2017-05-06, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
såg hans kontoutrdrag i fupen, ingen jobb, inga pengar eller inkomster, swish några hundringar här och där, 25 år och helt misslyckad redan

Fast visst hade han jobb? Var han inte diskare på La Cucina?
Citera
2017-05-06, 09:50
Medlem
crippledmfs avatar
Vet inte om det tagits upp, men ur ett juridiskt perspektiv så finner jag det konstigt att just barnadråp inte verkar ha varit på tal en enda gång i detta fall.

"Om en kvinna dödar sitt barn vid födelsen eller eljest å tid då hon på grund av nedkomsten befinner sig i upprivet sinnestillstånd eller i svårt trångmål, kan hon dömas för barnadråp till fängelse i högst sex år."

Normal svenska; "Om en kvinna dödar sitt barn vid födseln eller i närliggande tidsperiod eftersom hon på grund av förlossningsdepression inte är sig själv och befinner sig i en besvärlig situation så kan hon dömas för barnadråp till fängelse i högst sex år."

Hade jag varit advokat till Erika och bevisen låg henne till last hade det ju iallafall varit den försvarslinje som jag valt eftersom straffet i regel landar på drygt tre år. Hennes unga ålder lär troligtvis också resultera i en mer eller mindre obligatorisk straffrabatt på åtminstone 25%.
Citera
2017-05-06, 09:57
Medlem
crippledmfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crippledmf
Vet inte om det tagits upp, men ur ett juridiskt perspektiv så finner jag det konstigt att just barnadråp inte verkar ha varit på tal en enda gång i detta fall.

"Om en kvinna dödar sitt barn vid födelsen eller eljest å tid då hon på grund av nedkomsten befinner sig i upprivet sinnestillstånd eller i svårt trångmål, kan hon dömas för barnadråp till fängelse i högst sex år."

Normal svenska; "Om en kvinna dödar sitt barn vid födseln eller i närliggande tidsperiod eftersom hon på grund av förlossningsdepression inte är sig själv och befinner sig i en besvärlig situation så kan hon dömas för barnadråp till fängelse i högst sex år."

Hade jag varit advokat till Erika och bevisen låg henne till last hade det ju iallafall varit den försvarslinje som jag valt eftersom straffet i regel landar på drygt tre år. Hennes unga ålder lär troligtvis också resultera i en mer eller mindre obligatorisk straffrabatt på åtminstone 25%.

Edit; efter att ha läst lite mer om termen barnadråp så inser jag att det normalt sett bara döms ut om mamman haft förlossningspsykos, vilket inte är samma sak som depression och ingenting som Erika verkat visa några uppenbara tecken på.
Citera
2017-05-06, 09:58
Medlem
Citat:
Är benägen att hålla med dig. Min magkänsla och instinktiva misstänksamhet riktade sig främst till Alex, och desto mer jag läser desto mer känns min uppfattning som sannolikt bekräftad.

Alternativet skulle vara att Erika är oerhört manipulativ, och väldigt skicklig på det också.. Det är en sak att läsa text från förhör och en annan att höra henne tala, men jag är relativt säker på att hon saknar intelligensen att vara så pass manipulativ under långa pressade stunder med utbildade och erfarna förhörsledare i vilket fall. Min uppfattning är att Erika är en person med någon typ av neuropsykiatrisk störning, nedsatt intelligens, och lite dysfunktionell när det gäller socialt samspel. Utöver det så har hon ett oerhört svagt självförtroende och taskig självbild. Hon upplevs som något karaktärslös och intetsägande, hon stämmer bra in på föreställningen om en ung kvinna som med hjälp av ett barn ska åtgärda sina egna problem. Hon tror genuint att hon verkligen vill ha ett barn av kärleksskäl som alla andra, hon tror att hennes pojkvän kommer förbättras och bli mognare om de får barn och att deras relation till varandra men även deras relation till övriga anhöriga kommer gynnas enormt mycket av ett eventuellt barn. Hennes agerande är egoistiskt, men är relativt säker på att hon inte själv förstår det. Samtidigt så är hon den perfekta partnern för persontypen som Alex faktiskt är. Lojal/undergiven/lättsam, en person som han enkelt kan styra utan någon större ansträngning. Han är bekväm med henne och får som han vill (med undantag för analsexet men detta lovade Erika till slut att testa på). Alex som person är inte särskilt intelligent han heller, men jag tror han har ett högre socialt intellekt än vad man tror vid första anblick. Han är kall men upplevs som omtänksam och medgörlig, men bara när allt går hans väg. Ett störningsmoment i hans idealvärld och livsplanering blir ett meningslöst objekt om han så behöver. En sådan trivial sak som att någon stör honom i ett dataspel får förödande konsekvenser, Alex tappar sin verklighetsuppfattning totalt och agerar impulsivt och instinktivt. Det är korta handlingar utan eftertanke som ger korta konsekvenser på hans psyke.

