2017-04-29, 11:30
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaPetrovna
Ok det är problem med invandring. Men helt utan den hade vi haft problem som förmodligen varit större men av annan art. Men såna tankar kan man ju inte torgföra i dagens klimat.
Sverige var aldrig det idylliska folkhemmet, vi tror det bara för att vi minns dom soliga dagarna och glömmer ovädret.
Ja du det var verkligen ett jätteproblem ett tag där `79 under energikrisen. Jag var liten plutt då men jag minns att min pappa var orolig över att bensinen skulle kosta över tre (3) kronor litern...
Minns också att vi fick sätta på oss en varm tröja för pappa ville spara in på oljeförbrukningen... Det var då vi gick över till elvärme i huset förutom på vintern för elen värmde inte upp vattnet ordentligt. Quelle problemes.

Info:
(Första gången som soppan tog sig över en krona var i samband med oljekrisen på 1970-talet. Den gången vägrade de oljeproducerande länderna inom Opec att exportera olja till stater som stött Israel i Oktoberkriget. Och när ayatolla Khomeiny kickade ut shahen ur Iran 1979 åkte bensinpriset upp till 2:14 kronor, 7:36 kronor i dagens penningvärde.

http://www.bilsport.se/artikel/bensinen-fem-kronordyrare-pa-57-ar/
Citera
2017-04-29, 12:04
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja du det var verkligen ett jätteproblem ett tag där `79 under energikrisen. Jag var liten plutt då men jag minns att min pappa var orolig över att bensinen skulle kosta över tre (3) kronor litern...
Minns också att vi fick sätta på oss en varm tröja för pappa ville spara in på oljeförbrukningen... Det var då vi gick över till elvärme i huset förutom på vintern för elen värmde inte upp vattnet ordentligt. Quelle problemes.

Info:
(Första gången som soppan tog sig över en krona var i samband med oljekrisen på 1970-talet. Den gången vägrade de oljeproducerande länderna inom Opec att exportera olja till stater som stött Israel i Oktoberkriget. Och när ayatolla Khomeiny kickade ut shahen ur Iran 1979 åkte bensinpriset upp till 2:14 kronor, 7:36 kronor i dagens penningvärde.

http://www.bilsport.se/artikel/bensinen-fem-kronordyrare-pa-57-ar/

Även om invandringspolitiken är skit, så var 70-talet ingen idyll. Det är ren nostalgi som får människor att se det så. Jag tror inte ens de flesta i denna tråd var födda på 70-talet.
Citera
2017-04-29, 12:13
Medlem
Vet ikke hvordan Det hadde vært i Sverige, men Oslo for eksempel hadde vært tom for svensker. Jobber i bygg og anlegg, i selskapet vårt er det 90% svensker. Alle kaffebarer har svenske betjeninger.
Citera
2017-04-29, 12:14
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Även om invandringspolitiken är skit, så var 70-talet ingen idyll. Det är ren nostalgi som får människor att se det så. Jag tror inte ens de flesta i denna tråd var födda på 70-talet.
Bullshit. Alla som var egna företagare då hade lysande affärer, åtminstone i bekantskapskretsen. Jag var liten på 70-talet men jag minns mitt 70-tal, jag minns ABBA och en lugn tillvaro där man inte låste ytterdörren när man åkte och handlade mjölk t ex och då är jag ändå från Stockholmsområdet.
Citera
2017-04-29, 12:18
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klingende.Mynt
Vet ikke hvordan Det hadde vært i Sverige, men Oslo for eksempel hadde vært tom for svensker. Jobber i bygg og anlegg, i selskapet vårt er det 90% svensker. Alle kaffebarer har svenske betjeninger.
Tack och lov för er norrmän! Jag vet att det även jobbar svenskar i fisknäringen, börja med rensning och jobba sig upp. Samma med annan matråvara.

Hur är det i Norge, har ni fortfarande dubbelt så höga löner som i Sverige och kostar fortfarande en Dagens lunch dubbelt så mycket, för så var det på 90-talet. En sjuksköterska med 15 000 kunde åka till Norge och få 30 000 i månaden. Däremot kostade lunch och hyra och mat och allt annat också dubbelt, då.

Hur har ni det med arbetslösheten hos era ungdomar?
Citera
2017-04-29, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JalleKalleBalle
Själv kommer jag ihåg Sverige på mitten av 80talet och början på 90. Det var tamifan underbart. Nu säger jag inte att allt var perfekt men folk kunde till och med lämna sina hem utan att låsa dörrarna, det fanns en känsla av att alla kände alla och allt det där. Det var ett helt annat "glöd" i folksjälen.

