2017-04-13, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Men så var ju INTE fallet.
Kolla kartan här: http://www.expressen.se/nyheter/stockholm/lastbil-har-kort-in-i-folkmassa-i-stockholm/ (och skit i tidsangivelsen 14:30, det bör ha varit 14:51).

Problemet är ju då den extra lilla tur som tog någon minut eller två för att komma ner på Drottninggatan. Men INGET samtal till 112 om lastbilsstöld...

Jag tvivlar på att han ens ringde 112.TÄNK TILL LITE NU!

Alla minuter är otroligt viktiga. I alla fall för GM.
Därför trycker jag det är trist att Spendrups chauffören inte ringde 112. ( tiden )
¨
Om vi antar att:
Tiden är tagna ur min fantasi.
14.30 snor han bilen.
14.40 är han inne på Drottninggatan.
det tar ca 180 sekunder att köra hela vägen fram till Åhlens.
14.43 Parkerar han inne på Åhlens.
14.46 tar han sig ut från hytten.

14.53 ringer någon polisen, då har det gått flera minuter.
Citera
2017-04-13, 06:28
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Alla minuter är otroligt viktiga. I alla fall för GM.
Därför trycker jag det är trist att Spendrups chauffören inte ringde 112. ( tiden )
¨
Om vi antar att:
Tiden är tagna ur min fantasi.
14.30 snor han bilen.
14.40 är han inne på Drottninggatan.
det tar ca 180 sekunder att köra hela vägen fram till Åhlens.
14.43 Parkerar han inne på Åhlens.
14.46 tar han sig ut från hytten.

14.53 ringer någon polisen, då har det gått flera minuter.

Jag uppskattar ironin!
Från det han svänger in från Adolf Fredriks kyrkogatan till det att han kraschar i Åhléns i korsningen Mäster Samuels gatan/Drottninggatan tar det max 40 sekunder, förmodligen snarare 30 sekunder.
Allt annat är bara trams!
NÄR-VAR-HUR-VEM
Citera
2017-04-13, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten

Jag uppskattar ironin!
Från det han svänger in från Adolf Fredriks kyrkogatan till det att han kraschar i Åhléns i korsningen Mäster Samuels gatan/Drottninggatan tar det max 40 sekunder, förmodligen snarare 30 sekunder.
Allt annat är bara trams!
NÄR-VAR-HUR-VEM

Vad är 180 sekunder här då ?

http://editorialtools.aftonbladet.se/lastbilsattacken/
Citera
2017-04-13, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hkext
Vad baserar du det på? Väldigt vanligt bland muslimer att säga syster och broder om andra muslimer

Enda angripna "syrran" som jag kunde hitta i media. Kan ha varit fler eller inte ens i media. Uteslöt "anti-abort-syrran".
Citera
2017-04-13, 06:52
Medlem
Citat:
Redan 2015 blev den misstänkta terroristen Rakhmat Akilov vän med jämnårig uzbekisk man som bodde i en av Stockholms förorter – och var känd i muslimska kretsar för att rekrytera till IS.
Det berättar Expressens källor.
Det två männen brukade träffas i en källarmoské i en av Stockholms förorter men även i rekryterarens tillfälliga bostad, som användes som mötesplats för radikalisering av män och kvinnor från Uzbekistan och andra länder.

http://www.expressen.se/nyheter/akilov-var-van-med-kand-is-rekryterare/
Citera
2017-04-13, 06:53
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Vad är 180 sekunder här då ?

http://editorialtools.aftonbladet.se/lastbilsattacken/

Har sett den. Bra grafik!

Men för utdraget i tid! Det gick fortare.
Jag är nog beredd att flytta fram kapningen till (för att dra till med något): 14:52:10.
Krasch i Åhléns: 14:53:50.
Det är 100 sekunder det! Inte 180!
Men som jag sagt tidigare jag håller på med en uppdatering av min sammanfattning.

Om någon kan bistå med någon exakt tidsangivelse så är det välkommet. Alltså sekundstämplad.
Citera
2017-04-13, 07:02
Medlem
Citat:
Under fredag kväll inkom en anmälan om en person i Märsta som liknade den misstänkte terroristen.
Patrull 34-2610 med poliserna Emma och Alex från Täby åkte på larmet.
De kände direkt igen Rakhmat Akilov när de fick ögonkontakt.
– Jag tänkte ”den här personen måste vi få kontroll på blixtsnabbt, han ska ner på backen bara”, säger Emma.

