2017-05-15, 20:28
Medlem
Skall man hitta något positivt i eländet, är det väl att de yngsta tvillingarna har en möjlighet att få en kärleksfull och sund uppväxt.
Citera
2017-05-15, 20:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Frågan är då vad drogades Aki med som inte framkom i blodanalysen vid den första obduktionen?
Ja, det är frågan och det är det som förundersökningen borde ha fokuserat på och inte analyserat kiselalgerna.

Så vitt jag vet utfördes en klinisk obduktion av Aki efter dödsfallet, och där missade man en hel del. Bl a säger väl hans syster eller hans nya kärlek att stickmärkena i hans arm som de observerat dagarna innan hans död inte finns antecknade i obduktionsprotokollet.

Men läkaren som utfärdade dödsbeviset var misstänksam. Han trodde att det kunde vara nåt fishy över dödsfallet (no pun intended):

(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

Det var dock först efter ett år som Akis kvarlevor genomgick en rättsmedicinsk obduktion. Enligt experterna är en obduktion efter ett år en chansning:

(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

Man tabbade sig när Aki dog, och pga det kom JM undan. Hon kommer undan detta även nu. Fälls hon i TR frias hon garanterat i HovR.
Citera
2017-05-15, 20:31
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Jag har inte hunnit läsa ikapp tråden så detta kanske redan avhandlats...

Citat:

Den 42-åriga kvinnan har frågor till sin mamma men dottern vill inte sitta kvar i medhörningsrummet. Hon vill möta sin mamma i rättssalen.
Åklagaren protesterar:
- Mamman kan inte prata fritt om hennes dotter är i rättssalen.

Nämnden går ut och överlägger.

Nu är rätten tillbaka och meddelar att 42-åringen blir kvar i medhörningsrummet.

Advokat Hikes vill veta på vilka grunder.
Domaren:
- De utvecklar jag inte.

JM insisterar tydligen på att få se sin moder trots att denne nekat, en uppenbart aggresiv handling från Johanna. Rätten tvingas avgöra frågan. Här ser vi hur hon vill driva sin vilja till det yttersta.

Sen får försvarsadvokaten, när hon begär en motivering, en svensk variant av USA:s Overruled. Jag tror det är uppenbart vad rättens ledamöter inklusive dess ordförande tycker om den tilltalade. Just därför tror jag hon kommer torska för båda morden.

Citat:

Dottern berättar nu att mamman uppmanat henne att åka till den 41-årige mannen, mitt i natten, och knacka på hans dörr.
- När han öppnade skulle vi överfalla honom med ett baseballträ.

Vad skulle ni göra med baseballträet? undrar åklagaren.
- Slå honom i huvudet. Tanken var att han skulle dö. Det skulle se ut som någon försökte driva in en knarkskuld.

WTF? Detta är ju ytters graverande! Här styrks det att JM haft allt uppsåt i världen att ta Aki av daga.

Jisses, Gud i himmelen - vilken gangstermorsa! En abnormitet så patologisk att...ja, jag vet inte vad. Drakonisk, är det rätt ord? Kanske. Hon liknar mest en stereotyp karaktär ur någon B-rulle.

Amandas svar till åklagaren på hur hon reagerade inför sin mors förfrågan om beställningsmord? "Jag var nybliven mamma så jag hade annat att tänka på."

Uppenbarligen är dottern mer rekorderlig än den som fött henne. Shakespeare skrev i pjäsen Stormen: "Good wombs have borne bad sons". I fallet Johanna och Amanda tycks det omvända förhållandet råda.

Amanda berättar även att Johanna begärt att de skall föra ut Aki till sommarstugan och där misshandla honom. Hon säger även att hon inte kan komma ihåg alla gånger som JM frågat om de inte kan mörda Aki åt henne.

Både Amanda, Julia och David samt personer runtomkring dom har med största sannolikhet vetat om att "olyckan" i Granliden var ett mord från dag ett.

