Citat:
Ursprungligen postat av
siggehitz
Jämför inte äpplen med päron nu. Jag är en av dom sista du kan dribbla bort här men försök gärna.
Utredningen i Palmemordet var en uppvisning i misslyckande från början till slut.
Många med mig skulle säga att utredningen i Linda Chen fallet är gedigen. Att dom inte nådde ända fram kan man inte klandra utredningen för. Ibland krävs att gärningsmannen själv är med och lägger sista pusselbiten men i detta fallet ljög han bort inte bara offrets chans att få upprättelse utan även de anhörigas "rätt" att få veta vad som hände Linda. Att han därmed gav sig själv en livstidsdom är hans eget problem att handskas med och även en orsak att denna tråd fortfarande lever.
Utredningen är gedigen men den är inte perfekt. En av svagheterna i FUP är den ekonomiska redovisningen. Den är inte framställd på ett sätt som gör det enkelt att följa händelseförlopp och logik och det har gett en del debattörer i denna tråd manöverutrymme att komma med "alternativa" förklaringar, om man ska uttrycka sig diplomatiskt. (Dock har dessa debattörer fortfarande att visa på hur de räknat för att komma fram till sina slutsatser).
Det jag hade förväntat mig i en utredning som denna är en sammanställning i tabellform som t.ex. visat Mats och Lindas banksaldon "sida vid sida" för samma/närliggande datum och där de inbördes transaktionerna tydligare redovisas.
Jag hade också förväntat mig mer information om uttagen som skedde under Kinaresan (de som Linda inte kände igen). Man borde t.ex. sökt kontakt direkt eller via lämpligt ombud med den bank i Kina/HK som hanterat transaktionerna/uttagen för att utröna hur mycket mer information man skulle ha kunnat få ut om uttag/köp.
Att Mats inte heller fullföljde det han hade lovat (bl.a. att ta med sig dryck/presenter till vänner) är också en illavarslande omständighet.
Linda skickade in en reklamation till banken bara några dagar innan hon dog. Mig veterligt är det den sista "juridiska" handling som hon genomförde. Ett par dagar senare är hon död. Den omständigheten hade förtjänat mer utrymme i FUP.
Mats torde ha känt till reklamationen.
Lägger man ihop att Mats inte ordnade de presenter till Kina-resan som de kommit överens om innan, att Mats inte genomfört beställningar av mat inför bröllopet, "mystiska" uttag i Kina, Lindas sinnesstämning efter hemkomsten, Mats ekonomiska situation - notera hur han utnyttjar kortkredit samt måste betala av sitt banklån (som tillkommit pga hans stölder på grillkiosken?) - i kombination med hans "skämt" (som han dessutom spelat in) om försäkringar och slå ihjäl Linda o.s.v. så får man en bild som är väldigt, väldigt besvärande för Mats.
Sätter man sedan det i perpektiv med hans fabulerande om kidnappning m.m. så har Mats Alm fortfarande en hel del att förklara.
Men som sagt, avseende ekonomin hade FUP / underlag gärna fått vara tydligare. Här finns jobb att göra.
(...siggehitz inlägg
(FB) Den blivande bruden är försvunnen. Linda Chen-fallet med citatet från Peter Althin om att domen avseende brott mot griftefrid får ses som en framgång betyder på ren svenska att en av Sveriges skickligaste försvarsadvokater bedömde det som tämligen troligt att Mats Alm skulle fällas för mord eller dråp. Det säger inte lite det...)