2017-04-17, 09:45
  #55477
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Håller med Pung. Tror att det är researchgruppen och liknande som fiskar IP-adresser och annat för att kunna hålla färska register.


Kan naturligtvis inte uteslutas! Den aktuella Siten förefaller svår att spåra. Någon mer kunnig i Tråden kan kanske försöka. Intressant om K-amraterna i Researchgruppen är i aktiva i sammanhanget.

SD har många fiender trots allt - men kommer ändå att öka sitt opinionsstöd...

__________________
Senast redigerad av Mac-Arthur 2017-04-17 kl. 09:49.
2017-04-17, 10:07
  #55478
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Varför?

Det är t.o.m. sannolikt att dessa hemsidor kan spegla befolkningssammansättningens politiska uppfattningar som är aktiva på Nätet.)
Och vad fan tror du Sentio, Inizio och YouGov speglar, politiska uppfattningar bland alla som läser nyheter på pergamentrullar och skriver brev med fjäderpenna?
2017-04-17, 10:10
  #55479
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Denna tråd håller envist fast vid tre urbota korkade missuppfattningar, och vägrar ta till sig av användare som testat alla möjliga sätt att förklara. Jag kan inte låta bli att göra ett försök.

1: Spelbolag är INTE mätare för hur SD ligger i opinionen. Oddsen är inte satta utefter vad spelbolagen tror. Spelbolagen spelar nämligen inte. De gissar inte. De beräknar bara odds som innebär att de gör vinst alldeles oavsett hur det går. Om en miljardär skulle satsa sin förmögenhet på att att Hanif Bali skulle bli nästa statsminister skulle oddsen sjunka för det. Inte för att spelbolagen sitter med någon dygnet-runt-jour av psykologer, statsvetare och politiska experter som ständigt kalibrerar sina profetsior, utan för att algoritmen skulle ändras.

Att många betar på bra resultat för SD tillför ingen ny data för den som vill spekulera i hur det går. Bettarnas gissningar bygger ju på samma opinionsundersökningar som redan presenteras i tråden. Att spelbolagens odds ändras tillför alltså ingen som helst ny information.

2: Telefoninstituten kan inte "vikta" fram bättre resultat för SD. De kan vikta sin panel för att spegla befolkningen, men det gör de redan. Före valet 2014 viktade de sin panel så att 5,7 procent utgjordes av folk som röstade SD i förra valet. Nu viktar de så att det är 12,9. Detta kan de göra eftersom de har ett facit att vikta mot. Det är därför alla institut ökar SD direkt efter valet, de har fått ett nytt facit att vikta mot. Även om bara 1% svarar att de röstade SD, kan vikta upp till 13%.

Men de kan inte vikta för att kompensera alla som röstade 7-klövern men som inte vill erkänna att de avser byta till SD. Eftersom SD stadigt ökar blir dessa en allt större grupp, och felet blir större ju längre från senaste valet man kommer.

Instituten skulle kunna slänga på några procent till SD. Men det vore ingen viktning, det vore en gissning. Det vore ännu sämre. Ska instituten spegla SD bättre är det alltså inte viktning de ska ändra utan sina metoder så att folk inte räds vara ärliga.

Vissa kanske tycker att SIFO bara ska addera 10% till SD för att det "nog stämmer bättre". Det får man tycka, men använd då rätt terminologi. Säg att ni vill att instituten ska börja gissa. För viktning är det inte att godtyckligt lägga till procent på sina egna resultat.

3: Sluta för helvette att hänvisa, och än värre länka, till hemsidor där man kan rösta. Så länge röstarna inte är utvalda för att spegla befolkningssammansättningen finns där ingen som helst relevans i siffrorna. De betyder BARA att Flashback flitigt spammat länkar i denna tråd.

Jag varnade sist en liknande sida som riksdagsval2018 kom upp och sa att ingen som vet något om mätningar gör så. Ändå skulle alla rusa dit och uppge sina namn, mejl, lämna IP vilken sen användes av researchgruppen för att koppla användarnamn till riktiga namn. Det visade sig alltså vara en fälla från personer som begriper SD-svansens tvångsbehov av att storma alla webmätningar för att sen återvända till tråden och hurra över att SD har 85 procent.

Det vet ni ju att SD inte har. Hur kan man glädjas åt en mätning som man vet inte stämmer? Då kan ni väl lika gärna skriva på ett papper hemma, och fylla i de siffror ni vill ha?

