2017-05-04, 16:24
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Finns ingen kalkylator där som har stora glas vin, eller vikt i kg. Ta en skärmdump eller lägg ut rätt länk, tack.

1. Tryck på länken.
2. Tryck på "Calculate Blood Alcohol Concentration".
3. Ange age: 63
4. Ange kön (gender): Female
5. Ange vikt (pounds, 65 kg -> 143 lbs): 143
6. Select your beverage: Whine (half a large glass)
7. Ange antal glas: 5
8. Ange tid efter förtäring: (här räknade jag på en och sex timmar)
9. Tryck på "Calculate"

Notera resultatet och tryck sedan på föregående sida för att räkna igen. Testa gärna med olika vikt, mängder och tider.

Jag fick:

5 stora glas vin.
Efter 1 timme: 0,15‰
Efter 6 timmar: 0,09‰

Länk:
https://www.healthstatus.com/calculators/

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-04 kl. 16:30.
Citera
2017-05-04, 16:28
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siwsan
Härmed donerar jag kopior på det av mig hos Västmanlands Tingsrätt införskaffade förundersökningsmaterialet i sin helhet. Materialet innehåller väldigt många PDF-filer så jag har packat ihop de 555 MB friska till ett splittat 7z-arkiv (www.7-zip.org för den som aldrig använt 7-zip)

https://minfil.org/O2i3D7b5b5/FUP_Sommarstugemorden_i_Arboga_20170504.7z.001
https://minfil.org/QciaDeb2b3/FUP_Sommarstugemorden_i_Arboga_20170504.7z.002
https://minfil.org/R9i4D0b7b1/FUP_Sommarstugemorden_i_Arboga_20170504.7z.003

Det är lysande! För de som inte redan laddat ner.

Som Marie-Antoinette kanske skulle utrycka det: Magnifique, extraordinaire!

Utmärkt samordning och samarbete i tråden!

Där kan alla läsa t.ex. om Anki efter mordet:
– Att hon hade 0,10‰ i blodet vid test på sjukhuset.
– Vittnesmål från ambulanspersonal som säger att Anki inte var berusad.
– Att hon gick själv, trots sina skador, från sommarstugan till ambulansen.

Och ungefär 7000 sidor mer fakta om fallet.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-04 kl. 16:36.
Citera
2017-05-04, 16:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Enligt det prov som togs hade hon väl bara 0,1‰ i blodet. Således nykter. Eftersom vi inte vet riktigt hur mycket hon drack, hur mycket hon väger och eftersom alkoholförbränningen varierar mellan individer och säkert för samma individ beroende på tidpunkt och diverse så kommer den här diskussionen inte att leda någonstans.

Provet däremot säger väl allt?

Provet togs kl.04:20. Hon drack en liter vin. Det går att räkna bakvägen - det gör Polisen vardagligen och inte svårt att göra själv.
Anki var full vid 22:30. Bakis vid 04:20.

Diskussionen är intressant eftersom vissa tar 0,1%o som intäkt för moderat drickande. Vi pratar om bakgrunden till JMs liv och dysfunktionella familjer som media rapporterat om. GM och AM drack dagligen, vilket jag skrev och andra rapporterat om tidigt i tråden.

Tragiskt att GM var dement också av alkoholen som det verkar. AM betedde sig minst sagt konstigt vid tidpunkten och promillen är svaret som det ser ut.
Senast redigerad av stativera 2017-05-04 kl. 16:34.
Citera
2017-05-04, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ärlighet och alkohol?
Jag har inte träffat Anki, men 55 kg låter lite. Jag gissar på 65.
https://www.healthstatus.com/perl/calculator.cgi

Man kan inte räkna på hur mycket dom väger, framför allt inte
när man kommer upp lite i vikt och personen anses fet och
det beror på att man mäter mängden alkohol i blodet och
fett har inga blodkärl.
Så en 300 kg tung grabb blir normalt lika full som en 100 kg tung.