Tror man kan hålla på och analysera i evigheter när man har en FUP på över 3000 sidor, jag har själv bara skummat igenom och läst mest i tråden men jag är ändå ganska säker i detta skede. Barnet blev inte den lösning som Erika hade förväntat sig, eventuella medicinska komplikationer och medfödda defekter vid födsel i kombination med den psykologiska aspekten rörande hennes självbild i relation med hennes pojkvän resulterade således i någon sorts av förlossningsdepression och hopplöshet. Detta blev avgörande gällande det faktum att hon sedan försummat vården och missat alla förvarningar och senare händelser. Hon lyckades inte skapa en biologisk symbios med sin dotter som normalt sett är en förutsättning för en sund relation. Det framgår dock att Erika ändå HAR reagerat på blåmärken och barnets udda beteende, hon har sökt information och försökt förstå och hon har varit i kontakt med sjukvården. Hon borde tänkt ett steg längre, men det är ju inte så att hon totalt övergivit barnet och inte lagt någon energi på att bry sig om barnets välbefinnande. Vid en allvarligare förlossningsdepression som i andra fall har lett till sk. barnadråp så har det oftast inte funnits en uns av empati eller oro, tycker ändå att Erika varit någorlunda "stabil" och förankrad i verkligheten om man jämför med liknande historiska rättsfall.

Erika är delvis ett offer, vet att kvinnor allt för enkelt får den rollen i brottmål men i detta fallet så tror jag inte att situationen hade utvecklats till något så tragiskt om inte Alex vore inblandad från början. Med det sagt så har Erika fortfarande gjort sig skyldig till brott och vanvård och bör/lär dömas för detta. Samtidigt så känns det som att detta kunde ha undvikits med rätt insatser och bättre uppmärksamhet från de inblandade.

Jag tror ändå att Erika med adekvat hjälp och seriösa insatser någon gång i framtiden kan bli en välfungerande medborgare, med tiden kommer mognaden och hoppas att hon då kommer förstå att hon aldrig behövde ett barn och att hon kan klara sig bra ändå. För Alex del tror jag framtiden blir mer dyster, med all rätt.

Om man under barnets första månad ägnar sig åt att ta 900 bilder på barnet och är upptagen med att redigera dessa bilder och visa dem i fotogrupper för betygsättning har man knappast normal anknytning och bindning till sin bebis. Det har sökts på utvecklingsfaser hos bebisar och då borde de rimligtvis också fått fram hur man ska ge sitt barn närhet och umgås med sin bebis när den är vaken, hur man ska göra en stor åtskillnad på dag som ska vara den aktiva delen av dygnet då det ska vara liv, ljus och ljud och natt som ska vara den passiva delen av dygnet då det ska vara dämpat ljus och lite aktivitet. Här verkar det inte vara någon skillnad på dag och natt och inte mycket närhet.
Citera
2017-05-06, 09:59
Medlem
Wounderingtwos avatar
Citat:

Fast inget tyder ju på att Erika haft en förlossningsdepression så varför skulle man åtala henne för det?
Citera
2017-05-06, 10:24
Medlem
crippledmfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo
Fast inget tyder ju på att Erika haft en förlossningsdepression så varför skulle man åtala henne för det?