...nu när jag läser vidare vad som sagts under dagens förhandlingar så ser jag att Amanda uppger att hon övervägt om hon skulle hörsamma begäran från JM om att mörda Aki. Jag kanske får ta tillbaka de lovord jag skrev ovan om Amanda en smula...samtidigt så är det inte lätt att växa upp under sådana förhållanden som hon gjort. Det viktiga är att hon nu söker botgöra, förlåtelse bör få komma till alla som vill göra rättelse.

Mer från dagens förhandlingar: Amanda uppger att Julia fått spö av Jafar. Suck, dessa karlar...

https://www.svt.se/nyheter/live/rattegang-i-arbogafallet
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-05-15 kl. 20:45.
Citera
2017-05-15, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
SVT: "42-åringen och dottern ler mot varandra."

Expressen: "Dottern vinkade till sin mamma innan hon lämnade salen"

AH lyckades inget vidare utom med Wenny som hon plockade ner. Uppenbart att alla som vittnat idag, utom JB, avskyr JM. Tar väl ner deras vittnesmål en liten aning. JBs "inga kommentarer" hjälper inte JM däremot. Tvärtom.

Dagens ronder klart på poäng till åklagaren. Riktigt tungt i JMs ringhörna nu. Det står nu klart för rätten att JM ständigt jagar pengar, att hon har ett helt mekano löst i huvudet, att hon försöker påverka vittnen, att medmisstänkta inte vill svara på frågor, att flera av hennes närmaste tror att hon är skyldig och att hon erbjudit folk pengar för att misshandla eller ta livet av AP. Dessutom antydningar om svartsjuka.

Nu återstår "bara" att visa att AP blev mördad och att hon låg bakom.

Missade din sammanfattning Stämmer bra med hur jag upplevde dagen. Säger som du lol poäng till åklagarsidan.
Citera
2017-05-15, 20:34
Medlem
Citat:
Arbogakvinnans mamma har inte träffat sin dotter sedan dagen innan mordet på hennes make Göran.
Och när hon skulle höras krävde hon att dottern lämnade salen - och sedan beskrev hon känslorna kring den 42-åriga dottern:
– Ja du, jag älskade min dotter, men jag kan aldrig, aldrig förlåta henne för vad hon gjort. Hon har tagit halva min familj, säger mamman i rättssalen.

Citat:
Mamman berättade om dotterns relation till Aki Paasila men också om hennes ekonomi. Hon frågades ut om pengarna som hon och maken Göran gett till dottern de senaste åren, som gått till klädköp, bilreparationer och en hund importerad från Ryssland, för att nämna något. Dessutom ska pappan ha gett Arbogakvinnan en miljon kronor. Mamman berättar att hon tyckte att maken gav dottern för mycket pengar.
– Han visste det här, jag tycker att man klipper av navelsträngen när någon flyttar hemifrån, säger mamman och menar att man självklart kan hjälpa så att någon har mat på bordet - men:
– Inte för ett lyxliv.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/mamman-hon-har-tagit-halva-min-familj/
Citera
2017-05-15, 20:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Vi är många som undrar detta. Akis kontoutdrag visar dessutom att han la en hel del pengar på olika nätdejtingsajter, så knappast troligt att han ville ge JM en ny chans.
Jag tror inte att han följde med frivilligt utan att JM har en djävulsk hållhake på honom.
Kanske något som hände de året då han ingen jobbade och hade en vit månadsinkomst på 4950 kr?
Kanske var JM inblandad i att skaffa svartjobb eller kriminella jobb till Aki?
Jag tror inte att det krävdes mer från JMs sida än att hon lovade lite sprit och droger, så kom han villigt.
Citera
2017-05-15, 20:35
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Skall man hitta något positivt i eländet, är det väl att de yngsta tvillingarna har en möjlighet att få en kärleksfull och sund uppväxt.

