2017-04-14, 23:44
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Helt omöjligt om det är Akilov på Polisens bild i T-banan 14:55:
http://static.lakana.com/mmm-global-us-east-1/photo/2017/04/09/Stockholm%20suspect.jpg_6420655_ver1.0_640_360.jpg

Branden började någon gång 14:55:30 +/- 10 sekunder. (Källa: kraschtidpunkt, video norrut på Drottninggatan m m).

Någon som börjar förstå varför det kanske kan vara viktigt att få tidsangivelser lite mer precisa än på minutnivå?
Men,
Om brand utbryter 14:55:30, kan MGM lämna bilen 14:55:32 och fortfarande hinna bli fotad efter rulltrappan 14:55:...........59. Vilket polisen kan säga är "14:55" utan att ljuga.

Om jag inte hade ett dåligt knä skulle jag kunna bevisa det ganska enkelt. Att klara av den distansen på 25 sekunder är inte omöjligt. Tight, men inte omöjligt.

Men om det som du säger "omöjligt", vilket alternativ gillar du då bäst:

1. Din sekundjakt som just nu bygger på en butiksövervakningskameras tidssynk stämmer inte. Dvs, kameran har kanske 10 sek fel tid. Och allt stämmer i övrigt.
2. MGM lämnar före brand utbryter
3. MGM lämnar efter brand utbryter och polisen anger fel tidpunkt när de säger "14:55". Omedvetet eller medvetet.
4. Det är inte alls MGM på bilden. Men polis tror det.
5. Det är inte alls MGM på bilden. Och polis vet det.
6. Annat.
Senast redigerad av JonasFB 2017-04-14 kl. 23:59.
Citera
2017-04-14, 23:45
Medlem
A-party-with-martys avatar
Existerade det överhuvudtaget nån bomb el är det också en fejknyhet av MSM precis som skottlossningarna osv?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Svensk polis hade exakt samma polisvissla "The Metropolitan", konstruerad 1884 och tillverkad av Firma J. Hudson Barr Street 244 Birmingham.

Distinkt.
Citera
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Nu har inte Uzbekistans utrikesminister sagt att man specifikt informerat i samband med att Akilov blev efterlyst.

http://news.uzreport.uz/news_2_e_150686.html

Artikeln innehåller hela svaret, vilket är bättre än referat av Reuter som i sin tur redigerats i svensk media.
Jag orkade inte läsa artikeln, för det du citerade är allmängods nu. Men så här då?
Citat:
Hur Uzbekistan har lämnat vidare uppgifterna till Sverige har inte framkommit, mer än att de ska ha gått via ett annat västland.
Victoria Bell vid Utrikesdepartementets pressavdelning uppger att någon sådan information inte passerat genom UD:s kanaler.
– Vi har inte fått någon sådan information. Det finns ingen sådan inkommen handling registrerad hos UD, säger hon.
Edit: http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vROEL/uzbekistans-utrikesminister-varnade-sverige-for-rakhmat-akilov
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2017-04-14 kl. 23:50.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
I vilken mening då om man får fråga?
Jo, om han fanns med i någon rörelse med sådana intressen, så kanske han var beordrad eller föreslagen att visa sin hängivenhet, som en krigare ur fotfolket. Om man nu kan kalla det "beställningsjobb"?
Citera
2017-04-14, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Varför gjorde han dessa "ärevarv" innan han startade själva gatloppet? Varför påstår ett vittne att han krypkörde. Det var nästan som om han väntade på en klarsignal från någon.

Jag tror att jag kom på själv varför han krypkörde runt kvarteren och körde på bilar. Han mekade troligen med bomben samtidigt som han körde. Det var när han var klar med den som han gasade på.
Citera
2017-04-14, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Sen en teori, när chaffisen sen öppnar dörren in mot parfymavdelningen löser han antingen ut någon anordning som kopplas mot innerbelysningen i hytten, eller så blir de gnistor från innerbelysningen som i sin tur antänder acetonet som runnit ut i hytten, så då fick han alltså baken bränd när han klev ur hytten och då har vi starttiden för flykten.

