Citat:
Ursprungligen postat av
Anakin12
Vad finns det för jobb som har med litteratur att göra? Är utbildad litteraturvetare, men vad jag vet är det inget som leder till något jobb. Förutom bibliotekarie, vad skulle man kunna jobba som med någon typ av anknytning till litteratur eller skrivande på något sätt? Tacksam för svar.
Ja det beror mycket dels på hur pass djupa kunskaper du har, dels om du är duktig på att föra dem vidare, inspirera andra och så...
Jag kunde tänka mig att du som freelance försöker slå in dig på nischen som något slags litteraturpedagog. Leda skrivarverkstäder, skrivarläger. Hålla i bokprat.
Alltså sånt som normalt är det bibliotekarier som gör (bokprat) eller författare knutna till författarcentra el dylikt...
Det är alltså knappt några färdiga tjänster, där är du en acceptabel sökande men obehörig.
Du får helt enkelt vara aktiv och skapa dig din egen nisch.
Är du duktig och får in en fot någonstans, har du genast referenser och med mun - mun metoder sprids ryktet...
Det kan gå, om du är tillräckligt duktig ja.
Detta sagt gentemot skolor.
Det finns även diverse studiecirklar, coh det kan vara OK att börja, men två timmar per vecka med rätt låg lärararvode hjälper ju dig inte långt.
Möjligen om du organiserar och startar egna kurser.