Citat:
Emma berättar för Aftonbladet att det kändes som ett rutinärende.
– Men jag hade i bakhuvudet att det kunde ju vara den där terroristen, men de skickade bara en patrull och det var ju vi.
En knapp kilometer efter att Emma och Alex passerat anmälaren, som parkerat sin bil, får de syn på en person som går vid sidan om vägen.
– Alex kör upp på gångvägen bakom personen och medan bilen fortfarande rullar går jag ut. Då vänder personen sig om och när han fattar att det är polisen hajar han till.
Emma och Alex kände direkt igen mannen på gångbanan från den bild som gått ut i hela landet.
– Vi ville få kontroll på honom.
– Jag får ner honom på backen och får på honom handfängsel. Alex kommer strax efter. Vi förstår ganska direkt att det med största sannolikhet är rätt person. Han börjar ropa på något främmande språk.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/E147l/poliserna-emma-och-alex-grep-rakhmat-akilov
Citera
2017-04-13, 07:48
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Vilken andra utgång? Han måste ha gått ner där han kraschade. Annars är ju nästa vid centralen

Han crashade i parfymavdelningen, som ligger dig en liten tvärgata på Drottninggatan. Teorin är att han alltså sprang igenom Åhlens till den ingången som ligger vid tunnebaneuppgången Drottninggatan/Hamngatan.
Citera
2017-04-13, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Han crashade i parfymavdelningen, som ligger dig en liten tvärgata på Drottninggatan. Teorin är att han alltså sprang igenom Åhlens till den ingången som ligger vid tunnebaneuppgången Drottninggatan/Hamngatan.

*Drottninggatan/Klarabergsgatan
Citera
2017-04-13, 07:53
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
http://www.expressen.se/nyheter/vannen-akilov-visste-inte-ens-hur-man-ber/

"Expressen kan avslöja att Akilovs kontakter med våldsbejakande islamister fortsatte i Stockholm.
Akilov besökte en hemlig källarmoské i en Stockholmsförort där IS-rekryterare varit verksamma – och ska ha träffat flera personer där två veckor innan dådet."

"Uppgiftslämnare berättar för Expressen att lägenheten bara var öppen för särskilt inbjudna personer – och att en man som uppges ha agerat som IS-rekryterare ska ha varit där och sökt rekryter till terrorrörelsen."

Intressant, det finns nog mer och hämta. Möjligt att jag får omvärdera vad jag hittills trott.

Känns rätt spikat att han är islamist/ISIS nu. Bara en ganska dålig sådan, och ensam. Det har ju varit ganska många fall där de varit flera, men även i London var killen ensam.

Det första jag kollar är datumet, sker något innan eller på en judisk högtid (som nu i Stockholm) brukar det helt enkelt vara en IS terrorist.
Citera
2017-04-13, 07:57
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrAcKmAn
*Drottninggatan/Klarabergsgatan

Så heter det därborta, ja.

Vid ingången vid den lilla gatan där han crashade heter Mäster Samuelsgatan.
Citera
2017-04-13, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken

Jag är också inne på den linjen.

- men hur tog han sig ut från hytten ? Rutan, passagerardörren ?

Alla har varit inne på Sergels torg nedgången. För han blir fotad vid rulltrappan till gröna.
Sedan blir han fotad igen, nu vid Vasagatan.

Men jag är inne på att polisen är förtegen om var bilderna är exakt tagna.

Första bilden kan vara Vasagatan, andra bilden kan vara Arlanda express.
Eller så är båda tagna från rulltrappa Vasagatan.

Det är för mycket folk på Sergels torg så jag är inne på Vasagatan - 2 nedgångar där.
Vid klara kyrka ( nya hotellet ) och vid själva Vasagatan.
Han tar sig ner Vasagatan " klick - en bild " tar sig upp en annan uppgång " klick - en bild " och ut på Vasagatan för att springa den norröver mot Arlanda express.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in