2017-04-29, 12:05
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Den blev klar igår strax efter klockan 16 enligt mail från Västmanlands Tingsrätt, TV4 var troligen på plats och hann hämta ut den.

Det förekommer viss skillnad på vad massmedia får, och vad allmänhet får. Massmedia har fått utkastet, men inte dom definitiva handlingarna. Det saknas en del, som fortfarande ligger i osäker-högen.
Tisdag står troligtvis fast, för vanliga dödliga & då är det också komplett.
Citera
2017-04-29, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Svaret är nej. Även om det må finnas enparts-handlingar som styrker att medel/tillgångar portionerats ut till favör för en arvinge, räknas man inte som arvinge förrän dödsbo uppstår.
Det är tillgångarna efter dödsfall som alltid präntas ner och delas upp från blankt papper.
Förvaltningsrätten är klar i sådant mål.

Jurister däremot, försöker ibland navigera i förvaltningsmål. Förskott på arv kan endast komma på tal om förskottsmottagare tillsammans med givare, varit med och upprättat en juridiskt bindande handling på att det förhåller sig så.
Såvida Johanna inte varit med och skrivit sådan handling med sina föräldrar, räknas allt hon fått juridiskt som gåvor.

Med tanke på att Johanna benämns varit tvungen att strax lämna sin (tillskänkta) bostad, kan man därmed ta för givet att inga som helst arvs-avtal upprättats, då det indikerar på att pappan Möller fortfarande haft ägorätten.

JM lär inte ärva sin pappa som hon varit med och mördat, anstiftan till mord/medhjälp till mord.
Hon lär ju sitta på Hinsebergsanstalten när mamman går bort i framtiden så sin mammas ärvda pengar kanske går till JM s barn.
Citera
2017-04-29, 12:18
Medlem
Citat:
Svaret är nej. Även om det må finnas enparts-handlingar som styrker att medel/tillgångar portionerats ut till favör för en arvinge, räknas man inte som arvinge förrän dödsbo uppstår.
Det är tillgångarna efter dödsfall som alltid präntas ner och delas upp från blankt papper.

Jurister däremot, försöker ibland navigera i förvaltningsmål. Förskott på arv kan endast komma på tal om förskottsmottagare tillsammans med givare, varit med och upprättat en juridiskt bindande handling på att det förhåller sig så.
Såvida Johanna inte varit med och skrivit sådan handling med sina föräldrar, räknas allt hon fått juridiskt som gåvor.

Med tanke på att Johanna benämns varit tvungen att strax lämna sin (tillskänkta) bostad, kan man därmed ta för givet att inga som helst arvs-avtal upprättats, då det indikerar på att pappan Möller fortfarande haft ägorätten.
Mina personliga arfarenheter är kanske för gamla för att gälla i dag, men i min släkt har vi utnyttjat "förtida uttag" som möjlighet och det har fungerat oklanderligt. En förutsättning har då varit att alla barn godkänt, åtminstone muntligen att ett syskon fått hjälp.
Nu kan man ju tänka sig att det upp till någon viss punkt har gått till "tvärtom", så att Johannas syster till exempel fått ett familjärt "startbidrag" till sin företagsamhet och att båda varit med på det och att Johanna därför har känt sig kunna kräva motsvarande belopp (utan att vilja acceptera en beloppsgräns)
Som jag har förstått det var mamma Möller bankperson och när jag nyss tittade på aktbliagorna var min reaktion att så gör en förälder som känner sina barn. Alltså att hennes tanke var att kunna belägga detaljerat vad de två har fått.
Nu är vi kanske väldigt civiliserade i min släkt eftersom det fungerat helt utan mankemang, men jag vill påpeka att det kan finnas lösningar på detta i många variationer.
Dessutom ska man ninnas (detta sagt med hänvisning till en nytillkommen kommentar) att ett mord knappast ingick i framtidsplanerna när familjerådet diskuterade sina ekonomiska förhållanden.
Senast redigerad av tantigheter 2017-04-29 kl. 12:21.
Citera
2017-04-29, 12:24
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
JM lär inte ärva sin pappa som hon varit med och mördat, anstiftan till mord/medhjälp till mord.
Hon lär ju sitta på Hinsebergsanstalten när mamman går bort i framtiden så sin mammas ärvda pengar kanske går till JM s barn.
Är väl bara tvillingarna som skulle kunna vara utan skuld om man betänker det hela moraliskt och etiskt. De äldre ungarna har samtliga undanhållit sanningar och helt och delvis backat upp JM innan de stod inför fakta att deras morsa kommer att åka dit
---------------------------------------------------------------------

NFC har alltså analyserat allt material som de fått in, eller kan det komma att kompletteras med ytterliga material ?
Citera
2017-04-29, 12:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Det förekommer viss skillnad på vad massmedia får, och vad allmänhet får. Massmedia har fått utkastet, men inte dom definitiva handlingarna. Det saknas en del, som fortfarande ligger i osäker-högen.
Tisdag står troligtvis fast, för vanliga dödliga & då är det också komplett.

Ok, för att förtydliga då, jag fick mail från den som handlägger allas begäran om att få ta del av FUP, den blev klar sent igår eftermiddag, Tingsrätten stänger 16:30 så det gällde att hänga på låset innan de stängde för att hinna få ut den, på tisdag kan alla hämta den om de har vägarna förbi.
Citera
2017-04-29, 12:28
Medlem
Jag har en fråga angåendet arvet:
om det nu är så, att Johanna inte kan ärva sin far i händelse hon döms för mordet på något sätt, blir det då så att hennes barn träder i hennes ställe som arvinge - som om hon var avliden?
Citera
2017-04-29, 12:40
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Han har ett PASS registrerat i Kraotien. Född 1998. Framgår i stämningsansökan.

