2017-05-04, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Om man nu tror på att IM såg mördaren i samband med att han parkerade. Vilket jag gör. Så måste det finnas en anledning till den kommande mördarens tidiga positionering. Enligt uträkningar som inte bygger på hans egen tidsuppfattning.

1. Mötesscenariot. Vilket jag förkastar av ett antal anledningar.

2. Det var hans uppgift att stå där. Förslagsvis som spanare eller liknande. Deltagande i en verksamhet som pågick. Vilket antalet observationer av WT kan tyda på. Liksom Säpos övervaknings-PM. Och här passar även Dahlgrens berättelse in. Om den nu är sann. Där denna spanare inte kunde hålla sig när Palme passerade. Alltså övervakning, eller annan verksamhet, som urartade i mord via personligt initiativ och beslut.

3. Mannen vankade omkring i hörnan av en annan anledning. Som IM uttryckte det. En kommande narkotikaaffär. Där mordet skedde av en olycklig slump. Mördarens iskalla beteende och uppenbara kompetens talar emot. Plus att han av en slump skulle vara beväpnad med en grovkalibrig revolver med ovanlig ammunition.

4. En liten grupp passade på när tillfället uppenbarade sig. Gruppen rättade sig enbart efter Palmes rörelser. Och när han visade att han skulle promenera hem, och samtidigt visade sin gångriktning så gick man i position. Mannen i Dekorimahörnan anlände dit klart innan paret Palme bytt sida på Sveavägen. Eftersom det var hans uppgift. I förvissning om att även andra sidan täcktes upp. Vilket i stora drag är min teori. Som efter sig lämnar både en okänd mördare och okända WT-bärare.

Där det är männen med kommunikationsutrustning som är den gordiska knuten. Och deras hemvist. Som fått PU under 30 år att förneka deras existens. För hur annars ska man kunna påstå att det var en ensam galning som CP. Precis som dagens anhängare av andra galningar måste göra detsamma. Förneka den mest uppenbara ledtråden.

"grovkalibrig revolver med ovanlig ammunition" - Varför är det ovanligt? Var det gammalt? Vart köper GM den typ ammunition?
Citera
2017-05-04, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
"grovkalibrig revolver med ovanlig ammunition" - Varför är det ovanligt? Var det gammalt? Vart köper GM den typ ammunition?

På Oxen?
Citera
2017-05-04, 09:32
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmm2
.......Dekorimamannen blev igenkänd eller ballade ur på annat sätt och ersätts av en annan i övervakningsgruppen. Ersättaren kan dessutom mycket väl vara identisk med den förföljare som Fauzzi såg.
Mer troligt är att Perä var Dekorimamannen som stod kvar på sin post och blev vittne till alltihop. Efteråt förstod han säkert att ett ännu hemligare motståndarlag med makt över rättsstaten hade vunnit och att han då själv istället skulle utpekas som gm med hela den finsktalande och olagligt wt-utrustade Tolvan som medhjälpare. När Perä tog sitt liv gav han sina kamrater möjlighet att freda sig mot ännu falskare anklagelser.
Först senare då det fanns risk att också någon i den inte lika sammansvurna Skytteklubben kunde avslöja sig som wt-övervakare fann väl kuppvinnarna det bäst att avslöja hur tjejerna skulle ha skrämt iväg Perä så att en numera garanterat mutad Avsan skulle kunna vittna i slutändan istället. Det gäller bara att hålla tyst om ytterligare wt-bärare så länge någon som kan tänkas kunna protestera med trovärdighet lever kvar. En sak är ändå säker: PU har namnen och samtalat med samtliga vittnen bland de olika övervakningsteamen men precis som med väktarförhören hålls det hemligt tills man lyckas göra någon ensamgalning trovärdig utanför dessa kretsar.
Citera
2017-05-04, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Och mördaren hade med stor sannolikhet rock.
Helt riktigt.

Lite konfektionsteori:

Vad är skillnaden mellan jacka och rock, om de är lika långa?
Jo, en rock har en slits baktill och nedersta knappen sitter ungefär i höjd med byxgrenen. Detta gör att rocken har två stycken s k rockskört som bara sitter fast i plagget upptill. När man springer iklädd en rock kommer rockskörten garanterat att fladdra av vinddraget och knänas rörelse. Även en halvlång rock fladdrar.

En jacka kan vara lika lång som en kort rock, men den har ingen slits baktill. Den är mer som ett fodral. Fladdrar inte.

Många vittnen har tvekat inför valet jacka/rock när de ska beskriva den misstänkte. Det beror kanske på att man sedan länge förknippat rock med kavajslag som finns på tex en trenchcoat. Just vid den här tiden hade emellertid en ny sorts gubbrock dykt upp på marknaden. Den saknade slag, dvs hade en vanlig jackkrage. Den var av märket Tenson och väckte en viss munterhet bland oss unga. Gubbar som ville se unga ut osv.

