2017-05-08, 22:16
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Det här med hur Alexander påstår sig ha lagt Hailey på soffkanten en gång är en fucking amazing liten historia. Det kan vara hans mest korkade lögn.

Han säger att han lägger ner henne på soffan för att byta blöja och vänder sig för att sträcka sig efter våtservetterna som ligger på halvväggen (som är typ 3 meter bort, ska tilläggas). Han har inte lagt henne mitt på soffan utan precis längst ut vid kanten. Yeah right … till och med en förståndshandikappad treåring skulle begripa bättre, så det är totalt uteslutet att detta är sant. Det är något annat som hänt och han ljuger. Frågan är varför och vad som egentligen hände och varför han hittade på den här historien från första början.

Här är två bilder ihopklistrade som visar hur han påstår sig ha gjort (från rekonstruktionen):

http://forumbilder.se/G8B64/idiot

Ja, och ett barn rör sig inte på det viset, så han kanske slarvade en del precis som han gjorde då han visar med dockan. Åklagaren säger till honom också att så lade du väl inte H med benen utanför? Då rättar han till dockan. Sedan visar han också hur det gick till då fjärrkontrollen glider ur hans hand och rakt ner i ansiktet på H. Han ska alltså kasta kontrollen över axeln. Ehh?
Citera
2017-05-08, 22:17
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Vet inte vad du menar. Det var inte min åsikt, utan jag skrev det amningshjälpen, psykologer etc brukar anföra, alla kan amma och då är amningsnapp en god hjälp naturligtvis, men uppenbart klarade inte mamman det heller. även om det som sagt, ofta verkade funka bra på sjukhuset. Och när saker fungerar olika bra i olika miljöer brukar det sällan handla om fysiska förutsättningar, utan om något annat.

Ja - och min poäng var att det är ett okunnigt påstående ...
Citera
2017-05-08, 22:20
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Jag håller med dig. Det är väldigt mycket de snöar in på helt i onödan och då menar jag inte att det varit onödigt från början, eftersom det är bra att titta på allt, men de fortsätter att mala på även när det redan står klart att det är helt irrelevant för fallet.

Vidare så missar de istället annat, sådant som ÄR relevant. Högst relevant. Även då på grund av allmänt usel allmänbildning verkar det som.

Ett exempel på detta är när de går igenom tidslinjen med Alexander och de tar upp att någon sökt på "Torsk spädbarn", "torsk i munnen" om det var kvällen före det med tungan hände. Ingen i rummet har en susning om vad det betyder, utan tror att det handlar om att mata barn med fisk, eller möjligen om man kan äta torsk när man ammar.

Torsk är en svampinfektion i munnen hos spädbarn. Det kan orsaka smärta och obehag och trassla till amningen och ge svamp, sår och smärta på bröstvårtorna. Det här är ju oerhört relevant och intressant om någon sökt på detta, att att det varit något problem i munnen redan före det röda under tungan, som annars har beskrivits som att det uppstod helt plötsligt och med inga föregående tecken.

En möjlig förklaring är exempelvis om Erika suttit där i soffan och ska amma och har kvällen innan Googlat på torsk och nu tror hon det är det som är problemet med amningen, så hon tar en vårservett för att torka bort torsken ur Haileys mun och då uppstår det röda, antingen som en skada för att Erika slinter eller är för hårdhänt (torsk går nämligen inte att torka bort), eller en allergisk reaktion mot den frätande våtservetten.

Nu har jag inte läst klart FUP. Jag är på tidslinjen med Alexander och har bara läst förhör 1-7 med Erika, så allt det här kanske reder ut sig senare, men jag blev fan riktigt förbannad när jag läste. Jag ville hoppa in i skärmen och upplysa de ignoranta utredarna.
JA HERREGUD. Helt sjukt!
Citera
2017-05-08, 22:21
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shw
Nej, alla kan inte amma. Det kan vara fysiskt svårt för barnet att få ett bra tag om bröstvårtan, eller så kan man må dåligt/vara stressad/osv så att mjölken inte rinner till. För att vara typ världens naturligaste grej är det skitkrångligt.
Överens

Citat:
Ett rätt vanligt råd numera. Barns tarmar är ju helt nya och 99% av barn får ont i magen sina första 8-12 veckor i livet. Att vinkla benen uppåt sådär, eller hålla barnet i grodställning, hjälper dem att bajsa och fisa och så blir livet lättare för både barn och föräldrar.
Ja, men min uppfattning är att det är så naturen gjort det - barn kan ha jobbigt när tarmarna lär sig jobba -- ger vi dem då kryckor för att förhindra det som är naturligt så gör vi oss själva en tjänst men barnet en "björntjänst" ...

Om du jobbar för inte låta barnets tarmar jobba naturligt .. hur skall då barnets kropp lära sig jobba naturligt? (Nu pratar jag om barn utan problem)
Citera
2017-05-08, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cris7209
I tollarp.

Hur väl kände du dom då? De bodde ju inte där länge och låg på sjukhuset en del av tiden, träffade du lilla Hailey?
Citera
2017-05-08, 22:28
Medlem
NurseJackies avatar
Är det bara jag som tycker det är lite underligt att lilla H bara sover i blöja hela tiden, det var ju inte direkt högsommar??

Liggandes i vagn i hallen eller i famnen, blir ju bra svalt, eller?

Jo jag har barn o jo de har också varit i bara blöjan men mer då dagtid när de varit mer rörliga.

