Jag har inte hunnit läsa ikapp tråden så detta kanske redan avhandlats...
Citat:
Den 42-åriga kvinnan har frågor till sin mamma men dottern vill inte sitta kvar i medhörningsrummet. Hon vill möta sin mamma i rättssalen.
Åklagaren protesterar:
- Mamman kan inte prata fritt om hennes dotter är i rättssalen.
Nämnden går ut och överlägger.
Nu är rätten tillbaka och meddelar att 42-åringen blir kvar i medhörningsrummet.
Advokat Hikes vill veta på vilka grunder.
Domaren:
- De utvecklar jag inte.
JM insisterar tydligen på att få se sin moder trots att denne nekat, en uppenbart aggresiv handling från Johanna. Rätten tvingas avgöra frågan. Här ser vi hur hon vill driva sin vilja till det yttersta.
Sen får försvarsadvokaten, när hon begär en motivering, en svensk variant av USA:s
Overruled. Jag tror det är uppenbart vad rättens ledamöter inklusive dess ordförande tycker om den tilltalade. Just därför tror jag hon kommer torska för båda morden.
Citat:
Dottern berättar nu att mamman uppmanat henne att åka till den 41-årige mannen, mitt i natten, och knacka på hans dörr.
- När han öppnade skulle vi överfalla honom med ett baseballträ.
Vad skulle ni göra med baseballträet? undrar åklagaren.
- Slå honom i huvudet. Tanken var att han skulle dö. Det skulle se ut som någon försökte driva in en knarkskuld.
WTF? Detta är ju ytters graverande! Här styrks det att JM haft allt uppsåt i världen att ta Aki av daga.
Jisses, Gud i himmelen - vilken gangstermorsa! En abnormitet så patologisk att...ja, jag vet inte vad. Drakonisk, är det rätt ord? Kanske. Hon liknar mest en stereotyp karaktär ur någon B-rulle.
Amandas svar till åklagaren på hur hon reagerade inför sin mors förfrågan om beställningsmord? "Jag var nybliven mamma så jag hade annat att tänka på."
Uppenbarligen är dottern mer rekorderlig än den som fött henne. Shakespeare skrev i pjäsen
Stormen: "Good wombs have borne bad sons". I fallet Johanna och Amanda tycks det omvända förhållandet råda.
Amanda berättar även att Johanna begärt att de skall föra ut Aki till sommarstugan och där misshandla honom. Hon säger även att hon inte kan komma ihåg alla gånger som JM frågat om de inte kan mörda Aki åt henne.
Både Amanda, Julia och David samt personer runtomkring dom har med största sannolikhet vetat om att "olyckan" i Granliden var ett mord från dag ett.
...nu när jag läser vidare vad som sagts under dagens förhandlingar så ser jag att Amanda uppger att hon övervägt om hon skulle hörsamma begäran från JM om att mörda Aki. Jag kanske får ta tillbaka de lovord jag skrev ovan om Amanda en smula...samtidigt så är det inte lätt att växa upp under sådana förhållanden som hon gjort. Det viktiga är att hon nu söker botgöra, förlåtelse bör få komma till alla som vill göra rättelse.
Mer från dagens förhandlingar: Amanda uppger att Julia fått spö av Jafar. Suck, dessa karlar...
https://www.svt.se/nyheter/live/rattegang-i-arbogafallet