2017-05-20, 00:06
Medlem
KaptenBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladernacken
Och hur många procent av vinsten är det då? I förhållande till vanligt lönearbete.
Jag gissar att banksektorn och andra finansiella institutioner bara är giriga, det är ju egentligen spararnas pengar de spelar poker med på börsen, och när det går åt pipan får vi betala kalaset en gång till med våra skattepengar.

Bolagsskatten i Sverige har jag för mig är 22 %.
En vanlig knegare betalar ca 23-24% i kommunalskatt/landstingsskatt beroende lite på var man bor.

Men sen är det två lite olika saker. Investeringar i företag sker med pengar som är skattade en gång. Dessutom kan du ju gå back eller noll på att investera. Jobbar du så får du alltid dina pengar så det är inte riktigt jämförbart.
Citera
2017-05-20, 00:10
Medlem
Äntligen gör S-regeringen något rätt som går åt dessa vidriga kräk och samhällets värsta parasiter och avskum.
Citera
2017-05-20, 00:13
Medlem
teasardigs avatar
Snälla rara. Huvudkontoret flyttar antingen till Helsingfors eller Köpenhamn. Anledningen till det är att PK-huset vid Hamngatan där de idag har kontor är för litet. Det har ingenting med regeringens politik att göra. Rena dumheterna att påstå det.

Se också följande debattartikeln från förra året: http://www.swedishbankers.se/media/1159/debatt_-_straffskatt_hotar_tusentals_jobb.pdf

Summa summarum: Regeringen föreslog en extra löneskatt för banker för att kompensera för att de slipper betala moms. Finansiella tjänster är nämligen momsbefriade. Exakt samma skatt som bankerna redan betalar i Danmark! Dvs, förslaget hade gjort att Sverige och Danmark hamnat på samma nivå. Men eftersom bankerna ratade förslaget valde regeringen att istället höja avgiften till räddningsfonden. Vilket är ett betydligt snällare alternativ.

Summa summarum 2: Nordea kommer att, totalt sett, få betala mer i skatt i Danmark än vad de gör i Sverige.
Senast redigerad av teasardig 2017-05-20 kl. 00:30.
Citera
2017-05-20, 00:19
Medlem
sanchoos avatar
Alla som inte byter bank från Nordea är förrädare
Citera
2017-05-20, 00:19
Medlem
hushlittledarlings avatar
Hej då!

Jag står gärna vid bron och vinkar adjökens till landsförrädarare som sviker sitt land.

Vi gav de 50 miljarder när vi räddade de senast. Har vi fått tillbaka de?
Nop.

De drar in 50 miljarder om året och vill tjäna några till på en flytt.
Girighet och Sverigehat.
Jag säger.... Hej då.

Och jag hoppas det går åt helvete....
Att varenda en flyttar över till Handelsbanken istället.
De är en BANK det. De öppna kontor för att nå ut till kunderna.
Nordea flyttar och stänger ner kontor.
Jisses... sånt förakt för kunder.
Citera
2017-05-20, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenB
Läs en gång till, ser du inte att jag skrev 1 miljard euro? Det var flera poster sedan jag skrev 10-tals.

En sosse förnekar sig inte. Försöker förminska företagens betydelse. Mjölka företagen så mycket som möjligt och sedan ta åt sig äran för alliansens arbete. Kom inte och säg att sossarna bidrar till bra företagsklimat. Det är inte trovärdigt.
Jo det är trovärdigt speciellt eftersom moderaterna och alliansen fuckat upp så mycket för många företag såväl stora som små vid de tillfällen de suttit vid makten och faktiskt blivit räddade av sossarna. Carl Bildt t.e.x. stod ju med brallorna nere men det kanske du har förträngt?
Är inte sosse men ära till de som äras bör.

Angående ditt 10-tals miljarder uttalande så saknade det alltså täckning bra att du erkänner det nu
Citera
2017-05-20, 00:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Hej då!

Jag står gärna vid bron och vinkar adjökens till landsförrädarare som sviker sitt land.

Nop.

Girighet och Sverigehat.
Jag säger.... Hej då.

Vi gav dom svinen 88 miljarder back in the Days...motsvarar 300 miljarder nu. Dom svinen borde få sina strupar bortslitna och sina 208 ben i kroppen nermalda till min sambos tomatplantor.
Citera
2017-05-20, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Men herregud. Banken kommer ha kvar sin verksamhet i Sverige. Om banken går åt helvete så kommer det få samma konsekvenser för Sverige som land oavsett om de har huvudkontor i Finland eller Sverige.

Anledningen till "bailouts" för t.ex banker är att om de faller så blir konsekvenserna oftast än värre än om man räddar bankerna (i ett kort perspektiv, i ett längre perspektiv så hade det varit bra att låta de gå i konkurs).

Problemet är FRB och jag anser att de är där man bör rikta åtgärderna och då internationellt. En lokal skatt skadar bara lokalt och inget annat.

Blir inga bailouts iom nya lagen som klubbats.. gäller hela eu

https://www.riksgalden.se/en/aboutsndo/Financial-stability/Managing-banking-crises-resolution/

http://www.etc.se/ekonomi/bankerna-far-ta-dina-pengar-att-klara-krisen

Kommentarer?

http://mobil.andersleander.bloggplatsen.se/2015/04/30/11085262-banken-far-snart-ratt-att-ta-dina-pengar-for-att-klara-kriser/

http://kluwercompetitionlawblog.com/2016/08/08/bank-rescue-european-union-bail-bail/

http://newsvoice.se/2015/01/19/bankerna-far-ta-dina-sparpengar-vid-bankkriser-genom-bail-in-beslut-i-g20/
Senast redigerad av Klocktorrn 2017-05-20 kl. 00:47.
Citera
2017-05-20, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Hej då!

Nop.

Girighet och Sverigehat.
Jag säger.... Hej då.

för en gångs skull är vi eniga...vill sätta mitt aimpointsikte rakt av i deras tinningar.
Citera
2017-05-20, 00:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Talandor
Detta är naturligtvis en katastrof för Sverige.

Regeringen sänder tydliga signaler till omvärlden att Sverige inte är ett land värt att investera i.
Sverige skulle inte förlora några skatteintäkter, det ser skatteavtalen mellan de nordiska länderna till.
Men jobbtillfällen och spetskompetens skulle garanterat gå förlorad.

Nej, det är inte en katastrof för Sverige. Nordea är en av fyra too big to fail-banker vi har i Sverige. Jag säger inte att regeringens förslag är bra per se, men det är utmärkt att Nordea flyttar och minskar risken för svenska skattebetalare.

Det är bara en liten mängd tjänster som kommer att flyttas, som rör driften av moderbolaget. Övriga tjänster, där man kan tala om verklig spetskompetens, påverkas inte.
Citera
2017-05-20, 01:01
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Staten går miste om någon miljard kr i skatteintäkt, kanske lönar sig långsiktigt.

Kommer de sluta att betala skatt i Sverige då?
Citera
2017-05-20, 01:02
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stunni
Min typ av bank är den statliga. SBAB. Högst sparränta, bäst villkor för mig som kund, lägst låneräntor - och allt utan fiffel, dolda avgifter eller bisarra hinder i avtalen.

Men men, det är väl en smaksak vad man föredrar

Kan inget annat än att hålla med dig. Har köpt flera bostadsrätter och SBAB gav alltid bäst ränta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in