2017-05-07, 15:57
Medlem
lasternassummas avatar
Jag tror att Leif GW skapade ett lämpligt ord själv utgående från "inkapabel".
Något och någon hade gjort Aki inkapabel att värja sig mot dränkningen.
Jag har citerat Leif GW ändå, men då skrivit ordet inom citattecken...

Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
"Borde inte vatten till just detta "badkar" tagits från sjön i stället för från brunnen?

En del av bevisningen, som jag uppfattar det, går ju ut på att bevisa att Aki dränktes med brunnsvatten och inte med sjövatten.

Har någon sett någon liten barn-"pool" i närheten av husen, på någon bild?

Om det var något uppblåsbart så kan det jag tagits med av de som lämnade med bil, troligen långt innan Aki anmäldes som försvunnen. Om det var något i hårdplast kan det ju tömts och stoppats undan i ett förråd.

Iofs. behöver det inte vara så stort. Det kan säkert gå med en hink, som någon föreslagit.

Ordet som Leif GW använde, att Aki var "inkapaciterad" kan jag inte släppa. Frågan, om han nu var det, är ju hur?"

Men inkapacitering, då? – Förmodligen är det en märkvärdisering av fängelsestraff / se: http://www.sprakbruk.fi/index.php?mid=2&pid=13&aid=3474
Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-07 kl. 15:59.
Citera
2017-05-07, 16:07
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Aki fiskade aldrig!
En kompis till Aki säger att Aki aldrig fiskade. Han tyckte inte om det.
Bara ännu en av många detaljer…

När det gäller fyndplatsen, där Aki hittades, så kom den första uppgiften, som jag minns, från VLT. Dom skrev att han hittades på "dumpningsavstånd" från bryggan. Jag tycker att den och din beskrivning håller fortfarande.

Upplagd längs bryggans kant och utrullad/tippad i vattnet?

Sedan är det lätt att missta sig på detaljer ibland. Dom är ju så många...

Enligt förhör med Thomas Cernerud / Protokollbilaga_2017-02-06__Vittnesfo_r_B__del_2__2_.pdf / sidan 41 alt 408 hade Aki tagit ledigt för att fiska. Aki visste nog inte om att man bara kan fiska vissa tider på året, som framkommit här, i tråden, flera ggr.
Citera
2017-05-07, 16:08
Medlem
cossinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Förhörsledaren kämpar i samma anda att få med Kalle och Handgranaten som stämpling men inser som DB att detta inte kan tas seriöst. Det kunde däremot åklagaren som meddela ytterligare en stämpling till allmänheten. Däremot undlät åklagaren sig att utreda brott när MR stod med kniven vid JMs huvvekudde en timme med mord i sinne. Ännu ett allvarligt brott som avskrivs MR. Afghanen med förmåner detta.

Intressant. Det är ju inte försök till mord att stå och fundera om man ska ta livet av henne.

Kan det vara förberedelse till mord att ta fram kniven och tveka om man ska mörda ?

T ex är det ju förberedelse till rån om man fixar en rånplan, skaffar handskar, verktyg osv. Men det finns ju fortfarande möjlighet till besinning och avbryta det.

MR hade tagit fram kniven så det uppfyller förberedande steget. Han ville dock stå och fundera i en timme om han ska mörda henne.

Skillnaden mot rånaren är att han planerar att råna medan MR tvekar att mörda. Tycker det behövs en juridisk utveckling av situationen.
Citera
2017-05-07, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Att dränka AP utan att han får några märken kräver rimligen att han drogas med mer än den mängd alkohol han hade i blodet. Att hitta en sådan drog efter över ett år i graven kan nog vara svårt. Jag skulle säga att han antingen drogats eller drunknat på egen hand.
Har inte läst allt men hade han inte sagt att hon injecerat något vid en resa? Kan hon ha gjort det igen och sen bara slängt honom i vattnet?
Citera
2017-05-07, 16:31
Medlem
Honan6s avatar
How long has this been going on?

Vi har fått berättat att Johanna, utåt sett, tycks ha fungerat ganska normalt fram till runt 2008-2010, men har hon verkligen gjort det? Kan det vara så att ingen törs berätta riktigt om hur det var p g a av rädsla för att få knäskålarna krossade eller något ännu hemskare?

Tittar man bakåt, så tycks hennes planer om egna företag ta skruv i samband med att den äldre systern skördar framgångar tillsammans med den sedermera mördade pappan. Johanna väljer att starta verksamheter som dock inte genererar några större intäkter när hon ägnar sig åt hunduppfödning, Kebaberia, familjehem och gud vet allt.

