2017-04-29, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Antal egenproducerade stridsplan Iran = ?
Lilla kassa Sverige = ?

Produktion är inte bevis på innehav av teknologi. Sverige har teknologin att bygga 5e generation. Det är inget snack om saken men , men , behöver man verkligen producera det? Nej
Citera
2017-04-29, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Bara ett fåtal länder som kan tillverka elektronik i den klassen.

Antingen köper man in komponenter, sk pusselbitar och bygger i hopp saker. Det är absolut vanligast. Man kan t.ex. köpa vingar, hjul, joystick m.m. och sätta ihopp till ett flygplan. Eller så kan man köpa in råvaror, högar med järn, aluminium, olja, kisel etc, och med de bygga först komponenter och sen sätta ihopp de. Detta är mycket ovanligt. Någonstans därimellan kan säkert Iran bygga ihopp ett flyglan, de behöver bl.a. köpa in elektroniken.

Vad är det för elektronik du tänker på?
Vilken del av planet tänker du på?
Ge mig ett exempel..
Citera
2017-04-29, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Vad är det för elektronik du tänker på?
Vilken del av planet tänker du på?
Ge mig ett exempel..

Allt? Radar, navigering, vapen...
Citera
2017-04-29, 00:27
Medlem
Citat:
Produktion är inte bevis på innehav av teknologi. Sverige har teknologin att bygga 5e generation. Det är inget snack om saken men , men , behöver man verkligen producera det? Nej

Antal 5:te generationens flygande stridsplan som flyger från ditt land = 0
Antal 5:te generationens flygande stridsplan som flyger från lilla kassa Sverige = 1
Citera
2017-04-29, 07:41
Medlem
StormaktRods avatar
Är skalan verkligen rätt?, ritningarna från det Klingonska imperiet sans osynlighetsmantel och deflektorsköldar är notoriskt svårtydda. Har man verkligen en klar uppfattning om planets roll eller önskade specifikationer på vapen/motor/er/radar osv till detta projekt eller körde man bara på med det som man hade i lager och fanns på ebay och tänkte att om vi gör en mall som ser väldigt avancerad ut i mattsvart lack så löser sig resten i framtiden. Tycker det ser väldigt svårt ut att få in ens den minimalaste bomblast eller ens en liten robot för att inte tala om allt det andra som också ska in för att det ska fungera.
Citera
2017-04-29, 10:09
Medlem
Citat:
Hehehe .. vissa människor förnekar verkligheten.. Minns amerikanska politiker 1980. De sa att Iran inte kan underhålla sina F-14! Jag menar det är lite överdrivet att du tror att Iran kan underhålla något i över 40 år men inte skulle kunna bygga det.
Jag kan underhålla en Volvo Amazon - men jag kan inte designa och bygga en.
Citera
2017-04-29, 10:20
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Antal 5:te generationens flygande stridsplan som flyger från ditt land = 0
Antal 5:te generationens flygande stridsplan som flyger från lilla kassa Sverige = 1
Nja, ska vi bara snacka femte generationen så står det faktiskt noll noll Sverige:Iran. Det finns flera olika generationsindelningar för stridsflygplan men jag har inte sett någon som klassar Gripen som femte generationens flygplan, för det har den inte tillräckliga smygegenskaper. Gripen brukar klassas som generation 4 eller 4,5.

Vi klår ju Irans flygindustri med både häst- och kamellängder oavsett det.
Citera
2017-04-29, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nja, ska vi bara snacka femte generationen så står det faktiskt noll noll Sverige:Iran. Det finns flera olika generationsindelningar för stridsflygplan men jag har inte sett någon som klassar Gripen som femte generationens flygplan, för det har den inte tillräckliga smygegenskaper. Gripen brukar klassas som generation 4 eller 4,5.

Vi klår ju Irans flygindustri med både häst- och kamellängder oavsett det.

Numbers/ Shumbers...
Citera
2017-04-29, 10:57
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Numbers/ Shumbers...
Menar du att 4=5? Vi ska väl vara korrekt här och inte förfalla till Iranomanernas nivå.
Citera
2017-04-29, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Menar du att 4=5? Vi ska väl vara korrekt här och inte förfalla till Iranomanernas nivå.

Menar bara att generation nr 4 eller 5 är ingen exakt fastlagd vetenskap.
Slappna av, vi är på samma sida.
Citera
2017-04-29, 11:36
Medlem
Citat:
Hehehe .. vissa människor förnekar verkligheten.. Minns amerikanska politiker 1980. De sa att Iran inte kan underhålla sina F-14! Jag menar det är lite överdrivet att du tror att Iran kan underhålla något i över 40 år men inte skulle kunna bygga det.

Av de ursprungliga 79st F-14 de fick levererade så är nu färre än 20 i tjänst. Deras underhåll har alltså bestått av att kannibalisera egna F-14.
Hade de haft förmågan att producera egna reservdelar så hade en större del av den ursprungliga flottan fortfarande varit operativ.

Det faktum att de tvingats kannibalisera för att underhålla sina F-14 är en tydlig indikator på att de inte har förmågan att producera nödvändiga reservdelar. Och kan man inte producera reservdelar kan man givetvis inte heller producera hela planet.
Citera
2017-04-29, 14:37
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jag kan underhålla en Volvo Amazon - men jag kan inte designa och bygga en.

Du kan underhålla en volvo amazon men flygplan e ju inte nån fucking bil. Afghanistan kan också underhålla en volvo.Du måste få kataloger o grejer från producenten annars fuckar du upp dina flygplan. Om en skruv sitter fel eller om du inte kan tekniken för hur man skruvar är det kört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in