Nej, så var det inte. Jag låste dörren när jag åkte hemifrån som sista person på 80-talet när jag gick i högstadiet. Jag kände inte alla.

Citat:
På somrarna kunde man vara ute dagarna långa (även nätterna) och bara njuta av livet. Nu säger jag att det inte fanns busar då också men överlag så behövde man inte oroa sig för någonting. Det var bara att köra på.

Kunde man?

Citat:
Går man däremot ut på en gata i Sverige 2017 (jag bor utomlands men besöker Sverige varje år) så är det fullt av hotfulla araber och afrikaner som står och stirrar med arga blickar. Det är gående tält överallt som skriker på sina främmande språk, för att inte prata om tiggarna som får en att fråga sig själv om man befinner sig i Sverige eller Mogadishu.

Vilka gator går du på? Jag har varit mycket i Stockholm och Göteborg och besökt Malmö vid något tillfälle och jag har inte upplevt folk som står och stirrar med arga blickar. Tiggarna finns överallt i Sverige tyvärr så där har du rätt.

Citat:
Svenskar blir rånade, misshandlade och våldtagna till höger och vänster. Tusentals Svenskor blir våldtagna varje år av invandrare.

Jag har aldrig blivit rånad, våldtagen eller misshandlad av en invandrare. Jag har däremot varit i slagsmål med en svensk kille för 30 år sen och fick stryk.

Citat:
I många stadsdelar så är Svenskar en minoritet ute på gatorna. Det kan vara riktigt obehagligt till och från. Det brinner bilar varje kväll och invandrargäng kastar sten på ambulanspersonal som försöker rädda livet på människor. Att besöka tunnelbanan i Stockholm på kvällen kan jämföras med att stiga ner i helvetet med knarkande (och förmodligen beväpnade) mardrömsnegrer i varje hörna.

Jag har åkt tunnelbana i Stockholm sent på kvällen, men jag har inte sett knarkande människor någonstans.

Citat:
Blattegäng driver också runt i massor och muckar med Svenskar som bara vill ha kul och njuta av sommaren - glöm bort det gamla goda klassiska Svenska sommarfirandet för innan du märker av det så har du ett gäng somalier där bara ögonen lyser upp i mörkret efter dig. Varje sommar knivas flertalet svenskar ner under sommarfirandet av invandrare.?

Nu tror jag du överdriver. På midsommar verkar det vara så att det är fulla svenskar som slåss med kniv.
Citera
2017-04-29, 12:27
Medlem
irishrages avatar
Det fanns problem innan från mena men man måste skilja på invandring och invandring från mena. Men varför ska vi importera problem?
Citera
2017-04-29, 12:28
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
TS skriver att tusentals svenskor blir våldtagna av invandrare varje år. Ska man göra denna typen av nostalgiska trådar så bör man ändå ha koll på faktan man skriver.
Citera
2017-04-29, 12:29
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Bullshit. Alla som var egna företagare då hade lysande affärer, åtminstone i bekantskapskretsen.

Invandringen hindrar väl ingen från att driva eget företag?

Citat:
Jag var liten på 70-talet men jag minns mitt 70-tal, jag minns ABBA och en lugn tillvaro där man inte låste ytterdörren när man åkte och handlade mjölk t ex och då är jag ändå från Stockholmsområdet.

Man var nog naivare då. Brottsligheten var inte obefintlig. Bortsett från sådant som IKEA i Västerås och dåren med lastbilen nyligen är det troligen brottslighet mellan invandrare som är störst.
Citera
2017-04-29, 12:31
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
TS skriver att tusentals svenskor blir våldtagna av invandrare varje år. Ska man göra denna typen av nostalgiska trådar så bör man ändå ha koll på faktan man skriver.

Enig. De flesta som våldtas är troligen själva invandrare. Svenskor som våldtas av invandrare hamnar vanligen i den situationen genom dåligt omdöme. Givetvis är varje sådant dåd vidrigt, men det är bara löjligt att blåsa upp det så som görs i trådar som denna.
Citera
2017-04-29, 12:31
Medlem
Tamborinos avatar
Sverige hade varit Tryggare, Lugnare, Rikare och Framtiden hade sett mycket ljusare ut.
Jag vågar knappt tänka på vad vi har framför oss som det ser ut nu.
Citera
2017-04-29, 12:33
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
ok hur många våldtäkter orsakas av invandrare per år enligt dig då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in