2017-04-28, 18:24
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Solen går inte ner bakom horisonten och den synbara storleken förändras

Jo det gör den bevisligen och nej solens storlek förändras inte.

Vad är egentligen ditt syfte med att skriva i tråden? Tror du verkligen du kan övertyga någon om att jorden är platt? Du kan ju inte ens förklara det mest fundamentala om hur saker och ting fungerar i ditt alternativa universum.

Jag kan på sätt och vis förstå att du vill missionera din tro om "den allsmäktige guden" men att försöka göra det genom pseudovetenskap är bara patetiskt. Dina försök är bara kontraproduktiva för du får kristna att framstå som fullständiga idioter. Ju fler inlägg du skriver desto tydligare framgår att djupt religiösa människor totalt saknar verklighetsuppfattning, du drar ett löjets skimmer över din religion.
Senast redigerad av madtop 2017-04-28 kl. 19:15.
Citera
2017-04-28, 18:29
Medlem
madtops avatar
Citat:
Triangulering mot radiofyrar eller mobilmaster.

Var står mobilmasterna ute på Atlanten?

Dessutom vet jag genom mitt yrke att ditt påstående är felaktigt, det finns ingen "GPS-utrustning" i mobilmaster.
Citera
2017-04-28, 19:00
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det har ju förklarats ett antal gånger men du är antagligen alldeles för korkad för att greppa konceptet.
Vatten har högre densitet än atmosfären och faller då naturligtvis nedåt om du häller det över huvudet. Och glöm inte att du först måste lyfta upp spannen innan du kan hälla vattnet över dig.
Hur skulle vattnet kunna veta vad som är upp eller ner om det inte fanns någon gravitation. Utan gravitation så faller ingenting ner oavsett densitet. Det är ju gravitationen som drar ner vattnet mot jordytan. På den hypotetiska plattjorden där gravitationen inte sägs finnas skulle allt vara tyngdlöst.
Citera
2017-04-28, 19:03
Medlem
madtops avatar
Citat:
Att stjärnhimlen söder om ekvatorn har en osynlig sydpol är desinformation.

Hur kan det vara desinfomation? Påstår du att alla som bor på södra halvklotet är med i konspirationen? Påstår du att miljontals människor ljuger? Påstår du att alla filmer är CGI? Och varför i hela världen är det ingen som bevisar det du påstår?

Här har du två klipp som med all tydlighet visar det du påstår inte finns:
https://www.youtube.com/watch?v=huysYcz-AiQ
https://www.youtube.com/watch?v=dpaDKH9LOsc
Senast redigerad av madtop 2017-04-28 kl. 19:07.
Citera
2017-04-28, 19:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Triangulering mot radiofyrar eller mobilmaster.

Ah, så radiofyrarna och mobilmasterna går mycket längre på "GPS-nätet" än på mobilnätet? Exakt hur långt når de här radiofyrarna med tanke på att GPS-systemet fungerar på nord-, och sydpolen där det inte finns några radiofyrar. Och hur fungerar det annorlunda än ljus? Varför ser GPS-systemet fyrarna när man inte ser dem med ögat? Menar du att vågorna från GPS-systemet studsar på atmosfären som kortvågor även fast de inte är kortvågor (GSM är inte kortvåg)?
Citera
2017-04-28, 19:34
Medlem
Citat:
Har ingen aning om avståndet till stjärnorna men har inga som helst tvivel om att dom är väldigt nära.

Stjärnorna roterar kring polstjärnan. Om du är så långt söderut att du inte längre kan se polstjärna så roterar stjärnorna moturs om du är vänd mot norr och medurs om du är vänd mot söder. Att stjärnhimlen söder om ekvatorn har en osynlig sydpol är desinformation.

Nix, stämmer inte. Inte på en platt jord heller. Du har aldrig varit utanför Sverige va?
Citera
2017-04-28, 20:54
Medlem
madtops avatar
Citat:
Har ingen aning om avståndet till stjärnorna men har inga som helst tvivel om att dom är väldigt nära.

Stjärnorna roterar kring polstjärnan. Om du är så långt söderut att du inte längre kan se polstjärna så roterar stjärnorna moturs om du är vänd mot norr och medurs om du är vänd mot söder. Att stjärnhimlen söder om ekvatorn har en osynlig sydpol är desinformation.

Åt vilket håll är "mot söder" på den platta jorden?

För mig, som lever på den sfäriska jorden, är "mot söder" samma sak som "mot sydpolen" och vi kan mycket enkelt visa att "mot söder" pekar mot samma punkt oavsett om man befinner sig i Europa, USA eller Australien.

Men så kan det ju inte vara på den platta jorden. Där måste "mot söder" vara i olika riktning beroende på var man befinner sig. På den platta jorden betyder "mot söder" en riktning i Europa men en helt annan riktning i Australien.

Du måste släppa begreppet "mot söder" för det funkar inte på den platta jorden, på samma sätt finns det på den platta jorden inget "väster" och ingen "öster". På den platta jorden finns det bara norr, cirklar och "mot kanten".