Även om vi har olika åsikter om SD (som du tycker är för mycket mellanmjölk) så måste jag ändå säga. Hatten av för ett inlägg som borde vara en sticky. Sammanfattar alldeles utmärkt vad som är felet med delar av den "sverigevänliga" rörelsen och också varför en del tänkande människor in i det längsta undviker att ansluta sig till den.
Att byta ut den nuvarande PK-sekten mot en annan med liknande sektliknande faktaförnekelse är inte vad de flesta längtar efter , särskilt inte när den förstnämnda åtminstone till stora delar faktiskt på riktigt tror att de gör någonting gott för mänskligheten.
Jag vet att vi i övrigt inte gör samma analys men själv så är jag helt övertygad om att SD skulle dra iväg direkt i opinionsundersökningarna så fort de svagsinta i SD-svansen får mindre plats i offentligheten.
Det är ju de och inte partiledningen eller medias svartmålande som skrämmer iväg nya väljare. De väljare som är på väg att ta steget över till SD vill inte sammanblandas med svansen. Däri ligger det stora stigmat.
Och innan någon för trehundrafemtionde gången drar upp Sentios och Yougovs träffsäkerhet. Så ja jag tror också att de instituen är närmast SD:s verkliga siffra och det är utifrån Sentios/Yougovs siffror jag tror på en uppgång ju mindre plats svansen tar. 30-35% i valet är absolut ingen utopi ifall debatten domineras av invandrings och invandringsfenomenkritiker som Gur/Sanandaji/Springare och inte av de som Leif GW mycket riktigt i sin senaste artikel kallar svansens gubbtjyvar.
2017-04-17, 10:14
  #55480
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Denna tråd håller envist fast vid tre urbota korkade missuppfattningar,

1: Spelbolag är INTE mätare för hur SD ligger i opinionen.

2: Telefoninstituten kan inte "vikta" fram bättre resultat för SD. De kan vikta sin panel för att spegla befolkningen, men det gör de redan.

3: Sluta för helvette att hänvisa, och än värre länka, till hemsidor där man kan rösta.

Jag varnade sist en liknande sida som riksdagsval 2018 kom upp och sa att ingen som vet något om mätningar gör så. Ändå skulle alla rusa dit och uppge sina namn, mejl, lämna IP vilken sen användes av researchgruppen för att koppla användarnamn till riktiga namn.

Var inte en sådan viktigpetter.

1. Naturligtvis inte. Men de lyckas oftast rätt bra att pricka valresultat.

2. Naturligtvis inte. Viktning har ingen om helst avgörande betydelse, hur den än görs. Det som är mest besvärande för mätningsverksamheten är att 45-50% av dem man primärt söker inte går att få tag på eller inte uppger några sympatier, eller påstår sig vara osäkra.

3. Kan man hålla med om. Det är korkat att vara så aningslös inför länkningar.
2017-04-17, 10:22
  #55481
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Även om vi har olika åsikter om SD (som du tycker är för mycket mellanmjölk) så måste jag ändå säga. Hatten av för ett inlägg som borde vara en sticky. Sammanfattar alldeles utmärkt vad som är felet med delar av den "sverigevänliga" rörelsen och också varför en del tänkande människor in i det längsta undviker att ansluta sig till den.
Att byta ut den nuvarande PK-sekten mot en annan med liknande sektliknande faktaförnekelse är inte vad de flesta längtar efter , särskilt inte när den förstnämnda åtminstone till stora delar faktiskt på riktigt tror att de gör någonting gott för mänskligheten.
Jag vet att vi i övrigt inte gör samma analys men själv så är jag helt övertygad om att SD skulle dra iväg direkt i opinionsundersökningarna så fort de svagsinta i SD-svansen får mindre plats i offentligheten.
Det är ju de och inte partiledningen eller medias svartmålande som skrämmer iväg nya väljare. De väljare som är på väg att ta steget över till SD vill inte sammanblandas med svansen. Däri ligger det stora stigmat.
Och innan någon för trehundrafemtionde gången drar upp Sentios och Yougovs träffsäkerhet. Så ja jag tror också att de instituen är närmast SD:s verkliga siffra och det är utifrån Sentios/Yougovs siffror jag tror på en uppgång ju mindre plats svansen tar. 30-35% i valet är absolut ingen utopi ifall debatten domineras av invandrings och invandringsfenomenkritiker som Gur/Sanandaji/Springare och inte av de som Leif GW mycket riktigt i sin senaste artikel kallar svansens gubbtjyvar.
Det Pung påstår är att växande partier aldrig kan mätas och att telefoninstituten inte kan ge en vettig nivå till SD tills nästa val. Samma lika med partier med sjunkande stöd.

Sen lyckades telefoninstitut sänka SD tämligen omgående efter valen 2010 och 2014, hur nu det speglar Pungs påstående?