Hon vet att sex säljer och lägger upp flera konton och namn på olika matchningssidor. Hon påbörjar sin bana som prostituerad, men agerar sannolikt helt på egen hand lite då och då när pengabehov uppstår.

Hon startar ett familjehemsbolag med en polis (-08?), men det tycks rinna ut ur sanden.
Hon träffar sen Aki och idéerna med olika bolag fortsätter. De provar sig fram tillsammans, men det tycks som att Johanna anser att hon får ta allt ansvar, Aki är inte tillräckligt forward och hon försöker pusha honom framåt på olika sätt. Antagligen är han inte så medgörlig som hon önskat och hennes begär efter pengar har ökat efter hennes vidlyftiga hantering med pengar.

Planerna med giftermål, livförsäkringar och en oförklarlig död av maken tar form.
Hon styr sina nästan vuxna barn med pengar och presenter, hjälper dem med knarkskulder och skaffar sig hållhakar på barnen och svärsonen som är ihop med dottern. Då framlägger hon sina förslag om att få hjälp med att bli av med maken, så kan de alla leva lyckligt och välbärgat tillsammans sen. Barnen mådde dåligt av detta och svärsonen tyckte det var för dåligt betalt för att hjälpa till med mord. Johanna hade gjort en missräkning med svärsonen, men den skulle bli ännu större när hon senare skulle få reda på att såväl barnen som svärsonen har i polisförhör berättat om hennes stämplingar.

Aki drunknar oförklarligt och Johanna uppger alla möjliga olika versioner till olika personer. Varför? Är sen och badar med barnen på platsen Aki hittades redan 14 dagar efter hans död. Lite uppseendeväckande såhär i efterhand, men glöm inte att hon har antingen stor förmåga att förtränga saker eller total avsaknad av samvete.

Eftersom livförsäkringshanteringen tar tid börjar Johanna planera igen för att tjäna pengar på den stora mängden ensamkommande flyktingbarn. Hon startar flera bolag.

Flera konstiga saker sker med alla bolag - inte bara tvivelaktiga placeringar utan tillstånd och sex med ensamkommande. Konstigheter, kanske för att Johanna involverat flera personer och gått in i flera bolag på löpande band? Bolaget hon har ihop med LI får en faktura 15/7 -16 på 2,6 miljoner från ett annat bolag där Johanna tidigare har stått som styrelseledamot. Bolaget som Johanna tidigare var ledamot i har en vd vid namn C*ll* Kh*l*d D*hq*nz* och han står som referens på fakturan. Undrar om LI var medveten om denna överenskommelse som Johanna gjort med C*ll*e i december -15?

Johannas föräldrar är extremt trötta på allt elände med henne och hennes avkommor. De har förstått att något är skumt med Akis död och kanske de kanske till och med vet hur det har gått till. De vill inte längre försörja henne och de två vuxna "strulungarna" som tycks vara rejält belastade med knarkskulder och som de återkommande begärs hjälpa till med. Nu är det slut på lån av lägenheter - olägenheterna ska väck, dock med tidsrespit fram till november.

Sen trasslar Johanna in sig i den egna trådfällan gång på gång. Hon tappar kontrollen över de ensamkommande flyktingarna, barnen och svärsonen. Hon har bara en kvar som hon tror att hon fortfarande kan styra som hon vill - MR vill ha det hon återkommande lovar honom. Det blir enkelt att lösa problemen med honom som utförare...

En sabla härva är det och frågan är hur länge hon hållit på? Jag har för länge sen skrivit något om att man bör undersöka om flera runt henne har dött oförklarligt. Det nämns något i tråden om ett drunknat tidigare fosterbarn och en farmor som man trott sköt farfar istället för att vara självmord. Kanske det var Johanna som sköt farfar (det där sista var väl lite drastiskt, men inte omöjligt om farfar levt samtidigt som Johanna). Kanske hela familjeklanen bär på mörka hemligheter?

