Citat:
Ursprungligen postat av
Trillske
Vet inte vart jag ska lägga nivån riktigt, men punktar utvecklingen från mitt eget perspektiv så får ni fråga om ni undrar.
* Bitcoin ploppar upp som gubben i lådan och löser plötsligt en av hela mänsklighetens mest fundamentala problem; hela anledningen till att vi överhuvudtaget byggt extremt ineffektiva och korrumperande centrala noder för allt vi vill enas om. Tex vilka transaktioner i ett ekonomiskt system som är giltiga.
* Flera alternativa protokoll ploppar upp rätt fort. Förändringarna är marginella.
* Insikten kryper fram angående vilket problem Bitcoin har löst. Vi talar om en start på en helt ny fas av mänsklighetens utveckling. Problemet handlar inte om ekonomiska system - det handlar om hela mänsklighetens förmåga att samarbeta.
* Ännu fler protokoll dyker upp, som löser lite olika problem, de flesta fortfarande med marginella förändringar.
* Jag kommer fram till att jag inte letar efter ett protokoll - jag letar efter en plattform.
* En till gubben i lådan dyker upp - Vitalik Butarin. Han skriver inlägg efter inlägg som mer eller mindre motsvarar precis den lösning jag söker. Han snackar om en touring complete plattform. Han är dessutom direkt genialisk inom samtliga områden som har den minsta relevans för att ta fram den här lösningen, vare sig det gäller spelteori eller kryptografi. Jag ser mig själv som ovanligt komplett vad gäller bred kompetens. Vitalik har minst den bredden men med spetskompetens inom hela det tekniskt relevanta fältet. Jag fattar ärligt talat inte ens hur det är möjligt i den åldern.
* Han sätter igång. De blir ett team. De kör ett ICO och de har en relativt tydlig roadmap.
* I princip allt går ungefär enligt plan hela vägen till 2017. Framförallt har det inte funnits en enda anledning till oro under hela tiden.
* Vitalik är kvar. Vi har fått en plattform. Folk bygger saker med den, experimenterar, investerar pengar i diffusa projekt, skapar konkreta saker som kanske är alpha nu men kan bli något i framtiden. Det ser ut lite som det tidiga internet.
Det är en massa steg kvar i utvecklingen - vi vet fortfarande inte om just detta är framtiden - men utvecklingen har gått spikrakt, Ethereum har samma potential som förut men med ett mer bevisat koncept, och jag har inte ändrat mig ett dugg från uppfattningen att det jag söker är en touring-komplett plattform. En ren hazard där vi skapar en massa saker som inte fungerar - katastrofer, misslyckanden som The DAO - samt en massa saker som fungerar och förändrar hela modellen för konsensus, och där själva plattformen bara är en möjliggörare.
Ge internet ett touring-komplett verktyg för trustless samarbete och se vad som händer. Det enda som kan stoppa Ethereum från att förändra världen för mänskligheten är att någon annan lösning gör det istället. När man inser det är det svårt att slita sig. Och just nu finns ingen bra konkurrent till plattformen.
Jag är ledsen, men det där var väldigt mycket som för mig var svävande. Finns det inget handfast som kan förklara varför en ethereumkryptering är bättre än en bitcoinkryptering. Exakt vad kan man göra med ethereum som man inte kan göra med Bitcoin? Jag menar, själva valutan, det man verkligen äger kan väl inte skilja sig så mycket, eller? Skillnaden måste väl ligga i hur den hanteras, och vad är det då som säger att Bitcoin inte kan anamma vad det nu är som är bättre? Eller är jag helt ute och seglar? Antagligen, men du förstår ungefär vad jag undrar.