2017-01-29, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Men en sak, "så enkel så det är knappt sant".. för dig kanske matte är en lekstuga men alla ser det inte med samma ögon.

Svårigheten i just den uppgiften ligger egentligen, som jag ser det, i att förstå vad man förväntas göra, inte i att faktiskt göra det.
Citera
2017-01-29, 20:53
Medlem
Kebbabturkens avatar
Kristrun ska sälja glass. Inköpspriset är 3kr per glass. Hon räknar med att sälja x stycker glassar per dag där x beror på försäljningspriset a kr enlogt formeln x=300-15a. Vilket pris ska Kristrun sätta på glassarna för att maximera sin vinst?

What?
Citera
2017-01-29, 22:31
Medlem
Inkomsten från försäljningen blir ju styckpriset gånger antalet sålda enheter. Från detta kan man dra bort kostnaden av att köpa in det man sålt. Du bör få en andragradare, och för denna räknar du ut de två nollpunkterna. Maxpunkten ligger mitt emellan dessa två.

Men om du lärt dig derivera (vilket jag inte tror, det är en senare kurs) så deriverar du en gång, sätter derivatan lika med noll och löser ekvationen.
Citera
2017-01-30, 18:15
Medlem
Kebbabturkens avatar
Är inne på Riktningskoefficienter för räta linjer och ska nu bestämma riktningskoefficienten k för linjen som går genom punkterna.

Formeln är följande: y/x= y2-y1/x2-x1=y1-y2/x1-x2

Uppgift a) (-5,-3) och (2,5)

Räknar då alltså 5-3/2-5 vilket borde bli = 2/3 men enligt facit har de skrivit 8/7. Wtf? Plötsligt plusar de så att istället för 5-3 som borde vara 2 så verkar de köra som 5-(-3) vilket då blir 5+3. Ja ni förstår nog vad jag menar men vafan.. men varför gör de inte så med 2-5 då? där borde det bli -3 så att svaret borde bli 2/3. När vet man när man ska addera eller subtrahera då? Fattar om det är minus minus men sistnämnda var ju inte det
Citera
2017-01-30, 18:22
Medlem
Med de två punkter du har blir uträkningen så här:
- skillnaden i X-led är 2-(-5). Detta blir 2+5=7.
- skillnaden i Y-led är 5-(-3). Detta blir 5+3=8.

När man sedan delar skillnaden i Y-led med skillnaden i X-led så blir det 8/7, helt enligt ditt facit.
Citera
2017-02-03, 19:28
Medlem
Kebbabturkens avatar
Jobbar heltid och pluggar både Engelska 6 och Matte 2c i helfart men hinner inte med eftersom att jag lär mig matte segt. Engelskan är lätt, inga problem så pluggar nästan inget på den och får ändå B på delproven/uppgifterna så iaf, åter till matten.

Vissa kapitel där man lär sig substitutions och additionsmetoden fattar jag inget på, en sån enkel sak men känner att jag kan allt det andra vi har gått igenom.

Alltså, med handen på hjärtat, hur stor är chansen att man failar på nationella om man inte kan dessa ovan? De lär ju inte vara mer än ett par sådana uppgifter bland allt som kommer på provet?? Känns som att det mest kommer vara logaritmer och grafer o skit. Funderar liksom att hoppa all små skit för att komma ikapp och istället lära mig det andra som nog kommer vara avgörande.

Vad tror ni?
Citera
2017-05-10, 23:13
Medlem
har någon gjort np i ma2c?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto