2017-04-15, 04:32
Medlem
Om man går en yrkesutbildning som VVS-montör och sedan gör sin lärlingsperiod, måste man efter det göra branschprovet för att bli anställningsbar eller räcker det med att man "bara" har gått utbildningen?
Citera
2017-04-15, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slashr
Om man går en yrkesutbildning som VVS-montör och sedan gör sin lärlingsperiod, måste man efter det göra branschprovet för att bli anställningsbar eller räcker det med att man "bara" har gått utbildningen?
Du måste göra provet för att få certifikat... Sen så e det bara att gneta på😃
Citera
2017-04-15, 07:48
Medlem
Jag förstår att man måste göra provet om man vill bli certifierad, men måste man vara det (certifierad) för att få anställning?

Proven görs i Hässleholm eller Katrineholm och jag känner inte för att åka 40 mil enkel väg för att göra proven.
Senast redigerad av Slashr 2017-04-15 kl. 07:50.
Citera
2017-04-15, 08:18
Medlem
Citat:
Jag förstår att man måste göra provet om man vill bli certifierad, men måste man vara det (certifierad) för att få anställning?

Proven görs i Hässleholm eller Katrineholm och jag känner inte för att åka 40 mil enkel väg för att göra proven.
Jag råder dig att känna lite mindre. Du gör det förhoppningsvis en gång och sedan aldrig igen. Utan certifikat blir du mycket mindre intressant att anställa.
Citera
2017-04-15, 10:11
Medlem
Citat:

Nej, om reglerna inte har ändrats så kan du utan någon som helst utbildning starta en VVS-firma själv och jobba som rörläggare.
Och du måste inte ha någon utbildning för att få jobba heller även om det är svårt.
Du skulle ju annars kunna kolla om det går att få jobb som traditionell lärling, är väl inte jätteenkelt att få jobb som det doc men om du har tur så kanske det kan passa bättre.
Senast redigerad av pmatt 2017-04-15 kl. 10:15.
Citera
2017-04-15, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Nej, om reglerna inte har ändrats så kan du utan någon som helst utbildning starta en VVS-firma själv och jobba som rörläggare.
Och du måste inte ha någon utbildning för att få jobba heller även om det är svårt.
Du skulle ju annars kunna kolla om det går att få jobb som traditionell lärling, är väl inte jätteenkelt att få jobb som det doc men om du har tur så kanske det kan passa bättre.

stämmer bra det.

känner ett par st som inte har cert. dom omsätter 2-3 miljoner om året i sina firmor.

det är STOR efterfrågan på vvs montörer, gör du bara ett bra jobb och följer dom regler som finns så är det inga problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in