Från "Ansökan om stämning" – Är MR 23 eller 25 år gammal?
Jag hittar tre uppgifter där MR anges vara född 1994-01-01, dvs. nu 23 och vid mordet 22 år gammal, bl.a. från Kroatien.
Jag hittar tre uppgifter där MR uppges vara 25 år gammal.
Jag hittar en uppgift, den som MR själv uppgett till Migrationsverket, där han uppgett att han är född 1998.

Den sista uppgiften har IMO låg trovärdighet av skäl som jag tror är uppenbara för alla. Det var för att han skulle bli mottagen och försörjd i Sverige som "ensamkommande flyktingbarn" som han uppgav för Migrationsverket att han var under 18 när han kom till Sverige.

Var det hans egen uppgift till Migrationsverket du utgick från när du skrev "Född 1998"?

Här är de uppgifter jag hittat i "Ansökan om stämning", Handling 1370, sid 5:

Citera
2017-04-29, 12:44
Medlem
Citat:

Det går utmärkt att skriva in förbehåll i sitt testamente. Man kan tex skriva att tillgångarna ska delas lika mellan barnen men att barn #2 redan har fått ett förskott på en summa som då ska dras av.
Citera
2017-04-29, 12:46
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Jag vet inte vilket värde det kan ha men här är ett foto från FUP: https://www.svtstatic.se/image-cms/svtse/1493396467/svts/article13478291.svt/alternates/extralarge/arbogafotsparbevis-jpg

Fotspår som ser ut att vara gjorda utan sko, mammans spår då med största sannolikhet. Fotot taget inne i sommarstugan.

Fotavtrycken ser mer svarta än blodfärgade ut men det kanske beror på någon naturlig förklaring.
Citera
2017-04-29, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Mina personliga arfarenheter är kanske för gamla för att gälla i dag, men i min släkt har vi utnyttjat "förtida uttag" som möjlighet och det har fungerat oklanderligt. En förutsättning har då varit att alla barn godkänt, åtminstone muntligen att ett syskon fått hjälp.
Nu kan man ju tänka sig att det upp till någon viss punkt har gått till "tvärtom", så att Johannas syster till exempel fått ett familjärt "startbidrag" till sin företagsamhet och att båda varit med på det och att Johanna därför har känt sig kunna kräva motsvarande belopp (utan att vilja acceptera en beloppsgräns)
Som jag har förstått det var mamma Möller bankperson och när jag nyss tittade på aktbliagorna var min reaktion att så gör en förälder som känner sina barn. Alltså att hennes tanke var att kunna belägga detaljerat vad de två har fått.
Nu är vi kanske väldigt civiliserade i min släkt eftersom det fungerat helt utan mankemang, men jag vill påpeka att det kan finnas lösningar på detta i många variationer.
Dessutom ska man ninnas (detta sagt med hänvisning till en nytillkommen kommentar) att ett mord knappast ingick i framtidsplanerna när familjerådet diskuterade sina ekonomiska förhållanden.
Bra beskrivet. Jag har också varit med om att specificera "förtida uttag" i testamenten vilket har skett via jurist och fungerat utan problem.
Citera
2017-04-29, 12:55
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jag vet inte vilket värde det kan ha men här är ett foto från FUP: https://www.svtstatic.se/image-cms/svtse/1493396467/svts/article13478291.svt/alternates/extralarge/arbogafotsparbevis-jpg

Fotspår som ser ut att vara gjorda utan sko, mammans spår då med största sannolikhet. Fotot taget inne i sommarstugan.

Fotavtrycken ser mer svarta än blodfärgade ut men det kanske beror på någon naturlig förklaring.

De kanske är färgade /penslade för att man ska kunna föreviga dem . fingeravtryck penslas med magnetpulver, vad man använder på blod vet jag inte
Annars så mörknar ju blodfläckar över tid
Citera
2017-04-29, 12:56
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter

Rätt & riktigt. Fint att höra att det kan gå till som du upplevt.
Det handlar om detta med enparts-handlingarna, och att dom skall vara samstämmiga med varandra.
Du, ditt/dina syskon, och arvlåtare´s respektive handlingar/önskemål/begäran/godkännanden ska styrka varandra hundraprocentigt för att förskott ska kunna utges och kunna hållas juridiskt giltigt ända upp i ärendets högsta rättsinstans.
Det är här jag menar att juridiska ombud navigerar med enpartshandlingar. Man samarbetar för dåligt, juridiska rådgivningen kan ofta vara godtycklig/partisk, nära att jämföra med att det yrkas på att en part ska fulchansa med sitt ärende.

Johanna har mördat helt i onödan.
Jag skulle kyligt kunna hävda att detta mord/mordförsök aldrig ägt rum, om respektive parter (eller deras ombud), haft samma fina samarbete som du upplevt i din familjs förehavanden.

EDIT / Tillägg
En muntlig överenskommelse kan absolut gälla ända i graven & vidare, såvida ingen lika muntligt får för sig att ändra uppfattning och begära annorlunda.
Fint, som sagt, att det faktiskt kan fungera så

Citat:
Ursprungligen postat av pref69
Det går utmärkt att skriva in förbehåll i sitt testamente. Man kan tex skriva att tillgångarna ska delas lika mellan barnen men att barn #2 redan har fått ett förskott på en summa som då ska dras av.

Ja, det går att testamentera helt fritt, mer eller mindre. Men det är inte samma sak som att förvaltningsrätten kommer följa testamentet.
Se kommentar till tantigheter ovan i detta inlägg.
Senast redigerad av rotesau 2017-04-29 kl. 13:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in