2017-05-16, 14:51
Medlem
Klarsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltKowalski

Några frågor, för att komplettera:
1. Varför pekade Mats ut exet?

För att Mats visste att Exet hade misshandlat Linda förut och t.o.m. varit anmäld till polisen i Ohmn för mordförsök. Linda tog dagen efter tillbaka sin anmälan pga oro över att sonen sedan kanske skulle anklaga henne att ha satt hans far i fängelse.

Mats var mycket pådrivande att jag skulle tala om detta för polisen i Falun. Mats trodde säkerligen, att jag skulle kunnat vittna till Mats fördel och till nackdel för Exet.
Citera
2017-05-16, 14:53
Medlem
Klarsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag kan inte se något nedsättande med psykologi terapi eller samtal vad man nu vill kalla det.
Linda berättade för väninnor om att hennes barndom var inte bra, hon blev utsatt för övergrepp i sina uppväxtår. Hon hade sannolikt knutar som hade behövts lösas upp, och det är psykologers jobb för sådana saker.

Du har rätt i Fagro, att Linda borde gått till en psykolog - men Linda gick INTE till någon dylik person. Skilj på borde ha gjort och hade gjort.
Citera
2017-05-16, 15:11
Medlem
Dags att växla upp lite när det gäller Åselby-masten

Själva mastens placering är i gränsen mellan bostadsområde och lätt industriområde. Det finns inte någon omedelbart "särskild" plats i närheten som känns aktuell för att stanna lite undanskymt på o.s.v.

Det man får ha i åtanke är att RV 70 löper genom området och det som jag fler än en gång reagerat på är att i mastens närhet/täckningsområde finns såväl Dalälven, mindre vattendrag som stora sjön Runn. D.v.s. goda tänkbara dumpningsplatser för saker/bevismaterial.

Men, nu dags att lufta lite som jag låtit ligga och mogna. Notera särskilt Åselbymasten öppnar i stort sett rakt mot Torsång, där Mats och Linda befann sig så sent som den 30:e juli, då på Torsångs Café.

Här infinner sig nu en liten kullerbytta.

I förhören med Mats, och ävenså i de rundturer han gör (inklusive med Aftonbladet), säger han att de _börjar_ med att åka mot Torsång. Men att de avslutar med Sundborn/Rättvik och sedan hem till Falun.

Problemet är att Sundborn/Rättvik ligger nord/nordväst om Falun och Borlänge/Torsång syd/sydväst respektivt söder om Falun. Därför är det helt galet, utifrån Mats historia, att hans mobil kl. 19:59 befinner sig i Åselbymastens täckningsområde, när den rätteligen borde dyka upp i master som täcker Sundborn / vägen mot Rättvik o.s.v.

När Mats får frågor om vad de gjorde efter att de lämnat City Gross svarar han såhär:

(FUP 3431)
"Vi var ut åt Torsång först, ut till Torsångsång först och tittade på den här
ångbåten som skulle kunna åka med där då. Och så tittade vi….såg vi den här jättefina..."

(FUP 3434)
"UJ: Och vad åkte ni sedan då först? [Min notering: UJ menar efter City Gross-besöket]
MA: Ööö sen åkte vi ner till Torsång till, började vi med. Och ja, började titta på ångbåten
och kyrkan och det där då och sen så efter det då åkte vi uppåt Rättvik till då och kollade på
den där.. Linda kollade på den där kyrkan då."

(FUP 3473)
"Mats berättar att de först åkte till Torsång. De körde motorvägen mot Borlänge och svängde
av mot Torsång enligt skyltarna. På motorvägen körde Mats i ca 115 km/h"

Detta betyder i sak, med tanke på att Linda hittas vid N. Bertilsbo (NV om Falun), att Mats ljuger - framförallt om ordningsföljden på färden.

I själva verket är det mycket troligt så att Mats åker från Bertilsbo, på RV 70 (eller möjligen men inte troligt via småvägar) ned till Borlänge och inte helt otroligt ut mot Torsång. Där i närheten startar han telefonen och skickar SMS till D*niel J*nsson.

Detta faktum är mycket tydligt en väldigt känslig punkt för Mats då han inte vill vidkännas Åselbymasten.