Förlossningsdepression är ett begrepp innehållande olika grader, en allmän nedstämdhet och oförmåga att skapa en symbios är ett tecken på förlossningsdepression.

Men barnadråp gäller ändå främst förlossningspsykos utlöst av förlossningsdepression så är inte aktuellt ändå, mitt fel
Citera
2017-05-06, 10:35
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Edit; efter att ha läst lite mer om termen barnadråp så inser jag att det normalt sett bara döms ut om mamman haft förlossningspsykos, vilket inte är samma sak som depression och ingenting som Erika verkat visa några uppenbara tecken på.

DET stämmer inte heller. (Länk?) Mamman måste inte ha haft en psykos, hon måste inte ha haft någon psykiatrisk diagnos alls. Hon kan ha varit "i svårt trångmål" också, d.v.s. de verkliga omständigheterna kan ha varit så svåra att hon inte tyckte att hon hade något annat val än att dölja sin graviditet, föda ensam, döda barnet och göra sig av med kroppen. Tänk en tonårsflicka i en hederskultur t.ex..

Men detta har ABSOLUT INGET med fallet i tråden att göra.
Citera
2017-05-06, 10:47
Medlem
Får man någon förklaring i FUP varför tungbandet saknas helt?
Har försökt leta men hittar inte...
Citera
2017-05-06, 11:34
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonBlut
Får man någon förklaring i FUP varför tungbandet saknas helt?
Har försökt leta men hittar inte...
Inte i FUP´en men det var någon som skrev att det brukar/kan bli så om man tvångsmatar ett spädbarn. Huruvida man ska vara källkritisk till det påståendet eller ej(?) vet jag inte, minns inte heller om det backades upp med någon länk men kolla några sidor bak så hittar du det!
Senast redigerad av Tuvtramp 2017-05-06 kl. 11:36.
Citera
2017-05-06, 11:36
Medlem
crippledmfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
DET stämmer inte heller. (Länk?) Mamman måste inte ha haft en psykos, hon måste inte ha haft någon psykiatrisk diagnos alls. Hon kan ha varit "i svårt trångmål" också, d.v.s. de verkliga omständigheterna kan ha varit så svåra att hon inte tyckte att hon hade något annat val än att dölja sin graviditet, föda ensam, döda barnet och göra sig av med kroppen. Tänk en tonårsflicka i en hederskultur t.ex..

Men detta har ABSOLUT INGET med fallet i tråden att göra.

Nej det vet jag, men efter att ha läst lite mer så har jag ändå uppfattning att begreppet främst tillämpas vid psykoser. Som jag skrev, "normalt sett".
Citera
2017-05-06, 11:37
Medlem
Wounderingtwos avatar
Citat:
Förlossningsdepression är ett begrepp innehållande olika grader, en allmän nedstämdhet och oförmåga att skapa en symbios är ett tecken på förlossningsdepression.

Men barnadråp gäller ändå främst förlossningspsykos utlöst av förlossningsdepression så är inte aktuellt ändå, mitt fel

Jag är väl medveten om av en förlossningsdepression är. Det finns fortfarande ingenting som tyder på det i det här fallet.

Kräks på människor som ska se mammor som skadar sina barn som offer/psykiskt sjuka varenda gång. Självupptagen och empatistörd tjej som inte borde ha blivit gravid över huvud taget. Förlossningsdepression? Nej.
Citera
2017-05-06, 12:23
Medlem
crippledmfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo
Jag är väl medveten om av en förlossningsdepression är. Det finns fortfarande ingenting som tyder på det i det här fallet.

Kräks på människor som ska se mammor som skadar sina barn som offer/psykiskt sjuka varenda gång. Självupptagen och empatistörd tjej som inte borde ha blivit gravid över huvud taget. Förlossningsdepression? Nej.

Och du tror inte att självupptagna och empatistörda människor och deras beteende kan analyseras och förklaras? "Det är en sak att förstå sig på och förklara en handling, det är en annan att försvara en handling".

Man kan förklara hur pedofiler och våldtäktsmän fungerar också och varför de blivit som de blivit och agerat som de gjort, det betyder inte att man per automatik tycker att dom är offer som inte förtjänar straff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in