Citat:
Ursprungligen postat av
kostymnisse
Banderoller är en sak men att det sjöngs om horungar kändes bara löjligt. Jag avskyr AFC ty sådär skall inte klubbar skötas i min bok men skall man håna skall det vara som på (dom flesta) banderollerna-med lite finess- inte att vråla horunge-ramsa så mycket. Det är lite för mycket sthlms-fasoner över det.
Sedan är AFC en vidrig klubb som givetvis inte bör få existera i svensk fotboll och än mer patetiskt blir det ju med deras 10-15 15-åriga bortafans...
Håller helt med dig. Intressant hur synen på det här "hatet" mot AFC synliggör hur långt ifrån klacksupportrar och sittplatsfolk står ifrån varandra. Sittplatsfolket tycker det är vidrigt att sjunga hatramsor istället för att stötta sitt eget lag, men samtidigt förstår de inte bakgrunden till varför man protesterar mot AFC. De ser mest ett hat, och har man ingen närmre koll på vad som konstituerar en fotbollsklubb, ägarstrukturer och fansens roll i det så kan man förstå att de tycker det är motbjudande med hatramsor.
Klackfolkets protester mot AFC är på ren dagisnivå, de gör inte direkt reklam för supporterkultur för gemene man. Banderoller med gliringar hör till, ibland kan de vara roliga dessutom. Men att stå och skrika horungar i 90 minuter när IFK behöver energi från fansen är idiotiskt, man lägger sig på Södertäljeklubbarnas nivå. Någon/några slog även sönder AFC-supportrarnas minibuss. Klart man får tycka att de är löjliga, men det ger en inte rättigheten att inskränka deras frihet att åka och heja på sitt lag. Låt dem vara för fan.
En viss okunskap och AFC tycker jag också finns. Folk tror att Ryssholm är nån oligark som hänsynslöst kört över folk. Man får se lite mer nyktert på företeelsen AFC, de har aldrig haft några supportrar alls, och heller inga som lidit över att de flyttat till Eskilstuna, snarare tvärtom. City ville ha dit dem, medlemmarna röstade ja, och de själva ville hitta ett hem där de är välkomna. Win-win. Eskilstunaborna verkar vara glada av att få ett fotbollslag i eliten. Stor skillnad mot hur det gick till i Wimlbedon och Salzburg där lagen redan hade supportrar och historia, här börjar man om från ingenting.