/dbds
Citera
2017-05-04, 16:52
Medlem
FarbrorAgges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
Helt sjukt. I häktet har hon skrivit meddelandet "låda 30" till M i dari-svenska-lexikonet på samma sida som order "mördare" översätts. Och i låda 30 har hon då i sin tur lagt en massa brev till M.

Källa: https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fminfil.org%2FleOaCab4b0% 2FProtokollbilaga_2017-02-06__Brev.pdf sida 66

De här lapparna hon som har skrivit till sina barn från häktet är ju bara helt otroliga. Dårjäveln inkriminierar ju sig själv fullständigt. Hon skriver bland annat exakt var kniven/mordvapnet finns. En jubelidiot. Hoppas hon får livstid.

För övrigt hoppas jag att den/de som var med och dränkte Aki också åker dit och får livstid.
Citera
2017-05-04, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kobo35
Någonstans stod det att Anki vägde 90kg, att hon hade stor kroppshydda för sin längd

Helt korrekt,i rättsprotokollet står det att hon är 1,65 lång,och väger 90 kilo.Det noteras även att hon har kraftig kroppsbyggnad.
Citera
2017-05-04, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Håller med man kan reagera väldigt olika. Jag blir också som du alldeles iskall och rationell, även om jag till vardags kan vara småstressad av småsaker, men blir det allvar är det något annat.

Tror fortfarande att föräldrarna, som tidigare uppgetts, var rätt onyktra den där fredagskvällen i stugan. Inget märkvärdigt med det för lediga vuxna i sin stuga, men tyvärr något som den beräknade damen JM sannolikt hade kalkylerat med.

Att dricka en hel flaska vin skulle nog göra de flesta 66-åriga kvinnor rätt påverkade. Då blir mycket dimmigt och overkligt förutom chocken av att vakna upp mitt i skräckfilmen.

Det som är lite förvånade är att hon inte mer går in på att hon skulle vara rädd för att en gärningsman kunde vara kvar i huset. Hon får ju vänta en god halvtimme innan hjälpen kommer. Framgår inte att hon försöker smyga omkring, gömma sig eller beväpna sig med något. Hon har sannolikt varit i enorm chock.

Lite märkligt också att räddningspersonalen inte tolkar hennes beteende som bara chock och också märkligt att hon redan där i ambulansen börjar spekulera i vem som kan ha gjort det. Detta tyder på, som jag skulle gissa, att det inte bara är "normal" stor chock som gör henne så påverkad utan hon också troligen är rätt berusad. Då blir hennes reaktions- och samtalsmönster inte typiskt för en bara chockad överfallen kvinna, vilket misstolkas av räddningspersonalen som att hon kan vara förövare.

Just ja... Du är upphovet till att alkohol redan tidigt introducerades ..... i tråden.
Långt innan vi hade tillgång till FUP och fakta.

Jag tillhör den "trista typen" som ogillar skuldförskjutning från gärningskvinnan till brottsoffren.

Finns inget som tyder på berusninsgrad hos Anki. Tvärtom, så betonar räddningpersonalen att hon inte var det. Vilket också finner stöd i FUP.
Citera
2017-05-04, 17:19
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Exakt. Det har ingen betydelse, annat än för troll som försöker ta fokus från vad som är väsentligt i tråden!

Sammantaget visar:
– att hon hade 0,10‰ i blodet vid test på sjukhuset,
– vittnesmål från ambulanspersonal som säger att Anki inte var berusad,
– att hon gick själv, trots sina skador, från sommarstugan till ambulansen,

att detta är en icke-fråga. Utom för troll. Som försöker hindra meningsfulla dialoger om brotten och den nära förestående upplösningen av dramat.

Utgående från vad vi nu vet från FUP har jag svårt att förställa mig vad det kan vara som skulle göra att JM och MR inte får livstid. Fem samtidiga hjärnblödningar i tingsrätten i Västerås? Möjligen kommer MR att klara sig lite lindrigare undan med hänvisning till beroendeställning. Jag förutsätter att dom går på rätt ålder!

