2017-04-28, 15:15
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo. Fast det är ganska vanligt att den lilla undersökningen, p7:an, förordar att full RPU ska göras, och betydligt ovanligare att den stora RPU:n kommer fram till att allvarlig psykisk störning verkligen föreligger.
Tack för det klargörandet. Min fåtöljdiagnos är att hon har starka psykopatiska drag. Men psykopati är väl inte något som ensamt utgör grund för rättspsykiatrisk vård? Vad är dina tankar kring sannolikheten att det blir rättspsykiatrisk vård för henne?

Kommer verkligen frågan om MR ålder att behandlas av domstolen?
Citera
2017-04-28, 15:20
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Hur har hon klarat en rättpsykisk undersökning? Hon verkar ju inte vara speciellt mentalt stabil.

Hon är ett solklart fall av psykopati. Psykopati är dock ingen psykiatrisk diagnos och det är inte så att hon saknat verklighetsförankring; hon däremot helt befriad från ånger och skuldkänslor.
Citera
2017-04-28, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Har jag missat detta?
En tredje inblandad i mordet på pappan?
"Ghasem Hosini kopplade upp mot den 3 augusti 2016 kl 01.36."

"Uppspelning av vittnesförhör med Ghasem Hosini (kompis med Mohammad Rajabi) jml RB 35:14 1 st 2 p, till styrkande av att han inte känner till något om mordet och mordförsöket. 1 tim 10 min. Ghasem Hosini finns på okänd plats troligen i Iran. De internationella polis- och åklagaravdelningarna har bedömt det som utsiktslöst att begära internationell rättslig hjälp.
6. Vittnesförhör med Rasmus Nilsson och Morteza Ghalami (kompisar till Ghasem Hosini) angående Ghasem Hosinis förehavanden den 3 augusti 2016, till styrkande av att han var i Örebro då. Ca 15 min varder"
Ur åtalet

Det kan förefalla som om JMs delaktighet i attacken på föräldrarna är i hamn men då ska vi nog ha klart för oss att vi bara hört ena parten än. Att den här killens mobil kopplat upp sig kan nog utnyttjas av försvaret och vi lär nog få höra en version nr 10 om var JM höll hus mordkvällen. Rätt vad det är hoppar det upp ett vittne som styrker detta, tex en ny älskare till JM...

Kan bli en rysare det här.
Citera
2017-04-28, 15:24
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Tack för det klargörandet. Min fåtöljdiagnos är att hon har starka psykopatiska drag. Men psykopati är väl inte något som ensamt utgör grund för rättspsykiatrisk vård? Vad är dina tankar kring sannolikheten att det blir rättspsykiatrisk vård för henne?

Nu var inte frågan ställd till mig, men eftersom psykopati inte går att bota så finns det väl ingen anledning att döma henne till rättspsykiatrisk vård?
Citera
2017-04-28, 15:27
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Det ska jag egentligen inte pontificera om innan jag har sett FUP, men mitt översiktliga intryck är att hon har personlighetsstörningar som visserligen är allvarliga, men som inte i sig utgör allvarlig psykisk störning.

Citat:
Vad jag har förstått, kan inte domstolen fastslå en annan ålder på en tilltalad än den officiellt vedertagna för att därigenom åsamka den tilltalade ett lägre eller högre straff. Men jag vet inte om min förståelse är helt att lita på i det avseendet. Det har under de senaste 18 månaderna visat sig att det går att göra en hel del som var ABSOLUT OMÖJLIGT att göra tidigare.
Citera
2017-04-28, 15:27
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Am*nda Bl*msterl*nd står med på tingsrättens maillista för de som beställt fuppen.......
Citera
2017-04-28, 15:29
Medlem
lasternassummas avatar
Flera nya detaljer
Många intressanta nya detaljer har redan framkommit.
En detalj är resan som troligen Gha*em Ho*inis (*=s, GH) och MR gjorde kvällen innan Göran mördades. Dom försökte hitta till sommarstugan, men hittade inte dit. Det skickades då ett meddelande som JM översatte från farsi, att dom inte hittade det hem dom sökte, troligen sommarstugan.

Jag tolkar det som att:
1. Dom hade inte en vettigt fungerande GPS.
2. Den troliga avsikten med resan som GH och MR gjorde tillsammans var att dom skulle mörda Göran och Anki. Möjligen var avsikten att dom skulle reka för att senare återkomma.

Lite synd att det inte gått att få tag på GH och höra honom...
Rättelse: Såg just att hans kompisar bekräftat att han var i Örebro 2016-08-03.

En annan detalj är att MR lämnade mobilen hemma på natten då Göran mördades. I stället lämnade han DNA under Görans naglar.

Ytterligare en detalj var att knivspetsen bröts av under attacken mot Göran. Det var nog en viktig faktor som bidrog till att rädda livet på Anki.

Att knivspetsen finns bland bevismaterialet understryker vikten av att:
– Hitta resten av kniven.
– Se om det saknas en sådan kniv hemma hos JM, t.ex. i ett set.

