Citat:
Ursprungligen postat av
D-Vitamin
Han skall väl enligt uppgift varit uppe och snurrat i de kvarteren, ja.
Det borde vara detta lejon utanför Bik Bok:
https://www.google.se/maps/@59.3347938,18.0605083,3a,75y,327.59h,78.35t/data=!3m6!1e1!3m4!1s0uH4litPsAALfVcSYBy6MQ!2e0!7i1 3312!8i6656
Det har i sådana fall puttats framför lastbilen någonstans mellan 3-400m? Samtidigt som den här gubben zick-zackade på Drottninggatan? Vittnen påstår det, i alla fall. Låter helt otroligt om inte lejonet nu kilats fast i fronten på lastbilen. Men om det var fastkilat, släppte skiten när han väl närmade sig Mäster Samuelsgatan?
...och hur grejjade han att ta sig över trottoarkanter med ett lejon kilat i fronten? Alla som kört en plogbil här inne kan ju vittna om hur kul trottoarkanter, refuger eller enstaka brunnslock kan vara...
Hrm, jag har också funderat på detta.
På den här bilden (
https://www.gangrapesweden.com/stockholm/swedishmigration9.jpg ) ser vi att vänster lejon (i vår synvinkel) på Drottninggatan saknas. Vi ser också spår som tyder på att den demolerade personen troligen träffats där och dragits med ut på gatan och där "lossnat". Om nu lejonet är fastkilat under bilen så finns en liten möjlighet att det kanade precis där det finns en barnvagnsramp från övergångsstället upp på Drottninggatan utan att träffa en "kant". Spår i gatan antyder att så möjligen kan vara fallet. Efter denna trottoarramp *tror* jag inte det finns fler trottoarkanter förrän vid korsningen med Mäster Samuelsgatan. (Dock inte säker då det inte är nåt man direkt tänker på när man går där. Fastän jag gör det ofta.)
- Så ett lejon skulle kunna komma upp på Drottninggatan efter Kungsgatan utan att träffa en trottoarkant. Och senare släpas med.
Men om den nu släpades med, skulle vi inte se mer spår i gatan då? Det borde väl vara "rispspår" och liknande? Eller tror jag fel?
Kan man ev. se ett lejon på "salt-videon", nån som vet?
Tillägg: Är vi helt säkra på att det stod ett lejon på den plats vi talar om?
Jag vet att den finns på Google Street View (datum?) och att det fanns en där dagarna efter.
- Men fanns den där just då?