Citat:
Dubbelmoral kan ju krångla till begreppen när det gäller vad som är rätt och vad som är fel.
Vi har ju offentlighetsprincipen som gör att t.ex. handlingar som häktningsbegäran och åtal kan läsas av vem som vill.
Tidningar har tillgång till det som är offentligt, men rättar sig oftast efter vad som anses vara "god publicistisk sed".
På Flashback publiceras oftast namn så snart de blivit kända.
Någon generell rätt till skyddad identitet finns inte. Om någon t.ex. gör en falsk anmälan mot dig om att du begått ett allvarligt brott som leder till att du häktas så är din identitet därmed offentlig.
Det gör ingen skillnad att du är utsatt för en falsk anmälan. Det får redas ut senare av rättsväsendet. Även om du inte häktas blir din identitet offentligt om och när åtal väcks.
Sedan tycker jag att det finns ett icke obetydligt antal rättsfall där skyldig och dömd inte är samma sak. Delvis beroende på att vi vill ha en ordentlig "säkerhetsmarginal" för fällande dom, för att minimera risken att oskyldiga döms. Priset vi får betala för det är att ett större antal skyldiga frias.
När det gäller JM och MR är jag övertygad om att dom är skyldiga. Jag är nästan lika övertygad om att dom kommer att dömas för mordet på Göran och mordförsöket på Anki. När det gäller övriga brott är jag inte lika säker. Vi får se när åtal väcks och hur det går i rättegången.
–
Vi har ju offentlighetsprincipen som gör att t.ex. handlingar som häktningsbegäran och åtal kan läsas av vem som vill.
Tidningar har tillgång till det som är offentligt, men rättar sig oftast efter vad som anses vara "god publicistisk sed".
På Flashback publiceras oftast namn så snart de blivit kända.
Någon generell rätt till skyddad identitet finns inte. Om någon t.ex. gör en falsk anmälan mot dig om att du begått ett allvarligt brott som leder till att du häktas så är din identitet därmed offentlig.
Det gör ingen skillnad att du är utsatt för en falsk anmälan. Det får redas ut senare av rättsväsendet. Även om du inte häktas blir din identitet offentligt om och när åtal väcks.
Sedan tycker jag att det finns ett icke obetydligt antal rättsfall där skyldig och dömd inte är samma sak. Delvis beroende på att vi vill ha en ordentlig "säkerhetsmarginal" för fällande dom, för att minimera risken att oskyldiga döms. Priset vi får betala för det är att ett större antal skyldiga frias.
När det gäller JM och MR är jag övertygad om att dom är skyldiga. Jag är nästan lika övertygad om att dom kommer att dömas för mordet på Göran och mordförsöket på Anki. När det gäller övriga brott är jag inte lika säker. Vi får se när åtal väcks och hur det går i rättegången.
–
Nja i värdering av ett påstått förtal ser man ju på vilken spridning förtalet haft och därav ev uppstådd skada.
Att domstolshandlingar är offentliga är rimligt, det gäller också ärenden till t ex IVO för felbehandlingar. Det betyder inte att det därmed är fritt fram att publicera namn på inblandade i domstolsärenden eller lämna ut uppgifter ur patientjournaler till media.
Att något finns att hitta för den som letar i rätt instanser - är inte samma sak som att det får publiceras hur som helst. Och man bör även tänka på att förtal inte har något med sanningshalten att göra - det kan vara förtal fast det är sant. Grovt förtal om spridningen och skadan är stor.
Idag ligger allt som publiceras kvar digitalt. Har man en gång utpekats med namn och bild i tidningar kan detta alltid hittas igen - av framtida arbetsgivare, kärlekar och barnbarnens lekkamrater. Det är ju därför vi "blurrar" namnen med asterixer här på FB.
Att VLT därtill skulle anse att det inte finns någon tvekan om JMs skuld är mycket märkligt!
Skuld till vad??
Vi vet inte ens om det kan bevisas att Aki mördades. Vem som förfalskat hans namnteckning hos IF har inte ens diskuterats. Osäkert om han blev utsatt mordförsök i Egypten, eller om det bara var turistsjuka hos en något paranoid Aki. Vid misshandeln av flyktingpojkarna har ingen ens påstått att JM deltog.
GMs mord är faktum, men där finns det en häktad mördare som efter pressande förhör erkänt och pekat ut dumpningsplats för mordvapnet. Detsamma gäller överfaller på AM.
JM är först anhållen (vilket även AM var) och härefter häktad sedan 8 månader, men det finns det flera oskyldiga som varit och sedan frikänts. Därtill nekar hon ju i sten som vi så populärt beskriver det här.
FUP har inte heller VLT fått ta del av, så värdering av utredningsresultat och bevis kan VLT inte ha gjort. Så förutom det som läckt ut genom sekretessfiltret och yppandeförbudsgallret vet varken vi eller VLT något mer.
Så hur i helsike skulle VLT nu tveklöst kunna avgöra JMs skuld - och skuld till vad???
Missförstå mig inte - jag är också helt övertygad om att JM är skyldig minst till stämpling av mord och kommer att bli fälld. Men att hon "tveklöst" kommer att dömas skyldig skulle jag inte våga påstå eller trycka på en löpsedel med hennes namn och bild.
Senast redigerad av Solglittret 2017-04-25 kl. 01:07.
Senast redigerad av Solglittret 2017-04-25 kl. 01:07.