En nyfiken fråga: Vad kallas motsvarigheten till det vi på den sfäriska jorden kallar sydlig vind? Blir det typ "kantlig vind"?
Citera
2017-04-28, 21:09
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Åt vilket håll är "mot söder" på den platta jorden?

För mig, som lever på den sfäriska jorden, är "mot söder" samma sak som "mot sydpolen" och vi kan mycket enkelt visa att "mot söder" pekar mot samma punkt oavsett om man befinner sig i Europa, USA eller Australien.

Men så kan det ju inte vara på den platta jorden. Där måste "mot söder" vara i olika riktning beroende på var man befinner sig. På den platta jorden betyder "mot söder" en riktning i Europa men en helt annan riktning i Australien.

Du måste släppa begreppet "mot söder" för det funkar inte på den platta jorden, på samma sätt finns det på den platta jorden inget "väster" och ingen "öster". På den platta jorden finns det bara norr, cirklar och "mot kanten".

En nyfiken fråga: Vad kallas motsvarigheten till det vi på den sfäriska jorden kallar sydlig vind? Blir det typ "kantlig vind"?
En annan sak som man kan undra över är hur man kan se samma stjärnkonstellationer när man tittar söderut på himlen, trots att man enligt plattskallarna tittar åt olika håll beroende på var man befinner sig.
Citera
2017-04-28, 21:44
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
En annan sak som man kan undra över är hur man kan se samma stjärnkonstellationer när man tittar söderut på himlen, trots att man enligt plattskallarna tittar åt olika håll beroende på var man befinner sig.

Ja du - det mesta känns otroligt förvirrande på den platta jorden. Man ser ju faktiskt samma stjärnor när man är vänd mot söder i såväl Australien som Chile - och detta trots att man (på den platta jorden) tittar åt helt olika håll.
Citera
2017-04-28, 22:20
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast satelliter kan väl knappast någon avfärda som Science fiction. Vi använder ju dagligen GPS, satellitTV osv.
Att alla som seglat jorden runt sedan den första världsomseglingen på 1500-talet skulle ha svängt runt för att dölja en konspiration faller på sin egen orimlighet.
Jodå, man kommer hävda att det sker via markstationer.
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Eller åka dit då det är sommar på södra halvklotet och häpna över att det är midnattssol.
Det går inte att förklara med en modell där solen roterar ovanpå en platt jord.
Ja det vore ännu enklare. Tills dess kommer man fortsätta avfärda att fenomenet existerar.
Citat:
Ursprungligen postat av G13Haze
Så, vad anser ni om Magellan?
Jag vet inte, antagligen att han cirkulerat den platta jorden.
Citera
2017-04-28, 22:41
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Hur tjock är jordplattan? Är det oss avfällingar från den statssanktionerade och politiskt korrekta tron du försöker förlöjliga, eller dig själv? Har du nån aning om vad du pratar om?
Ja med risk att förlöjliga mig själv ställer jag frågor till FE-trogna eftersom jag är nyfiken och nej jag vet inte så mycket därför frågar jag men jag vet däremot vad jag pratar/skriver om och det är enkla frågor. Undrar om jag får några seriösa svar och du får gärna tycka jag är en idiot bara du svarar på de frågeställningarna jag hade.

Är det inte en platta eller är den inte utforskad i sin helhet än? Efter vad ni beskriver så är den i varje fall platt på ytan eller hur jag nu ska förklara om jag ser på alla bilder och videos när jag söker på Flat Earth.

Citat:
1: En undran från mig är varför just Ontario och dess omgivningar, är jordskorpan platt just där?

2: Varför har den platta jorden exakt den form som du har på din avatar? Kan du bevisa detta med tex flygfoton eller satellitbilder eller kanske på något annat sätt än alla dessa videos från en sjö i nordamerika?

3: Om du inte kan bevisa "2" så varför skulle inte vår planet vara kvadratisk eller rektangulär med 4 ispoler en i varje hörn eller en oval vågformig skiva. För om ni nu vet exakt att den platta jorden ser ut som din avatar undrar jag varför den inte är accepterad av vetenskapen?

4: Hur tjock är jordplattan? Hur håller den ihop för att inte knäckas av sin egen tyngd?
Citera
2017-04-28, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Ja med risk att förlöjliga mig själv ställer jag frågor till FE-trogna eftersom jag är nyfiken och nej jag vet inte så mycket därför frågar jag men jag vet däremot vad jag pratar/skriver om och det är enkla frågor. Undrar om jag får några seriösa svar och du får gärna tycka jag är en idiot bara du svarar på de frågeställningarna jag hade.

Är det inte en platta eller är den inte utforskad i sin helhet än? Efter vad ni beskriver så är den i varje fall platt på ytan eller hur jag nu ska förklara om jag ser på alla bilder och videos när jag söker på Flat Earth.

Förvirrat svammel.
Vad påstår du & vad är dina frågor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in