2017-04-17, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av telescope

"..en annan fastnade längre in och upptäcktes knappt alls förrän efter en längre tid." <-Vem menar du att det skulle ha varit? Eller du tänker att denna kvinna överlevde? För den äldre kvinnan kan det inte vara, hon dog vid Carat, det är vederlagt. Allt pekar mot att flickan dog vid Åhléns.

Tänkte om det var Ebba. Att hon fastnade långt under lastbilen och plockades fram bra mycket senare och dog under lastbilen.
Jag tänker ju att om ett BARN blir träffat av lastbilen och hamnar vid sidan av vägen/i vägen så springer folk snabbare fram till det och påkallar hjälp varav hon borde fått filt över sig vilket borde ses på bilder. Men någon död under filt vid Åhlens finns inte alls på nån bild så om hon blev påkörd och dog där så måste hon ligga under lastbilen.
Citera
2017-04-17, 20:32
Medlem
telescopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pikakahvi
Tänkte om det var Ebba. Att hon fastnade långt under lastbilen och plockades fram bra mycket senare och dog under lastbilen.
Jag tänker ju att om ett BARN blir träffat av lastbilen och hamnar vid sidan av vägen/i vägen så springer folk snabbare fram till det och påkallar hjälp varav hon borde fått filt över sig vilket borde ses på bilder. Men någon död under filt vid Åhlens finns inte alls på nån bild så om hon blev påkörd och dog där så måste hon ligga under lastbilen.

Aha, du skrev "två kvinnor" så att.. Men jo, jag tror (läs: vet, med nästan 100% säkerhet) också att den lilla hamnade under lastbilen när den kraschade/stannade. Vill helst inte spekulera mer än så i det, det gör ingen skillnad. Allt är en enda enormt tragisk historia. Fokus bör ligga på att få fram rätt bevis mot rätt gm nu, och få denne fäld och straffad.
Citera
2017-04-17, 20:34
Medlem
D-Vitamins avatar
Här är bilder från pågående brand och efter:

https://imgur.com/a/dkgg5

Vad tror vi om det där? Nånting måste ha brunnit långt fram i skåpet. Kylaggregat?
Citera
2017-04-17, 20:52
Medlem
Rampljus-horans avatar
I Aftonbladet skriver brandmannen Stefan en ganska lång text om sin upplevelse från attentatsdagen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zp5w5/brandmannen-stefans-egna-ord-om-attacken

Ett stycke handlar om en person som de arbetade länge med att få fram under lastbilen:

En annan sak som jag är imponerad av är styrkan från Brännkyrka brandstation som kom till lastbilen klockan 15.10 och som valde att vara kvar för att slutföra arbetet med att ta loss personen som satt fast under bilen. De fick möjlighet att bli avlösta men valde att vara kvar för de ville slutföra arbetet på bra och värdigt sätt. Jag tycker att det man ska lyfta fram vilken gemenskap och uthållighet alla visar. Alla har gjort ett enormt bra arbete.
Citera
2017-04-17, 20:53
Medlem
telescopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rampljus-horan
I Aftonbladet skriver brandmannen Stefan en ganska lång text om sin upplevelse från attentatsdagen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zp5w5/brandmannen-stefans-egna-ord-om-attacken

Ett stycke handlar om en person som de arbetade länge med att få fram under lastbilen:

En annan sak som jag är imponerad av är styrkan från Brännkyrka brandstation som kom till lastbilen klockan 15.10 och som valde att vara kvar för att slutföra arbetet med att ta loss personen som satt fast under bilen. De fick möjlighet att bli avlösta men valde att vara kvar för de ville slutföra arbetet på bra och värdigt sätt. Jag tycker att det man ska lyfta fram vilken gemenskap och uthållighet alla visar. Alla har gjort ett enormt bra arbete.

Det var jag denna artikel jag syftade på, i ett tidigare inlägg.
Citera
2017-04-17, 20:56
Medlem
letsdoits avatar
En intressant ögonvittnesskildring av en kvinna som tillsammans med sin syster, svägerska resp. två barn befann sig precis mitt emot korvståndet:
https://www.youtube.com/watch?v=w1hcliakfP0

5:12:35 resp. 5:22:40

Hon såg hur lastbilen sicksackade sig fram utefter gatan och tror att gm gjort detta medvetet för att hinna köra på så många som möjligt (reserverar sig för den allra sista etappen). Vidare uppskattar hon hastigheten till minst 60 km/h.

