer dock inte med AB:s uppfattning om hennes körvanor. - Kan heller inte tänka mig att AP använde sig av sin Messenger under pågående körning. Betr. tid och körsträcka: Tilläggsprot.II, 2017-04-18, del 1 (2), s. 20
..... För att återknyta till kvällen 2015-08-07, då JM går igång med sitt messande, vid tiden 20:19 som det så väl har beskrivits tidigare..... finns ytterligare en tidsuppgift / telefonkontakt av något slag.
En minut tidigare, har JM kontaktat sin mamma, av misstag eller bara i största allmänhet, för att kanske skaffa sig ett alibi.... vad vet jag ?
Har försökt att tyda och hitta numret, men… Förmodligen en felringning, eller en överenskommen signal till någon med oreg. mobil. – Det kan inte heller vara så lätt att snabbt skifta mobil så att det ska se ut som att AP är där… om hon nu gjorde det -? - Har du lyckats dechiffrera numret..?
Har försökt att tyda och hitta numret, men… Förmodligen en felringning, eller en överenskommen signal till någon med oreg. mobil. – Det kan inte heller vara så lätt att snabbt skifta mobil så att det ska se ut som att AP är där… om hon nu gjorde det -? - Har du lyckats dechiffrera numret..?
Svaret på fråga två blir: Mmmmmmmmm, ....jag tror det....
Många oreggade nummer finns / fanns det, alternativt, icke offentliga - just nu.
En teori. (Säkert helt tokig, men jag vill ändå bolla den med er!)
Kan JM preparerat pappa GMs whiskey och mammans favvodryck (var det vin, minns inte?) när hon var ute på Granliden den 2/8? Om JM lyckades få AP utslagen av ngt. icke spårbart ämne, så kanske hon provade det "vinnande" konceptet en gång till?
Jag bygger min teori/misstanke på fyra punkter från FUP:
1. Närmsta grannen, LS, var ca 50 m. från Granlidens brygga vid ca. 20 - till 21.30-tiden den 3/8. Det var en lugn och vindstilla kväll, hon hörde ingenting från huset. Hon hade sedan fönstret öppet och låg och läste fram till ca 23.30. Inga ljud eller något anmärkningsvärt.
2. Alex har berättat att han ville följa med till Granliden den 2/8, men fick inte det för JM. (Han är naturligtvis inte med i komplotten, och verkar vara en vaksam ung man.)
3. Morden måste ske snabbt. Alex var ensam hemma med tvillingarna.
4. JMs mammas något udda beteende när hon väl "kom till sans" (112-samtalet, bl a), hon pratade om "hål i kroppen". Finns säkert mer, men nu kommer jag inte ihåg fler ex.
Källa: Grannen och AGs berättelser från: Protokollbilaga 2017-02-06, Vittnesförhör (den som börjar från sidan 129). (JMs mammas ord, kommer jag inte ihåg var jag läste.)
Och kanske även en femte punkt, JM kunde garantera MR att föräldrarna kommer inte ens kunna reagera. Det har Big Mama sett till...
Har man inte fönstren öppna och stängt blir det snabbt instängd lukt i stugor, speciellt en varm sommardag. Det kan vara ett tecken på att de inte varit där alls. Sådan instängd och unken luft vädras ut ganska snabbt efter ankomst genom att öppna upp. Fukt lukt/mögel lukt är inte densamma som unken och instängd luft.
Myggnät
Jag tänker ungefär som du. När Göran mördades var ett fönster på övervåningen öppet med myggnät isatt. Så borde även JM gjort, för ventilationen och för att få in frisk luft. Om hon hade sovit där.
Här står det om fönster med myggnät:
Protokollbilaga_2017-02-06__Tekniskt_protokoll.pdf, sidorna 15 och 28 enligt paginering.
När det gäller polisens förmåga att identifiera lukt kan jag inte uttala mig, men jag känner skillnad mellan fuktskada och lukten av instängdhet i gammalt hus. Kanske bidrar spånisolering i väggar till den karaktäristiska lukten.
Vad gjorde JM på natten?
Fortfarande kvartstår att förklara aktiviteter på JMs mobil.
Om hon inte övernattade på Granliden, så var hon/hennes telefon där: 2015-08-07, 22:55 JMs sista telefonaktivitet på fredagkvällen.
Här finns en lucka på 8 timmar och 10 minuter.
Frågan är om JM ville sova på Granliden eller om hon sov i Eskilstuna?
Det kan ju finnas omständigheter som gjorde att hon tyckte att det var obehagligt att sova där. Under tiden kan telefonen funnits på Granliden eller varit avstängd. 2015-08-08, 07:05 JMs första telefonaktivitet på lördagmorgonen.
En teori. (Säkert helt tokig, men jag vill ändå bolla den med er!)
Kan JM preparerat pappa GMs whiskey och mammans favvodryck (var det vin, minns inte?) när hon var ute på Granliden den 2/8? Om JM lyckades få AP utslagen av ngt. icke spårbart ämne, så kanske hon provade det "vinnande" konceptet en gång till?
Jag bygger min teori/misstanke på fyra punkter från FUP:
1. Närmsta grannen, LS, var ca 50 m. från Granlidens brygga vid ca. 20 - till 21.30-tiden den 3/8. Det var en lugn och vindstilla kväll, hon hörde ingenting från huset. Hon hade sedan fönstret öppet och låg och läste fram till ca 23.30. Inga ljud eller något anmärkningsvärt.
2. Alex har berättat att han ville följa med till Granliden den 2/8, men fick inte det för JM. (Han är naturligtvis inte med i komplotten, och verkar vara en vaksam ung man.)
3. Morden måste ske snabbt. Alex var ensam hemma med tvillingarna.
4. JMs mammas något udda beteende när hon väl "kom till sans" (112-samtalet, bl a), hon pratade om "hål i kroppen". Finns säkert mer, men nu kommer jag inte ihåg fler ex.
Källa: Grannen och AGs berättelser från: Protokollbilaga 2017-02-06, Vittnesförhör (den som börjar från sidan 129). (JMs mammas ord, kommer jag inte ihåg var jag läste.)
Och kanske även en femte punkt, JM kunde garantera MR att föräldrarna kommer inte ens kunna reagera. Det har Big Mama sett till...
Ptja..... jag kan svara på stört: Herrens vägar äro outgrundliga !
Nu har jag ju lärt mig (kanske) att hålla tungan i rätt mun (eller hur det var, ?) Jag sparar inlägget för framtida bruk iaf.
Tror nog att utredarna har mera på fötterna i fallet G****´s död, än vad som gäller för AP. Det kan kanske hjälpa.
Själv trampar jag fortfarande hjälmarevatten, tänker bort Xerox, tänker Halda och Tippex. Vicken soppa