Vad finns mer i härvan utöver mordstämpling x3, mord på Aki, försäkringsbedrägeri, sexutnyttjande av asylsökanden (ej med i åtalet), anstiftan till misshandel/mord på de sexutnyttjade (ej med i åtalet ännu) mord på pappan och mordförsök på mamman?
Citera
2017-05-07, 16:31
Medlem
lasternassummas avatar
Uppsåt
Jag tänker på uppsåtsbegreppet, som är centralt i brottsbalken. Att tänka på att begå ett brott är inte ett brott.
Jag tror inte att det är ett brott att stå med en kökskniv i handen bredvid en säng och tänka på att sticka kniven i den som sover där. Det finns dock en hel rad "gränsfall", som t.ex.:
– Jag tror att det inte är ett brott att stå där med en pistol (jag utgår från att vapnet är lagligt).
– Om personen i sängen är vaken och ser pistolen (eller kniven) och uppfattar det som ett hot, då kan det nog vara olaga hot.

MR hade inte bestämt sig för att skada JM. Han försökte inte skada JM.

Om man å andra sidan försöker sätta sig in i offrets situation kan jag säga att jag skulle inte vilja ha någon som står intill sängen när jag sover som står där med en kniv och funderar på att hugga mig med den...

Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
Intressant. Det är ju inte försök till mord att stå och fundera om man ska ta livet av henne.

Kan det vara förberedelse till mord att ta fram kniven och tveka om man ska mörda ?

T ex är det ju förberedelse till rån om man fixar en rånplan, skaffar handskar, verktyg osv. Men det finns ju fortfarande möjlighet till besinning och avbryta det.

MR hade tagit fram kniven så det uppfyller förberedande steget. Han ville dock stå och fundera i en timme om han ska mörda henne.

Skillnaden mot rånaren är att han planerar att råna medan MR tvekar att mörda. Tycker det behövs en juridisk utveckling av situationen.
Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-07 kl. 16:38.
Citera
2017-05-07, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Kan du och någon annan bekräfta att det finns bild på Ghasem på någon av de facebooksidor jag visade igår?

Om det är han, så tror jag att han fortfarande är kvar i Sverige. Eller har jag sett en dubbelgångare?
nyfiken- ska du på rättegången imorgon ?
Citera
2017-05-07, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
nyfiken- ska du på rättegången imorgon ?
Nej, jag bor tyvärr för långt ifrån.
Om du går, så hoppas jag att det blir värt besväret; trångt, kvavt och stundtals sömnigt skulle jag gissa.
Första dagen blir väl "bara" sakframställan?
Ah! Spännande!
Citera
2017-05-07, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus

Förberedelse till mord. Man får väl anset att rekvisit är uppfyllt när kniven är i handen och offret ligger på armlängds avstånd. Var sov tvillingarna? Kan de legat brevid som de ibland brukade. Åklagarna få min avsky som släpper ett så pass allvarligt brott som detta är med ett hus fyllt av småbarn.
Citera
2017-05-07, 16:55
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
How long has this been going on?

Vi har fått berättat att Johanna, utåt sett, tycks ha fungerat ganska normalt fram till runt 2008-2010, men har hon verkligen gjort det? Kan det vara så att ingen törs berätta riktigt om hur det var p g a av rädsla för att få knäskålarna krossade eller något ännu hemskare?

Tittar man bakåt, så tycks hennes planer om egna företag ta skruv i samband med att den äldre systern skördar framgångar tillsammans med den sedermera mördade pappan. Johanna väljer att starta verksamheter som dock inte genererar några större intäkter när hon ägnar sig åt hunduppfödning, Kebaberia, familjehem och gud vet allt.

Hon vet att sex säljer och lägger upp flera konton och namn på olika matchningssidor. Hon påbörjar sin bana som prostituerad, men agerar sannolikt helt på egen hand lite då och då när pengabehov uppstår.

Hon startar ett familjehemsbolag med en polis (-08?), men det tycks rinna ut ur sanden.
Hon träffar sen Aki och idéerna med olika bolag fortsätter. De provar sig fram tillsammans, men det tycks som att Johanna anser att hon får ta allt ansvar, Aki är inte tillräckligt forward och hon försöker pusha honom framåt på olika sätt. Antagligen är han inte så medgörlig som hon önskat och hennes begär efter pengar har ökat efter hennes vidlyftiga hantering med pengar.

Planerna med giftermål, livförsäkringar och en oförklarlig död av maken tar form.
Hon styr sina nästan vuxna barn med pengar och presenter, hjälper dem med knarkskulder och skaffar sig hållhakar på barnen och svärsonen som är ihop med dottern. Då framlägger hon sina förslag om att få hjälp med att bli av med maken, så kan de alla leva lyckligt och välbärgat tillsammans sen. Barnen mådde dåligt av detta och svärsonen tyckte det var för dåligt betalt för att hjälpa till med mord. Johanna hade gjort en missräkning med svärsonen, men den skulle bli ännu större när hon senare skulle få reda på att såväl barnen som svärsonen har i polisförhör berättat om hennes stämplingar.