Ja, vad i helvete har det för betydelse om GM och AM var klappfulla som en åländska?

MR har erkänt gärningen, blod har säkrats i den bil som användes för transport av paret, JM är utpekad och klar, det är bara att köra igång rättegången och få ärendet klart.

Här blir det livstid för JM och tyvärr kommer MR att klara sig lindrigare undan om inte Wenna har något ess i rockärmen.
Citera
2017-05-04, 17:21
Medlem
Gaupes avatar
Det är väl skitsamma om hon var full eller inte.
Man förtjänar väl inte att bli ihjälslagen bara för att man sänkt en pava rött.
Senast redigerad av Gaupe 2017-05-04 kl. 17:24.
Citera
2017-05-04, 17:37
Medlem
Dharmabums avatar
Jag vet inte om jag skulle satsa mina pengar på att det är troll som nu, i elfte timmen och mot allt sunt förnuft, hårdlanserar DB som tänkbar gärningsman, bland annat genom att kränka och svartmåla honom och brottsoffren.

Har det tidigare funnits misstankar om att försvaret, i ett uppmärksammat mål, försökt utnyttja diskussionsforum för att utöva påverkan inför en rättegång?
Senast redigerad av Dharmabum 2017-05-04 kl. 17:43.
Citera
2017-05-04, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Håller med man kan reagera väldigt olika. Jag blir också som du alldeles iskall och rationell, även om jag till vardags kan vara småstressad av småsaker, men blir det allvar är det något annat.

Tror fortfarande att föräldrarna, som tidigare uppgetts, var rätt onyktra den där fredagskvällen i stugan. Inget märkvärdigt med det för lediga vuxna i sin stuga, men tyvärr något som den beräknade damen JM sannolikt hade kalkylerat med.

Att dricka en hel flaska vin skulle nog göra de flesta 66-åriga kvinnor rätt påverkade. Då blir mycket dimmigt och overkligt förutom chocken av att vakna upp mitt i skräckfilmen.

Det som är lite förvånade är att hon inte mer går in på att hon skulle vara rädd för att en gärningsman kunde vara kvar i huset. Hon får ju vänta en god halvtimme innan hjälpen kommer. Framgår inte att hon försöker smyga omkring, gömma sig eller beväpna sig med något. Hon har sannolikt varit i enorm chock.

Lite märkligt också att räddningspersonalen inte tolkar hennes beteende som bara chock och också märkligt att hon redan där i ambulansen börjar spekulera i vem som kan ha gjort det. Detta tyder på, som jag skulle gissa, att det inte bara är "normal" stor chock som gör henne så påverkad utan hon också troligen är rätt berusad. Då blir hennes reaktions- och samtalsmönster inte typiskt för en bara chockad överfallen kvinna, vilket misstolkas av räddningspersonalen som att hon kan vara förövare.
Jag håller med dig i allt förutom om anledningen till att hon börjar spekulera i ambulansen vem det kan ha varit.

Anledningen till spekulationen så pass tidigt/direkt är att hon vet och känner sin dotter och omgivning så väl. Detta är en starkt dysfunktionell familj på flera plan och i flera led. Hon anar vem det är, vem som ligger bakom. Hon och hennes dotter Ulrika pekade ut Johanna som mördaren till polisen även vid Akis död/mord men polisen trodde dem inte då. Som jag skrev, AM känner sin dotter väl!
Citera
2017-05-04, 18:01
Medlem
Koengkraeggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Nej men går man åt som detta alkoholiserade par gjort så får man fiender. Om paret betedde sig så här mot barn och barnbarn hur behandlade man inte då andra, kollegor, grannar osv.

Trollen här inne resonerar ju helt baklänges. AM och GM kanske drack lite för mycket, men det måste ju ha varit ett resultat av hur de blivit behandlade av 1 barn och hennes barnbarn.

Deras eventuella konsumtion har absolut inget med morden att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in