Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Men varför är det viktigt då? Hjälper det dig att komma fram till att det hänt på något speciellt sätt som motsäger vad som ges av andra källor eller? Förtydliga tack.
Och även om du får reda på exakt sekund som första larmet inkom så vet du ju inte i vilket läge inringaren kom fram till SOS alarm, han/hon kanske dröjde några sekunder att ringa och sedan fick vänta ytterligare tid.
SUCK!!!
Vad är det vi försöker komma fram till i den här tråden med mer än tiotusen inlägg nu?
Vi försöker komma fram till
NÄR, var och hur händelser utspelat sig klockan 14:53 den 7 april 2017 på Drottninggatan i Stockholm. Vi kan naturligtvis vänta ett halvår eller ett år på fuppen, men jag är lite mer otålig än så.
Det förekommer en rad totalt felaktiga uppgifter i den här tråden, i media etc (är det, de som du kallar
källor? Låt mig ge ett exempel: "lastbilen kapades kring 14:30". Det är ju uppenbarligen felaktigt. Jag antog i min första sammanställning
(FB) Terrordådet på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07) av händelseförloppet att kapningen skett 14:51. Det tror jag inte längre. Jag tror att den skedde under minuten 14:52. Aftonbladet skriver i sin sammanställning (idag) indirekt att kapningen skedde 14:50.
Jag vill ha fram fakta! Jag tror inte att Aftonbladet, Expressen eller någon annan har för avsikt att ljuga om händelseförloppet, men det stör mig att dessa mediagiganter inte har kunskap nog att inse att vad de påstår i sina artiklar inte stämmer överens med vad som verkligen hände.
Därför vill jag ha fram den exakta tidpunkten när larmet kom in. Sen kan man justera för de sekunder det tar att ta upp luren och ringa. Vi pratar i det aktuella fallet med kvinnan i SVT-intervjun om max fem sekunder.
Har vi den exakta tidpunkten för larmet så kan man beräkna övriga händelser med en felmariginal av 5-10 sekunder (t ex när fordonet blev kapat beroende av hastighet under de första "svängarna" kring AF kyrkan).
Känner vi till den
exakta tidpunkten så kan vi presentera en mer precis teori om när saker har inträffat som kommer leda till att mediagiganterna skärper sig i sin rapportering (jag har gjort det förr).
Om man inte är intresserad av vilken sekund saker hände (vilket jag i o f s kan förstå) så bör man inte delta i den debatten!