Men det viktiga i det här fallet är alltså rockskörten.
Senast redigerad av Hmmm2 2017-05-04 kl. 10:58.
Citera
2017-05-04, 12:24
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
....... Mördarens iskalla beteende och uppenbara kompetens talar emot. Plus att han av en slump skulle vara beväpnad med en grovkalibrig revolver med ovanlig ammunition......
Just dessa tvärsäkra påståenden som spreds i alla media ända från början fast inga belägg för någotdera ännu kunnat visas talar för att kuppvinnarna är de som fortfarande har makt över PU.
Citera
2017-05-04, 20:23
Medlem
SGDFs avatar
Andersson och andra!

Jag reagerar lite på hur ni träter om IM, och tillämpar millimetermätning av hans ord.

Jag läser Kanger, 1987; Kanger har ju redan då intervjuat IM (fast han kallar honom Martin). Där sneddar GM från utsidan av pelaren, ställer sig till vänster om Dekorimas port. Spanar norrut, söderut.

En grupp män går förbi norrut, två tjejer söderut. Sedan kommer ett par, dom släpper armkroken, GM går ikapp, drar Olof Palme mot sig och skjuter med böjd arm.

Redan innan påstår sig IM ha sagt att mannen är skum, och direkt före skotten påstår han sig ha sagt, "se, nu rycker han kärringens väska" Efter skotten ska GM (fortfarande IM, enligt Kanger) gått runt paret, därefter gått iväg, sedan joggat.

IM's vittnesmål har inte den exakticiteten som du och andra tillmäter dem, för att låna professorns egenuppfunna ord. Och jag tycker det verkar som att han är rätt intresserad av att prata med media.

Det som fascinerar mig är hur IM beskriver en kille gå exakt som Engström påstår sig gå. Från reklampelaren mot skyltfönstret. Där kollar han in, sedan vänder han sig.

Är inte detta märkligt?! Jag ser två lösningar:

1. Stig Engström agerar EXAKT som GM har gjort, fast 20 sekunder efter. Han följer John på flera punkter, t ex snubblar han nästan över OP, ungefär som GM kan ha gjort, och för säkerhets skull springer han enligt egen utsago in i gränden.

Pelaren till skyltfönstret; kände Engström till att IM vittnat så? Man borde kolla vem som säger vad och när.

2. Stig Engström är GM.

Jag vet att du vurmar för 3: Stig Engström fabulerar. Men återigen 1: hur i hela friden lyckas han pricka in exakt vad IM ser?!
Senast redigerad av SGDF 2017-05-04 kl. 20:26.
Citera
2017-05-04, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArchNut
Senare i år även Ola Tunander
http://www.bokus.com/bok/9789173291408/ubatsmysteriet/

Intressant! Någon som vet mer? Innehåller den nyheter?
Citera
2017-05-04, 22:12
Medlem
Till och från har ju Stay Behind diskuterats. Det kan vara värt att notera att i en nyutkommen norsk bok (Frode Fanebust- Kald krig, hemmelig haer) så identifieras inte mindre än fyra stay-behind nät i Norge.

Hur många svenska nät som var operativa 1986 är väl svårt att veta, men det är värt att notera att Colby säger sig ha varit inblandad i att starta inte mindre än 3 stycken på 50-talet - ett torde vara Lindencronas nät, ett annat nät var ett reservnät och ett tredje nät var ett rent amerikanskt nät. Därtill tillkommer krigs-IB.

Vad som hände med Colbys reservnät och amerikanska nät har mig veterligt aldrig klarlagts. Däremot finns det en del som tyder på att krigs-IB och Gieseckes nät var skilda från varandra och operativa samtidigt så sent som 80-talet.
Citera
2017-05-04, 23:03
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare

Så vitt jag vet så var det en ädre amunitionstyp som slutade tillverkas på sent 70-tal. Hur länge den sedan såldes i butik vet jag inte. Det finns fortfarande gott om amunitionstypen att köpa på Nätet.

Ovanlig eftersom det inte finns något egentligt bruk för den bland sportskyttar (.357 är en populör kaliber annars bland sportskyttar). Inget som vanliga sportskyttar har hemma. En helmantlad kula sliter mer på loppet, och det vill man inte. Dom köpte amunitionen i Svergie kan delas in i 2 grupper:
- Väldigt entusiastiska sportskyttar och samlare.
- Säkerhetsorgansiationer som kan ha behov av att ha handeldvapen som kan skjuta igenom skottsäkra västar. Livvakter (SÄPO), försvaret och eventuellt vanliga polisen.