Aki drunknar oförklarligt och Johanna uppger alla möjliga olika versioner till olika personer. Varför? Är sen och badar med barnen på platsen Aki hittades redan 14 dagar efter hans död. Lite uppseendeväckande såhär i efterhand, men glöm inte att hon har antingen stor förmåga att förtränga saker eller total avsaknad av samvete.

Eftersom livförsäkringshanteringen tar tid börjar Johanna planera igen för att tjäna pengar på den stora mängden ensamkommande flyktingbarn. Hon startar flera bolag.

Flera konstiga saker sker med alla bolag - inte bara tvivelaktiga placeringar utan tillstånd och sex med ensamkommande. Konstigheter, kanske för att Johanna involverat flera personer och gått in i flera bolag på löpande band? Bolaget hon har ihop med LI får en faktura 15/7 -16 på 2,6 miljoner från ett annat bolag där Johanna tidigare har stått som styrelseledamot. Bolaget som Johanna tidigare var ledamot i har en vd vid namn C*ll* Kh*l*d D*hq*nz* och han står som referens på fakturan. Undrar om LI var medveten om denna överenskommelse som Johanna gjort med C*ll*e i december -15?

Johannas föräldrar är extremt trötta på allt elände med henne och hennes avkommor. De har förstått att något är skumt med Akis död och kanske de kanske till och med vet hur det har gått till. De vill inte längre försörja henne och de två vuxna "strulungarna" som tycks vara rejält belastade med knarkskulder och som de återkommande begärs hjälpa till med. Nu är det slut på lån av lägenheter - olägenheterna ska väck, dock med tidsrespit fram till november.

Sen trasslar Johanna in sig i den egna trådfällan gång på gång. Hon tappar kontrollen över de ensamkommande flyktingarna, barnen och svärsonen. Hon har bara en kvar som hon tror att hon fortfarande kan styra som hon vill - MR vill ha det hon återkommande lovar honom. Det blir enkelt att lösa problemen med honom som utförare...

En sabla härva är det och frågan är hur länge hon hållit på? Jag har för länge sen skrivit något om att man bör undersöka om flera runt henne har dött oförklarligt. Det nämns något i tråden om ett drunknat tidigare fosterbarn och en farmor som man trott sköt farfar istället för att vara självmord. Kanske det var Johanna som sköt farfar (det där sista var väl lite drastiskt, men inte omöjligt om farfar levt samtidigt som Johanna). Kanske hela familjeklanen bär på mörka hemligheter?

Vad finns mer i härvan utöver mordstämpling x3, mord på Aki, försäkringsbedrägeri, sexutnyttjande av asylsökanden (ej med i åtalet), anstiftan till misshandel/mord på de sexutnyttjade (ej med i åtalet ännu) mord på pappan och mordförsök på mamman?
Intressant med nämnda faktura, en klassiker ! Förövrigt borde det vara förbjudet för offentliganställda att få öppna HBVhem etc : " sommarvilla-socionomen "JM öppnar famijehem med " mr x " polisen = extrem svågerpolitik eller Inom t.ex. aktiemarknaden finns det ju regler för " insideaffärer " men inte här inte VAD hände med " värdegrunden "
Citera
2017-05-07, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Intressant med nämnda faktura, en klassiker ! Förövrigt borde det vara förbjudet för offentliganställda att få öppna HBVhem etc : " sommarvilla-socionomen "JM öppnar famijehem med " mr x " polisen = extrem svågerpolitik eller Inom t.ex. aktiemarknaden finns det ju regler för " insideaffärer " men inte här inte VAD hände med " värdegrunden "
Den har väl byggts på med råge: flyktingar, brottslingar och andra förtappade tas här om hand kärleksfullt men bestämt.
Citera
2017-05-07, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Nej, jag bor tyvärr för långt ifrån.
Om du går, så hoppas jag att det blir värt besväret; trångt, kvavt och stundtals sömnigt skulle jag gissa.
Första dagen blir väl "bara" sakframställan?
Ah! Spännande!
Nej-jag är för långt bort då- arbetar. Hoppas att någon i tråden ändå går och vill dela med sig av stämningen-. Imorgon är det Akis dödsfall som avhandlas. Det verkar mörkt med bevisning.
I detta ärende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in