Fascinerande hur somliga låtsas som det regnar, men psyops kommer i alla former.
2017-04-17, 10:25
  #55482
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Kan naturligtvis inte uteslutas! Den aktuella Siten förefaller svår att spåra. Någon mer kunnig i Tråden kan kanske försöka. Intressant om K-amraterna i Researchgruppen är i aktiva i sammanhanget.

SD har många fiender trots allt - men kommer ändå att öka sitt opinionsstöd...


Researchgruppen letar efter riksdagsmän och kommuninvalda för Sd. De har ingen nytta av att identifiera någon av de 1 400 000 (ca 20%) som kan tänkas rösta på Sd i nästa val. Dom saknar propagandavärde i media. Man vet egentligen inte alls vad de röstar på utan bara vad de har skrivit.
2017-04-17, 10:39
  #55483
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Researchgruppen letar efter riksdagsmän och kommuninvalda för Sd. De har ingen nytta av att identifiera någon av de 1 400 000 (ca 20%) som kan tänkas rösta på Sd i nästa val. Dom saknar propagandavärde i media. Man vet egentligen inte alls vad de röstar på utan bara vad de har skrivit.
Även om det ibland är bra att vara paranoid så tror jag, precis som du, att den tiden är förbi då man kunde "hänga ut" någon för att ha kryssat SD i en Webenkät.
2017-04-17, 10:50
  #55484
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Även om det ibland är bra att vara paranoid så tror jag, precis som du, att den tiden är förbi då man kunde "hänga ut" någon för att ha kryssat SD i en Webenkät.

Vilket nödvändigtvis inte researchgruppen tycker. De måste hela tiden fiska för att ha några floskler att pumpa ut till de troende.
2017-04-17, 10:57
  #55485
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Även om det ibland är bra att vara paranoid så tror jag, precis som du, att den tiden är förbi då man kunde "hänga ut" någon för att ha kryssat SD i en Webenkät.


Vad gäller siten riksdagsval2018.se är ip-adressen: 46.137.114.201

Ägare: Amazon Data Services Ireland Ltd in Dublin

Det förefaller mindre troligt att K-amraterna i Researchgruppen anlitar denna firma för att samla in ip-adresser för att "hänga ut" eller attackera SD-are - stackars Researchgrupp!

__________________
Senast redigerad av Mac-Arthur 2017-04-17 kl. 11:01.
2017-04-17, 10:59
  #55486
Medlem
Imalosers avatar
Vi får väl se vad som händer om SD blir största parti, något säger mig att DÖ knappast kommer att gälla dem.

Slutar väl med att alliansen har 30, SD 29, vänstern 33 och då vill ju människor uppenbarligen ha kvar en skitig sosseregering. Svensken är åtminstone inte dumma nog att vilja rösta på S, men de är för dumma för att förstå att alliansen inte är lösningen, de kommer ändå bara rösta på S-budget.
2017-04-17, 11:14
  #55487
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Det är ju de och inte partiledningen eller medias svartmålande som skrämmer iväg nya väljare. De väljare som är på väg att ta steget över till SD vill inte sammanblandas med svansen. Däri ligger det stora stigmat.

I ett större perspektiv kan man dessutom framhålla att det räcker inte att "beskriva ett problem" utan det krävs också "presentera trovärdiga lösningar".

Vill man vara litet kreativt kritisk mot OU kan man ju tänka sig skillnaden mellan att fråga "vem tycker du pekar på det största problemet" respektive "vem tycker du har trovärdiga lösningar på samma problem".

Men om detta är en oroad, lätt xenofobisk allmänhet eller folk som verkligen tycker att SD har lösningarna på allt, inklusive bröds åldrande i brödburken, är ju inte så klarlagt.
2017-04-17, 11:16
  #55488
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Även om det ibland är bra att vara paranoid så tror jag, precis som du, att den tiden är förbi då man kunde "hänga ut" någon för att ha kryssat SD i en Webenkät.

Håller helt med. Anlitade en elektriker och VVS-folk för installation av ny pelletspanna i huset strax före påsk, de var så frustrerad över Löfven & Co att det nästan kom eld ur öronen på dem samtidigt som de helt öppet sa att det idag inte finns något alternativ till SD. Ingen av dem brydde sig ett skit om att säga sin åsikt i frågan.

Förstår faktiskt inte varför en del fortfarande blir så skitnödiga över researchgruppen och så ängsliga över om det "kommer ut" att man klickat på SD på en webbsida? Det är 2017 nu, vem bryr sig? Alla pratar ju högt och vilt i denna fråga ändå? Minst 30-40% i stora delar av kommunen där jag bor kommer att lägga sin röst på SD. Denna rädsla och "paranoia" kanske är en Stockholmsgrej?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in