2017-04-18, 12:21
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Säpo bekräftade 2 döda 15.45 och Polisen bekräftade 3 döda kl.16.01 så man kan ju tänka sig att man däremellan fått fram flickan, eller åtminstone konstaterat att hon var död.
Jag är inte så säker på det. Redan cirka 15:30 rapporterade bl.a. ekot och AB tre döda (obekräftad poliskälla). Jag tror inte att läget vid Åhléns var utklarat så tidigt, bl.a. rapporterar AB kl 16:41
Citat:
Lastbilen har genomsökts. Polisen har inte funnit något sprängmedel, uppger Aftonbladets reporter Eric Tagesson.
Citera
2017-04-18, 12:30
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja alltså jag kan ju ha fel men det förefaller väldigt märkligt om ett lejon har suttit fast under bilen och sedan plötsligt slungas snett framåt med en sådan kraft. Det enda jag kan tänka mig i så fall är att lejonet först lossnade när han körde på blomkrukan och att han sedan rammade det en gång till.

Jag har hittat ett par bilder som visar att han har kört på lejon. Detta är precis i början och lejonet har flyttats någon meter.
http://www.belfasttelegraph.co.uk/news/world-news/stockholm-terror-attack-four-dead-as-truck-collides-with-pedestrians-in-drottninggatan-shopping-dist rict-35603410.html
Andra bilden uppifrån.

Här är en bild från Kungsgatan som visar att ett lejon är borta och att någon person har krossats mot lejonet. Förmodligen den belgiska kvinnan. Därifrån skulle alltså lejonet ha släpats med ända till Mäster Samuelsgatan.
https://themuslimissue.wordpress.com/2017/04/07/terror-in-sweden-muslim-drives-truck-into-pedestrians-in-stockholm-and-gunman-opens-fire/
Tredje bilden uppifrån
2:a uppifrån har jag inte sett förut. Det är lejonet precis efter vänstersvängen från Kammakargatan som rubbats. Det är rimligt eftersom det blir en tvär sväng. Hjulspåren längre ner bör väl vara lastbilens, innan vänstersvängen in på Wallingatan?
Edit: Bilden på lejonet är tagen fredag den 7 april 2017 16:07
Eidt2: Bilden är tagen av frilansaren Wilhelm Jaresand https://twitter.com/jaresand
Senast redigerad av Orsa 2017-04-18 kl. 12:51.
Citera
2017-04-18, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Han skall väl enligt uppgift varit uppe och snurrat i de kvarteren, ja.

Det borde vara detta lejon utanför Bik Bok:
https://www.google.se/maps/@59.3347938,18.0605083,3a,75y,327.59h,78.35t/data=!3m6!1e1!3m4!1s0uH4litPsAALfVcSYBy6MQ!2e0!7i1 3312!8i6656

Den har i sådana fall puttats framför lastbilen någonstans mellan 3-400m?

Ja det stämmer nog. I så fall har det nog räddat en del liv eftersom han inte har kunnat köra så fort. Jag undrar varför han valde att köra på lejonet vid Bik Bok. Han måste ju ha fattat att bilen skulle skadas, men tydligen var det viktigare att kvinnan satt där så han kunde inte motstå frestelsen.

Det är märkligt att man inte ser några spår av blod på lejonet om det var det som kvinnan krossades emot. Över huvud taget så är lejonet fortfarande i gott skick efter alla strapatser.
Citera
2017-04-18, 12:38
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
I så fall har det nog räddat en del liv eftersom han inte har kunnat köra så fort.

Vittnen hävdar 60km/h och någon här i tråden räknade ut att hastigheten måste ha legat i de trakterna, cirkalisa. Med en topphastighet på 90km/h så känns 60 som ganska snabbt i sammanhanget.

Övervakningensfilmen från Salt påvisar också att det gick skapligt undan.
Citera
2017-04-18, 12:39
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:

Här är en bild från Kungsgatan som visar att ett lejon är borta och att någon person har krossats mot lejonet. Förmodligen den belgiska kvinnan. Därifrån skulle alltså lejonet ha släpats med ända till Mäster Samuelsgatan.
https://themuslimissue.wordpress.com/2017/04/07/terror-in-sweden-muslim-drives-truck-into-pedestrians-in-stockholm-and-gunman-opens-fire/
Tredje bilden uppifrån

Tack! Det var intressant att få se en bild uppifrån på britten och den 11-åriga flickans positioner.
Citera
2017-04-18, 12:44
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Vittnen hävdar 60km/h och någon här i tråden räknade ut att hastigheten måste ha legat i de trakterna, cirkalisa. Med en topphastighet på 90km/h så känns 60 som ganska snabbt i sammanhanget.

Övervakningensfilmen från Salt påvisar också att det gick skapligt undan.

90 km/h kan du glömma!
Det har mestadels gått kring 55-60 km/h. Kanske han toppat runt 65 km/h (SALT). Sen har det gått betydligt långsammare (i snitt hastighet) de sista 50 metrarna.
Citera
2017-04-18, 12:47
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
90 km/h kan du glömma!
Det har mestadels gått kring 55-60 km/h. Kanske han toppat runt 65 km/h (SALT). Sen har det gått betydligt långsammare (i snitt hastighet) de sista 50 metrarna.