Kvinnan och hennes syster har också sett gm (?) c:a 40 min innan lastbilen rammar korvståndet och kör in i varuhuset - eller c:a 30 min efter att ha sett honom i rulltrappan vid Sergels torg; upp mot Åhléns. Om denna tidsberäkning håller streck skulle alltså gm på c:a 10 min både ha hunnit lägga beslag på lastbilen samt avsluta sin vansinnesfärd.

Vittnet berättar också att hon hört en explosition.
Senast redigerad av letsdoit 2017-04-17 kl. 21:05.
Citera
2017-04-17, 20:58
Medlem
Rampljus-horans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av telescope
Det var jag denna artikel jag syftade på, i ett tidigare inlägg.

Jag letade efter ditt inlägg men hittade inte. Men just här känns det ju som att det inte är en levande person de försöker få fram. Och därav också den sena identifieringen av Ebba.
Citera
2017-04-17, 21:03
Medlem
telescopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rampljus-horan
Jag letade efter ditt inlägg men hittade inte. Men just här känns det ju som att det inte är en levande person de försöker få fram. Och därav också den sena identifieringen av Ebba.

Nämnde det här, när jag resonerade mig fram till samma slutsats som du.
Citera
2017-04-17, 21:10
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
En intressant ögonvittnesskildring av en kvinna som tillsammans med sin syster, svägerska resp. två barn befann sig precis mitt emot korvståndet:

https://www.youtube.com/watch?v=w1hcliakfP0

5:12:35

Hon såg hur lastbilen sicksackade sig fram utefter gatan och tror att gm gjort detta medvetet för att hinna köra på så många som möjligt...

Hon säger specifikt att hon bevittnade människor som blev påkörda men tittar man på t.ex. Fredrik Lies film så är det ex antal hundra meter där ingen blivit påkörd. Hennes vittnesmål haltar således.

Någon som lyckas höra vad hon heter förresten? Skulle vara roligt att se vad hon jobbar med.
Citera
2017-04-17, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Det är två saker jag främst reagerar på med släckningsarbetet:

1. Brandkåren ställer upp en stege upp mot lastbilens bak, sen går en brandman upp på stegen och tycks slänga in något. Jag undrar vad detta kan vara? Någon som har kunskaper om släckningsarbete?

2. När en brandman börjar spruta in vatten i lastbilen, det är först det slår ut stora lågor baktill.

Övrigt: om det inte fanns något brännbart material i lastutrymmet så måste de lågor man ser slå ut i bak komma ända från hytten.

Ja, och sen när man ser in genom det uppklippta hålet i skåets vägg, är det totalt rent och fint därinne. Och, det blir det väl om man spolar in vatten, men det har då inte brunnit i själva skåpet, i alla fall inte nertill där grejerna står.
Citera
2017-04-17, 21:14
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaqk
Ja, och sen när man ser in genom det uppklippta hålet i skåets vägg, är det totalt rent och fint därinne. Och, det blir det väl om man spolar in vatten, men det har då inte brunnit i själva skåpet, i alla fall inte nertill där grejerna står.

Helt korrekt! Bilderna för den intresserade finns här: https://imgur.com/a/dkgg5
Citera
2017-04-17, 21:20
Medlem
telescopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Hon säger specifikt att hon bevittnade människor som blev påkörda men tittar man på t.ex. Fredrik Lies film så är det ex antal hundra meter där ingen blivit påkörd. Hennes vittnesmål haltar således.

Någon som lyckas höra vad hon heter förresten? Skulle vara roligt att se vad hon jobbar med.

Jag kan inte se klippet men är det B*esarta Ga*shi (stavning?) du menar? Hon som var med i detta reportage: http://www.dn.se/sthlm/fyra-vittnen-om-sekunderna-som-forandrade-deras-liv/ ?
Senast redigerad av telescope 2017-04-17 kl. 21:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in