Ja förhoppningsvis de har inte hunnit bli förstörda av en sjuk mamma.

AM som blev förhörd i dag sa att när hon var på besökt till JM de få ggr, så satt JM med mobilen och tvillingarna låg med sina nappflaskor ett bra sätt att få lugn och ro, förhoppningsvis somnade de så JM kunde fortsätta sitt intensiva mobilkoll.
Citera
2017-05-15, 20:45
Medlem
Undrar vad sommarens regnvatten skulle få för kemisk sammansättning om den lagrades i kölsvinet på roddbåten...

Skulle ju vara det pefekta stället att dränka någon där för övrigt.
Citera
2017-05-15, 20:47
Medlem
är det någon som vet om det är rättegång i morron
Citera
2017-05-15, 20:50
Medlem
lasternassummas avatar
Flickvännen
Dagens första förhör var flickvännen som träffade Aki i maj 2015.
Lite bortglömt i media, IMO. Kanske var hon mest ett karaktärsvittne, som beskrev Aki på ett sätt som inte alls stämde med den bild vi sett att JM velat sprida. Hon beskrev också Akis märken på armarna och hur han ibland inte mådde bra på sommaren 2015. Märkena på armarna beskrivs också i obduktionsprotokollet har jag för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hon säljer sina memoarer för miljonbelopp...

Med en ny version varje år kan det hålla på länge…

Citera
2017-05-15, 20:51
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pytti
är det någon som vet om det är rättegång i morron

På onsdag och fredag.
Citera
2017-05-15, 20:51
Medlem
Grandiosos avatar
Tragedin påverkar fem generationer

Citat:
Hur mår en familj som råkar ut för det fasansfulla som drabbat Arbogakvinnans anhöriga?
Vi fick svar på det under fjärde rättegångsdagen.

Mamman, som skadades svårt i mordattentatet där hennes make Göran dog, vägrade att vara i samma rum som sin dotter. Hon sa att det som hänt påverkat fem generationer.
Citat:
Den bild som växte fram under måndagen var att Paasila var en beskedlig, vanlig man, och att den rad av negativa egenskaper som han tillskrivits alla kom från 42-åringen. Hennes pappa Göran blev så uppskrämd att han köpte en miljonlägenhet till dottern för att komma bort från Paasila.

Arbogakvinnans 64-åriga mamma beskrev en upptrappad situation, där hennes dotter efter flera misslyckade relationer blev alltmer besatt av att uppnå samma ekonomiska standard som andra i familjen, trots att hennes eget liv blev alltmer kaotiskt.

– Jag älskar min dotter men jag kan aldrig, aldrig förlåta vad hon har gjort. Hon har tagit halva min familj, sa 64-åringen som har sin mamma i livet, barnbarn och barnbarnsbarn.

Med stora bokstäver skrev 42-åringen kränkande saker om olika inblandade i utredningen i sitt anteckningsblock och höll upp när hon visste att hon skulle bli fotograferad i en paus.

Men hon fick lyssna på sin mamma från ett rum på häktet. Mamman vågade inte vara i samma rum som dottern.

http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/tragedin-paverkar-fem-generationer/

Varför undrade advokaten om den äldsta dottern till JM "hörde röster"? Dottern reagerade
så klart på detta. Blev upprörd. Dottern ska efter alla fruktansvärda händelser i sin närhet
vara i behov av någon medicinering om jag inte missuppfattat nu och så med anledning
av det tydligen kommer en sån jävla illvillig och omotiverad fråga från Arbogahäxans advokat.
Har människan gått och blivit lite smittad av klientens ondska måhända...?

Inslag från dagens förhandlingar: Viktig rättegångsdag i Arbogafallet - 42-åriga kvinnans anhöriga hördes
https://www.youtube.com/watch?v=eFbg_MwzXUQ
Senast redigerad av Grandioso 2017-05-15 kl. 20:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in