Citat:
Ursprungligen postat av
miklon
Jag har en bil i prisklassen 80-90 000 som jag funderar på att sälja. Jag orkar inte med en massa "kompisar" som ska ringa och tjafsa, så jag funderar på att vända mig till KVD eller liknande. Någon som har erfarenhet av det? Funkar det bra och är det värt kostnaden?
Eller är det bättre att ta bilen som inbyte till en handlare? Hur mycket får man räkna med att de drar av?
Sen finns det ju sådana här "Vi köper din bil"-firmor, kan det vara något eller blir man bara blåst?
Har du för avsikt att köpa nästa bil av någon handlare är det givetvis enklast att låta denne byta in bilen, om det är bästa ekonomiska lösningen att göra så är däremot tveksamt, men vill du slippa arbetet med att själv aktivt agera bilsäljare så börja där! Du funderar på vad de drar av - drav från vad? De baserar givetvis sitt inbytespris på vad bilen förväntas ha för saluvärde samt kostnaden för att iordningsställa bilen inför försäljning. Dessutom måste det finnas en marginal för att kunna bekosta fel som uppstår efter försäljningen. Detta alltså förutom den marginal för vanligt tb som städse är att påräkna.
Kvd är nog inte fel heller, men de har begränsat vilka bilar de tar emot, får inte ha rullat så långt exempelvis. Passar inte för bilar i det lägsta prissegmentet.