Citat:
Ursprungligen postat av
Pung
Denna tråd håller envist fast vid tre urbota korkade missuppfattningar, och vägrar ta till sig av användare som testat alla möjliga sätt att förklara. Jag kan inte låta bli att göra ett försök.
1: Spelbolag är INTE mätare för hur SD ligger i opinionen. Oddsen är inte satta utefter vad spelbolagen tror. Spelbolagen spelar nämligen inte. De gissar inte. De beräknar bara odds som innebär att de gör vinst alldeles oavsett hur det går. Om en miljardär skulle satsa sin förmögenhet på att att Hanif Bali skulle bli nästa statsminister skulle oddsen sjunka för det. Inte för att spelbolagen sitter med någon dygnet-runt-jour av psykologer, statsvetare och politiska experter som ständigt kalibrerar sina profetsior, utan för att algoritmen skulle ändras.
Att många betar på bra resultat för SD tillför ingen ny data för den som vill spekulera i hur det går. Bettarnas gissningar bygger ju på samma opinionsundersökningar som redan presenteras i tråden. Att spelbolagens odds ändras tillför alltså ingen som helst ny information.
2: Telefoninstituten kan inte "vikta" fram bättre resultat för SD. De kan vikta sin panel för att spegla befolkningen, men det gör de redan. Före valet 2014 viktade de sin panel så att 5,7 procent utgjordes av folk som röstade SD i förra valet. Nu viktar de så att det är 12,9. Detta kan de göra eftersom de har ett facit att vikta mot. Det är därför alla institut ökar SD direkt efter valet, de har fått ett nytt facit att vikta mot. Även om bara 1% svarar att de röstade SD, kan vikta upp till 13%.
Men de kan inte vikta för att kompensera alla som röstade 7-klövern men som inte vill erkänna att de avser byta till SD. Eftersom SD stadigt ökar blir dessa en allt större grupp, och felet blir större ju längre från senaste valet man kommer.
Instituten skulle kunna slänga på några procent till SD. Men det vore ingen viktning, det vore en gissning. Det vore ännu sämre. Ska instituten spegla SD bättre är det alltså inte viktning de ska ändra utan sina metoder så att folk inte räds vara ärliga.
Vissa kanske tycker att SIFO bara ska addera 10% till SD för att det "nog stämmer bättre". Det får man tycka, men använd då rätt terminologi. Säg att ni vill att instituten ska börja gissa. För viktning är det inte att godtyckligt lägga till procent på sina egna resultat.
3: Sluta för helvette att hänvisa, och än värre länka, till hemsidor där man kan rösta. Så länge röstarna inte är utvalda för att spegla befolkningssammansättningen finns där ingen som helst relevans i siffrorna. De betyder BARA att Flashback flitigt spammat länkar i denna tråd.
Jag varnade sist en liknande sida som riksdagsval2018 kom upp och sa att ingen som vet något om mätningar gör så. Ändå skulle alla rusa dit och uppge sina namn, mejl, lämna IP vilken sen användes av researchgruppen för att koppla användarnamn till riktiga namn. Det visade sig alltså vara en fälla från personer som begriper SD-svansens tvångsbehov av att storma alla webmätningar för att sen återvända till tråden och hurra över att SD har 85 procent.
Det vet ni ju att SD inte har. Hur kan man glädjas åt en mätning som man vet inte stämmer? Då kan ni väl lika gärna skriva på ett papper hemma, och fylla i de siffror ni vill ha?
Även om vi har olika åsikter om SD (som du tycker är för mycket mellanmjölk) så måste jag ändå säga. Hatten av för ett inlägg som borde vara en sticky. Sammanfattar alldeles utmärkt vad som är felet med delar av den "sverigevänliga" rörelsen och också varför en del tänkande människor in i det längsta undviker att ansluta sig till den.
Att byta ut den nuvarande PK-sekten mot en annan med liknande sektliknande faktaförnekelse är inte vad de flesta längtar efter , särskilt inte när den förstnämnda åtminstone till stora delar faktiskt på riktigt tror att de gör någonting gott för mänskligheten.
Jag vet att vi i övrigt inte gör samma analys men själv så är jag helt övertygad om att SD skulle dra iväg direkt i opinionsundersökningarna så fort de svagsinta i SD-svansen får mindre plats i offentligheten.
Det är ju de och inte partiledningen eller medias svartmålande som skrämmer iväg nya väljare. De väljare som är på väg att ta steget över till SD vill inte sammanblandas med svansen. Däri ligger det
stora stigmat.
Och innan någon för trehundrafemtionde gången drar upp Sentios och Yougovs träffsäkerhet. Så ja jag tror också att de instituen är närmast SD:s verkliga siffra och det är utifrån Sentios/Yougovs siffror jag tror på en uppgång ju mindre plats svansen tar. 30-35% i valet är absolut ingen utopi ifall debatten domineras av invandrings och invandringsfenomenkritiker som Gur/Sanandaji/Springare och inte av de som Leif GW mycket riktigt i sin senaste artikel kallar svansens gubbtjyvar.