Så mycket fel och så lite rätt i denna tragiska historia.

Vad som än hänt måste jag få tycka o tro, det ska till en hel del kraft att ge ett barn massor av blåmärken och frakturer på revben.

Och att H skulle fått ngn slags hjärnblödning av att A lagt ned henne för hårt på bordet inför HLR , nehh då skulle han i princip tappat henne ned då..
Citera
2017-05-08, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseJackie
Är det bara jag som tycker det är lite underligt att lilla H bara sover i blöja hela tiden, det var ju inte direkt högsommar??

Liggandes i vagn i hallen eller i famnen, blir ju bra svalt, eller?

Jo jag har barn o jo de har också varit i bara blöjan men mer då dagtid när de varit mer rörliga.

Så mycket fel och så lite rätt i denna tragiska historia.

Vad som än hänt måste jag få tycka o tro, det ska till en hel del kraft att ge ett barn massor av blåmärken och frakturer på revben.

Och att H skulle fått ngn slags hjärnblödning av att A lagt ned henne för hårt på bordet inför HLR , nehh då skulle han i princip tappat henne ned då..

Jo, det är märkligt, även om spädisar kan vara hemskt varmblodiga. Men Erika sa i förhör av hon ville klä babyn och att det var Alex idé att hon bara skulle gå iklädd blöja, därför fick Sofia nu tydligen incesttankar kring det., men Erika tycks ju inte direkt frågat varför Alex inte ville klä barnet så varför han vägrade det lär vi väl aldrig få veta. Å andra sidan, med massor av revbensfrakturer kan det väl inte heller varit lätt att klä henne, spädbarn brukar även om de inte har krämpor avsky på- och avklädning. Särskilt dagen hon "kändes helt trasig" och det krasade i henne, så måste det varit svårt att få på henne kläder.
Citera
2017-05-08, 22:44
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Skulle det kunna vara så att Alexander tappade kontrollen i den andra bemärkelsen? Och att han ruskade om henne, slog till henne eller what ever och hon skrek och skrek och så har Erika kommit ut ur duschen och frågat vad som hänt och han har varit ärlig och sagt att han "tappade kontrollen" och hon kunde i sin vildaste fantasi inte tänka att han menade "blev arg" utan tolkade det som fjärrkontroll eller handkontroll och då när hon genast gjorde den tolkningen så vågade han inte rätta henne, utan fick helt enkelt köra på den historien fortsättningsvis?
Citera
2017-05-08, 23:02
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Skulle det kunna vara så att Alexander tappade kontrollen i den andra bemärkelsen? Och att han ruskade om henne, slog till henne eller what ever och hon skrek och skrek och så har Erika kommit ut ur duschen och frågat vad som hänt och han har varit ärlig och sagt att han "tappade kontrollen" och hon kunde i sin vildaste fantasi inte tänka att han menade "blev arg" utan tolkade det som fjärrkontroll eller handkontroll och då när hon genast gjorde den tolkningen så vågade han inte rätta henne, utan fick helt enkelt köra på den historien fortsättningsvis?

Här har vi någon som kan tänka utanför ramarna. Hatten av
Intressant hypotes som kanske inte är alltför långsökt
Citera
2017-05-08, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jo, det är märkligt, även om spädisar kan vara hemskt varmblodiga. Men Erika sa i förhör av hon ville klä babyn och att det var Alex idé att hon bara skulle gå iklädd blöja, därför fick Sofia nu tydligen incesttankar kring det., men Erika tycks ju inte direkt frågat varför Alex inte ville klä barnet så varför han vägrade det lär vi väl aldrig få veta. Å andra sidan, med massor av revbensfrakturer kan det väl inte heller varit lätt att klä henne, spädbarn brukar även om de inte har krämpor avsky på- och avklädning. Särskilt dagen hon "kändes helt trasig" och det krasade i henne, så måste det varit svårt att få på henne kläder.

Något vittne talar om att de bytte kläder på barnet väldigt ofta vilket är märkligt eftersom man som förälder inte gärna vill utsätta nyfödda för att klä på och av utan att det behövs.
Citera
2017-05-08, 23:21
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Något vittne talar om att de bytte kläder på barnet väldigt ofta vilket är märkligt eftersom man som förälder inte gärna vill utsätta nyfödda för att klä på och av utan att det behövs.

Inte något vittne utan A pappa säger det i förhör.
Skulle verkligen undra vilka råd han gett egentligen då A rådfrågat honom om väldigt mycket gällande H.
Citat:
Fhl: Hur kom detta med fjärrkontrollen upp?
Blåmärke på kanske v kind, jättelitet, märke som man såg att var på väg att gå väck.
Antingen A eller E sa att hon fick lätt blåmärke. De skulle ta upp det på BVC. De var
noga med det här med BVC. Dom två hade ingenting och så har dom fått nånting.
Jag sa nån gång till Carina att är det så bra, de höll på o byta kläder hela tiden för att fota.
Jättefina bilder.
Citera
2017-05-09, 00:00
Medlem
Det här med såret/svullnaden under tungan.. det finns något som heter "kort tungband". Om bebis har svårt att få till amningen och greppet runt vårtan, så kan man kolla tungbandet och eventuellt klippa det (såklart hos läkare). Förr gjordes detta genom att kirurgen hade en vass nagel som han skar tungbandet med..

Svullnad för att man försökt göra detta själv? Bara spekulationer. Är inte så värst insatt och hoppas innerligt att föräldrarna inte har orsakat sin dotters död
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in