Kl 19:59 måste Linda vara död, för det finns ingen chans för Mats att hinna åka från Borlänge till Norra Bertilsbo och dumpa kroppen och sedan hinna hem till Falun och starta datorn kl 20:37. Det är helt enkelt omöjligt.

Att Mats vänder ordningsföljder i resan när han berättar om den och konsekvent förnekar Åselby kl. 19:59 betyder att det är viktigt för honom att Borlänge/Torsång kommer först i berättelsen, inte sist.

Denna fint kan inte bero på annat än att något skedde i det området. Endera att Linda dödades relativt tidigt, doldes i bilen och att han körde upp till N Bertilsbo för att dumpa kroppen och sedan återvände för att kolla/dumpa/städa ev. bevismaterial eller att Linda dödades nära fyndplatsen (vilket också är GW's teori) och att han därefter körde till Borlänge, kanske ut mot Torsång.

Den fråga som uppenbarar sig är varför området Åselby - Torsång då är så viktigt för Mats? Han och Linda hade ju dessutom varit där dagen innan och fikat, så han hade området i färskt minne. Dumpning av bevis? Nått annat?
Senast redigerad av TheKeymaker 2017-05-16 kl. 16:04.
Citera
2017-05-16, 15:30
Medlem
FiffelMonas avatar
Citat:
Jag kan inte se något nedsättande med psykologi terapi eller samtal vad man nu vill kalla det.
Linda berättade för väninnor om att hennes barndom var inte bra, hon blev utsatt för övergrepp i sina uppväxtår. Hon hade sannolikt knutar som hade behövts lösas upp, och det är psykologers jobb för sådana saker.
Du hittar ju på saker... frågar igen, hur vet du att Linda gick till en psykolog?

Och hur kan du tolka Klarsyns inlägg som att hon tycker det är något fel/konstigt att gå till en psykolog? Det hon blir irriterad på, gissar jag, är det faktumet att du hittar på saker/ljuger om hennes vän.

Edit: Mycket bra inlägg, TheKeymaker! Jag tror att han slängde bevis omkring den aktuella mastplatsen kl 20.

"Jatg vet att det låter inte trovärdigt, men det är sanningen de blev stulna ingenting annat." Så svarar *agro när någon säger att det låter konstigt att någon stal klädesplagg av Linda. Det får mig verkligen att tro att Mats slängde de sakerna som inte har återfunnits.

Edit2; Finns det någon bild på Lars? När man har läst så mycket om människan så vore det kul att få ett ansikte på honom. Skicka i PM om ni inte vill lägga ut här!
Senast redigerad av FiffelMona 2017-05-16 kl. 16:24.
Citera
2017-05-16, 16:01
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Problemet är att Sundborn/Rättvik ligger nord/nordväst om Falun och Borlänge/Torsång syd/sydost om Falun. Därför är det helt galet, utifrån Mats historia, att hans mobil kl. 19:59 befinner sig i Åselbymastens täckningsområde, när den rätteligen borde dyka upp i master som täcker Sundborn / vägen mot Rättvik o.s.v.
Nu tappade du bort mig. Borlänge ligger inte syd eller sydost om Falun.

https://www.google.se/maps/@60.4477749,16.0176661,9z
Citera
2017-05-16, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Nu tappade du bort mig. Borlänge ligger inte syd eller sydost om Falun.

https://www.google.se/maps/@60.4477749,16.0176661,9z

Nä, det är syd/sydväst, Torsång däremot ligger ganska precis syd om Falun. Korrigerar det.
Citera
2017-05-16, 16:12
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Helt riktigt, och jag har fått motsvarande påståenden i PM. Numera avstängda skribenter med argumentation som är mycket lik beatrice's argumentation har även påstått saker, exempelvis att kontakt tagits med svensk polis, något som kunnat avfärdas (då sagda kontakter / informationslämnande aldrig skett/inkommit/registrerats).

Så vi kan konstatera att vi har sällskap här av två stycken idoga forumtroll.