Det behöver inte vara helt fel. Vittnet som åkte bakom uppför rulltrappan sa att MGM hade små jack eller något liknande på baksidan av låret, där byxorna var trasiga. Varför inte resultatet av hans egen splitterbomb... Dock med försvagad kraft, rimligen.

Han som bankar: Det är lite oklart vad han bankar på, och varför. Förarplatsens dörr verkar täckas av en valk av krossat glas från skyltfönstret.
Citera
2017-04-14, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tror att jag kom på själv varför han krypkörde runt kvarteren och körde på bilar. Han mekade troligen med bomben samtidigt som han körde. Det var när han var klar med den som han gasade på.

Kan så vara, kan så vara.
Citera
2017-04-14, 23:52
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jo, om han fanns med i någon rörelse med sådana intressen, så kanske han var beordrad eller föreslagen att visa sin hängivenhet, som en krigare ur fotfolket. Om man nu kan kalla det "beställningsjobb"?

Problemet är ju bara att ingen organisation tar på sig dådet.
Citera
2017-04-14, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
3. MGM lämnar före brand utbryter.

Ja, det är väl inte givet att branden har med hans anordning att göra. Kan vara någon del av bilen själv som fattar eld. Har för mig det pratades om att en möjlig bomb fanns i förarhytten, och då kan den väl inte ha varit förkolnad. Också tveksamt att han skulle dröja kvar så länge. Fast... han kanske var avsvimmad en stund. Det sägs ju att han smackade in i framrutan.
Citera
2017-04-14, 23:57
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-party-with-marty
Existerade det överhuvudtaget nån bomb el är det också en fejknyhet av MSM precis som skottlossningarna osv?
Eliasson bekräftade bara att man hittat "en anordning som inte hörde hemma där" på sin första pk. På den andra dementerade han att man hittat en bomb och hänvisade i övrigt till att man fortfarande analyserade saken.
Det har däremot snackats om en bomb här så det nästan blivit en trådsanning att den fanns. Det har snackats om aceton, tändarsprit, krut och spikar men ingen som helst källa har getts på uppgifterna. Det brann, alltså var det en bomb, tycks vara konklusionen.
Min fråga är, på vilka andra sätt skulle det kunna brinna?
Citera
2017-04-14, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Han, den häktade, har erkänt terrorbrott i form av mord, ja.
Men är denne vid sina sinnens fulla bruk? I baksätet på polisbilen ser han galen ut, tycker jag. Är polisen säkra på att han är skyldig? Tveksamt, säger jag utifrån vad vi vet. De har gått ut med att man vill säkra skuldfrågan så pass, att det är irrelevant vad han själv säger. Jag kan tycka att det tyder på viss osäkerhet ändå. Det är många galningar som erkänner brott de inte begått. Dessutom tycker jag inte att Akilov är lik sig på bilderna i T-banan jämfört med andra vi sett.
Men även om det verkligen är han som framfört fordonet, kan han i sin galna enfald hellre vilja vara låtsas-IS för att känna sig viktig, än att erkänna att han bara var snurrig i huvet ett tag. Om färden gick på bara 20-25 sekunder k a n det vara så enkelt.
Riktiga IS-terrorister skulle göra detta bättre.
Det är ju mycket långsökt att han av en plötslig ingivelse i förvirring efter brottet skulle föredra att mista livet, så som vi känner det, hellre än få ett kortare fängelsestraff för bilstöld, grov vårdslöshet i trafik och grovt vållande till annans död.

I efterhand ser man ofta galenskapen i ansiktet hos människor som begått galna handlingar.

Eliassons helt onödiga uttalande om att han känner sig säker på den gripnes skuld tolkar jag snarare som att han vet om avgörande teknisk bevisning. Till slut blir det ju en dom och Eliassons eventuella bluffande skulle kosta honom ämbetet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in