2017-05-21, 08:13
Medlem
miklons avatar
Jag har en bil i prisklassen 80-90 000 som jag funderar på att sälja. Jag orkar inte med en massa "kompisar" som ska ringa och tjafsa, så jag funderar på att vända mig till KVD eller liknande. Någon som har erfarenhet av det? Funkar det bra och är det värt kostnaden?

Eller är det bättre att ta bilen som inbyte till en handlare? Hur mycket får man räkna med att de drar av?

Sen finns det ju sådana här "Vi köper din bil"-firmor, kan det vara något eller blir man bara blåst?
Citera
2017-05-21, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag har en bil i prisklassen 80-90 000 som jag funderar på att sälja. Jag orkar inte med en massa "kompisar" som ska ringa och tjafsa, så jag funderar på att vända mig till KVD eller liknande. Någon som har erfarenhet av det? Funkar det bra och är det värt kostnaden?

Eller är det bättre att ta bilen som inbyte till en handlare? Hur mycket får man räkna med att de drar av?

Sen finns det ju sådana här "Vi köper din bil"-firmor, kan det vara något eller blir man bara blåst?

Har du för avsikt att köpa nästa bil av någon handlare är det givetvis enklast att låta denne byta in bilen, om det är bästa ekonomiska lösningen att göra så är däremot tveksamt, men vill du slippa arbetet med att själv aktivt agera bilsäljare så börja där! Du funderar på vad de drar av - drav från vad? De baserar givetvis sitt inbytespris på vad bilen förväntas ha för saluvärde samt kostnaden för att iordningsställa bilen inför försäljning. Dessutom måste det finnas en marginal för att kunna bekosta fel som uppstår efter försäljningen. Detta alltså förutom den marginal för vanligt tb som städse är att påräkna.
Kvd är nog inte fel heller, men de har begränsat vilka bilar de tar emot, får inte ha rullat så långt exempelvis. Passar inte för bilar i det lägsta prissegmentet.
Citera
2017-05-21, 10:56
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har du för avsikt att köpa nästa bil av någon handlare är det givetvis enklast att låta denne byta in bilen, om det är bästa ekonomiska lösningen att göra så är däremot tveksamt, men vill du slippa arbetet med att själv aktivt agera bilsäljare så börja där! Du funderar på vad de drar av - drav från vad? De baserar givetvis sitt inbytespris på vad bilen förväntas ha för saluvärde samt kostnaden för att iordningsställa bilen inför försäljning. Dessutom måste det finnas en marginal för att kunna bekosta fel som uppstår efter försäljningen. Detta alltså förutom den marginal för vanligt tb som städse är att påräkna.
Kvd är nog inte fel heller, men de har begränsat vilka bilar de tar emot, får inte ha rullat så långt exempelvis. Passar inte för bilar i det lägsta prissegmentet.

Jag uttryckte mig kanske lite otydligt, med "drar av" menar jag hur stor skillnaden är gentemot försäljning privat.
Citera
2017-05-21, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag uttryckte mig kanske lite otydligt, med "drar av" menar jag hur stor skillnaden är gentemot försäljning privat.
20% i den prisklassen kan vara rimligt. Beror i viss mån på vad du tänker köpa också.
Citera
2017-05-21, 12:49
Medlem
Själv skulle jag ta inbyte faktiskt, beroende på så behöver det inte vara så illa. Sist jag bytte in fick jag max 10% mindre än om jag skulle sålt privat, det var dock en lite dyrare bil jag bytte in så i kronor handlade det om mer vinst för handlaren.

Nästa bil kommer jag nog göra samma sak givet att det inte handlar om för mycket pengar, det är för jobbigt att göra privata bilaffärer och kostar för mycket tid för att vara värt det.
Citera
2017-05-21, 12:55
Medlem
Vad du än gör så sälj el byta aldrig in bilen hos en privat liten bil handlare då de betalar 40k mindre för att sedan sälja den 60k dyrare

En Volvo s60 2011 värd 100k, de erbjuder 60k till dig för att sedan sälja den för 120k. Jävla hasslare borde få ett nackskott på plats
Citera
2017-05-21, 13:40
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
Vad du än gör så sälj el byta aldrig in bilen hos en privat liten bil handlare då de betalar 40k mindre för att sedan sälja den 60k dyrare

En Volvo s60 2011 värd 100k, de erbjuder 60k till dig för att sedan sälja den för 120k. Jävla hasslare borde få ett nackskott på plats

Ingen risk, jag är så förbannat less på bilskojarna som totalt har sabbat begagnatmarknaden att jag aldrig skulle få för mig att stödja deras verksamhet även om de skulle betala bra.
Citera
2017-05-21, 13:55
Medlem
56ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.

Jag håller fullständigt med dig, det är synd när privatpersoner väljer att lämna in sin bil till bilskojare för en struntsumma när den hade varit äckligt enkel att sälja på blocket för samma peng.
Jag har sett annonser där privatpersoner har lagt ut sin bil billigare än alla andra och skrivit "blir den inte såld lämnas den in på bilfirma" dessa bilar blir sålda på 1-2 dagar.
Citera
2017-05-21, 21:31
Medlem
LagomLats avatar
Jag sålde genom KVD , väldigt smidigt. KVD sköter alla eventuella reklamationer från köparen, vilket är ett stort plus!

LL
Citera
2017-05-21, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Jag sålde genom KVD , väldigt smidigt. KVD sköter alla eventuella reklamationer från köparen, vilket är ett stort plus!

LL
Prisnivå på bilen? Ålder på bilen? Blev utfallet det väntade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in