Aki drunknade inte i Hjälmaren
Detta förändrar förutsättningarna en del. Denna kunskap visar definitivt att Aki inte ramlade i vattnet vid bryggan och drunknade. Han dränktes i något annat vatten och dumpades i sjön vid bryggan.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-04-28 kl. 16:00. Anledning: Rättelse
Citera
2017-04-28, 15:31
Medlem
cossinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det kan förefalla som om JMs delaktighet i attacken på föräldrarna är i hamn men då ska vi nog ha klart för oss att vi bara hört ena parten än. Att den här killens mobil kopplat upp sig kan nog utnyttjas av försvaret och vi lär nog få höra en version nr 10 om var JM höll hus mordkvällen. Rätt vad det är hoppar det upp ett vittne som styrker detta, tex en ny älskare till JM...

Kan bli en rysare det här.

vad gör isånafall göran möllers blod från MR i johannas företagsbil som HON disponerar sig över?

Även om vi har ett stjärnskott som kommer fram och säger hon va med honom så motsäger redan den befintliga utredningen det. Och dessutom skulle en ny undersökning rörande stjärnskottet med all sannolikhet motsäga det också.
Senast redigerad av cossinus 2017-04-28 kl. 15:35.
Citera
2017-04-28, 15:33
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vad jag har förstått, kan inte domstolen fastslå en annan ålder på en tilltalad än den officiellt vedertagna för att därigenom åsamka den tilltalade ett lägre eller högre straff. Men jag vet inte om min förståelse är helt att lita på i det avseendet. Det har under de senaste 18 månaderna visat sig att det går att göra en hel del som var ABSOLUT OMÖJLIGT att göra tidigare.
Det är så jag förstått det också, jag har för mig att HD uttalat att åldersfrågor inte ska prövas i brottmål. Ändå anför åklagaren i stämningsansökan bevisning om MRs ålder.
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Am*nda Bl*msterl*nd står med på tingsrättens maillista för de som beställt fuppen.......
Inte så konstigt att hon vill läsa den.
Citera
2017-04-28, 15:34
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det har bara gjorts en liten s.k. p7 ännu.
Där rekommenderas en större undersökning.
Sådan större undersökning genomförs normalt inte innan skuld är fastställd. Ett undantag kan vara om den misstänkte erkänt.

Det som framkommit de senaste dagarna om JMs beteende och utsagor under förhör får mig att undra om hon försöker förbereda för att bli förklarad som "otillräknelig"?

Det som talar emot detta är bl.a. uttalanden från tidigare chef och kollegor som säger att hon var som alla alla andra socionomer och andra medarbetare på socialkontor där hon arbetat.

JMs advokat, Amanda Hikes, har i dag berättat att vid rättegången så ska JM berätta vad som "verkligen" hände natten då pappa Göran mördades. Om jag räknat rätt så blir det väl femte versionen av vad JM gjorde på natten:
1. Hemma.
2. Handlade i affär i Eskilstuna.
3. Satt i bilen utanför affär i Eskilstuna eftersom hon glömt kreditkort.
4. Sålde sex på mack i Kungsör.
5. ??? (den version vi får höra av JM under rättegången).

Ja, femte versionen blir intressant! Och säkert oehört övertygande.
Angående den större sinnesundersökningen så torde det vara JMs sista halmstrå, och jag kan mycket väl tänka mig utspel för att ge sken av sinnessjukdom under rättegången. Hon kommer säkert försöka köra den linjen hårt. Men vad jag har förstått så finns det inte chans i helvetet att hon kommer att "kryssas". Hon är en klockren psykopat och det klassas inte som sinnessjukdom. Samt att "spela" galen aldrig fungerar. Den stora sinnesundersökningen är något helt annat än en P7a.

Rättelse: När jag skriver "sinnessjukdom" menar jag det juridiska begreppet "allvarlig psykisk störning" (APS).
Senast redigerad av vallero 2017-04-28 kl. 15:42.
Citera
2017-04-28, 15:51
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Flera nya detaljer
Många intressanta nya detaljer har redan framkommit.

Aki drunknade inte i Hjälmaren
Detta förändrar förutsättningarna en del. Denna kunskap visar definitivt att Aki inte ramlade i vattnet vid bryggan och drunknade. Han dränktes i något annat vatten och dumpades i sjön vid bryggan.

Det förändrar förutsättningarna ganska avsevärt! Nu finns det ju konkreta bevis på att Aki mördades.
Citera
2017-04-28, 15:54
Medlem
lasternassummas avatar
JM utpekades som misstänkt av Anki redan på mordnatten!

Stämningsansökan 1370, sid 9:

"2. Vittnesförhör med ambulanssjuksköterskan Karin Lindberg angående hennes iakttagelser av och samtal med Ann Christina Möller på brottsplatsen och under transporten från brottsplatsen till sjukhuset till styrkande bl.a. av hennes skador och att hon sagt att Johanna Möller skulle kunna vara tänkbar gärningsman. Ca 15 min.
3. Vittnesförhör med ambulanssjukvårdaren Patrik Vikström angående hans iakttagelser av och samtal med Ann Christina Möller under transporten från brottsplatsen till sjukhuset till styrkande bl.a. av att han sagt att Johanna Möller skulle kunna vara tänkbar gärningsman. Ca 15 min."

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in