Citat:
Ursprungligen postat av
Pripps3.5
Fup. s. 1695
Ju mer jag läser så stärks misstankarna mot Alexander.
Det är han som styr och ställer. Han utnyttjar Erikas osäkerhet samt kärlek och hon litar fullt ut på honom. Erika hade haft problem med sitt föräldraskap även utan Alexander. Men med rätt stöd och hjälp hade hon säkert fixat det.
Hon ifrågasatte aldrig Alex, som hade en grandios självbild som superfarsa, som han inte klarade av att leva upp till.
Är benägen att hålla med dig. Min magkänsla och instinktiva misstänksamhet riktade sig främst till Alex, och desto mer jag läser desto mer känns min uppfattning som sannolikt bekräftad.
Alternativet skulle vara att Erika är oerhört manipulativ, och väldigt skicklig på det också.. Det är en sak att läsa text från förhör och en annan att höra henne tala, men jag är relativt säker på att hon saknar intelligensen att vara så pass manipulativ under långa pressade stunder med utbildade och erfarna förhörsledare i vilket fall. Min uppfattning är att Erika är en person med någon typ av neuropsykiatrisk störning, nedsatt intelligens, och lite dysfunktionell när det gäller socialt samspel. Utöver det så har hon ett oerhört svagt självförtroende och taskig självbild. Hon upplevs som något karaktärslös och intetsägande, hon stämmer bra in på föreställningen om en ung kvinna som med hjälp av ett barn ska åtgärda sina egna problem. Hon tror genuint att hon verkligen vill ha ett barn av kärleksskäl som alla andra, hon tror att hennes pojkvän kommer förbättras och bli mognare om de får barn och att deras relation till varandra men även deras relation till övriga anhöriga kommer gynnas enormt mycket av ett eventuellt barn. Hennes agerande är egoistiskt, men är relativt säker på att hon inte själv förstår det. Samtidigt så är hon den perfekta partnern för persontypen som Alex faktiskt är. Lojal/undergiven/lättsam, en person som han enkelt kan styra utan någon större ansträngning. Han är bekväm med henne och får som han vill (med undantag för analsexet men detta lovade Erika till slut att testa på). Alex som person är inte särskilt intelligent han heller, men jag tror han har ett högre socialt intellekt än vad man tror vid första anblick. Han är kall men upplevs som omtänksam och medgörlig, men bara när allt går hans väg. Ett störningsmoment i hans idealvärld och livsplanering blir ett meningslöst objekt om han så behöver. En sådan trivial sak som att någon stör honom i ett dataspel får förödande konsekvenser, Alex tappar sin verklighetsuppfattning totalt och agerar impulsivt och instinktivt. Det är korta handlingar utan eftertanke som ger korta konsekvenser på hans psyke.
Tror man kan hålla på och analysera i evigheter när man har en FUP på över 3000 sidor, jag har själv bara skummat igenom och läst mest i tråden men jag är ändå ganska säker i detta skede. Barnet blev inte den lösning som Erika hade förväntat sig, eventuella medicinska komplikationer och medfödda defekter vid födsel i kombination med den psykologiska aspekten rörande hennes självbild i relation med hennes pojkvän resulterade således i någon sorts av förlossningsdepression och hopplöshet. Detta blev avgörande gällande det faktum att hon sedan försummat vården och missat alla förvarningar och senare händelser. Hon lyckades inte skapa en biologisk symbios med sin dotter som normalt sett är en förutsättning för en sund relation. Det framgår dock att Erika ändå HAR reagerat på blåmärken och barnets udda beteende, hon har sökt information och försökt förstå och hon har varit i kontakt med sjukvården. Hon borde tänkt ett steg längre, men det är ju inte så att hon totalt övergivit barnet och inte lagt någon energi på att bry sig om barnets välbefinnande. Vid en allvarligare förlossningsdepression som i andra fall har lett till sk.
barnadråp så har det oftast inte funnits en uns av empati eller oro, tycker ändå att Erika varit någorlunda "stabil" och förankrad i verkligheten om man jämför med liknande historiska rättsfall.
Erika är delvis ett offer, vet att kvinnor allt för enkelt får den rollen i brottmål men i detta fallet så tror jag inte att situationen hade utvecklats till något så tragiskt om inte Alex vore inblandad från början. Med det sagt så har Erika fortfarande gjort sig skyldig till brott och vanvård och bör/lär dömas för detta. Samtidigt så känns det som att detta kunde ha undvikits med rätt insatser och bättre uppmärksamhet från de inblandade.
Jag tror ändå att Erika med adekvat hjälp och seriösa insatser någon gång i framtiden kan bli en välfungerande medborgare, med tiden kommer mognaden och hoppas att hon då kommer förstå att hon aldrig behövde ett barn och att hon kan klara sig bra ändå. För Alex del tror jag framtiden blir mer dyster, med all rätt.