Båda forumtrollen är dessutom märkbart irriterade över Åselbymasten, samt vägrar besvara väldigt konkreta frågor/omständigheter såsom utebliven beställning av bröllopsmat o.s.v.
Ja den är en märkbart het potatis dessa frågor. Men förr eller senare så kommer det tränga igenom, som kommer ge en mycket bitter eftersmak.
Citera
2017-05-16, 17:19
Medlem
Leo293s avatar
Citat:
Instämmer, orsaken till självmord är depression och ofta försöker den deprimerade flera gånger tills de lyckas. OM det kan styrkas att Linda försökt begå självmord tidigare då skulle det styrka hypotesen att det är ett beställt självmord, men jag vet inte!
Citera
2017-05-16, 17:45
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leo293
Linda hade psykiska besvär och gick i terapi hos psykolog. Jag tror att ungefär 3 personer per dag tar livet av sig i Sverige, är det möjligt att detta var ett beställt självmord och att Kineserna hjälpte till med detta ? Stora summor i försäkringspengar gick till sonen.
Om det är så i detta fall återstår att bevisa men många försäkringsbolag blir lurade på stora summor årligen, det är solklart. Av dessa c:a drygt 1000 självmord som sker i Sverige årligen är det säkert någon som tänker att de lika bra kan lämna en stor summa efter sig till barn och barnbarn....
Var någonstans framgår det att hon hade psykiska besvär och gick i terapi hos psykolog?
Sidan i FUP?
Mig veterligen är det bara herr Fagro som påstår nåt sånt och vad han påstår är sällan
överensstämmande med verkligheten och sanningen har det visat sig dessvärre.

Hans motto är ju inte för inte: "Man kan påstå vad som helst om man inte behöver
bevisa det."

Tycker det är ett jäkla ofog att sprida osanningar om en död människa, med intill visshet
gränsande sannolikhet mördad dessutom.

edit: "Beställt självmord"...det är ju nästan lika dumt som historien om kineserna med
sina gamla räkor och "ospårbara droger".
Senast redigerad av Grandioso 2017-05-16 kl. 17:48.
Citera
2017-05-16, 17:46
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leo293
Instämmer, orsaken till självmord är depression och ofta försöker den deprimerade flera gånger tills de lyckas. OM det kan styrkas att Linda försökt begå självmord tidigare då skulle det styrka hypotesen att det är ett beställt självmord, men jag vet inte!

Så Mats Alm har fått order av Linda att döda henne menar du ?
Man kan ju knappast beställa ett självmord av någon annan som bara finns i fantasin .
Dina hypoteser är som vanligt totalt verklighetsfrämmande .
Citera
2017-05-16, 17:48
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Ja, det är just detta jag var inne på.

Apotek säljer alltså läkemedelspreparat med 'djävulens andedräkt' som aktiv substans. Exempel:
  • Scopaderm, depotplåster 1 mg/72 timmar, omfattas av läkemedelsförsäkringen, är receptbelagt men omfattas ej av högkostnadsskyddet för läkemedel. Bipacksedel:

• Hyoscin APL, Injektionsvätska, lösning 0,3 mg/ml. Aktiv substans: Skopolamin. Apotekstillverkat läkemedel, receptbelagt och omfattas av högkostnadsskyddet.

Att läkemedel med 'skopa' som enda 'aktiv substans' finns till försäljning på apotek borde tala emot att medicinsk kompetens kring detsamma skulle saknas.
Nuförtiden är det endast plåster med skopolamin som säljs. Det finns trettio avregistrerade läkemedel, bland annat piller och injektionsvätska. Det finns medicinsk kompetens i Sverige. Man vilka biverkningarna och utsättningssymptomen är. Inget av det stämmer in på Mats.
Citera
2017-05-16, 17:52
Medlem
Det är bra med många ögon som läser när man själv gör annat samtidigt vid inläggsförfattande och därtill är lätt okoncentrerad.

Korrigering (förutöver tidigare korrigering med att förlägga Borlänge något längre västerut än i ursprungligt inlägg) till mitt inlägg nedan är att det inte ska stå "dagen innan", det ska stå "torsdagen innan" (30/8) d.v.s. två dagar innan Lindas försvinnande/död.

(FB) Den blivande bruden är försvunnen. Linda Chen-fallet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in