Jag menade fordonets maximala hastighet. Så här i efterhand uttryckte jag otydligt, det må jag medge!
Citera
2017-04-18, 12:54
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Jag menade fordonets maximala hastighet. Så här i efterhand uttryckte jag otydligt, det må jag medge!

Aha, OK!
Citera
2017-04-18, 13:12
Medlem
telescopes avatar
Citat:
Tredje bilden uppifrån

Hu.. Klickade på länken mot bättre vetande. Ruggiga bilder även när kropparna är övertäckta. Men ja, då är inte brorsans "analys" av hur belgiskan dog helt off då (även om det som sagt inte krävs ett betonglejon för att åsamka den typen av skada. Men ett totalt krossat bukparti överlever man hursom inte. Frågan är hur britten dog, men jag antar att han måste fått en rejäl smäll och slagit i någonstans eftersom han "föreföll relativt oskadd" innan de upptäckte att bakhuvudet var krossat.

Mitt i allt detta är jag väldigt glad åt att det inte finns fler bilder än så här, och i synnerhet tacksam över att ingen kom åt att fota den lilla flickan och kunde kabla ut bilder på henne.
Citera
2017-04-18, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Jag hittade bilden jag sökte. Nu när jag tittar på den igen ser jag att det är hunden som är övertäckt, men jag lurades av det även finns en trasig väska vilket skiljer bilden från andra som enbart visar hunden.
Jag är ledsen att jag lurade dig MegaTant och i likhet med många andra börjar jag bli alltmer övertygad om att det otäcka bilderna från korsningen Kungsgatan x Drottninggatan visar den belgiska kvinnan och att Ebba i så fall dödades vid Åhléns.

Ingen fara. Vi var flera som var lika förvirrade. Men nu tycker jag att jag har fått klarhet.
Citera
2017-04-18, 13:21
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av telescope
Hu.. Klickade på länken mot bättre vetande. Ruggiga bilder även när kropparna är övertäckta. Men ja, då är inte brorsans "analys" av hur belgiskan dog helt off då (även om det som sagt inte krävs ett betonglejon för att åsamka den typen av skada. Men ett totalt krossat bukparti överlever man hursom inte. Frågan är hur britten dog, men jag antar att han måste fått en rejäl smäll och slagit i någonstans eftersom han "föreföll relativt oskadd" innan de upptäckte att bakhuvudet var krossat.

Mitt i allt detta är jag väldigt glad åt att det inte finns fler bilder än så här, och i synnerhet tacksam över att ingen kom åt att fota den lilla flickan och kunde kabla ut bilder på henne.

Har du överhuvudtaget läst den här http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/moGpv/belgiska-mailys-31-blev-terrorns-forsta-offer artikeln?

Du försöker etablera en trådsanning, som är extremt dåligt underbyggd! Du tittar inte på bilder och du hänvisar till din påstådda bror som är Polis i Göteborg och hans slutsatser.

Kom igen!
Citera
2017-04-18, 13:23
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Han skall väl enligt uppgift varit uppe och snurrat i de kvarteren, ja.

Det borde vara detta lejon utanför Bik Bok:
https://www.google.se/maps/@59.3347938,18.0605083,3a,75y,327.59h,78.35t/data=!3m6!1e1!3m4!1s0uH4litPsAALfVcSYBy6MQ!2e0!7i1 3312!8i6656

Det har i sådana fall puttats framför lastbilen någonstans mellan 3-400m? Samtidigt som den här gubben zick-zackade på Drottninggatan? Vittnen påstår det, i alla fall. Låter helt otroligt om inte lejonet nu kilats fast i fronten på lastbilen. Men om det var fastkilat, släppte skiten när han väl närmade sig Mäster Samuelsgatan?

...och hur grejjade han att ta sig över trottoarkanter med ett lejon kilat i fronten? Alla som kört en plogbil här inne kan ju vittna om hur kul trottoarkanter, refuger eller enstaka brunnslock kan vara...

Hrm, jag har också funderat på detta.
På den här bilden ( https://www.gangrapesweden.com/stockholm/swedishmigration9.jpg ) ser vi att vänster lejon (i vår synvinkel) på Drottninggatan saknas. Vi ser också spår som tyder på att den demolerade personen troligen träffats där och dragits med ut på gatan och där "lossnat". Om nu lejonet är fastkilat under bilen så finns en liten möjlighet att det kanade precis där det finns en barnvagnsramp från övergångsstället upp på Drottninggatan utan att träffa en "kant". Spår i gatan antyder att så möjligen kan vara fallet. Efter denna trottoarramp *tror* jag inte det finns fler trottoarkanter förrän vid korsningen med Mäster Samuelsgatan. (Dock inte säker då det inte är nåt man direkt tänker på när man går där. Fastän jag gör det ofta.)

- Så ett lejon skulle kunna komma upp på Drottninggatan efter Kungsgatan utan att träffa en trottoarkant. Och senare släpas med.

Men om den nu släpades med, skulle vi inte se mer spår i gatan då? Det borde väl vara "rispspår" och liknande? Eller tror jag fel?
Kan man ev. se ett lejon på "salt-videon", nån som vet?

Tillägg: Är vi helt säkra på att det stod ett lejon på den plats vi talar om?
Jag vet att den finns på Google Street View (datum?) och att det fanns en där dagarna efter.
- Men fanns den där just då?
Senast redigerad av JonasFB 2017-04-18 kl. 13:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in