Uppsåt
Jag tänker på uppsåtsbegreppet, som är centralt i brottsbalken. Att tänka på att begå ett brott är inte ett brott.
Jag tror inte att det är ett brott att stå med en kökskniv i handen bredvid en säng och tänka på att sticka kniven i den som sover där. Det finns dock en hel rad "gränsfall", som t.ex.:
– Jag tror att det inte är ett brott att stå där med en pistol (jag utgår från att vapnet är lagligt).
– Om personen i sängen är vaken och ser pistolen (eller kniven) och uppfattar det som ett hot, då kan det nog vara olaga hot.
MR hade inte bestämt sig för att skada JM. Han försökte inte skada JM.
Om man å andra sidan försöker sätta sig in i offrets situation kan jag säga att jag skulle inte vilja ha någon som står intill sängen när jag sover som står där med en kniv och funderar på att hugga mig med den...
Citat:
Ursprungligen postat av
cossinus
Intressant. Det är ju inte försök till mord att stå och fundera om man ska ta livet av henne.
Kan det vara förberedelse till mord att ta fram kniven och tveka om man ska mörda ?
T ex är det ju förberedelse till rån om man fixar en rånplan, skaffar handskar, verktyg osv. Men det finns ju fortfarande möjlighet till besinning och avbryta det.
MR hade tagit fram kniven så det uppfyller förberedande steget. Han ville dock stå och fundera i en timme om han ska mörda henne.
Skillnaden mot rånaren är att han planerar att råna medan MR tvekar att mörda. Tycker det behövs en juridisk utveckling av situationen.