CGÖ som ju är en trådfavorit var ju både sportskytteentusiast och hade kopplingar till försvaret, hade förståss en ask hemma. Hade nästan varit konstigt annars med hans mycket stora intresse för vapen och revolverskytte.
Citera
2017-05-04, 23:12
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Intressant! Någon som vet mer? Innehåller den nyheter?

Vet ej ang Ola Tunander men ser ändå mer fram emot Anders Sundelins aviserade bok "Diplomaten" Sverker Åström. "Fallet Wennerström" är en briljant bok så jag har stora förväntningar Sundelins alster. Med tanke på SÅ kan det finnas en del intressant även runt MOP.

I Fokus har Sundelin skrivit om den miljö som fanns som bakgrund mot PUs haverier , vänskapskorruptionen och självbelåtenheten inom socialdemokratin.

https://www.fokus.se/2016/02/vannerna-pa-singelbacken/
Citera
2017-05-04, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Så vitt jag vet så var det en ädre amunitionstyp som slutade tillverkas på sent 70-tal. Hur länge den sedan såldes i butik vet jag inte. Det finns fortfarande gott om amunitionstypen att köpa på Nätet.

Ovanlig eftersom det inte finns något egentligt bruk för den bland sportskyttar (.357 är en populör kaliber annars bland sportskyttar). Inget som vanliga sportskyttar har hemma. En helmantlad kula sliter mer på loppet, och det vill man inte. Dom köpte amunitionen i Svergie kan delas in i 2 grupper:
- Väldigt entusiastiska sportskyttar och samlare.
- Säkerhetsorgansiationer som kan ha behov av att ha handeldvapen som kan skjuta igenom skottsäkra västar. Livvakter (SÄPO), försvaret och eventuellt vanliga polisen.

CGÖ som ju är en trådfavorit var ju både sportskytteentusiast och hade kopplingar till försvaret, hade förståss en ask hemma. Hade nästan varit konstigt annars med hans mycket stora intresse för vapen och revolverskytte.

Du menar på fullt allvar att polisen i Sverige skulle ha vapen för att skjuta igenom skottsäkra västar?
Citera
2017-05-04, 23:17
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Andersson och andra!

Jag reagerar lite på hur ni träter om IM, och tillämpar millimetermätning av hans ord.

Jag läser Kanger, 1987; Kanger har ju redan då intervjuat IM (fast han kallar honom Martin). Där sneddar GM från utsidan av pelaren, ställer sig till vänster om Dekorimas port. Spanar norrut, söderut.

En grupp män går förbi norrut, två tjejer söderut. Sedan kommer ett par, dom släpper armkroken, GM går ikapp, drar Olof Palme mot sig och skjuter med böjd arm.

Redan innan påstår sig IM ha sagt att mannen är skum, och direkt före skotten påstår han sig ha sagt, "se, nu rycker han kärringens väska" Efter skotten ska GM (fortfarande IM, enligt Kanger) gått runt paret, därefter gått iväg, sedan joggat.

IM's vittnesmål har inte den exakticiteten som du och andra tillmäter dem, för att låna professorns egenuppfunna ord. Och jag tycker det verkar som att han är rätt intresserad av att prata med media.

Det som fascinerar mig är hur IM beskriver en kille gå exakt som Engström påstår sig gå. Från reklampelaren mot skyltfönstret. Där kollar han in, sedan vänder han sig.

Är inte detta märkligt?! Jag ser två lösningar:

1. Stig Engström agerar EXAKT som GM har gjort, fast 20 sekunder efter. Han följer John på flera punkter, t ex snubblar han nästan över OP, ungefär som GM kan ha gjort, och för säkerhets skull springer han enligt egen utsago in i gränden.

Pelaren till skyltfönstret; kände Engström till att IM vittnat så? Man borde kolla vem som säger vad och när.

2. Stig Engström är GM.

Jag vet att du vurmar för 3: Stig Engström fabulerar. Men återigen 1: hur i hela friden lyckas han pricka in exakt vad IM ser?!

Tomas Kanger gör sina intervjuer med Inge Morelius sommaren 1986 ganska långt efter händelsen. Läser du Kangers bok ser du tydligt att han mer driver kampanj än en saklig redogörelse. Finns en risk att han påverkat IM i någon riktning.

Sedan är det givetvis sorgligt att PU är så saktfärdiga med att höra IM någorlunda ordentligt. Efter att IM ringt upp PU 0920 på lördagsmorgonen och lämnat en summarisk redogörelse tar det PU inte mindre än två veckor innan han hörs nästa gång. Hårresande är bara förnamnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in